Πέμπτη, 10 Μαρτίου 2016

Κάνουμε λάθος επιλογές, όταν κρίνουμε τους άλλους, μόνο από τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους


Είσαι φυσιογνωμιστής? Μελέτη βρίσκει ότι κάνουμε μια γρήγορη εκτίμηση για κάποιον άνθρωπο, με βάση το σχήμα των χαρακτηριστικών του προσώπου του.
Τα άτομα με θηλυκά χαρακτηριστικά στην εμφάνιση ή με πρόσωπα χαρούμενα από τη φύση τους, θεωρούνται σταθερά, πιο αξιόπιστα.
Η κρίση μας επηρεάζεται επίσης καθοριστικά, από τα μεγαλύτερα μέτωπα και τις προεξέχουσες μύτες
Τα «Baby» χαρακτηριστικά που περιλαμβάνουν τα στρογγυλά πρόσωπα και τα μεγάλα μάτια, μας φαίνονται ακαταμάχητα (λέμε: “έχει Baby face “)

Ένα χαμογελαστό πρόσωπο με εξέχοντα ζυγωματικά υποδηλώνει ειλικρίνεια
Ενώ η κοινωνία αποφεύγει εκείνους που είναι σεξιστές και ρατσιστές, πολλοί από μας υποσυνείδητα διαπράττουμε το αδίκημα του ‘face-ism’
(λέμε: “κόψε φάτσα και βγάλε συμπέρασμα” “ούνα φάτσα, ούνα ράτσα” κ.α.)
Η έρευνα έδειξε ότι οι άνθρωποι συχνά κρίνουν εύκολα και γρήγορα τους άλλους, με βάση το μέγεθος και το σχήμα των χαρακτηριστικών του προσώπου τους.

Έρευνα από το Πανεπιστήμιο Carnegie Mellon (στο Πίτσμπεργκ στην Πολιτεία της Πενσυλβάνια, ΗΠΑ) έδειξε ότι οι άνθρωποι συχνά βγάζουν μέσα σε δευτερόλεπτα συμπέρασμα για τους άλλους, με βάση τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους.
όταν συναντούμε κάποιον για πρώτη φορά, ασυνείδητα υποθέτουμε ότι έχει χαρακτηριστικά παρόμοια με άλλα άτομα ή αρχέτυπα με τα οποία έχει ομοιότητες (π.χ. λέμε έχει χαρακτηριστικά αρπακτικού, δηλαδή φαίνεται σκληρός και μυστήριος)
Για παράδειγμα, θεωρούμε τα "Babyface" χαρακτηριστικά που χαρακτηρίζονται από ένα στρογγυλό πρόσωπο, μεγάλα μάτια, μικρή μύτη και πηγούνι (Selena Gomez) ως ένδειξη αδυναμίας και αθωότητας (τα άτομα με παιδικά χαρακτηριστικά προσώπου, τα θεωρούμε λιγότερο επιβλητικά)
Το αντίστροφο ισχύει για τα ισχυρά, ώριμα πρόσωπα (Michael Fassbender)

Ο Dr Christopher Olivola, από το πανεπιστήμιο Tepper School of Business, στην Pennsylvania, είπε: « αν και θέλουμε να πιστεύουμε ότι οι αποφάσεις και οι επιλογές μας είναι ορθολογικές, αμερόληπτες, συνεπείς και βασίζονται μόνο στις σχετικές μας πληροφορίες, η αλήθεια είναι ότι συχνά είμαστε προκατειλημμένοι από επιφανειακούς και άνευ σημασίας παράγοντες»
«αυτή είναι μια ανησυχητική ανθρώπινη τάση που πρέπει να διορθωθεί ή τουλάχιστον να μετριαστεί, διότι το πρόσωπο δεν είναι έγκυρος προγνωστικός παράγοντας των χαρακτηριστικών ενός ατόμου.»

ο Dr Olivola ,ο (co-authors ) Friederike Funk και ο Alexander Todorove, από το Princeton University ζήτησαν από τους συμμετέχοντες στην έρευνα, να βαθμολογήσουν τα πρόσωπα σε ένα διάγραμμα, βασιζόμενοι σε διάφορα χαρακτηριστικά.
Οι βαθμολογίες για κάθε πρόσωπο συναθροίστηκαν, για να δημιουργήσουν ένα «μέσο» πρόσωπο, που βασίζεται σε μοντέλα υπολογιστών.

Αυτό κατέστησε ευκολότερο να προσδιοριστούν ποια πρόσωπα θεωρούνται ως πιο ανταγωνιστικά, κυρίαρχα, εξωστρεφή και αξιόπιστα. Αυτά έπειτα συγκρίθηκαν με το μέσου όρου πρόσωπο, με βάση το υπολογιστικό μοντέλο.
τι λέει το πρόσωπό σου για σένα
Αδύναμος να επιβληθεί: χαρακτηριστικά «Babyface» χαρακτηρίζονται από ένα στρογγυλό πρόσωπο, μεγάλα μάτια, μικρή μύτη και πηγούνι.
ανταγωνιστικός: ώριμα πρόσωπα με τα μεγαλύτερα μέτωπα και προεξέχουσες μύτες.
Παθητικός: φαρδιά μάτια, μικρή μύτη και υψηλά φρύδια
Κυρίαρχος: πρόσωπα με αντιληπτή αρρενωπότητα και διακριτά σαγόνια
Εσωστρεφής: λυπημένα μακρόστενα πρόσωπα με μικρότερα μάτια.
Εξωστρεφής: Οβάλ, φιλικά πρόσωπα με παχουλά μάγουλα.
Αναξιόπιστος / ανέντιμος: βυθισμένα μάγουλα, δασύτριχα φρύδια και μάτια που είναι κοντά μεταξύ τους.
Αξιόπιστος / ειλικρινής : Ένα χαμογελαστό πρόσωπο με εξέχοντα ζυγωματικά και υψηλά φρύδια.

Οι ερευνητές είπαν ότι πολλές μελέτες έχουν δείξει ποιοι άνθρωποι, με βάση τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους, διαμορφώνουν  εντύπωση επίδοξων ηγετών.
Οι πολιτικοί με πρόσωπα που δημιουργούν εντύπωση ανταγωνιστικού (επιβλητικού) ατόμου -όπως π.χ. ο Μπαράκ Ομπάμα- είχαν περισσότερες πιθανότητες να κερδίσουν τις εκλογές, από εκείνους με στρογγυλά πρόσωπα που φαινόταν λιγότερο επιβλητικοί.

Ανώτατα στελέχη επιχειρήσεων που φαινόταν επιβλητικά είχαν περισσότερες πιθανότητες να προσληφθούν από μεγάλες επιτυχημένες εταιρείες, ακόμα και όταν, η απόδοση στην εργασία τους μειονεκτούσε σε σχέση με την απόδοση των αντιπάλων τους, που φαινόντουσαν λιγότερο επιβλητικοί.
Στο στρατιωτικό, ένα κυρίαρχο, αρρενωπό πρόσωπο φαίνεται να είναι εισιτήριο για την επίτευξη υψηλότερης κατάταξης.
«Είναι σημαντικό να περιφρουρήσουμε τις επιλογές μας από την προκατάληψη και τις επιφανειακές εκτιμήσεις από τα χαρακτηριστικά του προσώπου » είπε ο Δρ Olivola.
«μερικές φορές με την κατάλληλη εκπαίδευση, οι άνθρωποι αποφεύγουν να επιλέγουν και να εκτιμούν τους άλλους, με βάση τα στερεότυπα χαρακτηριστικά του προσώπου τους»
«θα χρειαστεί περισσότερη έρευνα για να προσδιοριστεί ο καλύτερος τρόπος αποφυγής της επίδρασης, που ασκεί επάνω μας η εμφάνιση του προσώπου »
Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Trends in Cognitive Sciences

Πηγή 21-10-14
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2801818/are-face-ist-study-finds-make-snap-judgements-people-based-shape-facial-features.html

Δεν υπάρχουν σχόλια: