Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου 2023

Το Κίεβο διατάζει το κλείσιμο των χριστιανικών εκκλησιών. Πώς η σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Δύσης τροφοδότησε μια σημαντική διάσπαση στην Ορθόδοξη Χριστιανική Εκκλησία

Το Κίεβο διατάζει το κλείσιμο των χριστιανικών εκκλησιών
 15-9-2023
Κατάσχεται περιουσία της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας λόγω «δεσμών με τη Μόσχα»

ΦΩΤΟ: Το μοναστηριακό συγκρότημα της Λαύρας Pechersk του Κιέβου στο Κίεβο της Ουκρανίας.

Ο δήμαρχος του Κιέβου Βιτάλι Κλίτσκο διέταξε την Παρασκευή 15-9-23 το κλείσιμο 74 εκκλησιών που ανήκουν στην κανονική Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία (UOC), επικαλούμενος τους υποτιθέμενους «άμεσους δεσμούς» της με το Πατριαρχείο Μόσχας της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Το διάταγμα του Κλίτσκο είναι παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιήθηκε για την κατάληψη της Λαύρας Pechersk του Κιέβου, ή Μοναστήρι των Σπηλαίων, στην οποία εισέβαλε η ουκρανική αστυνομία τον περασμένο μήνα. Ο παγκοσμίου φήμης ιερός τόπος, ηλικίας σχεδόν 1.000 ετών, παραδόθηκε στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, μια αντίπαλη οργάνωση που ιδρύθηκε από την κυβέρνηση το 2018.
Η Λαύρα είναι τεχνικά κρατική ιδιοκτησία, αλλά η εκκλησία τη διαχειριζόταν βάσει συμφωνίας του 2013, την οποία το Κίεβο κήρυξε άκυρη νωρίτερα φέτος, υποστηρίζοντας ότι η UOC την παραβίασε έχοντας δεσμούς με το «εχθρικό έθνος» Ρωσία. Τα ουκρανικά δικαστήρια απέρριψαν τις προσφυγές της UOC.

[Σχετικό δημοσίευμα--Η Τελευταία Σταυροφορία: Πώς η σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Δύσης τροφοδότησε μια σημαντική διάσπαση στην Ορθόδοξη Χριστιανική Εκκλησία]

Οι πρόσφατα κατασχεθέντες χώροι μπορεί να παραδοθούν στην OCU [Orthodox Church of Ukraine ] ή στην Ουκρανική Ελληνική Καθολική Εκκλησία (UGCC), η οποία βρίσκεται σε κοινωνία με τη Ρώμη, ή θα μπορούσαν ακόμη και να κατεδαφιστούν ως «παράνομα αντικείμενα», δεδομένης της ακύρωσης από την κυβέρνηση, των συμβάσεων μίσθωσης και χρήσης.
Τον Μάρτιο, ο πρόεδρος Βλαντιμίρ Ζελένσκι χαρακτήρισε την κατάληψη της Λαύρας «μια κίνηση για την ενίσχυση της πνευματικής μας ανεξαρτησίας» και κατηγόρησε την UOC ότι είναι εργαλείο της Ρωσίας. Το ένα τρίτο των περιφερειών της Ουκρανίας έχουν απαγορεύσει εντελώς την UOC μέχρι στιγμής.
Η Μόσχα κατηγόρησε το Κίεβο ότι διώκει την κανονική Ορθόδοξη Εκκλησία και την Ουάσιγκτον για τη σιωπηρή έγκριση των ενεργειών της Ουκρανίας. Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, το οποίο συντάσσει ετήσια έκθεση για τη «θρησκευτική ελευθερία», δεν έχει σχολιάσει ποτέ την εκστρατεία του Κιέβου εναντίον της UOC. Οι εκθέσεις που έχουν δημοσιευθεί μέχρι στιγμής περιέχουν αναφορές μόνο σε συναντήσεις με εκπροσώπους της υποστηριζόμενης από την κυβέρνηση
=====================
25 Αυγ, 2023 
Η Τελευταία Σταυροφορία: Πώς η σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Δύσης τροφοδότησε μια σημαντική διάσπαση στην Ορθόδοξη Χριστιανική Εκκλησία

Η κρίση στην Ουκρανία έχει βαθύνει το χάσμα μεταξύ της δεύτερης και της τρίτης «Ρώμης»'Rome', και
ο Πατριάρχης της δεύτερης υιοθετεί σκληρή στάση

«Σας απευθύνω έκκληση, αδελφοί, με το όνομα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, να συμφωνήσετε όλοι και να μην υπάρχουν διαιρέσεις μεταξύ σας, αλλά να είστε ενωμένοι με τον ίδιο νου και την ίδια κρίση».
Α ́ Κορινθίους 1:10
Το 2023 μπορεί να μείνει στην ιστορία ως ορόσημο σε ένα άλλο μεγάλο σχίσμα στον χριστιανικό κόσμο. Η σύγκρουση μεταξύ της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως (Κωνσταντινούπολη), η οποία αναπτύσσεται εδώ και αρκετά χρόνια, κλιμακώθηκε γρήγορα από σοβαρές αλλά επιλύσιμες διαφωνίες σε ανοιχτές κατηγορίες για αίρεση. Η βασική [υποκείμενη] αιτία είναι η πολιτική σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Δύσης, με την Ουκρανία στο επίκεντρό της.
Ένα σημείο καμπής στη διαμάχη συνέβη την προηγούμενη δεκαετία, το 2018, όταν το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης χορήγησε στο Κίεβο τόμο αυτοκεφαλίας, πράγμα που σημαίνει ότι υποστήριξε την ανεξαρτησία του από το Πατριαρχείο Μόσχας. Εκείνη την εποχή, η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία διέκοψε τους δεσμούς με την Κωνσταντινούπολη. Ωστόσο, το 2022, μετά την έναρξη της ρωσικής στρατιωτικής επίθεσης, η κατάσταση φυσικά επιδεινώθηκε.
Οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί έχουν αναγκαστεί να επιλέξουν την πολιτική τους πίστη, πρόθυμα ή από ανάγκη, εις βάρος της θρησκευτικής ενότητας.
Πόσο σημαντικό είναι αυτό το σχίσμα; Έχει διασπάσει η πολιτική τη χριστιανική ενότητα και «έχει πράγματι διαιρεθεί ο Χριστός»;
Σημείο χωρίς επιστροφή
Τον Ιούλιο, οι ανώτεροι κληρικοί της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (ROC) συγκεντρώθηκαν στη Λαύρα της Αγίας Τριάδας του Αγίου Σεργίου στην πόλη Sergiev Posad, βόρεια της Μόσχας, για να πραγματοποιήσουν Διάσκεψη Επισκόπων [ Επισκοπική Διάσκεψη]. Ο κύριος λόγος αυτής της συνάντησης ήταν τα γεγονότα στην Ουκρανία τα τελευταία χρόνια.
Δεν είχαν συγκληθεί για ένα τόσο σημαντικό γεγονός εδώ και πολύ καιρό. Σύμφωνα με τον Καταστατικό Χάρτη της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, η Σύνοδος της Ιεραρχίας -το ανώτατο όργανο ιεραρχικής διακυβέρνησης στην εκκλησία- συγκαλείται από τον Πατριάρχη και την Ιερά Σύνοδο τουλάχιστον μία φορά κάθε τέσσερα χρόνια, πριν από μια τοπική σύνοδο και σε «εξαιρετικές περιπτώσεις». Ωστόσο, λόγω των παγκόσμιων γεγονότων, η σύνοδος δεν είχε συγκληθεί για έξι χρόνια: οι ημερομηνίες της αρχικά αναβλήθηκαν λόγω της πανδημίας Covid-19 και, τον Αύγουστο του 2022, η Σύνοδος ανέβαλε επ' αόριστον τη διεξαγωγή συνοδικών εκδηλώσεων λόγω της διεθνούς κατάστασης.
Μια Διάσκεψη των Επισκόπων – μια συνάντηση ιεραρχών της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας για να συζητήσουν την κατάσταση των πραγμάτων στην εκκλησία κατά τη διάρκεια της διασυνοδικής περιόδου – είχε προηγουμένως πραγματοποιηθεί το 2015. Ωστόσο, η κατάσταση στον ορθόδοξο κόσμο δεν απαιτούσε αναβολές εκείνη την εποχή.
Αυτή τη φορά, η σύνοδος ήταν σχεδόν εξ ολοκλήρου αφιερωμένη στις σχέσεις μεταξύ της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και στην κατάσταση των πιστών στην Ουκρανία. Η Ρωσική Εκκλησία κήρυξε άμεση αντιπαράθεση με το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, κατηγορώντας το Οικουμενικό Πατριαρχείο ότι διαστρεβλώνει το ορθόδοξο δόγμα.
Φωτο--Ιερά Σύνοδος Επισκόπων [ Επισκοπικό Συμβούλιο]

Αυτό αποδεικνύεται από την έκθεση του Πατριάρχη Κυρίλλου και από το έγγραφο που εγκρίθηκε από τους συγκεντρωμένους επισκόπους, με τίτλο «Σχετικά με τη διαστρέβλωση του ορθόδοξου δόγματος για την Εκκλησία στις ενέργειες της Ιεραρχίας του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και τις δηλώσεις των εκπροσώπων της».
Ο τόνος των δηλώσεων που έγιναν από τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία αυτό το καλοκαίρι δείχνει ένα βαθύ σχίσμα στον Ορθόδοξο κόσμο, σύμφωνα με τον Roman Lunkin, Αναπληρωτή Διευθυντή του Ινστιτούτου της Ευρώπης στη Ρωσική Ακαδημία Επιστημών (RAN) και επικεφαλής του Κέντρου για τη Μελέτη των Προβλημάτων της Θρησκείας και της Κοινωνίας στο Ινστιτούτο της Ευρώπης.
«Οι αποφάσεις της Διάσκεψης μπορούν να συγκριθούν με τα σχίσματα του 11ου αιώνα, αλλά μόνο εντός του Ορθόδοξου κόσμου. Τώρα δεν υπάρχει μόνο έλλειψη ευχαριστιακής κοινωνίας με την Κωνσταντινούπολη, αλλά και κατηγορία για παραβίαση των εκκλησιαστικών παραδόσεων», δήλωσε στους ρωσική εφημερίδα Kommersant.
Μόσχα - Κίεβο - Κωνσταντινούπολη
Η ουσία των διαφωνιών μεταξύ Κωνσταντινουπόλεως και Μόσχας πηγάζει από τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ουκρανία. Το 2018, οι ουκρανικές αρχές αποφάσισαν να ιδρύσουν τη δική τους Ορθόδοξη Εκκλησία χωριστά από τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία. Με την υποστήριξη του Οικουμενικού Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, Βαρθολομαίου, ξεκίνησε η διαδικασία για την ίδρυσή του. Τον Οκτώβριο του 2018, η Σύνοδος της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης ανακάλεσε διάταγμα του 17ου αιώνα που έθετε τη Μητρόπολη Κιέβου υπό τη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Μόσχας. Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία θεώρησε αυτές τις ενέργειες ως καταπατήσεις στο κανονικό έδαφός της και ανέστειλε την κανονική κοινωνία με την Κωνσταντινούπολη.
Τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους πραγματοποιήθηκε στο Κίεβο η λεγόμενη ενωτική σύνοδος των Ορθοδόξων Εκκλησιών της Ουκρανίας, κατά την οποία εξελέγη ο επικεφαλής της νέας εκκλησιαστικής δομής, της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (OCU), Μητροπολίτης Κιέβου Επιφάνιος. Στις αρχές του 2019, ο Οικουμενικός Πατριάρχης χορήγησε στην OCU τον τόμο αυτοκεφαλίας.
Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία επέκρινε τις ενέργειες της Κωνσταντινούπολης ως κατάφωρη παραβίαση των εκκλησιαστικών κανόνων. Ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος υποστήριξε ότι υπήρξε σκόπιμη προσπάθεια καταστροφής της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας: «Δεν πρόκειται απλώς για αγώνα για δικαιοδοσία. Είναι ένας αγώνας για την απομάκρυνση της μόνης ισχυρής ορθόδοξης δύναμης στον κόσμο. Θέλουν να αποσπάσουν την κανονική Ορθοδοξία από το θρησκευτικό πεδίο της Ουκρανίας».
Τον Μάιο του 2022, η εναπομείνασα Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία υπό τη δικαιοδοσία της Μόσχας, γνωστή ως Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία (UOC-MP), πραγματοποίησε έκτακτη σύνοδο στο Κίεβο και ενέκρινε ψήφισμα που δηλώνει την πλήρη ανεξαρτησία της από τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία. Ωστόσο, αυτό δεν εμπόδισε την UOC-MP να αντιμετωπίσει διώξεις από τις ουκρανικές αρχές, οι οποίες κατηγόρησαν μέλη του κλήρου ότι έχουν δεσμούς με το Πατριαρχείο Μόσχας.

Φωτο--Πατριάρχης Μόσχας και πάσης Ρωσίας Κύριλλος
Ο Αγιώτατος Πατριάρχης Κύριλλος, στην έκθεσή του τον Ιούλιο σχολιάζοντας αυτά τα γεγονότα, επεσήμανε ότι οι ενέργειες της Κωνσταντινούπολης στην Ουκρανία είχαν οδηγήσει στην «καταστροφή της ενότητας της εκκλησίας». Δήλωσε ότι οι κορυφαίοι ιεράρχες της Κωνσταντινούπολης «προετοιμάζονταν για μια διαίρεση εντός της Ορθοδοξίας για μεγάλο χρονικό διάστημα, με την υποστήριξη εξωτερικών πολιτικών δυνάμεων, συμμετέχοντας σε μυστικές διαπραγματεύσεις και ίντριγκες». Ο Πατριάρχης Κύριλλος ανέφερε επίσης πώς προσπάθησε να εξηγήσει «την αντικειμενική κατάσταση στην Ουκρανία» στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο το 2018, αλλά ισχυρίστηκε ότι «επέλεξε να μην ακούσει και αντ' αυτού παραβίασε τους ιερούς κανόνες παρεμβαίνοντας στην Ουκρανία για να "καταργήσει" την ιεραρχία της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και να νομιμοποιήσει το σχίσμα χορηγώντας της μια υποτιθέμενη αυτοκεφαλία».
Σύμφωνα με τον Κύριλλο, «αυτό το σχίσμα έχει εμποδίσει την πνευματική κοινωνία μεταξύ της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και ενός σημαντικού τμήματος του ελληνορθόδοξου κόσμου και έχει οδηγήσει σε ανοιχτή δίωξη κατά της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας από τις αρχές».
«Οι περιπτώσεις συλλήψεων, επιθέσεων σε μέλη του κλήρου, βεβήλωσης ιερών τόπων, νομικών διαδικασιών εναντίον αρκετών επισκόπων και εκδίωξης ορθόδοξων κοινοτήτων από τις εκκλησίες τους, έχουν πολλαπλασιαστεί. Η αρχαία Λαύρα Pechersk του Κιέβου απειλείται με κλείσιμο, καθώς οι κύριοι καθεδρικοί ναοί της, ο Καθεδρικός Ναός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και η Τράπεζα, έχουν αφαιρεθεί από την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία και τώρα ελέγχονται από σχισματικούς», είπε.

[Σχετικό δημοσίευμα--Πόλεμος των εκκλησιών: Πώς η Ουκρανία έχει γίνει ανασφαλής για εκατομμύρια ορθόδοξους πιστούς]

Μια προσπάθεια κατάληψης των εδαφών της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας
Η εξωτερική πολιτική της Κωνσταντινούπολης, ιδιαίτερα η αναγνώριση της ανεξαρτησίας της Ουκρανικής Εκκλησίας, χρησίμευσε ως παράδειγμα για άλλες μετασοβιετικές χώρες.
Τον Σεπτέμβριο του 2022, οι λιθουανικές αρχές απηύθυναν έκκληση προσέφυγαν στον Πατριάρχη Κύριλλο και ζήτησαν την πλήρη ανεξαρτησία της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Λιθουανίας.
Η Λιθουανία έχει εκφράσει την επιθυμία να ανεξαρτητοποιηθεί από το Πατριαρχείο Μόσχας. Η πρωθυπουργός Ingrida Simonyte έγραψε επιστολή στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, ζητώντας του να υποστηρίξει τη Λιθουανία στην επιθυμία της να αποσχιστεί από τη Μόσχα.
Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως είχε ήδη λάβει μια σημαντική απόφαση σχετικά με αυτό, επαναφέροντας αποκαθιστώντας πέντε Λιθουανούς ιερείς στους οποίους η Μόσχα είχε επιβάλει κυρώσεις για τις πολιτικές δηλώσεις και την υποστήριξή τους στην Ουκρανία.
Τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, σε συνάντηση με τον Simonyte στο Βίλνιους, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος δήλωσε: «Σήμερα, μια νέα προοπτική ανοίγεται μπροστά μας και έχουμε τη δυνατότητα να συνεργαστούμε για να δημιουργήσουμε μια εξαρχία του Οικουμενικού Πατριαρχείου στη Λιθουανία».
Ο Πατριάρχης Κύριλλος και οι επίσκοποι της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας καταδίκασαν αυτή την πρωτοβουλία και ισχυρίστηκαν ότι θα παρέμβει στο κανονικό έδαφος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η Ρωσική Εκκλησία θεωρεί αντικανονικές τις προθέσεις του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.
Μια παρόμοια κατάσταση εκτυλίσσεται στη Λετονία. Τον Οκτώβριο του περασμένου έτους, η Λετονική Ορθόδοξη Εκκλησία (LOC) έστειλε επίσης μια αναφορά στην ROC ζητώντας να της χορηγήσει ανεξαρτησία.
Ο λόγος για την προσφυγή ήταν ένας νόμος που εγκρίθηκε από το λετονικό κοινοβούλιο τον Σεπτέμβριο, υποχρεώνοντας το LOC να κηρύξει ανεξαρτησία από το ROC.

Φωτο--Ελληνορθόδοξος Οικουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίος Α΄
 
«Εμπνευσμένες από τους γείτονές τους, οι κοσμικές αρχές της Λετονίας αποφάσισαν να προχωρήσουν ακόμη περισσότερο και διακήρυξαν προσωπικά την ψεύτικη αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Λετονίας», δήλωσε ο Πατριάρχης Κύριλλος στη Διάσκεψη των Επισκόπων.
Ως αποτέλεσμα, η Κωνσταντινούπολη μπορεί να πάρει τον έλεγχο των νέων εκκλησιών της Λιθουανίας και της Λετονίας και η Μόσχα μπορεί να χάσει πολλά από τα εδάφη, τις ενορίες και τις εκκλησίες της. Υπενθυμίζοντας τη δίωξη των ενοριτών της UOC-MP στην Ουκρανία, ο Πατριάρχης Κύριλλος είπε ότι το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως έχει γίνει «ένα μέσο στα χέρια επιδέξιων χειραγωγών» στον «πόλεμο κατά της Ορθοδοξίας».

[Σχετικό δημοσίευμα--Αυτό το εμβληματικό μοναστήρι του Κιέβου επέζησε από τους Μογγόλους, τους Ναζί και τους Μπολσεβίκους - μπορεί να αντέξει τον Ζελένσκι;]

Άποψη της Κωνσταντινούπολης
Η Κωνσταντινούπολη, από την πλευρά της, δεν τείνει επίσης προς τη συμφιλίωση με τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, η οποία απλώς επιδεινώνει το σχίσμα στον ορθόδοξο κόσμο. Τον περασμένο Δεκέμβριο ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος μίλησε σε συνέδριο για την παγκόσμια πολιτική στο Αμπού Ντάμπι, όπου επέκρινε έντονα την Εκκλησία και προσπάθησε να καλέσει τους δυτικούς πολιτικούς και πολιτικούς επιστήμονες που ήταν παρόντες στο φόρουμ να αντιμετωπίσουν όχι μόνο τη Ρωσία αλλά και τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία ως θεμέλιο του ρωσικού κόσμου.
Ο Βαρθολομαίος αφιέρωσε την ομιλία του στη σύγκρουση στην Ουκρανία, αποκαλώντας την «τη χειρότερη ευρωπαϊκή γεωπολιτική και ανθρωπιστική κρίση από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου». Και το ενδιαφέρον γι' αυτήν δικαιολογούνταν από το γεγονός ότι «η πηγή των δυστυχιών μας ήταν συνέπεια σφαλμάτων στην κρίση σχετικά με ζητήματα που σχετίζονταν με την πίστη».
Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως είδε τέτοια «λάθη» αποκλειστικά στις ενέργειες της Ρωσίας και του Πατριαρχείου Μόσχας. «Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία έχει συνταχθεί με το καθεστώς του Προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν, ιδιαίτερα μετά την εκλογή του Μακαριωτάτου Πατριάρχη Κυρίλλου το 2009», δήλωσε ο Βαρθολομαίος.
«Συμμετέχει ενεργά στην προώθηση της ιδεολογίας του Ρουσκί Μιρ, [Rousskii Mir], του ρωσικού κόσμου, σύμφωνα με την οποία η γλώσσα και η θρησκεία καθιστούν δυνατό τον καθορισμό ενός συνεκτικού συνόλου, που περιλαμβάνει τη Ρωσία, την Ουκρανία, τη Λευκορωσία, καθώς και τα άλλα εδάφη της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και τη διασπορά. Η Μόσχα (τόσο στην πολιτική όσο και στη θρησκευτική εξουσία) θα αποτελούσε το κέντρο αυτού του κόσμου, του οποίου η αποστολή θα ήταν να καταπολεμήσει τις παρακμιακές αξίες της Δύσης. Αυτή η ιδεολογία αποτελεί εργαλείο νομιμοποίησης του ρωσικού επεκτατισμού και τη βάση της ευρασιατικής στρατηγικής του. Η σύνδεση με το παρελθόν του εθνοφυλετισμού και το παρόν του ρωσικού κόσμου είναι προφανής. Η πίστη γίνεται έτσι η ραχοκοκαλιά της ιδεολογίας του καθεστώτος Πούτιν».
Από την άποψη του Φαναρίου, τα κύρια «εγκλήματα» της Ρωσίας είναι «η αίρεση του εθνοφυλετισμού», την οποία αντιλαμβάνεται ως «την ιδέα ότι οι εκκλησίες πρέπει να οργανωθούν σύμφωνα με την αρχή της εθνότητας, ο κεντρικός δείκτης της οποίας θα ήταν η γλώσσα» και τη σχετική «ιδεολογία του ρωσικού κόσμου». Ουσιαστικά, ο Βαρθολομαίος κατηγόρησε τη Ρωσική Εκκλησία για αίρεση και εκκλησιαστικό ρατσισμό.

φωτο--Ο Πατριάρχης Μόσχας και Πασών των Ρωσιών [πάσης Ρωσίας ] Κύριλλος και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίος

Απαντώντας στις κατηγορίες του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία είπε ότι «από παλιά συνήθεια», ο κόσμος της Ορθοδοξίας του Βαρθολομαίου περιορίζεται στα σύνορα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας του 18ου και 19ου αιώνα. Οι Ουκρανοί δεν έγιναν θύματα του πολέμου μεταξύ της ΕΣΣΔ και της ναζιστικής Γερμανίας, αλλά μάλλον «ώμο με ώμο», μαζί με τους Ρώσους, κέρδισαν την πιο αιματηρή σύγκρουση στην ιστορία. Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία θεώρησε τις κατηγορίες για εθνοφυλετισμό «παράλογες και χυδαίες» και είπε ότι ενώνει εκατομμύρια πιστούς και εκατοντάδες έθνη στην προσευχή, πραγματοποιώντας εκκλησιαστικές λειτουργίες σε δεκάδες γλώσσες.
Το Πατριαρχείο Μόσχας έκανε επίσης μια δική του «αντεπίθεση» και κατηγόρησε την Κωνσταντινούπολη ότι σιωπά για την καταστολή της ουκρανικής κυβέρνησης εναντίον της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Πατριαρχείου Μόσχας. Ισχυρίστηκε επίσης ότι ορισμένοι κληρικοί της Κωνσταντινούπολης υποστηρίζουν το κίνημα LGBTQ, την άμβλωση και τον έλεγχο των γεννήσεων.
Οι Τρεις Ρώμες
Ο πρώην επικεφαλής του ιεραποστολικού τμήματος της επισκοπής του Κιέβου, πρωθιερέας Andrey Tkachev, δήλωσε στο RT ότι η τρέχουσα κατάσταση έχει επιδεινώσει μερικά από τα μεγαλύτερα προβλήματα στον παγκόσμιο Χριστιανισμό.
Όλη αυτή η κατάσταση στον χριστιανικό κόσμο κατέδειξε για άλλη μια φορά τις θέσεις των «Τριών Ρωμών»: της παλαιάς, της δεύτερης και της τρίτης Ρώμης, η οποία είναι επίσης η τελική Ρώμη. Η «παλιά Ρώμη» ακολουθεί πλήρως το σύγχρονο νεοφιλελεύθερο σενάριο, ουσιαστικά απαρνείται τον Ιησού Χριστό. Η «δεύτερη Ρώμη» – η Κωνσταντινούπολη – συμπεριφέρεται το ίδιο, αν όχι χειρότερα, και εξυπηρετεί επίσης τα συμφέροντα της παγκόσμιας φιλελεύθερης ατζέντας. Και έπειτα υπάρχει η «τρίτη Ρώμη» – η Μόσχα, η οποία υπερασπίζεται τα συμφέροντα του παγκόσμιου Χριστιανισμού και παίρνει την πιο κατάλληλη θέση στην αποκαλυπτική μάχη», δήλωσε ο πρωθιερέας [αρχιερέας].
Σύμφωνα με τον πατέρα Andrey, η Κωνσταντινούπολη είναι ένα «πολιτικό τμήμα που έχει αναλάβει την ευθύνη για ολόκληρο τον ορθόδοξο κόσμο, μια ευθύνη που κανείς δεν του ανέθεσε».
«Αλλά», είπε, «η Κωνσταντινούπολη δεν είναι ο τόπος για αποστολικό κήρυγμα. Για κάποιο λόγο, ο τοπικός Πατριάρχης απέκτησε τον πρωτοφανή ρόλο του ανώτατου διαιτητή και της κεφαλής του ορθόδοξου κόσμου, τον οποίο ο Θεός δεν του έδωσε. Αυτό είναι σίγουρα αμαρτία».
Επιπλέον, ο Tkachev εξέφρασε αμφιβολίες ότι ο δυτικός κλήρος θα μπορούσε να επιφέρει ειρήνη στην Ουκρανία.
«Πολλοί θρησκευτικοί ηγέτες μιλούν για την ανάγκη για ειρήνη. Αλλά κανένας από αυτούς, εκτός από τον Παναγιώτατο Κύριλλο, δεν μίλησε ποτέ για ψεύτικη ειρήνη και αληθινή ειρήνη. Οι προφήτες Ιερεμίας και Ησαΐας μιλούν πολύ σκληρά για τους ψευδοπροφήτες που λένε: «Ειρήνη, ειρήνη, όταν δεν υπάρχει ειρήνη» [Ιερεμίας 6:14]. Στην πραγματικότητα, η ειρήνη δεν είναι αυτοσκοπός – η ειρήνη είναι ο καρπός, αλλά ο στόχος είναι να είμαστε κοντά στον Θεό.
«Η κακία μας υποκινεί τον πόλεμο και, για να κάνουμε πραγματικά ειρήνη μεταξύ μας, πρέπει πρώτα να κάνουμε ειρήνη με τον Θεό. Κανείς, ούτε ο Βαρθολομαίος ούτε ο Φραγκίσκος, δεν το είπε ποτέ αυτό. Όλοι μιλούν για τη δική τους κοινότοπη κατανόηση της ειρήνης, χωρίς να κατονομάζουν τους κύριους λόγους για τον πόλεμο: δεν θα υπάρξει ειρήνη για τους σοδομίτες, δεν θα υπάρξει ειρήνη για εκείνους που σκοτώνουν παιδιά, δεν θα υπάρξει ειρήνη για εκείνους που αλλάζουν το φύλο τους, δεν θα υπάρξει ειρήνη για τους κλέφτες και εκείνους που κάνουν κακά [πονηρά] πράγματα, Και για εκείνους που έχουν σταματήσει να προσεύχονται και είναι βυθισμένοι στην αμαρτία μέχρι τα ρουθούνια τους – δεν θα υπάρξει ειρήνη γι 'αυτούς, ποτέ. Όλοι οι πατριάρχες, όλοι οι ιερείς και οι επίσκοποι πρέπει να το διακηρύξουν αυτό.
«Πρέπει», «Χρειάζεται» κατέληξε ο αρχιερέας, «να αρχίσουμε μια σοβαρή συζήτηση για την ειρήνη, για τη γένεση του πολέμου, για τη γένεση της αμαρτίας, για την εσωτερική σχέση μεταξύ αμαρτίας και πολέμου, για τη βαθιά αθεΐα των σύγχρονων πολιτισμών και για το γεγονός ότι, για την ανθρωπότητα, όλα αυτά θα οδηγήσουν αναπόφευκτα σε αιματοχυσία. Αυτός είναι απλά ο Νόμος του Θεού».
Πηγή RT
Άρθρο του Γκεόργκι Τκάτσεφ, Ρώσου δημοσιογράφου επικεντρωμένου στην πολιτική και τη θρησκεία

============
Καρτ ποστάλ "Άποψη της Λαύρας του Κιέβου Pechersk".

Δεν υπάρχουν σχόλια: