Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2012

Εξι ( =ΚΚΕ )αγκυλώσεις «φρενάρουν» τη βιομηχανία ναυπήγησης

Αμοιβαίες υποχωρήσεις και δραστικές κινήσεις χρειάζονται για να βάλει «πρόσω ολοταχώς» η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της χώρας και να συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία. Την επισήμανση αυτή κάνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ναυπηγοεπισκευαστών Πειραιά, Θανάσης Πυρινής, ο οποίος αναλύει τις έξι αιτίες που έχουν κάνει μη ανταγωνιστικό τον κλάδο στη χώρα μας.

Μία βασική από τις έξι αιτίες, η οποία έχει οδηγήσει σε μαρασμό τον κλάδο της ναυπηγοεπισκευής, είναι το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών.

«Από τη μία πλευρά, έχουμε τους Ελληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι έχουν τη διάθεση να φέρουν ξανά τα πλοία τους στην Ελλάδα για επισκευές και από την άλλη έχουμε τις ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις που μαζί με τους εργαζομένους διαθέτουν τεχνογνωσία και εμπειρία, ώστε να φέρουν εις πέρας κάθε εργασία αποτελεσματικά, ποιοτικά και γρήγορα», υπογραμμίζει ο κ. Πυρινής.

Σύμφωνα με την Ενωση, η πρώτη από τις έξι αιτίες, η οποία, παρά τα πλεονεκτήματα που παρουσιάζει η συγκεκριμένη βιομηχανία στην Ελλάδα, έχει οδηγήσει σε μαρασμό το κλάδο, είναι το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών.

«Σήμερα, είμαστε εξαιρετικά ακριβοί στις υπηρεσίες που παρέχουμε, αν και ιδιαίτερα ποιοτικοί. Δεν μπορούμε να δουλεύουμε από 4 ή 5 ευρώ ανά κιλό τη λαμαρίνα, όταν δίπλα μας άλλες χώρες δουλεύουν, μόλις με 2 δολάρια ανά κιλό», επισημαίνει.

Ωράριο και προσλήψεις

Δεύτερη αιτία είναι το ωράριο εργασίας. Οπως υπογραμμίζει ο κ. Πυρινής, «δυστυχώς, έχει καθιερωθεί οι εργαζόμενοι, όταν εργάζονται στο Πέραμα ή τη Δραπετσώνα, να αποχωρούν από το πλοίο 20 λεπτά πριν από το πέρας του 7ώρου. Οταν εργάζονται στην Κυνοσούρα, αποχωρούν 30 λεπτά πριν από το πέρας του 7ώρου. Για τα δε ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, αποχωρούν μία ώρα πριν από το πέρας του 7ώρου. Και όλα αυτά πληρωτέα μέσα στο 7ωρο».

Τρίτη αιτία είναι ο τρόπος των προσλήψεων, ο οποίος δημιουργεί ακόμα ένα πρόβλημα στις επιχειρήσεις, αφού, σύμφωνα με την Ενωση, «το συνδικάτο επιβάλλει στις επιχειρήσεις εδώ και χρόνια να προσλαμβάνουν το 30% του προσωπικού, με εργαζομένους της επιλογής του».

Επιπλέον, μία ακόμη συμφωνία μεταξύ των εργοδοτών και του συνδικάτου προβλέπει να μην εργάζονται επί του πλοίου πάνω από 10 ώρες ημερησίως (7 ώρες κανονικό ημερομίσθιο και 3 ώρες υπερωρία, όταν και εφόσον είναι απαραίτητη).

Οπως υποστηρίζει το συνδικάτο, η συμφωνία ήταν απαραίτητη, γιατί έτσι μειώνεται η ανεργία, ενώ και ο εργαζόμενος δεν μπορεί να αποδώσει μετά από 10 ώρες εργασίας. «Η συμφωνία αυτή όμως ''παραφράσθηκε'' από το συνδικάτο και επιβλήθηκε προς τις επιχειρήσεις κατά τρόπο ώστε ακόμη, και για μια ώρα πρόσθετης εργασίας πέραν των 10 ωρών, να ζητείται η έγγραφη συγκατάθεση από το συνδικάτο, ανεξάρτητα εάν το πλοίο καθυστερήσει τον απόπλου ή όχι».

Απεργίες και παράδοση

Τέταρτη αιτία οι απεργίες και ο αρνητικός αντίκτυπος που προκαλούν, αφού, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης, «όλα αυτά τα χρόνια, οι συνεχείς απεργίες των εργαζομένων, πολλές φορές χωρίς σημαντική αιτία, δημιούργησαν μια άσχημη εικόνα για τη ναυπηγοεπισκευή στη χώρα μας, διότι καμία επιχείρηση δεν μπορούσε να δεσμευθεί για το χρόνο παράδοσης του έργου.

Ετσι, με την πάροδο του χρόνου και με τις συνεχείς απεργιακές κινητοποιήσεις, δημιουργήθηκε μια έλλειψη εμπιστοσύνης προς τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη».

Υποδομές και ενισχύσεις

Η πέμπτη αιτία είναι η έλλειψη υποδομών στη ΝΕΖ, αφού, παρά τις συνεχείς υποσχέσεις που έχουν λάβει, όπως τονίζουν οι ναυπηγοεπισκευαστές, ποτέ δεν εκπληρώθηκαν.

Τέλος, ως έκτη αιτία μπορεί να αναφερθεί το θέμα του εκσυγχρονισμού των επιχειρήσεων, η έλλειψη του οποίου αποτελεί ένα ακόμα ανάχωμα για την ανάπτυξη του κλάδου, αφού οι επιχειρήσεις εξαιρούνται από τις επιδοτήσεις, σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: