
Η πλειονότητα των Ελλήνων πολιτών αναδεικνύει ως πρωτεύοντα θέματα ευθύνης των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης την αξιοπιστία των ειδήσεων (86,1%) και την παραγωγή ποιοτικών προγραμμάτων (85,2%).
Σε αυτά τα πεδία, άλλωστε, εστιάζεται μεγάλο μέρος της συζήτησης και της κριτικής. Οι εργασιακές συνθήκες και ο σεβασμός των εργασιακών δικαιωμάτων είναι επίσης στο επίκεντρο της προσοχής τους (81,7%), σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του Ινστιτούτου Επικοινωνίας σε συνεργασία με το Πάντειο Πανεπιστήμιο, που παρουσιάστηκαν στο ανοικτό Φόρουμ 2008
«ΜΜΕ:Δεοντολογία κέρδος και εξουσία» που οργάνωσε ο ΣΕΒ.

Ισχυρή η επίδραση των ΜΜΕ στη δημόσια ζωή
Όπως αναφέρεται στα αποτελέσματα της έρευνας, που παρουσίασε η επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου Μπέττυ Τσακαρέστου, οι Έλληνες πολίτες ανησυχούν για τις επιπτώσεις που έχουν τα ΜΜΕ στη δημόσια ζωή και την κοινωνία (90,5%) και προτάσσουν ως πολύ σημαντικό το θέμα της υπευθυνότητας των ΜΜΕ απέναντι στην κοινωνία (95,7%).

Έχουν δε την αυτοπεποίθηση ότι μπορούν να καταλάβουν τη «γλώσσα» των Μέσων (ως πολίτης αισθάνομαι ότι μπορώ να καταλάβω πότε οι ειδήσεις είναι ανακριβείς και μεροληπτικές - 91,8%).
Θεωρούν ότι μεγάλο μέρος της ευθύνης για την κατάσταση που επικρατεί στα Μέσα τη φέρουν και οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι, καθώς ελάχιστα πιέζουν ώστε τα ΜΜΕ να γίνουν πιο υπεύθυνα στη λειτουργία τους και στην παραγωγή προγραμμάτων και ειδήσεων (81,1%).

Θεωρούν ότι μεγάλο μέρος της ευθύνης για την κατάσταση που επικρατεί στα Μέσα τη φέρουν και οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι, καθώς ελάχιστα πιέζουν ώστε τα ΜΜΕ να γίνουν πιο υπεύθυνα στη λειτουργία τους και στην παραγωγή προγραμμάτων και ειδήσεων (81,1%).

Όπως αναφέρεται στα αποτελέσματα της έρευνας οι πολίτες φαίνεται, επίσης, να αμφισβητούν ότι τα ΜΜΕ αποτελούν έναν ανεξάρτητο θεσμό, ο οποίος θα πρέπει μόνος του να αυτορυθμίζεται μέσα από ένα κώδικα δημοσιογραφικής και επιχειρηματικής δεοντολογίας, χωρίς εξωτερικές παρεμβάσεις (76,6%).
Οι πολίτες υποστηρίζουν ότι τα ΜΜΕ, Τύπος και τηλεόραση, συνήθως προσπαθούν να καλύψουν τα λάθη τους, παρά να τα παραδεχτούν δημόσια (91,7%).
Οι πολίτες υποστηρίζουν ότι τα ΜΜΕ, Τύπος και τηλεόραση, συνήθως προσπαθούν να καλύψουν τα λάθη τους, παρά να τα παραδεχτούν δημόσια (91,7%).
Οι Ελληνες πολίτες ομόφωνα σχεδόν υποστηρίζουν ότι τα ΜΜΕ έχουν ευθύνη να προβάλλουν τα κύρια περιβαλλοντικά προβλήματα και να πιέζουν για την τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας από όλους (91,6%).

Στα Μέσα προσβλέπουν για τη δική τους περιβαλλοντική εκπαίδευση και πληροφόρηση ως πολίτες, ώστε να υιοθετήσουν πιο υπεύθυνες πρακτικές παραγωγής και κατανάλωσης (90,6%).
Στην ενότητα της έρευνας με θέμα «Ο Έλληνας και τα ΜΜΕ-Εξέλιξη-Σχέση-Εικόνα» που παρουσίασε η Ξένια Κούρτογλου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρίας Focus Bari και μέλος ινστιτούτου Επικοινωνίας αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι οι τρεις στους τέσσερις πολίτες (73%) θεωρούν ότι «σήμερα, δεν γίνεται εύκολα αντιληπτό πότε οι ειδήσεις στην TV είναι ακριβείς και αμερόληπτες και πότε δεν είναι».
Στην ενότητα της έρευνας με θέμα «Ο Έλληνας και τα ΜΜΕ-Εξέλιξη-Σχέση-Εικόνα» που παρουσίασε η Ξένια Κούρτογλου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρίας Focus Bari και μέλος ινστιτούτου Επικοινωνίας αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι οι τρεις στους τέσσερις πολίτες (73%) θεωρούν ότι «σήμερα, δεν γίνεται εύκολα αντιληπτό πότε οι ειδήσεις στην TV είναι ακριβείς και αμερόληπτες και πότε δεν είναι».

Πτωτική τάση για την ικανοποίηση από τα ΜΜΕ



Αυστηρότεροι κριτές των ΜΜΕ οι έχοντες πανεπιστημιακή μόρφωση


Η Υψηλή Αδιευκρίνιστη Αξιολόγηση όσον αφορά την ικανοποίηση από τον τρόπο παρουσίασης της επικαιρότητας από το ραδιόφωνο (ΔΞ/ΔΑ 27,9%) και από τις εφημερίδες (ΔΞ/ΔΑ 17,9%) γεγονός το οποίο ενδέχεται να προέρχεται από τη χαμηλότερη χρήση του αντίστοιχου μέσου από το κοινό.
Η διαφοροποίηση των αξιολογήσεων των ΜΜΕ, με βάση τις ηλικίες του κοινού, οριοθετεί ότι οι πολίτες ηλικίας μεγαλύτερης των 35 ετών αξιολογούν πιο θετικά τα κρατικά κανάλια σε σχέση με τον μέσο Έλληνα, ενώ οι νεαρότεροι τηλεθεατές, ηλικίας 13-24 ετών, αξιολογούν θετικότερα την ιδιωτική τηλεόραση.

Οι πολίτες με πανεπιστημιακή μόρφωση είναι αυστηρότεροι κριτές των ΜΜΕ, ενώ πιο επιεικείς είναι εκείνοι με καθόλου μόρφωση ή μόρφωση δημοτικού χωρίς όμως να ανατρέπουν το γενικό κλίμα.
Ενδιαφέρον έχει η ηλικιακή διαφοροποίηση στην κριτική που ασκείται στα ΜΜΕ όπου πυρήνας της διαφοροποίησης των απαντήσεων των πολιτών με ηλικίες 18-44 ετών σε σχέση με τον μέσο Έλληνα είναι «ο κορεσμός» και «ο συμβιβασμός», ενώ ο αντίστοιχος πυρήνας για τις ηλικίες 45+ είναι «η συντροφιά / παρέα».

Πηγή:Καθημερινή με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου