Τρίτη 11 Αυγούστου 2009

ΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΡΟΜΑΧΙΑ ΤΗΣ 8ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΤΟΥ 1996 ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ


ΤΟ ΑΤΥΧΗΜΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΗΤΑΝ ΑΤΥΧΗΜΑ

ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΕΣ, ΤΑ ΚΛΕΙΣΤΑ ΣΤΟΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ

Πρόσφατα ο βουλευτής του ΛΑΟΣ Κυριάκος Βελόπουλος διατύπωσε τη σκέψη λίγο – πολύ ότι η κατάρριψη ενός τουρκικού F-16 θα συμμόρφωνε τους Τούρκους, οι οποίοι τους τελευταίους μήνες αλωνίζουν κατά το δοκούν παραβιάζοντας καθημερινά τον ελληνικό εναέριο χώρο, αλλά και πραγματοποιώντας υπερπτήσεις πάνω από το Αγαθονήσι, το Φαρμακονήσι και τους Φούρνους.

Η πρόταση προκάλεσε αίσθηση, ενώ η υπουργός Εξωτερικών Ντόρα Μπακογιάννη την αποδοκίμασε δημοσίως. Ο τρόπος όμως που το έκανε ήταν σαν να ήθελε να δείξει στον «θερμόαιμο» βουλευτή ότι κάποια πράγματα δεν πρέπει να λέγονται. Ακόμη κι αν – κατά καιρούς – γίνονται.

Το περιστατικό του 1996


Το πρωινό της 8ης Οκτωβρίου του 1996 ήταν σημαντικό για τους τότε συντάκτες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Ο νέος υπουργός Α. Τσοχατζόπουλος, μετά τις εκλογές της 22ας Σεπτεμβρίου, θα έδινε την παρθενική του συνέντευξη Τύπου.

Στη μεγάλη αίθουσα του ΚΥΣΕΑ η συνέντευξη ξεκίνησε παρόντων και των αρχηγών των Επιτελείων. Και ενώ ο νέος υπουργός φλυαρούσε πάνω στις προγραμματικές του εξαγγελίες, παρατηρήθηκε μία κινητικότητα μεταξύ των δημοσιογράφων, ορισμένοι εκ των οποίων άρχισαν να βγαίνουν από την αίθουσα με τα κινητά τους στο χέρι. Την ίδια στιγμή ο αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας Γιώργος Αντωνετσής σηκώθηκε από τη θέση του και κάτι του ψιθύρισε. Και εκείνος έδωσε την απάντηση στη μυστηριώδη αναστάτωση, ανακοινώνοντας επισήμως την πτώση ενός τουρκικού διθέσιου F-16 στο Αιγαίο.

Παρότι επρόκειτο για ένα καθ όλα συνηθισμένο συμβάν, η συνέντευξη ολοκληρώθηκε όπως- όπως. Λίγοι συνειδητοποιούσαν ότι εκείνη την ώρα ξεκινούσε ένα θρίλερ. Οι δημοσιογράφοι ζητούσαν πληροφορίες, οι οποίες ως συνήθως έβγαιναν με το σταγονόμετρο. Το περιστατικό είχε συμβεί κοντά στη Χίο και ήδη γινόταν η παραδοσιακή «μάχη» μεταξύ ελληνικών και τουρκικών μέσων για την έρευνα και διάσωση.

Αργά το μεσημέρι, ελληνικό σκάφος με τη βοήθεια ελικοπτέρου AB 205 περισυνέλεξε τον έναν πιλότο, ο οποίος μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο της Χίου. Πληροφορίες που δεν επιβεβαιώθηκαν ανέφεραν ότι ο πιλότος μίλησε με σπαστά αγγλικά, ενώ εκείνοι δεν ήταν βέβαιοι ότι ήταν πράγματι Τούρκος. Από κάποιους ειπώθηκε ότι ήταν Ισραηλινός εκπαιδευτής. Το όνομά του καταγράφηκε ως αντισμήναρχος Οσμάν Τσιτσεκλί.


Ο συγκυβερνήτης δεν βρέθηκε ποτέ. Σύμφωνα με την Τουρκική Πολεμική Αεροπορία ήταν ο σμηναγός Ναϊλ Ενρτογάν, που δυστυχώς δεν πρόλαβε όπως ο συνάδελφός του να χρησιμοποιήσει τον μηχανισμό αυτόματης εκτίναξης του καθίσματος και έτσι τον κατάπιε ο βυθός του Αιγαίου.

Όλα αυτά όμως είχαν συμβεί ύστερα από σκληρή αερομαχία στον εναέριο χώρο μεταξύ Σάμου και Χίου, στην οποία ενεπλάκησαν τέσσερα τουρκικά F-16 – που εισήλθαν στον ελληνικό εναέριο χώρο – και δύο ελληνικά Mirage 2000 που είχαν απογειωθεί από την Τανάγρα για να τα αναχαιτίσουν.

Αργά το απόγευμα, στο Ελληνικό Πεντάγωνο παρατηρήθηκε μια ασυνήθιστη κινητικότητα. Ο αρχηγός του ΓΕΑ σχεδόν τρέχοντας έσπευσε στο γραφείο του υπουργού, όπου έφτασε και ο υφυπουργός και παλιός αρχηγός της Αεροπορίας Δ. Αποστολάκης. Το τι ειπώθηκε μεταξύ των τριών ανδρών είναι άγνωστο. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η αναφορά από τη βάση της Τανάγρας όπου επέστρεψαν τα δύο Mirage ήταν ανατριχιαστική. Από το ένα έλειπε ένας πύραυλος: ο R 550 Magic MK2 από το δεξί φτερό.

Επτά ολόκληρα χρόνια αργότερα, ο αρχηγός της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας το 1996, απόστρατος πια, Αχμέτ Κορεκτσί, μίλησε στη Μιλιέτ για εκείνο το περιστατικό, αναφερόμενος σε κατάρριψη του τουρκικού μαχητικού από πύραυλο που εκτόξευσε το ένα ελληνικό Mirage. Μάλιστα είπε ότι θα έπρεπε η Τουρκία να ζητήσει αποζημίωση από την Ελλάδα.

Ο Τούρκος πτέραρχος είπε ακόμη ότι ο διασωθείς πιλότος έπαθε σοκ και δεν θυμόταν επακριβώς το περιστατικό, αλλά οι συνάδελφοί του από ένα δεύτερο F-16 είδαν μία λάμψη και έπειτα το μαχητικό να συντρίβεται.
Η αλήθεια είναι ότι όντως ο Magic έλειπε από το Mirage 2000. Άρα εκτοξεύτηκε. Αν εκτοξεύτηκε εναντίον του τουρκικού μαχητικού και το κατέρριψε, αυτό το γνωρίζουν μόνο οι πιλότοι. Ο Έλληνας πιλότος που έγινε δεκτός από τους συναδέλφους του με τιμές ήρωα στην Τανάγρα, κι ο διασωθείς Τούρκος.

Οι συνέπειες

Φαίνεται πάντως ότι και ένα τέτοιο επεισόδιο από μόνο του δεν είναι ικανό να προκαλέσει ευρύτερη σύρραξη. Και οι δύο πλευρές δεν έχουν κανένα λόγο να το δημοσιοποιήσουν αν δεν έχουν πρόθεση να κλιμακώσουν μία κρίση. Η μία διότι θα παραδεχόταν «πολεμική ενέργεια» με πρωτοβουλία της, η άλλη διότι θα χρεωνόταν ηττοπάθεια. Έτσι και οι ΕΔΕ που εκατέρωθεν διατάσσουν είναι τυπικές και τα πορίσματά τους επιβεβαιώνουν το χαρακτήρα του ατυχήματος.

Βεβαίως, ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιον και κάτι που γνωρίζει μια στρατιωτική και πολιτική ηγεσία, δεν έχει αυταπάτες ότι διαδίδεται οριζόντια και κάθετα στον κλάδο που συνέβη το περιστατικό, εν προκειμένων στους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας των δύο χωρών.

Είναι αυτό που προσεγγίζει αφελώς κατά τα άλλα ο Κ. Βελόπουλος: αλλάζει, για ένα διάστημα τουλάχιστον, το κλίμα στο Αιγαίο, αφού επιδρά καταλυτικά στην ψυχολογία των πιλότων κυρίως και των άλλων μάχιμων στελεχών. Κάτι ανάλογο συνέβη – αντίστροφα – και με την περίπτωση του Ηλιάκη πριν από τρία χρόνια.

Αυτό όμως που δεν έχει υπόψη του ο βουλευτής του ΛΑΟΣ είναι ότι και ο αντίπαλος δεν είναι απαραίτητο ότι θα «καταπιεί» εύκολα ένα τέτοιο περιστατικό. Έξι μέρες μετά το περιστατικό της 8ης Οκτωβρίου του 1996, η Ελληνική Αεροπορία θρηνούσε έναν πιλότο που κατέπεσε με το Mirage του στα ανοιχτά της Σκύρου. Επισήμως από μηχανική βλάβη. Την ίδια εξήγηση είχαν δώσει και οι Τούρκοι για το δικό τους διθέσιο F-16…

Πηγή:presstime
Αρ.φυλ.168
Σελ.18

Σχόλιο: Αυτό που θα πρέπει να έχει ΣΤΑΘΕΡΑ υπ όψη του και ο συγγραφέας του άρθρου είναι πως οι εμπλοκές γίνονται κατόπιν τουρκικών παραβιάσεων του Ελληνικού Εναέριου Χώρου και όχι το αντίστροφο. Οι ισορροπίες είναι καλές όταν έχουμε να παίξουμε επί ίσοις όροις και όχι με μονομερή εισβολή των Τούρκων στο ελληνικό FIR.

Δεν υπάρχουν σχόλια: