ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΑΛΒΑΝΙΚΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ «ΒΑΦΤΙΣΕ» ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΜΕΓΑΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Την αποκαθήλωση της Ορθοδοξίας από τη Βόρειο Ήπειρο έχει ξεκινήσει το αλβανικό κράτος, αρπάζοντας από την Αρχιεπισκοπή των Τιράνων την εκκλησία της Παναγίας στην Πρεμετή.
Τη στιγμή που οι γείτονές μας ζητούν την υποστήριξη της χώρας μας για την ένταξή τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αποσπούν ετησίως εκατομμύρια ευρώ για αναπτυξιακά έργα, προβαίνουν σε αλλεπάλληλες ενέργειες για να αφανίσουν το ελληνικό στοιχείο. Και σαν να μην έφτανε αυτό, οι αυτοαποκαλούμενοι Αλβανοί «Τσάμηδες» ζητούν να επιστρέψουν στα «σπίτια» και στις «περιουσίες» τους στην Ελλάδα.
Θύμα αυτή τη φορά είναι ο ναός της Γέννησης της Θεοτόκου στην Πρεμετή. Το αλβανικό κράτος διεκδικεί τον ορθόδοξο ναό ώστε να τον μετατρέψει σε Μέγαρο Πολιτισμού, όπως δηλαδή και στην εποχή του Χότζα. Η κυβέρνηση του Μπερίσα βαδίζει στα χνάρια του κομμουνιστή δικτάτορα, ο οποίος επέβαλε στη χώρα καθεστώς αθεΐας και προσπάθησε να σβήσει κάθε ίχνος χριστιανισμού.
Στις 5 Ιουνίου το αλβανικό κράτος προσπάθησε να υφαρπάξει την εκκλησία, προχωρώντας στην κατάσχεσή της, εφαρμόζοντας σχετική απόφαση του Ανώτατου Αλβανικού Δικαστηρίου. Κάτοικοι, όμως, της Βόρειας Ηπείρου, είχαν αμπαρωθεί μέσα στον ναό και άλλοι – σχηματίζοντας αλυσίδα – εμπόδισαν, έστω και για λίγες εβδομάδες, τους δημόσιους λειτουργούς να τη βεβηλώσουν.
Που βασίστηκε η απόφαση; Σύμφωνα με τον νόμο του αλβανικού κράτους, το 80% του εμβαδού του κτιρίου που έχει προστεθεί δεν είναι λατρευτικός χώρος και μόνο το 20% είναι ναός. Άρα από τη στιγμή που, όπως διατείνονται οι αλβανικές αρχές, έχει αλλοιωθεί ο χαρακτήρας του, πρέπει να επανέλθει στην πρότερη χρήση του. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την πρώτη απόφαση του ίδιου δικαστηρίου, το μεγαλύτερο τμήμα του κτιρίου ήταν λατρευτικός χώρος, γι αυτό και οριζόταν η επιστροφή του στην ορθόδοξη Εκκλησία.
Νωπές είναι οι μνήμες από τα επεισόδια που προσπάθησαν να δημιουργήσουν αλβανικά εθνικιστικά στοιχεία στην ίδια πόλη, με αφορμή την εκταφή των Ελλήνων στρατιωτών που έχασαν τη ζωή τους το 1940 –’41.
Νωπές είναι οι μνήμες από τα επεισόδια που προσπάθησαν να δημιουργήσουν αλβανικά εθνικιστικά στοιχεία στην ίδια πόλη, με αφορμή την εκταφή των Ελλήνων στρατιωτών που έχασαν τη ζωή τους το 1940 –’41.
Οι ίδιοι κύκλοι δεν επιθυμούν τη δημιουργία τριών κοιμητηρίων προκειμένου να συγκεντρωθούν τα οστά των Ελλήνων στρατιωτών. «Οι κρατικές αρχές αυθαίρετα και βίαια υποστήριζαν ότι τα εκεί ανευρεθέντα οστά δεν ανήκουν σε Έλληνες στρατιώτες, αλλά σε μουσουλμάνους. Με σκαιότητα συμπεριφέρθηκαν στον ιερέα της περιοχής, τον οποίον μάλιστα κατηγόρησαν ως πράκτορα της Ελλάδας», δήλωσε ο μητροπολίτης Κονίτσης κ. Ανδρέας. Κληρικοί και λαϊκοί της εκκλησίας της Αλβανίας διαμαρτύρονται «για τον άδικο και τεχνητό θόρυβο με τον οποίο ακραίοι εθνικιστικοί κύκλοι προσπαθούν να προσβάλουν με αστήρικτες κατηγορίες ορθόδοξους κληρικούς και γενικότερα την Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας και τον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο», χαιρετίζοντας ωστόσο τη συμφωνία σταθεροποίησης και σύνδεσης μεταξύ Αλβανίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΣΤΟ ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ
Ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΣΤΟ ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ
Στο στόχαστρο όμως δεν τίθεται μόνο η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας αλλά και ο Προκαθήμενός της, Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος. Ο κ.Αναστάσιος, φάρος φωτεινός στο στερέωμα της Ορθοδοξίας, έχει διακριθεί παγκοσμίως τόσο για το ποιμενικό όσο και το κοινωνικό έργο που πραγματοποιεί στην Αλβανία. Με δική του πρωτοβουλία χτίζονται νοσοκομεία, σχολεία, ανοίγονται δρόμοι, φτιάχνονται υδραγωγεία. Οι διαλέξεις δε που δίνει στα αλβανικά πανεπιστήμια κατακλύζονται από μουσουλμάνους φοιτητές.
Μάλιστα, όταν τον προσεγγίζουν επιχειρηματίες για να προσφέρουν χρήματα στην Εκκλησία της Αλβανίας, ο ίδιος λέει: « Δώσε μου εργαλεία για να υλοποιήσω το όραμά μου». Εκσκαφείς, μπουλντόζες και μηχανήματα για να γίνουν δημόσια έργα.
Παρά τις επανειλημμένες υποσχέσεις, σε διεθνείς οργανισμούς, οι αλβανικές αρχές δεν έχουν επιστρέψει όλες τις εκκλησίες ,τα μοναστήρια, τις εκκλησιαστικές εκτάσεις, τις εικόνες, τα ιερά σκεύη, τα εκκλησιαστικά αρχεία και τα έργα τέχνης που είχε αφαιρέσει το αθεϊκό καθεστώς από την Ορθόδοξη Εκκλησία.
Η ιστορία του Ναού
Το πρώτο κτίσμα του ναού της Γέννησης της Θεοτόκου ανεγέρθηκε το 1600. Το 1929 ξαναχτίστηκε και το 1941 επισκευάστηκε μετά τις ζημιές που υπέστη από τους γερμανικούς βομβαρδισμούς. Το 1967 το καθεστώς του Χότζα τον μετέτρεψε σε πολιτιστικό παλάτι. Αυτήν την περίοδο οικήματα προστέθηκαν γύρω από την εκκλησία, με αποτέλεσμα να αλλοιωθεί το σχέδιό της. Παράθυρα και θύρες κλείστηκαν, ενώ οι τοίχοι γκρεμίστηκαν για να ενωθεί με την γκαλερί έργων τέχνης που δημιουργήθηκε. Το 2001 επιστράφηκε στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας. Το 2003 με δικαστική απόφαση οι τοπικές αρχές προσπάθησαν να ξαναλειτουργήσουν την εκκλησία ως πολιτιστικό κέντρο, καθώς – όπως ισχυρίζονταν – ο ναός δεν εξυπηρετούσε κανέναν σκοπό.
Πηγή:presstime
Αρ.φύλ.138
Σελ.24
Μάλιστα, όταν τον προσεγγίζουν επιχειρηματίες για να προσφέρουν χρήματα στην Εκκλησία της Αλβανίας, ο ίδιος λέει: « Δώσε μου εργαλεία για να υλοποιήσω το όραμά μου». Εκσκαφείς, μπουλντόζες και μηχανήματα για να γίνουν δημόσια έργα.
Παρά τις επανειλημμένες υποσχέσεις, σε διεθνείς οργανισμούς, οι αλβανικές αρχές δεν έχουν επιστρέψει όλες τις εκκλησίες ,τα μοναστήρια, τις εκκλησιαστικές εκτάσεις, τις εικόνες, τα ιερά σκεύη, τα εκκλησιαστικά αρχεία και τα έργα τέχνης που είχε αφαιρέσει το αθεϊκό καθεστώς από την Ορθόδοξη Εκκλησία.
Η ιστορία του Ναού
Το πρώτο κτίσμα του ναού της Γέννησης της Θεοτόκου ανεγέρθηκε το 1600. Το 1929 ξαναχτίστηκε και το 1941 επισκευάστηκε μετά τις ζημιές που υπέστη από τους γερμανικούς βομβαρδισμούς. Το 1967 το καθεστώς του Χότζα τον μετέτρεψε σε πολιτιστικό παλάτι. Αυτήν την περίοδο οικήματα προστέθηκαν γύρω από την εκκλησία, με αποτέλεσμα να αλλοιωθεί το σχέδιό της. Παράθυρα και θύρες κλείστηκαν, ενώ οι τοίχοι γκρεμίστηκαν για να ενωθεί με την γκαλερί έργων τέχνης που δημιουργήθηκε. Το 2001 επιστράφηκε στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας. Το 2003 με δικαστική απόφαση οι τοπικές αρχές προσπάθησαν να ξαναλειτουργήσουν την εκκλησία ως πολιτιστικό κέντρο, καθώς – όπως ισχυρίζονταν – ο ναός δεν εξυπηρετούσε κανέναν σκοπό.
Πηγή:presstime
Αρ.φύλ.138
Σελ.24
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου