Κυριακή, 20 Μαρτίου 2011

Dalaman και Τουρκική Ναυτική Αεροπορία

Οι καινούργιες εγκαταστάσεις εντός της αεροπορικής βάσης Dalaman

Καθώς η κυβέρνηση ΓΑΠ προχωρά στο ολισθηρό μονοπάτι των απευθείας διαπραγματεύσεων καθίσταται ολοένα και πιο προφανής η στρατηγική σημασία της ευρύτερης περιοχής του ακριτικού Καστελλόριζου για τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα στην περιοχή. Η μικρή αυτή νήσος στέκει σιωπηλος φρουρός στις εσχατιές του Αρχιπελάγους, επι του νοητού άξονα Ρόδου-Κύπρου, απεχοντας 160 και 67 ναυτικά μίλια αντιστοίχως απο Πάφο και Ρόδο.

Η ανάδειξη του ζητήματος της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μέσω των επιδέξιων κινήσεων του Κυπριακού ΥΠΕΞ αλλά και των αποκαλύψεων Λυγερού/Κωνσταντακόπουλου, έστρεψαν για ακόμα μια φορά την προσοχή της κοινής γνώμης στο νησιωτικό σύμπλεγμα της Μεγίστης, η στρατηγική θέση του οποίου επιτρέπει την σύνδεση Κυπριακής και Ελλαδικής ΑΟΖ (όποτε αποφασισθεί η ανακήρυξη της δεύτερης..) και περιορίζει την αντίστοιχη τουρκική περιοχή αποκλειστικών δικαιωμάτων.

Ο έλεγχος της θαλάσσιας έκτασης νοτίως της Μεγίστης υπήρξε ανέκαθεν ανάμεσα στις προτεραιότητες της Άγκυρας πολύ πρίν ανακύψει το ζήτημα των κοιτασμάτων, ήδη απο τις αρχές της δεκαετίας του 90', όταν άρχισε να αχνοφαίνεται η πρόθεση της τότε Ελληνικής ηγεσίας να διακηρύξει το (ξεχασμένο πλεόν) Δόγμα Ενιαίου Αμυντικού Χώρου μεταξύ Ελλάδος και Κυπριακής Δημοκρατίας. Η διακήρυξη του ΕΑΧ (1993), συνοδεύτηκε τα χρόνια που ακολούθησαν απο μία αποφασιστική ενίσχυση του Νοτίου Τομέα απο πλευράς ΠΑ, η οποία όπως ήταν φυσικό θορύβησε σφόδρα την Άγκυρα.

Η τουρκική απάντηση ήρθε υπο την μορφή της ενίσχυσης κρίσιμων εγκαταστάσεων κατα μήκος των μικρασιατικών ακτών, με σκοπό τον αποτελεσματικότερο έλεγχο σε θάλασσα και αέρα καθώς και την προβολή της απαιτούμενης ισχύος εάν και εφόσον αυτό κριθεί σκόπιμο απο το τουρκικό επιτελείο.

Η υλοποίηση του πρώτου σκέλους ήλθε υπο την μορφή της ανάπτυξης σειράς σταθμών ραντάρ σε καίρια σημεία κατα μήκος της ακτογραμμής της Λυκίας και τα κατεχόμενα, ενδεικτικά αναφέρουμε :
  • τον σταθμό ραντάρ Kas απέναντι απο το Καστελλόριζο (202 Nu.Lı Kaş Radar K.Lığı) o οποίος στεγάζει τρισδιάστατο ραντάρ ΗR-3000 με ενδεικτική εμβέλεια 310νμ,
  • τον αντίστοιχο σταθμό ραντάρ του προγράμματος Uzun Ufuk που εδρεύει στην ίδια περιοχή
  • δύο σταθμούς ραντάρ στην περιοχή Ανεμουρίου (Anamur) πλησίον της Μερσίνας, με συστήματα ΤΡS-117 και TRS-22XX (111,230 Hava Radar K.Lığı)
  • σταθμό ραντάρ TRS-22XX στα κατεχόμενα εδάφη της Κύπρου (1,2), ιδίου τύπου με το σύστημα της Κνιδού. (Βλέπε : To TRS-22XX της Datca)

, καθώς και την ενίσχυση των αεροπορικών βάσεων Dalaman και Αττάλειας στις οποίες είχαμε αναφερθεί σε προηγούμενο σημείωμα (βλέπε : Αεροπορική βάση Dalaman : ένας γνωστός-άγνωστος ). Eίναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η τουρκική πλευρά συνέχισε ακάθεκτη την προσπάθεια ενίσχυσης των εγκαταστάσεων που θα της επέτρεπαν να αντιμετωπίσει πιθανή αεροπορική εμπλοκή της ΠΑ στην Κύπρο ακόμα και μετά την υπονόμευση και την σταδιακή εγκατάλειψη του ΕΑΧ απο την κυβέρνηση Σημίτη.

Ειδικότερα σε ότι αφορά την επέκταση των εγκαταστάσεων του Dalaman που αποτελεί και το θέμα του παρόντος σημειώματος, ήδη απο τον περασμένο Φλεβάρη είχαμε επισημάνει ότι αυτές πιθανώς να σχετίζονται με την παρουσία μέσων ναυτικής συνεργασίας του ΤΝ :
Η προσπάθεια ενίσχυσης των εγκαταστάσεων της αεροπορικής βάσης όμως δεν σταματάει εδώ. Μετά το πέρας των εργασιών κατασκευής των ενισχυμένων καταφυγίων ,στα μέσα του 2008 μια νέα επέκταση αρχίζει να λαμβάνει σάρκα και οστά. Σειρά παίρνουν εκτεταμένες χωματουργικές εργασίες νοτίως του συμπλέγματος HAS με το μπάζωμα του παρακείμενου ρέματος, πάντα εντός της περιμέτρου της βάσης (η οποία εφάπτεται σχεδόν με την θάλασσα). Μετά την ολοκλήρωση των παραπάνω εργασιών ξεκινά η κατασκευή συγκροτήματος κτηρίων, πίστας apron καθώς και του απαραίτητου συνδετήριου τροχοδρόμου. Τα συγκεκριμένα έργα είναι ακόμα υπο κατασκευή(βλέπε φωτ. στο τέλος του άρθρου), πιθανώς δε να σχετίζονται με το πρόγραμμα Meltem II/III. (Αεροπορική βάση Dalaman : ένας γνωστός-άγνωστος)
Ένα χρόνο μετά το εν λόγω σημείωμα η βάση ναυτικής αεροπορίας Dalaman έχει ήδη αρχίσει να φιλοξενεί τα πρώτα ανθυποβρυχιακά ε/π του Τουρκικού Ναυτικού, όπως θα δείτε στις παρακάτω φωτογραφίες που δημοσιεύει το Εν Κρυπτώ. Η ενίσχυση του στόλου του ΠΝ με υποβρύχια τεχνολογίας ΑΙΡ προφανώς και δεν πέρασε απαρατήρητη..

Η κατασκευή των νέων εγκαταστάσεων που στεγάζουν την μοίρα ναυτικής αεροπορίας Νταλαμάν (Dalaman Deniz Hava Harekat Üssü) διήρκεσε απο τον Γενάρη του 2008 μέχρι τον Σεπτέμβρη του 2010. Έλαβε χώρα η κατασκευή ενός κυρίως υποστέγου, συγκροτήματος κτιρίων διοίκησης και ενδιαίτησης προσωπικού, πίστας apron, συνδετηρίων διαδρόμων καθώς και η κατασκευή επιπλέον αποθηκών πυρομαχικών εντός της αεροπορικής βάσης.

Οι νέες εγκαταστάσεις της βάσης Ναυτικής Αεροπορίας Dalaman (Dalaman Deniz Hava Harekat Üssü). Διακρίνονται ε/π AB-212 και S-70 του Τουρκικού Ναυτικού μπροστά απο τον νέο υπόστεγο των εγκαταστάσεων)

Νέες αποθήκες πυρομαχικών υπο κατασκευή




Τα αεροσκάφη σταθερής πτέρυγας της Τουρκικής Ναυτικής Αεροπορίας

Η Τουρκική Διοίκηση Ναυτικής Αεροπορίας (Turk Donanma Havaciligi) ιδρύθηκε το 1971. Η κύρια επιχειρησιακή βάση της σήμερα βρίσκεται στο αεροδρόμιο Cengiz Topel λίγα χιλιόμετρα απο την πόλη της Νικομήδειας (Izmit) και του ναυστάθμου Γκιολτσούκ. Ειρήσθω εν παρόδω η αεροπορική βάση Τοpel έλαβε το όνομα Τούρκου αεροπορου που κατερρίφθη στην Κύπρο κατα τους βομβαρδισμούς του 1964.

Στην βάση εδρεύουν οι δύο μοίρες που φιλοξενούν τα πτητικά μέσα της Διοίκησης Ναυτικής Αεροπορίας : η 301 Μοίρα Ναυτικής Αεροπορίας "Yengec" στην οποία ανήκουν τα αεροσκάφη σταθερής πτέρυγας CN.235M, TB.20 Trinidad, και την 351 Μοίρα Ναυτικών ελικοπτέρων "Yengeç" AB204AS, AB212ASW, AB212EW, SH-60B

Στα τέλη της δεκαετίας του 90' ξεκίνησε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ανανέωσης του γηρασμένου στόλου πτητικών μέσων της ΤΝΑ, ορισμένα εκ των οποίων όπως τα α/φ S-2 Τracker είχαν μειωμένες επιχειρησιακές δυνατότητες, στην ουσία αποτελούσαν μέσα μουσειακού χαρακτήρα.

Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η Τουρκική Ναυτική Αεροπορία εισήγαγε σε υπηρεσία ένα σύνολο 6 αεροσκαφών CN-235 σε διαμόρφωση ναυτικής επιτήρησης (CN-235MP) για την αντικατάσταση των παρωχημένων S-2 Tracker. Στα πλαίσια του ιδίου προγράμματος το οποίο ονομάστηκε Meltem I, η Τουρκική ακτοφυλακή προμηθεύτηκε ακόμα 3 α/φ του ιδίου τύπου τα οποία φέρουν ίδιο εξοπλισμό αποστολής (και περνούν στον επιχειρησιακό έλεγχο του ΤΝ σε περίπτωση πολέμου..) Ειρήσθω εν παρόδω ο εξοπλισμός αποστολής αναπτύχθηκε με συμμετοχή τουρκικών εταιριών (Aselsan,Havelsan) στα πλαίσια του προγράμματος Μeltem II και βασιζεται στο AMASCOS (Airborne Maritime Situation Control System) της εταιρίας Thales.

Φωτογραφία απο την πρώτη πτήση CN-235MP στα πλαίσια του προγράμματος Meltem II (18-6-2007)

Τον Ιούλιο του 2005 η Τουρκία προχωρά σε ακόμα μια αγορά αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας και συγκεκριμένα υπογράφει σύμβαση ύψους 180 εκ. δολαρίων με την Alenia Aeronautica για την αγορά 10 αεροσκαφών ATR-72 σε διαμόρφωση ανθυποβρυχιακού πολέμου (ASW). Στα αεροσκάφη του προγράμματος Meltem III οπως ονομάστηκε εγκαταστάθηκε κοινός εξοπλισμός αποστολής με τα προγενέστερα CN-235MP.

Περίπου δέκα χρόνια μετά απο τις πρώτες εξαγγελίες, χάρις στον προσεκτικό προγραμματισμό και την μεθοδικότητα των γειτόνων, η Τουρκική Ναυτική αεροπορία (έτος ίδρυσης 1971..) έχει στην διαθεση της έναν στόλο 19 σύγχρονων αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας εφοδιασμένων με αισθητήρες τελευταίας γενιάς, τα οποία της επιτρέπουν να δίνει το παρών στον ευαίσθητο χώρο της ΝΑ Μεσογείου μεταξύ Ρόδου και Κύπρου, χωρίς ουδεμία αντίστοιχη παρουσία ελληνικών μέσων.


Η Ελληνική αδράνεια

Και ενώ όπως όλα δείχνουν η περιοχή της ΝΑ Μεσογείου αναμένεται να πάρει φωτιά, το Πολεμικό Ναυτικό εξακολουθεί να τηρεί μια απόλυτη σιγή ιχθύος σε ότι αφορά την ίδρυση Αεροπορίας Ναυτικού. Η εκτός πραγματικότητας διαχρονικά αρτηριοσκληρωτική συμπεριφορά της ηγεσίας του ΓΕΝ με την συντηρητική απέχθεια σε ο,τιδήποτε ίπταται, έφερε την αμυντική σχεδίαση ως προς την Ναυτική αναγνώριση και προέκταση της προβολής ισχυος της χώρας μας σε χρόνο dt στο σημείο ναδίρ. Η άρνηση της προηγούμενης ηγεσίας του ΠΝ έστω και να εξετάσει προσφορά μεταχειρισμένων αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας (πχ S-3Β Viking) την προσωρινή κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών (Συμμαχικών και ΕΘΝΙΚΩΝ) μέχρι να επαναπροκηρυχτεί ο ακυρωθείς διαγωνισμός των ΑΦΝΣ, δείχνουν ότι η παρούσα τραγική κατάσταση δεν εχει ουδεμία σχέση με την οικονομική κατάσταση της χώρας, αλλά με άλλες χρόνιες παθογένειες και κατεστημένες νοοτροπίες.

Η ασυγχώρητη ελληνική αδράνεια άφησε την ζωτική για τα εθνικά συμφέροντα τεράστια θαλάσσια έκταση της ανατολικής Μεσογείου αλλά και το Λυβικό το Κρητικό, το Ανατολικό Αιγαίο Πέλαγος χωρίς επιτήρηση απο αεροσκάφης Ναυτικής Συνεργασίας/Αναγνώρισης. Την ίδια στιγμή, πληθαίνουν τα περιστατικά παρουσίας ξένων ερευνητικών σκαφών υπο τις εντολές της Άγκυρας, εντός της Ελληνικής ΑΟΖ. Να θυμίσουμε τις έρευνες του Νορβηγικού πλοίου “Malene Ostervold” νοτίως του Καστελλόριζου το 2008, καθώς και ανάλογο περιστατικό που συνέβη το καλοκαίρι 2009 με ιταλικό σκάφος ερευνών, ενώ εκκρεμούσε εκείνη την στιγμή η παραίτηση ή μη, του προηγούμενου Αρχηγού ΓΕΝ, λόγω επιθυμίας του να κατέβει στον πολιτικό στίβο..

Επιπλέον, η πανθομολογούμενη αδυναμία της Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων του Λιμενικού Σώματος να καλύψει επαρκώς το σύνολο της επικράτειας του Αιγαίου σε εναέριες αποστολές το έτος 2009, οδήγησε την χώρα στο να ζητήσει την επέμβαση της ευρωπαικής FRONTEX για την πραγματοποίηση περιπολιών απο αέρος των θαλασσίων συνόρων με την Τουρκία.


Ελληνική Αεροπορία Ναυτικού - Ενθάδε κείται...

Στο ΣΑΜ (Συμβούλιο Άμυνας) της 28ης Μαρτίου 2006 αποφασίσθηκε να ιδρυθεί εξ αρχής Σώμα Αεροπορίας Ναυτικού στο ΠΝ που θα περιλαμβάνει και α/φη σταθερών πτερύγων και θα μεταμορφώνει την ΔΕΝ σε πραγματικό πολλαπλασιαστή ισχύος. Ένα χρόνο αργότερα, το 2007, ιδρύεται η Α5 στο ΓΕΝ ως γραφείο που θα ασχολείται αποκλειστικά και μόνο με την συγκρότηση της νέας αυτής Διοίκησης στο ΠΝ. Έκτοτε ο διαγωνισμός για το νέο ΑΦΝΣ κηρύχθηκε άγονος και το μνημόνιο έχει αφήσει το ΠΝ χωρίς τα μέσα και τον κόσμο που θα μπορεί να προβάλει τη ναυτική ισχύ της χώρας μας απο την Γαύδο, το Καστελλόριζο εως και την Πάφο.

Η ίδρυση Μοίρας Αεροπορίας Ναυτικού συνεπάγεται την κατάλυση της υπάρχουσας Διοίκησης Ελικοπτέρων Ναυτικού που διοικητικά υπάγεται στο Αρχηγείο Στόλου και την ίδρυση Σώματος Αεροπορίας Ναυτικού στο αντίστοιχο πλαίσιο ιδρύσεως του Όπλου της Αεροπορίας Στρατού, αλλά -το κυριότερο- την αναπροσαρμογή της νοοτροπίας που διακατέχει πολλούς αξιωματικούς καριέρας του Ναυτικού περί της Ναυτικής Αεροπορίας.

Η διακλαδικότητα αποτελεί τη λέξη κλειδί για τις σύγχρονες ΕΔ παγκοσμίως. Είναι καιρός και οι ΕΕΔ να βάλουν στην άκρη στερεότυπα και αντιπαλότητες βαθιά ριζωμένες και να καταλάβουν οτι ο ανταγωνισμός μεταξύ των κλάδων αποτελεί έγκλημα κατά της άμυνας της χώρας.

enkripto

Δεν υπάρχουν σχόλια: