Παρασκευή, 1 Μαΐου 2009

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ


Με μεγάλη έκπληξη και απορία τα μέλη της ΣΦΕΒΑ, παρακολουθήσαμε τα
διαδραματισθέντα κατά την επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού κ. Κων.
Καραμανλή στην Αλβανία την περασμένη Δευτέρα 27-4-2009. Κανείς βεβαίως
δεν διαφωνεί με την προσπάθεια να καλλιεργηθούν σχέσεις φιλίας και
συνεργασίας με τους γειτονικούς μας λαούς. Ωστόσο δεν περιμέναμε
ποτέ ότι στις επαφές της, η ελληνική κυβέρνηση (μετά από αφωνία 5
ημερών) θα άφηνε εντελώς αναπάντητη τη σοβαρότατη αλβανική δικαστική
πρόκληση εις βάρος του αγωνιστή προέδρου της ΟΜΟΝΟΙΑΣ και δημάρχου
Χειμάρρας κ. Βασ. Μπολάνου.

Έντονη επίσης ήταν η απογοήτευση που μας εξέφρασαν πολλοί
Βορειοηπειρώτες που παρακολούθησαν τον κ. Καραμανλή να αναφέρεται
αόριστα σε μειονότητες, να σιωπά επί της ουσίας στα φλέγοντα θέματα
που απασχολούν τους Βορειοηπειρώτες (εκπαίδευση, ελευθερία θρησκείας, ελεύθερη απογραφή, καταπάτηση περιουσιών, κ.α.), να εξισώνει για πρώτη φορά τους Έλληνες Βορειοηπειρώτες με τους αλβανούς μετανάστες στην Ελλάδα, και να εναγκαλίζεται την αλβανική πολιτική ηγεσία δίνοντας μία πλαστή εικόνα ότι διώξεις δεν υφίστανται και όλα βαίνουν καλώς στις μεταξύ μας σχέσεις. Αλήθεια, έχει ξεκαθαρίσει η επίσημη Ελλάδα ποιά περιοχή θεωρεί ως Βόρειο Ήπειρο; Αποδεχόμαστε ότι είναι μόνο οι μειονοτικές ζώνες(τα 99 χωριά του Αργυροκάστρου και των Αγίων Σαράντα) όπως δηλώνουν οι Αλβανοί, και αν όχι γιατί δεν το θέτουμε στις διμερείς συνομιλίες με τους Αλβανούς; Και δεν μπορούσε ο Έλληνας πρωθυπουργός (εφόσον τελικά πραγματοποίησε την επίσκεψη) να αφιερώσει λίγες ώρες για μία επίσκεψη στη Βόρειο Ήπειρο,στέλνοντας και τα ανάλογα μηνύματα, αλλά περιορίστηκε να συναντήσει την ηγεσία της ομογένειας (δηλ. τον υπόδικο για τους Αλβανούς κ.Β.Μπολάνο) ανεπίσημα, στο περιθώριο του προγράμματός του;
Πολύ περισσότερο θλιβόμαστε αν αληθεύουν τα γραφέντα σε αλβανικές εφημερίδες ότι υπήρξε αμοιβαία υποχώρηση από δηλώσεις τόσο για τη Βόρειο Ήπειρο από την πλευρά μας, όσο και για το θέμα των Τσάμηδων από την πλευρά των Αλβανών, καθώς εξισώνονται δύο εντελώς ετεροβαρή και ανόμοια ζητήματα.. Αν πάλι όπως έγραψαν οι δημοσιογράφοι που κάλυψαν την επίσκεψη, θεωρείται επιτυχία η υπογραφή συμφωνίας για την υφαλοκρηπίδα (που έγινε σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο) και τα στρατιωτικά νεκροταφεία (με την
“μεγαλοψυχία” της Αλβανίας που επέτρεψε ένα επιπλέον από
το ήδη υπάρχον) λυπούμαστε βαθύτατα για τους στόχους που θέτει η
ελληνική διπλωματία.

Πολύ φοβούμαστε ότι με τον τρόπο αυτό όχι μόνο δεν στηρίζουμε τους
αδελφούς μας αλλά αποθαρρύνονται και οι λίγοι Βορειοηπειρώτες που
αγωνίζονται στις πατρογονικές τους εστίες ενάντια σε κάθε είδους
πιέσεις και δυσκολίες, καθώς η Ελλάδα φαίνεται να αντιμετωπίζει το
θέμα όχι ως πρωτεύον εθνικό ζήτημα, αλλά υποτονικά, μέσα στο όλο
πλέγμα των σχέσεων μας με την Αλβανία.


10 σχόλια:

ΦΩΚΑΣ είπε...

Η Δυσμοιρη Πατριδα και οι «Χειμαραιοι»
Σε αυτην την δυσμοιρη πατριδα μας,την συνεχομενη καρπαζοεισπρακτουσα,σε οιοδηποτε Εθνικο ζητημα.Σε αυτον τον μονιμως παραπλανηθεντα λαο μας,που ειναι ικανος να θυμηθει ξαφνικα οτι εχει κατι ξεχασμενους αδερφους που λεγονται Σερβοι,και ας αδιαφορουσε αυτος οιδιος λαος καθ'ολη την διαρκεια της σφαγης του εμφυλιου,που αυτοματως θυμαται τους Κουρδους και αμεσως σχεδον μετα συγκινειται με την ελληνοτουρκικη αδερφοσυνη.Αυτη η ρημαδα πατριδα μας που εξευτελιζεται διεθνως οταν κατεβαζουν την σημαια της και σκοτωνονται τρια παληκαρια της και η ιδια ευχαριστει αλλη χωρα που μεσολαβησε να μην φαει περισσοτερο ξυλο.
Αυτος ο ιδιος λαος της πατριδας μου,που βλεπει απο τηλεορασεως να θανατωνονται ελληνοπουλα επειδη προσπαθησαν να κατεβασουν την τουρκικη σημαια,και να μην αντιδρα,να μην οργιζεται.Αυτο το ελληνικο κρατος,να αγνοει επιδεικτικα τους ελληνικους πληθυσμους της Κατω Ιταλιας,που εκλιπαρουν για ενα δασκαλο.
Αυτη η Ελλαδα να τρεμει να διεκδικησει την ονομασια της φετας σε διεθνη φορουμ.
Αυτη η χωρα μου να αγοραζει υπερσυγχρονα συστηματα πυραυλων,με λεφτα της Κυπρου γιατι η ιδια φοβηθηκε να τα τοποθετησει στα εδαφη της,και να τα εχει ακομη σε κουτες γιατι η Τουρκια απειλησε οτι θα της κανει πολεμο.
Να εχουμε εναν ελληνοαμερικανο αξιωματικο που να δινει πολυτιμες πληροφοριες στην μητερα πατριδα του,την Ελλαδα,να συλλαμβανεται για αυτο και να καθεται χρονια φυλακη,ο ηρωας Λαλας,με δυο παιδια,το ενα αναπηρο, και η γυναικα του να παλευει να τα φερει βολτα. Να παιζουν τα Σκοπια και να χορευουμαι στο σκοπο τους,να ειμαστε οι μοναδικοι που να υποστηριζουμε τοσο φανατικα τη Σερβια,και να ειναι η πρωτη χωρα στον κοσμο που την αναγνωρισε ,και μαλιστα μεσα στον εμφυλιο της.
Αυτη η Ελλαδα και ο λαος της,που δεν ενδιαφερθηκε ποτε για τους εκατονταδες χιλιαδες ελληνες του Μοναστηριου,της Γευγελης,της Στρωμνιτσας,του Κρουσοβου και του Χορμοβου,που εξαφανιστικαν ως δια μαγειας απο τον Σλαυικο χαρτη,μαζι με τοσες Ελληνικες πολεις της Βουλγαριας,την Φιλιππουπολη,την Αρβανιτοπολη,την Αγχιαλο και τοσες αλλες.Και υπαρχουν ακομη τοσοι Ελληνες εκει που τρεμουν να το πουν. Ενταξει ολα αυτα,τα εχουμε συνηθισει,αυτοι ειμαστε οι
νεοελληνες,ανιστορητοι,εγωπαθεις και αγελαιοι δυστυχως, ωχ αδερφε.....
Αυτο που μου κανει εντυπωση ομως ,και το μοναδικο εθνικο θεμα που κρατα μια ετσι, επιθετικοτητα ειναι το Βορειο -Ηπειρωτικο,και ειδικα οι Χειμαριωτες ή Χειμαραιοι κατα το νεωτερο που πολυχρησιμοποιειται.
Ουδεις νομιζω οτι μπορει να αρνηθει την εντονη παρουσια της Αμερικης στην περιοχη αυτη. Η εντυπωση που μου δημιουργειται μπαινοντας στο διαδικτυο,σε ομιλιες συλλογων και εκπροσωπων εδω στην Ελλαδα ,αλλα και αλλου,ειναι μια κινηση εντονη απο την αλλη μερια του Ατλαντικου. Ελληνες «πατριωτες»ως νεοι Ηρακληδεις,εξαπολυουν απιστευτο μενος κατα οιουδηποτε αλβανικου,παρουσιαζοντας μια κατασταση τυπου Αφγανισταν,να νομιζεις οτι εξαπολυονται απιστευτα προγκρομ,σφαγες και λεηλασιες κατα της ελληνικης μειονοτητας.Εκπροσωποι των ελληνικων κομματων να βρισκονται σε Ελλαδα και Αμερικη σε μονιμη σχεδον κατασταση και ουτε λιγο ουτε πολυ να παροτρυνουν με τον λογο τους και με την συμπεριφορα τους να στειλουμε στρατο και να καταλαβουμε το «Πογραδετς».Εντυπωση μεγαλη μου δημιουργει οι απανταχου δηλωσεις και παρουσιασεις των Χειμαριωτικων σωματειων,οργανωσεων και κομματων.Ενα υφος υπερπατριωτισμου,αλλα μονον για Χειμαρα και Βορειο Ηπειρο.
Παρολο που παμπολοι Χειμαριωτες ζουν στην Ελλαδα,πουθενα δεν παρατηρεις ενδιαφερον για αλλα εθνικα θεματα,σαν να ζουν σε εναν αλλο κοσμο,μονον αντιαλβανισμο,φιλοσερβια και Χειμαρα.Πουθενα ,μα πουθενα δεν συμμετεχουν σε αλλα δρωμενα,αλλα μονον και αποκλειστικα ,σε οτι εχει σχεση με εκεινους.
Εχουν φτασει σε σημειο να μιλουν οι εκπροσωποι αυτοι για αυτονομια της Βορειου Ηπειρου,τοσο καθαρα,και οι ιδιοι να χτυπιουνται για το Κοσσυφοπεδιο οτι ειναι Σερβικο,και οτι ειναι επικινδυνο πραγμα η αυτονομηση σε περιοχες των Βαλκανιων.Εχουν φτασει αυτοι οι συνελληνες σε σημειο να διαμαρτυρονται με ανακοινωσεις οτι υφιστανται διωξεις,λογω του οτι διαμαρτυρονται για διακοπες ρευματος που συμβαινουν ,συν τις αλλοις,στη Χειμαρα εν ειδη ανθελληνικης διωξης. Εναν αλβανο αν ρωτησεις θα σου πει για τις συνεχεις διακοπες ρευματος σε ολοκληρη την Αλβανια,με τις γνωστες ελειψεις στις κρατικες της υποδομες,και με την εκμεταλλευση απο μεριας πολιτικων αλβανων πουλωντας γεννητριες,αυτο δεν ειναι κανενα μυστικο.
Μου θυμιζει την συνεχη προπαγανδα για τον διωγμο της χριστιανικης θρησκειας και των εκκλησιων που ειχαν κλεισει επι Χοτζα,θα λες και δεν εχει ακουσει ξανα ποτε κανεις,οτι σε κομμουνιστικα καθεστωτα η θρησκεια ηταν υπο διωγμο.
Ειδικα μαλιστα στην Αλβανια,που υπαρχουν ολες οι θρησκειες,μουσουλμανοι και καθολικοι,και το καθεστως του Χοτζα ειχε στην κυριολεξια απαγορευσει την τελεση θρησκευτικων τελετων ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ,και ειχαν κλεισει ναοι,και τεμενοι.
Αληθεια οταν επεσε το σιδηρουν παραπετασμα ,σε αθλια κατασταση δεν ερχονταν στην πατριδα μας Αλβανοι και Ομογενεις μας ανακατα?
Σε πολλες εκπομπες της ελληνικης τηλεορασης,σε ειδησεις και σε οδοιπορικα στην Χειμαρα,κανει και κατι καλο η τηλεοραση,καμμια εντυπωση και καμμια εικονα τραγικης γενοκτονιας και κυνηγητου δεν παρουσιαζει.Μαλιστα τις προαλλες,οχι για πρωτη φορα,μια εκπομπη, στην Χειμαρα, επαιρνε συνεντευξη απο τον πατερα του Πυρου Δημα,σε ενα σπιτι που πολλοι ελληνες δεν το διαθετουν.Την ιδια εντυπωση αποκομουσες και απο την περιηγηση γενικα στην περιοχη,και μαλιστα εναν οικοδομικο οργασμο καταπληκτικο.Εκατονταδες ενοικιαζομενα και ξενοδοχεια και καταστηματα εχουν φτιαχτει απο Χειμαριωτες μεταναστες.Οι υποδομες που εχουν φτιαχτει εκει ,δρομοι, νοσοκομεια,εκκλησιες,αναπαλαιωσεις και ιδρυματα,ειναι μια πραγματικοτητα,που δυσκολα συναντα κανεις σε αλλα μερη της Αλβανιας. Απο δυο μεριες ευνοουνται μου φαινεται οι Χειμαριωτες μας,και το βλεπω διπορτο το παιχνιδι.Εβλεπες ιδρυματα της εκκλησιας θαυμασια,που σπουδαζαν ελληνοπουλα και αλβανοπουλα μαζι.Ο Αρχιεπισκοπος Αναστασιος,ενας αγιος ανθρωπος,με καταπληκτικο εργο στην Αλβανια,σε ελληνες και αλβανους ανεξαιρετως,μουσουλμανους και χριστιανους.Ποτε κανενα προβλημα δεν αντιμετωπισε απο πλευρας αλβανικου κρατους και απο αλβανους πολιτες.Η Αλβανια ειναι η μοναδικη χωρα των Βαλκανιων που εχει εκπροσωπους ελληνες βουλευτες στο κοινοβουλιο της!!!Εκει χτυπαμε συνεχως?
Πως αυτοι λοιπον οι τοσο κακοι και ανθελληνες αλβανοι,οπως προσπαθουν να παρουσιασουν οι ομογενεις μας,και μαλιστα ΜΟΝΟΝ οι Χειμαριωτες,το αλβανικο κρατος εδεχθη εναν ελληνα για αρχιεπισκοπο Αλβανιας?Μπορουσε να το αρνηθει με την τοσο εντονα ανθελληνικη του πολιτικη νομιζω.Ειναι σαν να δεχομασταν εμεις για τους τουρκογυφτους της Θρακης,να διοριζονταν ανωτατος θρησκευτικος ηγετης τουρκος απο την Τουρκια.
Που ειναι το ανελεητο αυτο κυνηγητο,την στιγμη που αμεσως η αλβανικη κυβερνηση δεχτηκε την διπλη υπηκοοτητα των Βορειο-Ηπειρωτων? Εντασσεται και αυτο μεσα στα πλαισια του ανθελληνισμου?
Παντοτε θα αναρωτιεμαι την αθωωση απο τα ελληνικα δικαστηρια των πεντε Χειμαριωτων (ο ενας ηταν ελλαδιτης) της ΜΑΒΗ ,που πριν απο 13 περιπου χρονια φονευσαν τρεις αν θυμαμαι,αλβανους στρατιωτες μεσα σε αλβανικο στρατοπεδο εντος φυσικα αλβανικου εδαφους,και τη συλληψη τους με τα οπλα των σκοτωμενων στρατιωτων μεσα στο πορτ μπαγκαζ του αυτοκινητου τους απο ελληνες αστυνομικους εντος ελληνικου εδαφους.Δεν αμφισβητω τον πατριωτισμο μερικων παιδιων,αλλα τετοια αντιμετωπιση της ελληνικης πολιτειας ειναι πραγματικα αξιοπεριεργη,και ειδικα αν λαβει κανεις υποψιν του τα πηγαινελα του επικεφαλης αυτης της ομαδας,να μην λεμε και ονομα,εις τας Αμερικας,θα λες και ηταν Ομονοια πλατεια Κολλιατσου,και δεν υπερβαλλω,μα ειλικρινα δεν υπερβαλλω.
Πραγματικα απορω για τον αφθαστο πατριωτισμο των περισσοτερων sites,προερχομενων απο την μητερα Αμερικη,απο ομογενεις φυσικα.
Λιγο ακομη ,με τοσα εκατομμυρια ελληνες που εχουμε εκει,τοσους πλουσιους και τετοιους πατριωτες θα παρουμε και την Κωνσταντινουπολη,τρομαρα μας.Αληθεια ,γιατι δεν βαλανε το χερι στην τσεπη για τον ΛΑΛΑ?ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΣΑΝ ΑΥΤΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΟΥ,αυτοι οι υπεπατριωτες?ΓΙΑΤΙ??? Τι εκαναν αυτες οι πανισχυρες δηθεν ελληνοαμερικανικες οργανωσεις.Αληθεια,τι εχουν προσφερει στην Ελλαδα?Η αποψη μου? ειναι γενιτσαροι,αυτο ειναι,και δεν θελει και πολυ ψαξιμο να το διαπιστωσει κανεις.Ο προεδρος του παγκοσμιου συμβουλιου του Ελληνισμου,ο «σερ »Αντριου Αθενς,ο ιδιοκτητης τριων εταιρειων μεταλλευματων,που ουτε ελληνικο ονομα δεν εχει.Που λεφτα για τον φουκαρα τον Λαλα,που τοσα χρονια ,προσεφερε υπηρεσιες στην πατριδα του,και φυλακιστηκε τοσο αδιαμαρτυρητα.Που ειναι το περιφημο ελληνικο λομπι σε τοσα και τοσα θεματα? Τοσοι ελληνες περασαν σε κυβερνησεις στην Αμερικη,τοσοι καθηγητες πανεπιστημιων,τοσοι επιστημονες,τοσοι μαμπλουτοι,τοσοι και τοσοι.Σαν εκεινη την μαριονετα τον ΤΖΟΡΤΖ ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ,ΤΟΝ ΓΙΟ ΠΑΠΑ,που ποτε δεν μιλησε ελληνικα,σε τοσες και τοσες συνεντευξεις ,για το περιφημο «καμαρι» μας.
Aς θυμηθουμε και αυτον τον αρχηγο της ΣΙΑ τον Τενετ,με καταγωγη απο την Χειμαρα. Και φυσικα οι ελαχιστες φωνες πνιγονται μεσα στον ορυμαγδο της πλουτοεθνικοφροσυνης μας.Γιατι σε τετοιες ιστοσελιδες ,αν προσεξει κανεις,προερχομενες απο ελληνοαμερικανους,βλεπεις τετοιο αντιαλβανικο μενος
και «Βορειο-Ηπειρωτικο» ταρακουνημα.Και αν απομονωσεις το πρωτο,νομιζεις
οτι ειναι καμμια ιστοσελιδα του Αρκαν και των σερβων ΤΣΕΤΝΙΚΣ.
Μακαρι να αντιληφθουμε καποτε σαν λαος τα περιφημα «διπλα»παιχνιδια στα εθνικα θεματα,που ταχα μου εχουμε αντιληφθει τι παιζεται στα Βαλκανια και δεν βλεπουμε κατω απο την μυτη μας.
Πολλες φορες εχουν παιχτει τετοια ,οπως με την οικογενεια απο την Χειμαρα
πριν απο χρονια ,που εκτελεσθηκε απο αλβανους,την ειδηση την «εβγαλε» ο Κουλογλου,να ρωτησω αν θυμομαστε,δεν το ρωτω.Αποδειχτηκε οτι ηταν στημενη,και μαλιστα το κατηγγειλε δημοσια ο Γεωργιαδης.Φυσικα επι ενα μηνα
που «επαιζε» αυτη η ειδηση την εκανε την «διαφωτηση» της.
Ουτε σωματεια ,ουτε Χειμαριωτικα και μειονοτικα κομματα,τιποτα,κουβεντα.
Και ας αποδειχτηκε οτι αυτη η οικογενεια ζουσε στην πλατεια Βικτωριας!!!
Υπερβολες νομιζετε?ΟΧΙ ,ΠΕΡΑ ΓΙΑ ΠΕΡΑ ΑΛΗΘΙΝΑ,δυστυχως.
Μια ιδια υποθεση με το λιμανι της Αυλωνος.Οταν το ενοικιασαν οι αλβανοι στους ΤΟΥΡΚΟΥΣ,ΦΩΝΑΖΑΜΕ ΜΕΡΕΣ ΟΛΟΚΛΗΡΕΣ,με τα αναλογα φυσικα νεοελληνικα ψευτοπατριωτικα κορωνατα λογια,σαν τις διαφημησεις του υπουργειου τουρισμου της Τουρκιας στα ελληνικα ΜΜΕ και περιοδικα μας!!! Που? στη χωρα μας που το μοναδικο μας συναλλαγμα ειναι ο τουρισμος,τι να πει κανεις.
Κι ομως ,πηγαινοντας ελληνες δημοσιογραφοι στην Αλβανια,μετα βεβαια απο βομβαρδισμο,τυπου κινδυνευει το Εθνος,εισεπραξαν απο τον αλβανο πρωθυπουργο το εξης καταπληκτικο..ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΑΜΕ.Φυσικα για αλλη μια φορα σαν ελληνες καναμε το καθηκον μας.
Παντως εχω την εντυπωση ,οτι μαλλον ειναι ψυχολογικο το θεμα.
Πως μπορει να εξηγησει κανεις την εμπολεμη κατασταση που βρισκονταν η χωρα μας με την Αλβανια,μεχρι το 1989.Με ποιους? με τους ξυπολητους. Που δεν ειχαν ουτε στρατο,και αυτο αποδειχτηκε περιτρανα,και μαλιστα μια κατασταση που επικρατει μεχρι σημερα.Η Αλβανια ,ειναι η μονη χωρα,που επισημως
δεν πολεμησαμε ποτε.
Αληθεια τι συμβαινει? Πως γραφεται αυτη η ρημαδα Ελληνικη Πολιτικη?
Οταν συμφωνουμε στην ενταξη της Τουρκιας στην Ευρωπαικη Ενωση,οταν αιμοραγει το Οικουμενικο Πατριαρχειο,δεν μας εμεινε και τιποτα αλλο,οταν ειναι κλειστη ο Σχολη της Χαλκης και οτι αλλο,την στιγμη μαλιστα που εχουμε και την υποστηριξη της Αμερικης στο συγκεκριμενο θεμα,για το φοβο της τελευταιας, της εξαπλωσης του Πατριαρχειου της Μοσχας? Ουτε αυτο. Αλλα θα παρουμε ομως την Χειμαρα ,ενταξει ,δεν παιζωμαστε.
Ξεβρακωτοι ειναι,πραγματικα δεν κινδυνευουμε,ας κανουμε τους μαγκες τουλαχιστον σε αυτους.Και ας προσπαθουμε με το ζορι να πεισουμε τους
εαυτους μας οτι θα μας επιτεθει ο ΟΥΤΣΕΚΑ...
Ας αναλογιστουνε ομως οι «Χειμαραιοι»,το καμαρι τους,πραγματικα,εκεινον
τον Σπυρομηλιο ,τον μεγαλο πατριωτη απο την Χειμαρα,τον υπερηφανο Χειμαριωτη,ετσι αυτος ο ορος μ' αρεσει,Χειμαριωτης,των αγωνα που εκανε για την ενωση των δυο ομαιμων λαων,τους Ελληνες και Αλβανους,γιατι αυτο τον αγωνα εκανε,ΓΙΑ ΕΝΩΣΗ,ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ,για την δημιουργια μιας μεγαλης Πατριδας.Η μηπως δεν ειναι ετσι? Ετσι ειναι,αλλα δεν το λενε,δεν τολμουν.Οπως δεν τολμουμε ολοι εμεις να μελετησουμε πραγματικα την ιστορια μας.Ο Σπυρομηλιος ηταν εκεινος που πρωτοστατησε στον αγωνα του Ζενελ
Γκιωνη Λεκα,του γνωστου Γκιουλεκα,οταν ο τελευταιος ,μαζι με αλλους 46 αγαδες και μπεηδες μουσουλμανους Αλβανους,σηκωσαν Ελληνικη σημαια στα τζαμια τους και ζητησαν την ενωση με την Ελλαδα,το 1847. Αυτη ειναι η αληθεια,αλλα ειπαμε,τωρα οι Χειμαριωτες λεγονται «Χειμαραιοι»....Μην θυμιζει τιποτα απο το παρελθον,γιατι αμα αρχιζουμε να ψαχνουμε για καταγωγες,επωνυμα,και εθνικες συνειδησεις,ποτε αποκτηθηκαν,θα χουμε μεγαλα δραματα,αλλωστε αυτο ειναι σε ενα αλλο αρθρο.Αλλωστε το ματι στο βγαζει τοσο βαθια μονο ο αδερφος σου,οπως λεει μια Μανιατικη παροιμια...

..Αδερφια ειμαστε ωρε γερο,ας ειμαστε απο αλλες πιστες,και ας λεν οτι θελουν τα μαγαρισμενα στοματα των οχτρων μας..
Κ.Κρυσταλλης.

ΦΩΚΑΣ είπε...

Η ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΣΟΥΛΙΩΤΩΝ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΩΝ
....O Δημητριος Υψηλαντης μαθαινει την ειδηση της συμμαχιας των Σουλιωτων με τους Αλβανους και τους καρπους που εδωσε στην Ηπειρο ,και γραφει τον Αυγουστο του 1821 απο την πολιορκια της Τριπολεως..
Προς τους ανδρειους και πιστους συμμαχους και αρχηγους Αγο Βασιαρη,Τσεγκο μπεη,Μουρτο Τσαλη,Ταχιρ Αμπαζη,Σουλειμαν Μετο και λοιπους Τοσκηδες..,
συγχαιροντας και ενθαρυνοντας τους στο κινηματους..
Αλλα εσεις ω αντρειοι Τοσκηδες,δεν καταγεσθε ουτε απο τους μικροψυχους Ανατολιτας,ουτε απο τους αδοξους Σκυθας.Εισθε απογονοι των προγονων μας ηρωων ,και τωρα,ενωθεντες με ημας δια την ελευθερια ,θεωρεισθε ως αδελφοι μας.
Αφ' ου ο Παντοδυναμος θεος και πρωτος υπερασπιστης της ελευθεριας μας χαριση αυτο το ουρανιον καλον,θελομεν σας εχει παντοτε συμμετοχους και το ονομα σας θελει μεινει,χωρις αμφιβολιαν αθανατον,ακουομενον και δοξαζομενον εις ολα τα βασιλεια της γης..
Ο επαναστατημενος λαος ενθουσιαζεται στο ακουσμα αυτης της συμμαχιας και η ελληνικη μουσα δεν μενει αμετοχη στην γενικη εκδηλωσι του θαυμασμου και της αγαπης των Ελληνων προς τους Αρβανιτες,χριστιανους και μουσουλμανους της Τοσκαριας. Στην χειρογραφη εφημεριδα του Μεσολογγιου {Αιτωλικη} της 10 Σεπτεμβριου του 1821,ειναι δημοσιευμενο ενα ποιημα με τον τιτλον {Ασμα της περιφημου συμμαχιας των ενδοξων Αλβανων μετα των ηρωων Ελληνων της Ηπειρου}.
Αγαδες της Αλβανιτιας του Λιουμ Τεπελενας
και σεις απο τα αντικρυς χωρια της Δερβενας,
η φημη σας ωνομασε πυργους εμπιστοσυνης,
γνησια τεκνα της τιμης και της ευγνωμοσυνης.
( ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΗΛΑΡΑΣ)

Απευθυνεται το ποιημα προς τον στραταρχη Μουχουδαρη και τους οπλαρχηγους Ταχιρ Αμπαζη,Μουρτο Τσαλη,Τσεγκο Λιαμτση, και προς τον Αλη πασα.
Μαζι με αυτους εκθειαζει τους Σουλιωτες και Ρουμελιωτες ηρωες,Μποτσαραιους,Φωτομαραιους,Τζαβελαιους,Γωγο Μπακολα,Ανδρεα Ισκο,Αλεξη Βλαχοπουλο,Δημητρη Μακρη,Κωνσταντινο Χορμοβα,Οδυσσεα Ανδρουτσο,Γκουρα,Πανουργια,Διακο,Δυοβουνιωτη,και Μανικα.
Κατα τα μεσα Νοεμβριου του 1821,οι Σουλιωτες οπλαρχηγοι Μαρκος και Νοτης Μποτσαρης,οι Ζερβαιοι,ο Αθ.Φωτομαρας και ο Ν.Τζαβελας,μαζι με τους μωαμεθανους Τοσκηδες οπλαρχηγους Ταχιρ Αμπαζη,Τσεγκο μπεη και Αγο Μουχουρδαρη,εκστρατευουν κατα του Χουρσιτ πασα. Ενωνονται στις οχθες του Αραχθου με πολλους Αιτωλοακαρνανες επαναστατες και με Αρτινους υπο τον Γωγο Μπακολα και πολιορκουν τον Χουρσιτ στην Αρτα. Μετειχαν ,γενικα, στην επιχειρηση εκεινη 1500 Ελληνες και 1200 μωαμεθανοι Τοσκηδες.
Και ομως ,επροκειτο περι συμμαχιας κατ αρχην,η οποια δεν ειχε παρει ακομη το κυρος καθωρισμενων και επισημων συμφωνιων με την διοικηση της Ελληνικης επαναστασεως. Αποφασιζουν για αυτο οι Τοσκηδες και Σουλιωτες αρχηγοι να ελθουν σε απ'ευθειας επαφη με την Ελληνικη αρχη και, ως εκπροσωποι τους ,ο Ταχιρ Αμπαζης με τον Αλεξη Νουτσο,κατευθυνονται προς την Πελοποννησο γι' αυτον τον σκοπο. Βλεποντας ομως ,ο μωαμεθανος,στα μερη που περνουσαν,οτι οι επαναστατες ειχαν βεβηλωσει τζαμια (ειχαν λαβει χωρα και φονοι ),ενοιωσε προσβολη του θρησκευτικου του αισθηματος,δεν συνεχισε το ταξιδι του και ξαναγυρισε στην Αρτα. Συνεννοειται εκει με αλλους ομοθρησκου του αρχηγους ,και το αποτελεσμα ηταν να χαλασουν την συμμαχια με τους χριστιανους και να ενωθουν με τον Χουρσιτ εναντιον του Αλη πασα.Μονον ο Μουρτο Τσαλη και ο Χουσειν πασας εμειναν πιστοι στον Αλη και διετηρησαν την συμμαχια τους με τους Σουλιωτες.
Δεν παυουν ομως με το περιστατικο εκεινο οι προσπαθειες των Ελληνων να προσεταιρισθουν παλι στον αγωνα τους τους Τοσκηδες. Ο μητροπολιτης Αρτας Ιγνατιος,γραφει απο την Κορινθο γραμματα σε διαφορους αρχηγους τους που του ησαν γνωστοι και τους παρακινει γι'αυτον τον σκοπο.Το πραγμα ομως ηταν πια δυσκολο. Γι'αυτο και ,τον Ιανουαριο του 1822,οταν ο Χουρσιτ πασας εδωσε τελος στην ζωη του Αλη πασα, οι δικοι του Τοσκηδες ειδοποιουν τους Σουλιωτες,οτι αφηνουν πια τον αγωνα και υποτασσονται ολοι στην εξουσια του σουλτανου,ενω συγχρονως εκλαιαν τον αρχηγο τους και το καυχημα τους .
Ο ι Ελληνες της Ηπειρου εχασαν και αυτοι τις ελπιδες που εστηριζαν προς αυτην την πλευρα και, ως επιλογο της συμμαχιας ,εκδηλωνουν τον θαυμασμον τους προς τους Αλβανους και την συμπαθεια τους για τον χαμο του αρχηγου τους με το γνωστο τσακισμα των ηπειρωτικων τραγουδιων..

Αρβανιτες παινεμενοι,πουν' ο Αλη πασας καυμενοι,
Αρβανιτες παλληκαρια,πουν' ο Αλη πασας λιονταρια!!!

ΦΩΚΑΣ είπε...

ΙΣΜΑΗΛ ΚΕΜΑΛ ΒΛΙΩΡΑ ΜΠΕΗ
ΙΣΜΑΗΛ ΚΕΜΑΛ ΒΛΙΩΡΑ ΜΠΕΗ (ιδρυτης του Αλβανικου κρατους και πρωτος πρωθυπουργος)

....Αλλα τοιουτον ως υπαρχει την σημερον,το Ελληνικον εθνος αποτελει το κυριωτερον και
σπουδαιοτερον στοιχειον της Ανατολης.Εν πρωτοις ως πληθυσμος η Ελληνικη φυλη μετα τους
Τουρκους και Αραβας υπερτερει ολας τας αλλας της Ανατολης φυλας.Γεωγραφικως δε κατεχει την πρωτην και πρωτιστην θεσιν εν Ανατολη.Το ωραιοτερον μερος της Μεσογειου ειναι θαλασσα Ελληνικη.Ολαι αι νησοι του Αρχιπελαγους,του Αιγαιου,του Ιονιου κολπου,της
Προποντιδος ειναι Ελληνικαι.Ολαι σχεδον αι παραλιαι της Μικρας Ασιας,απο των προποδων
του Ταυρου μεχρι της Ηρακλειας του Ποντου ειναι Ελληνικαι.Η Ιλλυρικη χερσονησος,
υφ ολας τας εισβολας των ξενων εθνων και ορδων διετηρησεν ολας τας προς τας δυο θαλασσαςχωρας ,απο του στομιου του Δουναβεως μεχρι του Αμβρακικου κολπου ,Ελληνικας.
ΕΘΝΟΣ ΩΣ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ,εχων ενδοξον μελλον κατεχον τας σπουδαιοτερας χωρας της
Ανατολης ,δικαιουται ενεργως να μεριμνα περι της τυχης της Ανατολης,ης ειναι ιστορικως
και γεωγραφικως ο πολυτιμοτερος συγκυριος.Ειμεθα βεβαιοι οτι πας Ελλην εχει συνειδησιν του δικαιωματος τουτου,οπερ αποτελει τον προορισμον του Ελληνισμου,και εν ταυτω της
συνεπαγομενης υποχρεωσης του....

ΦΩΚΑΣ είπε...

ΚΑΘΟΔΟΙ ΑΛΒΑΝΩΝ (ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ)
ΓΙΟΝΑ ΜΙΚΕ ΠΑΙΔΟΥΣΗ -ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ

Η ΕΡΜΙΟΝΙΔΑ ΑΝΑ ΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ (Naυπλιο)


....Καθοδοι Αλβανων
Στα χρονια αυτα της ηγεμονιας του και προς τα τελη του ιδ' αι. επετρεψε ο Θεοδωρος Α' Παλαιολογος σε 10.000 Αλβανων να εγκατασταθουν με τις γυναικες τους και τα τεκνα τους μονιμως εις την Πελοποννησον.
Αλλα αυτη δεν ειταν η πρωτη εγκατασταση Αλβανων στην Πελοποννησο.Λιγα χρονια πριν ο δεσποτης Μανουηλ Καντακουζηνος (1348-1380) ειχε επιτρεψει εγκατασταση των εποικων απο την Αλβανια.
Συμφωνα με μια αλλη μνεια η πρωτη εγκατασταση τοποθετειται ακομη νωριτερα..Περι το 1350 μεγα μερος Αλβανων μετηναστευσαν υπο την ηγεσιαν των Μπουα Σπατα και Πετρου Λιοσα προς νοτον,περι δε το 1380 μεγαλα τμηματα ΤΟΣΚΗΔΩΝ κατηλθον εις Βοιωτιαν,Αττικην και Πελοποννησον( Αρβανιτοπουλος εγκ.Ελ.τομ.1,σελ,708( Αλβανια),Αλβανικα κρατιδια).
....Οι εποικισεις των Αλβανων, εθνους ΙΛΛΥΡΙΚΟΥ και ΣΥΓΓΕΝΙΚΟΥ προς το Ελληνικο, στη νοτιο Ελλαδα και κυριως στην Πελοποννησο φαινεται οτι ηταν σπουδαιοτερες απο τις Σλαυικες και σε εκταση και σε αποτελεσμα....(Βακαλοπουλος ο.π.τομ.Α',ΣΕΛ.26 -27)....
....Ο ιστορικος Δημητρης Πασχαλης σε δημοσιευματα του αναφερει..Η εποικησις Αλβανων εις Υδραν και Σπετσας εγενετο πολυ μεταγενεστερον της εν Ανδρω.Διοτι μολις αρχομενου του ΙΣΤ αι. Αλβανοι ποιμενες απο Κρανιδιου μετωκησαν εις Υδραν και Σπετσας δια τας καταλληλους προς αιγοτροφιαν νομας των,αλλοι δε απο του Δαμαλα διεπεραιωθησαν εις Πορον..
Ο Αντωνης Ανδρ. Μιαουλης ,γιος του ναυαρχου του 21,σε Υπομνημα του γραμμενο στα 1829,γραφει οτι,οπως λεει η παραδοση,η Υδρα κατοικηθηκε στα 1470,τον καιρο που οι Τουρκοι του Μωαμεθ Β' καταδιωκαν τους Αλβανους . Σημειωνει ακομη και την υπαρξη ερειπιων,κιονων και βωμου στην τοποθεσια Επισκοπη.
Με την αποψη αυτη ερχεται σε αντιθεση ο συνωνυμος εγγονος του Αντωνης Μιαουλης πρεσβευοντας οτι η εποικησις πρεπει να εγινε μετα τη ναυμαχια της Ναυπακτου (1571). Συμφωνος με τη γνωμη του εγγονου Μιαουλη ειναι και ο Γ.Δ.ΚΡΙΕΖΗΣ,αναφεροντας οτι μετα τη ναυμαχια της Ναυπακτου εγκατασταθηκαν στην Υδρα αλβανοφωνοι απο διαφορα μερη του Μορια κι ακομη απο την Αυλωνα,την Παργα και το Σουλι,οπως και απο τα αιγαιοπελαγιτικα νησια Κυθνο και Ευβοια....
Ξενοι μελετητες του θεματος ,οπως ο Κουρτιος και ο Ρος,υποστηριζουν επισης ,οτι η Υδρα,οι Σπετσες,ο Πορος,το Καστρι( Ερμιονη),το Κρανιδι κατοικηθηκαν απο Αλβανους κατα το ιδ' και ιε' αι.
....Περα απο τον κοινο κινδυνο και αλλοι λογοι ειχαν συντεινει στην αναχωνευση αυτη.Ειτανε το κοινο μισος των υποδουλων Ελληνων και Αλβανων εναντια στους αλλοδοξους Τουρκους κατακτητες.Αλλα ακομη περισσοτερο ειτανε ο ελληνικος πολιτισμος που ειχε διεισδυσει ως το Δυρραχι,την αρχαιοελληνικη Επιδαμνο,και ειχε καλλιεργησει καταλληλα το ψυχολογικο κλιμα και την επιγνωση πως ,καταφευγοντας οι Αλβανοι στην Ελλαδα,πηγαιναν σε ΦΙΛΗ ΧΩΡΑ και ΣΥΓΓΕΝΙΚΟ,ΟΜΟΘΡΗΣΚΟ ΛΑΟ

ΦΩΚΑΣ είπε...

ΚΩΣΤΑΣ ΚΡΥΣΤΑΛΛΗΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΤΡΙΩΤΗΣ
Ο ΣΚΕΝΤΕΡΜΠΕΗΣ
ΣΤΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ
ΤΙΤΟΥ ΓΙΟΧΑΛΑ
εκδοσεις Δωδωνη

Το διηγημα του Κ.Κρυσταλλη,η Εικονα.
....Το τελευταιον λογοτεχνικον εργον
εις την ελληνικην περι του
Σκεντερμπεη,ισως δε και το επιτυχεστερον
απο αποψεως χαριτος
και τεχνης,εγραφη υπο του γνωστου
ποιητου και διηγηματογραφου
Κ.Κρυσταλλη.Το διηγημα τουτο υπο
τον τιτλον Η εικονα,εδημοσιευθη
δια πρωτην φοραν εις την εφημεριδα
των Αθηνων Ακροπολις της 23 Μαιου
1893.
Ο ποιητης Κ.Κρυσαταλλης εγεννηθη
το 1868 εις το Συρακον της Ηπειρου.
Μαθητης ακομη εις την Ζωσιμαιαν
Σχολην Ιωαννινων εγραψε το
μακροσκελες ποιημα Αι σκιαι του Αδου,πληρες πατριωτισμου,
δια το οποιον κατεδιωχθη υπο των τουρκικων αρχων.
Διαφυγων ο νεαρος ποιητης την συλληψιν,κατεφυγον
εις Αθηνας,οπου ..δεν επαυσε να
τανυη τας ποιητικας του χορδας
εις πασαν πατριωτικην πραξιν..
....Εις τα Ιωαννινα,εις την
ονομαζομενην ακομη σημερον
Καραβατια,υπαρχει το καφενειον του
Ζωη τ' Αζωηρου.Εις αυτο συχναζουν
ωρισμενοι γεροντες Γιαννιωτες
ως και διαφοροι Αρβανιτες,οπου
πινουν το καφε των ομιλουντες
δια τα παλαια.Εκει συχναζει και εις
νεαρος μαθητης,προφανως ο ιδιος ο
διηγηματογραφος,ελκυομενος απο την
σοφιαν των γεροντων.Εν απογευμα
ομως ευρισκει την γνωστην συντροφιαν συγκεντρωμενην επανω
εις μιαν περιεργον εικονα..
Παρασταινε καβαλλαρη παλληκαρα με
γιγαντιο αναστημα και με πανωρια
μορφη.Ειχε ασπροκοκκινο το
προσωπο και περισσια εμορφο και
καλοσυνατο κι ευγενικο,προσωπο
βασιλικο,καθαρο.Γρυπη τη μυτη
το μετωπο καθαριο και πλατυ,το γενειο μακρυ
και γυρμενο κατα εμπρος λιγο και κομμενον τον
τσαμπαν.Εφαινετο σαν να του χαρισε η φυση
σ'ολο του το κορμι ασυγκριτην
επιδεξιοτη και ξεχωριστη δυναμη..
Οι γεροντες αδυνατουντες ν'αναγνωσουν την ιταλικην υπογραφην
προσεπαθουν απο την μορφην και τα
οπλα να προσδιορισουν τον εικονιζο-
μενον Ηρωα.Αλλος λοιπον τονεταυτιζε
με τον Αγιον Γεωργιον κι αλλοςμετον
Αγιον Δημητριον,αλλος με αρχαιον
Ελληνα η με μεσαιωνικον στρατιωτην
της Δυσεως.Αλλα και οταν ακομη
ο νεαρος μαθητης,αναγνωσας την
υπογραφην,τους ειπεν οτι ειναι ο
βασιλιας μας,τον ρωτουν..
-Ο Γεωργιος?Οι γεροντοι.
-Σουλτανι?Οι Αρβανιτες.
-Τι Γεωργιος και τι Σουλτανος
μου λετε...Ο βασιλιας των Ηπειρωτων
εινε τουτος.
Αλλα και τοτε μονον οΓεροκαλαμενιος
ετολμησε να υποθεση..
-Ο Πυρρος,παιδι μου?
Εις το ακουσμα του ονοματος του
Σκεντερμπεη οι Αρβανιτες ξεσπουν
εις εκδηλωσεις απεριγραπτου χαρας,
διοτι αντικρυζαν τον αηττητον
βασιλεαν,αλλα και μεγαλης θλιψεως
ταυτοχρονως,διοτι η σημερινη
ελεεινην καταστασις ητο τραγικως
αντιθετος προς τας ημερας ευτυχους
ελευθερου βιου,δια την πραγματοποι-
ησιν και διατηρησην του οποιου ο
βασιλευς της Ηπειρου Σκεντερμπεης
τοσον ηγωνισθη τοτε.
-Αιντε μωρε Σκεντερμπεο,αιντε μωρ'
ινγκιουαρ μπρετ ισκιπεταρβε.
(Αιντε ωρε Σκεντερμπεη,αιντε ωρε
ξακουσμενε αρβανιτοβασιλια).
Δε θα αναστηθεις μια βολα παλε και δε θα να μας
κραξεις με το τρανο
και περηφανο εκεινο διαλαλημα σου..
Σα ρον Σκεντερμπεο,σκιπεταρ νουκ
το τεμπενεν κουρ σκλαβ τε τιερβε..
(Οσο ζει ο Σκεντερμπεης,οι
Αρβανιτες δε θα να καταντησουν ποτες σκλαβοι των αλλων).
Κι αληθεια ,ωρε μπυρρο μ'.Αν δεν
απεθνησκες,δε θα να πεφταμεν κι
εμεις,δε θα να σερνομασταν,ουρε
μαυρε μου Λιουλιο,κλαριτες και
παλιοδραγατες σημερα στα ντερβενια
του κοσμου,διχως ψωμι,διχως καλυβι
με μισην καπα απανου μας και με μισο τσαρουχι..
Τοτε ακριβως εις εκ της γνωστης
συντροφιας,ο Γεροκαλαμενιος
αρχιζει μιαν ωραιαν διηγησιν δια
τους καταπληκτικους αθλους της
παιδικης ηλικιας του Σκεντερμπεη,
το παραδοξον ονειρον της μητερας του πριν τον γεννησει,
και ποικιλους θρυλους,σχετικως με την
ζωην και την δρασην του ηρωως.
Το διηγημα γινεται εφεξης ζωηροτατον και φυσικοτατον και με
τα Αρβανιτικα,τα οποια ο Κρυσταλλης παρενειρει
εις καταλληλα σημεια της διηγησεως,
ως λογους δηθεν των Αρβανιτων,οι
οποιοι συγκεκινημενοι κατασπαζονται τον Γεροκαλαμενιο
και δακρυζοντες του λεγουν εις την
ιδικην τους γλωσσαν..
ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΔΕΡΦΙΑ,ΩΡΕ ΓΕΡΟ,ΑΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΠΟ ΔΥΟ ΠΙΣΤΕΣ,ΚΑΙ ΑΣ ΛΕΝ
ΟΤΙ ΘΕΛΟΥΝ ΤΑ ΜΑΓΑΡΙΣΜΕΝΑ
ΣΤΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΟΧΤΡΩΝ ΜΑΣ..

ΦΩΚΑΣ είπε...

ΤΟ ΕΛΛΗΝΟ-ΑΛΒΑΝΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ ΤΟΥ ΜΠΟΤΣΑΡΗ
ΠΡΑΓΜΑΤΕΙΑΙ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ
ΤΟΜΟΣ 46 1980

ΤΟ ΕΛΛΗΝΟ-ΑΛΒΑΝΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟΝ
ΤΟΥ ΜΑΡΚΟΥ ΜΠΟΤΣΑΡΗ
(ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΔΟΣΙΣ ΕΚ ΤΟΥ ΑΥΤΟΓΡΑΦΟΥ)
ΥΠΟ
ΤΙΤΟΥ Π. ΓΙΟΧΑΛΑ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ


Η ελληνο-αλβανικη λεξικογραφια εις την Ελλαδα αρχιζει με τον Μαρκον Μποτσαρην (1790-1823). Ο ηρως του Σουλιου,γνωστος κυριως δια τον αγωνα του κατα του Αλη πασα και τον ηρωικο του θανατον, δια τον οποιον απεσπασεν ολων των Ελληνων τον θαυμασμον,επαυξανει την συμπαθεια μας δια της συγγραφης του ελληνο-αλβανικου Λεξικου του. Το εργον τουτο,ανεξαρτητως της πολλαπλης σημασιας,την οποιαν εχει δι ενα ολιγογραμματον μαχητην,οστις,αφησας κατα μερος το οπλον επι τι διαστημα,εδημιουργησεν εργον πνευματικον,προσφερει υλικον λιαν αξιολογον δια την αλβανικην διαλεκτολογιαν.Γραμμενον εις τας αρχας του ΙΘ' αι.,το λεξικον τουτο βοηθει να παρακολουθησωμεν ωρισμενα ενδιαφεροντα γλωσσικα φαινομενα,οπως π.χ. την δομην της ομιλουμενης Ελληνο-Αλβανικης εις την περιοχην του Φαναριου Πρεβεζης κατα τα τελη του ΙΗ' και τας αρχας του ΙΘ' αι.,την ποικιλιαν των λεκτικων της τυπων,την επιδρασιν της Τουρκικης κ.α.Το λεξικον προσφερεται επισης δια ποικιλας παρατηρησεις φιλολογικας,κοινωνικας,ακομη και ιστορικας.
Το χειρογραφον του Ελληνο-Αλβανικου Λεξικου του Μποτσαρη ευρισκεται εις την Εθνικην Βιβλιοθηκην των Παρισιων,εις το παραρτημα των ελληνικων χειρογραφων.Ειναι ενσωματωμενον εις χαρτωον κωδικα (Supplement Grec 251),αριθμουντα 244 σελιδας και αποτελουμενον εκ τριων τμηματων.Εις την αρχη του κωδικος υπαρχουν δυο φυλλα (διαστασεων 226 επι 155χιλ.) ,εκ των οποιων το πρωτον λευκον. Ακολουθει το χειρογραφον το περιεχον το Λεξικον του Μποτσαρη (διαστασεων 115 επι 83 χιλ.),το οποιον αρχιζει απο της σελιδας 25.Αι πρωται 24 σελιδες του χειρογραφου ελλειπουν,προφανως χρησιμοποιθεισα δι αλλον σκοπον.
Το λεξικον καταλαμβανει τας σελιδας 25-136 του κωδικος,ειναι δε διστηλον καθ εκαστην σελιδα,η οποια χωριζεται με καθετον γραμμην.Εις την αριστερην στηλην εκαστης σελιδος ειναι γραμμεναι αι ελληνικαι λεξεις ουχι κατα αλφαβητικην σειραν,εις δε την δεξιαν αι αλβανικαι λεξεις δι ελληνικων γραμματων.Το συνολον των ελληνικων λημματων του Λεξικου ανερχεται εις 1701,των αλβανικων εις 1494.

ΦΩΚΑΣ είπε...

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΜΑΡΗΣ
Ελληνες και Αλβανοι ειναι δυο λαοι με κοινη ιστορια,κοινη καταγωγη και με κοινα ηθη και εθιμα.Αγνωστον ποσες μορφες ηρωων του Ελληνικου πανθεου φερουν στας φλεβας των
Αλβανικο αιμα...Ιωαννης Κουμαρης (πρωτος Ελλην ανθρωπολογος),εγκυκλοπαιδικο λεξικο Ηλιος.
....Γεωφυσικη,Φ. Ανθρωπολογια και Εθνολογια και Ηθολογια,Προιστορια και Ιστορια,Γλωσσολογια ακομη, συμπιπτουν επι της υπαρξεως ΣΤΕΝΗΣ ΣΥΓΓΕΝΕΙΑΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΩΝ....(Πρακτικα Συνεδριων Ελληνικης Ανθρωπολογικης Εταιρειας του ετους 1943,Αθηναι ,σελ.

ΦΩΚΑΣ είπε...

ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ ΣΤΗ ΔΥΣΗ
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ(Ναυπλιο)

....Ο Πετρος Μπουζικης ειτανε γονος της εκλεκτης αναπλιωτικης οικογενειας των Μπουζικαιων με ακραιφνη αλβανικη καταγωγη απο τους αρχαιοτερους Αλβανους εποικους της Αργολιδας. Η αναπλιωτικη αυτη οικογενεια εδωσε πολλους διαπρεπεις στρατιωτες..Ο Πετρος Μπουζικης απεσταλη ως capo di stradioti (μετα το 1482) εις την Παδουαν με 540 επιλεκτους ,οπου διεκριθη..(Λαμπρυνιδης,Οι Αλβανοι...σελ.19).
Για τα ανδραγαθηματα του τιμηθηκε με ψηφισμα της Βενετικης Γερουσιας.
Οι Μοραιτες στρατιωτες, Ελληνες και Αρβανιτες μισθοφοροι των Βενετων,που στα επομενα χρονια εγιναν γνωστοι στη Δυση ως Ελληνες στρατιωτες,εισαν συγκροτημενοι σε ιππικα σωματα,οπου αρχηγευανε γονοι ευγενων οικογενειων.
Πολεμουσαν βεβαια με αμοιβη,αλλα αυτο δεν τους εστερησε την προσωπικη δοξα η τη δοξα της πατριδας τους. Ο οπλισμος τους ειταν ελαφρος ,η πειθαρχια και η καρτερικοτητα παραδειγματικες και το κυριοτερο χαρακτηριστικο τους ειταν η αφοσιωση προς τον αρχηγο τους που υπηρετουσαν. Η στρατιωτικη αγωγη και η τακτικη που ακολουθουσαν στις μαχες ειχε εντελως ιδιαιτερη μορφη την καθε φορα, αγνωστη στη Δυση. Εισαν αφταστοι καβαλαρηδες,ριψοκινδυνοι και αμιμητοι στην ταχυτητα και στη χρηση του ελαφρου οπλισμου τους . Αποτελουσαν αντιθεση προς τους καταφρακτους Φραγκους ,που θεωρακιζαν ακομη και τα αλογα τους και που μονο η τερατωδικη εμφανιση τους προξενουσε φοβο και οχι η πολεμικη αξια τους..
Το ντυσιμο τους ,ο οπλισμος τους ,η στρατιωτικη αγωγη και η πολεμικη τακτικη που εφαρμοζουν ειναι γι αυτους συστημα καθιερωμενο απο βαθεια παραδοση,που το χαρακτηριζε εντελως ιδιοτυπη μορφη. Οπως απεδειξε ο ΣΑΘΑΣ, καταγοταν το συστημα αυτο ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ,τους οποιους ειχαν μεν οι στρατιωτικοι νεωτερισμοι του Βυζαντιου παραμερισει,τους διετηρησαν ομως οι Αρβανιτες και γενικα οι ελευθεροι πολεμισται, που δεν ελειψαν ποτε απο την Ελλαδα. Απο τους Ακριτες δε και τους απελατες τους επηραν οι στρατιωτες και απο αυτους αργοτερα οι αρματολοι και οι κλεφτες...

ΦΩΚΑΣ είπε...

Η ΧΕΙΜΑΡΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ

«Η ΧΕΙΜΑΡΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΑΥΤΗΣ»,περιοδικο «Ελληνισμος» 1889
Αθανασιου Πετριδου.

«ΤΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΧΕΙΜΑΡΡΑΣ»
«ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΝ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΝ»
Μ.Σπυρομηλιου

....Οι χειμαρριωτες ειναι γνωστον,οτι ελαβαν μερος στην επανασταση του Σκεντερμπεη,εχοντας επι κεφαλης δικον τους αρχηγο τον Γεωργιο Στρεσιο.Μαζι του δε συνεχισαν τον αγωνα μετα τον θανατο του μεγαλου αρχηγου των Αρβανιτων,μη θελοντας να υποκυψουν στην τουρκικη κυριαρχια.Ακομη και μετα την οριστικη υποταγη της Αλβανιας στους Τουρκους (1478),εκεινοι συνεχισαν την ανταρσια και την ανεξαρτητη ζωη στη κοινοτητα των χωριων της Χειμαρρας,και,με επιδρομες που εκαναν στις γειτονικες περιοχες,ελεηλατουσαν τα χωρια τους.
Επι τελους,το 1578,με την μεσολαβηση ενος Χειμαρριωτη εξωμοτη του Λιαζ (Ηλια) και του ναυαρχου Σιναν πασα,Ηπειρωτη εξωμοτη επισης,ο οποιος ηρθε τοτε με τον στολο του στο Παλερμο της Χειμαρρας,εδεχθησαν οι Χειμαρριωτες να αναγνωρισουν την τουρκικη εξουσια,αφου ελαβαν απο μερους των Τουρκων την υποσχεση ,οτι θα τους αναγνωρισθουν ορισμενα προνομια. Ησαν δε τα προνομια αυτα,που τα επεκυρωσε,μετα την συμφωνια ,ο σουλτανος Σελημ Α' ,τα εξης...
...Ανεξαρτησια στην τοπικη διοικηση,τοπικη δικαιοσυνη,δικαιωμα οπλοφοριας και απαλλαγη απο χαρατσι. Λιγο αργοτερα, η επισκεψις του Σουλτανου Σουλειμαν Β' στο Παλερμο,εδωσε αφορμη να εκδηλωθουν και απο τα δυο μερη αισθηματα πιστεως και φιλιας. Οι Χειμαρριωτες τον εδεχθηκαν με μεγαλες τιμες και εκεινος ανανεωσε τα προνομια που τους ειχε δωσει ο προκατοχος του. Κατα το τελος της βασιλειας του Μουρατ Δ' ,με την μεσολαβηση αλλου Χειμαρριωτη εξωμοτη,εγινε αναθεωρησις και καταγραφη, συγχρονως,των ορων της αυτονομιας των Χειμαρριωτων.
Το δικαιωμα της τοπικης αυτοδιοικησεως τους εμεινε αθικτο,το δικαιωμα της οπλοφοριας επισης. Ο καθε Χειμαρριωτης θα μπορουσε να παρουσιαζεται ενοπλως και μπροστα σε πασαδες ακομη. Απεναντι του προνομιου αυτου ομως,η κοινοτης των Χειμαρριωτων ανελαμβανε την υποχρεωση,σε περιπτωση πολεμου,να στελνει στην διαθεση της διοικησεως (Τουρκοι) ορισμενην δυναμη παλικαριων με τους οπλαρχηγους τους. Δεν θα επληρωναν χαρατσι,αλλα καθε σπιτι θα επληρωνε ενα μικρον φορο απο 60 ασπρα τον χρονο. Επι πλεον,ως ακριτες του πλωιμου,θα ειχαν τα εξης θαλασσινα προνομια... Σ' αυτους ,και οχι στην τουρκικη διοικηση,θα ανηκε ο,τι εσωζοταν απο πλοια που ναυαγουσαν στην θαλασσα τους. Τα πλοια τους θα εταξιδευαν σ' ολες τις θαλασσες της τουρκικης αυτοκρατοριας με δικη τους σημαια.
Δεν θα επληρωναν δε οι Χειμαρριωτες τελωνειακους δασμους σε κανενα λιμανι της χωρας....
Δυστυχως ,τα προνομια αυτα ,ενω ωφελησαν υλικως τους κατοικους της Χειμαρρας,απο ηθικης αποψεως εβλαψαν. Πολλοι Χειμαρριωτες υπεκυψαν στην ιδεα να γινουν μωαμεθανοι,για να εχουν και ολα τα δικαιωματα του τουρκικου λαου,τα πολιτικα και κοινωνικα.Αργοτερα η αλλαξοπιστια προχωρησε τοσο πολυ στην Χειμαρρα,ωστε,μετα τα μεσα του 18 ου αιωνος,ειχαν μεινει εκει χριστιανικα περι τα δεκα μονον χωρια της κοινοτητας,τα εξης...το κεφαλοχωρι Χειμαρρα,ο Αγιος Βασιλειος,το Πικερνι,η Παλισα,οι Δρυμαδες,το Κηπαριο,ο Βουνος,το Πηλιουρι,το Κουδεσι,το Μπορσι και η Νιβιτσα.Αγριο μισος εχωρισε τους χριστιανους απο τους εξωμοτες Χειμαρριωτες,που συχνα εξεσπαζε σε φονικωτατες μαχες μεταξυ τους....

ΦΩΚΑΣ είπε...

ΣΠΥΡΟΜΙΛΙΟΣ ΚΑΙ ΧΕΙΜΑΡΡΙΩΤΕΣ

Οι πολυταραχες συνθηκες της περιοδου εκεινης και η φτωχεια του τοπου αναγκασαν πολλους Χειμαριωτες,κατα τα τελη του 18 ου αιωνα να εκπατριστουν και να αναζητησουν πορον ζωης σε ξενες επικρατειες. Το μονο εφοδιο τους ,που μπορουσαν να χρησιμοποιησουν ως επαγγελμα για να ζησουν,ηταν η παλικαρια τους και η πατροπαραδοτη τεχνη του πολεμου. Καταφευγουν λοιπον στα Επτανησα και κατατασσονται μαζι με τους Σουλιωτες και αλλους κλεφτες,πρωτα στον στρατο του Ναπολεοντα,που τα κατελαβε το 1797,και επεειτα στην ελληνο-αρβανιτικη λεγεωνα που εσχηματισαν οι Ρωσοι το 1805 στην Κερκυρα. Αποτελουν σε αυτην την μεγαλυτερη μεριδα του ταγματος των Χειμαροπελοποννησιων και αρχηγοι τους ειναι οι εξης..Χιλιαρχοι ειναι ο Στρατης Γκικας και ο Παναγιωτης Καλογηρος.Εκατονταρχοι Σπυρος Δουκας,Γερο Δουκα,Στεφανος και Νικολαος Τζακας,Στεφανος Καισαρης,Θανασης Πιπης ,Αλεξης Σουλος,Νικολαος Δαικος.
Το 1808,οταν ο Αλη πασα,εξεστρατευσε κατα της Χειμαρας και την εδουλωσε ,αναγκασε πολλους Χειμαριωτες να καταφυγουν στην Κερκυρα,οπου καταταχθηκαν στην Λεγεωνα.Οταν διελυσαν οι Αγγλοι την λεγεωνα,και αφου απετυχε η εκκλησις των οπλαρχηγων της προς τον Τσαρο,αλλοι επεστρεψαν στην Χειμαρα και αλλοι κατεφυγαν στην Νεαπολη της Ιταλιας,οπου εκει καταταχθηκαν ως μισθοφοροι στο ελληνο-αρβανιτικο ταγμα των Μακεδονων.
Η κηρυξις της Επαναστασεως του 1821 βρισκει τους Χειμαριωτες,αλλους να ειναι εκπατρισμενοι στην ξενη χωρα και σε ξενη στρατιωτικη μισθωση και αλλους στην Χειμαρα. Αρχηγος τους γινεται ,κατα τα τελη του 1824,ο Σπυρομηλιος,ενας νεαρος Χειμαριωτης αξιωματικος του ελληνο-αρβανιτικου ταγματος της Νεαπολεως. Ειχε γυρισει ο Σπυρομηλιος στην πατριδα του κατα τα προεπαναστατικα χρονια ,με σκοπον να γινη αξιωματικος του Γαλικου στρατου. Ο Αλη πασα ομως ΤΟΝ ΕΠΕΙΣΕ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ για να τον χρησιμοποιησει στην δικη του φρουρα.
Μετα την εξοντωση του Αλη,ξαναγυριζει ο Σπηρομιλιος στην Χειμαρα και ,αφου οργανωσε εκει ενα σωμα στρατου απο 200 συμπατριωτες του κατεβαινει τον Αυγουστο του 1824 στην Ακαρνανια και παρουσιαζεται στον Μαυροκορδατο στο χωριο Χρυσοβιτσι,με σκοπο να λαβει μερος στον αγωνα του Μεσολογγιου.
Ο Μιλλινγκεν περιγραφει ως εξης την εμφανιση του...
«...Μερικες ημερες υστερα απο την αφιξη μας στο χωριο αυτο (Χρυσοβιτσι),παρουσιασθηκε στον Μαυροκορδατο ο Σπυρομιλιος,με ενα σωμα απο 200 Χειμαριωτες,που ειχαν την πιο πολεμοχαρη εμφανιση μεσα σε ολον τον στρατο.
ΔΕΝ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΝ ΑΥΤΟΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ,γιατι το ντυσιμο τους και η γλωσσα τους εινα εντελως ιδια,αλλα με ολο που η θρησκεια τους ειναι ελληνικη,δεν καταλαβαινουν ουτε λεξι ελληνικη. Ο νεος αυτος ( ο Σπυρομιλιος) ανηκε σε οικογενειαν απο τις καλυτερες των βουνων της Χειμαρας. Ο θειος του που υπηρετουσε επι πολλα χρονια ως ταγματαρχης στο Αρβανιτικο συνταγμα του Στρατου της Νεαπολεως,τον επηρε οταν ηταν εφηβος,σ' εκεινην την χωρα,οπου και παρεμεινε πολλα χρονια...».
Ο Σπυρομιλιος κατεταγει στο σωμα του Καραισκακη,και μετα τον θανατο αυτου,κατατασσεται ως πεντακοσιαρχος στον τακτικο στρατο που οργανωσε ο Καποδιστριας.Παντοτε αγωνισθηκε και συμμετειχε στις προσπαθειες Ελληνων και Αλβανων για προσεγγιση και συνενοηση μεχρι του τελους της ζωης του.