Η διάνοιξη ενός δρόμου φέρνει στο προσκήνιο την κοινότητα Μάλανα, ένα απομονωμένο σύμπλεγμα 12 χωριών, σκαρφαλωμένων σε ύψος 3.000 μέτρων, στο οροπέδιο του Ισμάλ Πραντές στην Ινδία. Τόσο η σχετική διοικητική αυτονομία που απολάμβανε ως τώρα η κοινότητα, διαθέτοντας δικό της δημοκρατικό σύστημα διακυβέρνησης, η ιδιαίτερη γλώσσα και πολιτισμική ταυτότητα όσο και τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά των κατοίκων έχουν εξάψει τη φαντασία επιστημόνων οι οποίοι λαμβάνουν τοις μετρητοίς μια παλαιά φήμη που θέλει τους κατοίκους να είναι «απόγονοι στρατιωτών του Μεγάλου Αλεξάνδρου». Ομάδα Ινδών και Σουηδών ανθρωπολόγων θα σπεύσει να εξετάσει την προέλευση των μελών της κοινότητας, χρησιμοποιώντας κυρίως γλωσσικά και εθνογραφικά εργαλεία, αλλά ενδεχομένως και τεστ DΝΑ, σε μια προσπάθεια να διερευνηθεί ο μύθος που θέλει τον Έλληνα στρατηλάτη να σταμάτησε εκεί το 326 π.Χ., μετά τη νίκη του επί του βασιλιά Πώρου.
Οι περισσότεροι από τους ίδιους τους κατοίκους της κοινότητας Μάλανα αρνούνται τη «μακεδονική» καταγωγή. Γεγονός είναι ότι διαφέρουν αρκετά από τον γενικό πληθυσμό των Ιμαλάϊων: ορισμένοι έχουν γαλανά μάτια, ξανθά μαλλιά και ανοιχτόχρωμο δέρμα. Διοικούνται από δύο συνελεύσεις και τον πρόεδρό τους, έχουν δικό τους δικαστήριο, ενώ τόσο η γλώσσα όσο και η θρησκεία τους παρουσιάζουν ελάχιστη συνάφεια με εκείνες των γύρω περιοχών. Ως τώρα οι περίπου 200 οικογένειες απολάμβαναν ένα καθεστώς αυτονομίας και μια σχεδόν απόλυτη απομόνωση. Είναι ενδεικτικό ότι οι ινδικές αστυνομικές αρχές έφθασαν σε αυτά τα χωριά των Ιμαλάϊων για πρώτη φορά μόλις το 1996, ενώ το κοντινότερο χωριό, το Τζάρι, απέχει οκτώ ώρες με τα πόδια. Οι κάτοικοι τηρούν με αυστηρότητα την ενδογαμία, καθώς παντρεύονται μόνο με άτομα της φυλής, ενώ όποιος ξένος αγγίξει απλώς κάποιον από τους κατοίκους αναγκάζεται να πληρώσει πρόστιμο.
Το μυστήριο που καλύπτει τη φυλετική προέλευση και την πολιτισμική ταυτότητα των κατοίκων της Μάλανα έχει προσελκύσει κατά καιρούς το ενδιαφέρον πολλών επιστημόνων, μερικοί από τους οποίους ισχυρίζονται ότι η φυλή προέρχεται από τις μακεδονικές στρατιές του Μεγάλου Αλεξάνδρου που εγκαταστάθηκαν εκεί. Η εύκολη πρόσβαση στη Μάλανα που θα παρέχει η κατασκευή δρόμου ο οποίος θα φθάνει ως αυτήν δίνει πλέον τη δυνατότητα σε ομάδα ανθρωπολόγων του σουηδικού Πανεπιστημίου της Ουψάλα και του Ινστιτούτου Φυλετικών Σπουδών (ΙΦΣ) του ινδικού Πανεπιστημίου της Ιμασάλ να πραγματοποιήσουν επί τόπου έρευνες.
«Τα χαρακτηριστικά της φυλής μοιάζουν σε κάποιον βαθμό με εκείνα των Ρωμαίων. Εχουν ευρωπαϊκές φυσιογνωμίες.Ακόμη και το πολιτικό τους σύστημα θα μπορούσε να έχει ελληνική προέλευση. Είναι μοναδικό. Ενα τεστ DΝΑ θα μπορούσε να επαληθεύσει αν πράγματι οι κάτοικοι της Μάλανα προέρχονται από τους Μακεδόνες » υποστηρίζει ο Π. Κ. Βαΐντ, διευθυντής του ΙΦΣ. «Η διάλεκτός τους,η οποία διαφέρει από εκείνες που ομιλούνται στην περιοχή,δεν αναφέρεται ούτε στο πατρογονικό αρχείο των βασιλιάδων της κοιλάδας Κούλου. Πρόκειται για ένα μείγμα πολλών γλωσσών.Εχουμε εντοπίσει 500 με 600 λέξεις της διαλέκτου τους, τα ίχνη των οποίων θα αναζητήσουμε. Αυτό ενδέχεται να μας δώσει κάποια στοιχεία για την προέλευσή της ».
Δεν συμφωνούν όμως όλοι με την άποψη της «μακεδονικής» καταγωγής, πολύ περισσότερο εφόσον δεν είναι καν ιστορικά διαπιστωμένο ότι ο νεαρός στρατηλάτης έφθασε ως τα συγκεκριμένα ορεινά χωριά. Ο ινδός κινηματογραφιστής Βιβέκ Μοχάν πέρασε τέσσερα χρόνια με τη φυλή για τις ανάγκες ενός ντοκιμαντέρ, το οποίο βραβεύτηκε από το ινδικό κράτος. Ερευνώντας κάθε διαθέσιμη πηγή για την προέλευσή της φαίνεται κατηγορηματικός. «Είμαι πεπεισμένος ότι αυτός ο οικισμός δεν έχει καμία σχέση με τον Μέγα Αλέξανδρο» λέει. Την ίδια αρνητική άποψη στην ιδέα μιας ελληνικής καταγωγής έχουν και οι περισσότεροι κάτοικοι της μικροσκοπικής ορεινής «δημοκρατίας» των Ιμαλάϊων. «Δεν είναι αλήθεια ότι πέρασε από εδώ ποτέ ο στρατός του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η θεά μας χτύπησε τους στρατιώτες του με τα βέλη της και τους σκότωσε όλους» δηλώνει ένας ντόπιος προεστός στη βρετανική εφημερίδα «Daily Τelegraph». Η δυσπρόσιτη τοποθεσία της κοινότητας και η επιφυλακτικότητα των κατοίκων της ως προς τους ελάχιστους ξένους που φθάνουν ως εκεί έχει συντελέσει σημαντικά στη σταθερότητα της τοπικής διακυβέρνησης. Το σύστημά τους ονομάζεται «Ρα-Ντέο» (σημαίνει «κυβερνώντας στο όνομα του Θεού»).
Η μία Βουλή Αντιπροσώπων τους αποτελείται από την κεφαλή κάθε οικογένειας στη Μάλανα και συζητεί οποιοδήποτε ζήτημα απασχολεί τους κατοίκους της ώσπου να ληφθεί ομόφωνη απόφαση. Αν δεν συμβεί κάτι τέτοιο, οι προεστοί συμβουλεύονται την τοπική θεότητα, τον Τζαμλού Ντεβ. Δίνουν ίδια ποσότητα δηλητηρίου σε δύο πρόβατα, το καθένα από τα οποία αντιπροσωπεύει μία πλευρά του ζητήματος. Όποιο ζήσει υποδηλώνει την απόφαση που επιτάσσει ο Θεός να ληφθεί. Υπάρχει και μία δεύτερη Βουλή η οποία αποτελείται από οκτώ αιρετούς (έναν για κάθε φατρία της κοινότητας) και τρεις ισόβιους θρησκευτικούς άρχοντες.
Πηγή
Οι περισσότεροι από τους ίδιους τους κατοίκους της κοινότητας Μάλανα αρνούνται τη «μακεδονική» καταγωγή. Γεγονός είναι ότι διαφέρουν αρκετά από τον γενικό πληθυσμό των Ιμαλάϊων: ορισμένοι έχουν γαλανά μάτια, ξανθά μαλλιά και ανοιχτόχρωμο δέρμα. Διοικούνται από δύο συνελεύσεις και τον πρόεδρό τους, έχουν δικό τους δικαστήριο, ενώ τόσο η γλώσσα όσο και η θρησκεία τους παρουσιάζουν ελάχιστη συνάφεια με εκείνες των γύρω περιοχών. Ως τώρα οι περίπου 200 οικογένειες απολάμβαναν ένα καθεστώς αυτονομίας και μια σχεδόν απόλυτη απομόνωση. Είναι ενδεικτικό ότι οι ινδικές αστυνομικές αρχές έφθασαν σε αυτά τα χωριά των Ιμαλάϊων για πρώτη φορά μόλις το 1996, ενώ το κοντινότερο χωριό, το Τζάρι, απέχει οκτώ ώρες με τα πόδια. Οι κάτοικοι τηρούν με αυστηρότητα την ενδογαμία, καθώς παντρεύονται μόνο με άτομα της φυλής, ενώ όποιος ξένος αγγίξει απλώς κάποιον από τους κατοίκους αναγκάζεται να πληρώσει πρόστιμο.
Το μυστήριο που καλύπτει τη φυλετική προέλευση και την πολιτισμική ταυτότητα των κατοίκων της Μάλανα έχει προσελκύσει κατά καιρούς το ενδιαφέρον πολλών επιστημόνων, μερικοί από τους οποίους ισχυρίζονται ότι η φυλή προέρχεται από τις μακεδονικές στρατιές του Μεγάλου Αλεξάνδρου που εγκαταστάθηκαν εκεί. Η εύκολη πρόσβαση στη Μάλανα που θα παρέχει η κατασκευή δρόμου ο οποίος θα φθάνει ως αυτήν δίνει πλέον τη δυνατότητα σε ομάδα ανθρωπολόγων του σουηδικού Πανεπιστημίου της Ουψάλα και του Ινστιτούτου Φυλετικών Σπουδών (ΙΦΣ) του ινδικού Πανεπιστημίου της Ιμασάλ να πραγματοποιήσουν επί τόπου έρευνες.
«Τα χαρακτηριστικά της φυλής μοιάζουν σε κάποιον βαθμό με εκείνα των Ρωμαίων. Εχουν ευρωπαϊκές φυσιογνωμίες.Ακόμη και το πολιτικό τους σύστημα θα μπορούσε να έχει ελληνική προέλευση. Είναι μοναδικό. Ενα τεστ DΝΑ θα μπορούσε να επαληθεύσει αν πράγματι οι κάτοικοι της Μάλανα προέρχονται από τους Μακεδόνες » υποστηρίζει ο Π. Κ. Βαΐντ, διευθυντής του ΙΦΣ. «Η διάλεκτός τους,η οποία διαφέρει από εκείνες που ομιλούνται στην περιοχή,δεν αναφέρεται ούτε στο πατρογονικό αρχείο των βασιλιάδων της κοιλάδας Κούλου. Πρόκειται για ένα μείγμα πολλών γλωσσών.Εχουμε εντοπίσει 500 με 600 λέξεις της διαλέκτου τους, τα ίχνη των οποίων θα αναζητήσουμε. Αυτό ενδέχεται να μας δώσει κάποια στοιχεία για την προέλευσή της ».
Δεν συμφωνούν όμως όλοι με την άποψη της «μακεδονικής» καταγωγής, πολύ περισσότερο εφόσον δεν είναι καν ιστορικά διαπιστωμένο ότι ο νεαρός στρατηλάτης έφθασε ως τα συγκεκριμένα ορεινά χωριά. Ο ινδός κινηματογραφιστής Βιβέκ Μοχάν πέρασε τέσσερα χρόνια με τη φυλή για τις ανάγκες ενός ντοκιμαντέρ, το οποίο βραβεύτηκε από το ινδικό κράτος. Ερευνώντας κάθε διαθέσιμη πηγή για την προέλευσή της φαίνεται κατηγορηματικός. «Είμαι πεπεισμένος ότι αυτός ο οικισμός δεν έχει καμία σχέση με τον Μέγα Αλέξανδρο» λέει. Την ίδια αρνητική άποψη στην ιδέα μιας ελληνικής καταγωγής έχουν και οι περισσότεροι κάτοικοι της μικροσκοπικής ορεινής «δημοκρατίας» των Ιμαλάϊων. «Δεν είναι αλήθεια ότι πέρασε από εδώ ποτέ ο στρατός του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η θεά μας χτύπησε τους στρατιώτες του με τα βέλη της και τους σκότωσε όλους» δηλώνει ένας ντόπιος προεστός στη βρετανική εφημερίδα «Daily Τelegraph». Η δυσπρόσιτη τοποθεσία της κοινότητας και η επιφυλακτικότητα των κατοίκων της ως προς τους ελάχιστους ξένους που φθάνουν ως εκεί έχει συντελέσει σημαντικά στη σταθερότητα της τοπικής διακυβέρνησης. Το σύστημά τους ονομάζεται «Ρα-Ντέο» (σημαίνει «κυβερνώντας στο όνομα του Θεού»).
Η μία Βουλή Αντιπροσώπων τους αποτελείται από την κεφαλή κάθε οικογένειας στη Μάλανα και συζητεί οποιοδήποτε ζήτημα απασχολεί τους κατοίκους της ώσπου να ληφθεί ομόφωνη απόφαση. Αν δεν συμβεί κάτι τέτοιο, οι προεστοί συμβουλεύονται την τοπική θεότητα, τον Τζαμλού Ντεβ. Δίνουν ίδια ποσότητα δηλητηρίου σε δύο πρόβατα, το καθένα από τα οποία αντιπροσωπεύει μία πλευρά του ζητήματος. Όποιο ζήσει υποδηλώνει την απόφαση που επιτάσσει ο Θεός να ληφθεί. Υπάρχει και μία δεύτερη Βουλή η οποία αποτελείται από οκτώ αιρετούς (έναν για κάθε φατρία της κοινότητας) και τρεις ισόβιους θρησκευτικούς άρχοντες.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου