Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Τον Ιανουάριο του 2010 ο Έλληνας πρωθυπουργός με τον Βούλγαρο ομόλογό του Μπόικο Μπορίσοφ εγκαινίαζαν πομπωδώς τη νέα συνοριακή διάβαση Θερμών Ξάνθης - Ζλάτογκραντ στην ελληνοβουλγαρική μεθόριο. «Αυτή η περιοχή [...] ανοίγει δρόμους για την ανάπτυξη, το εμπόριο για τον τουρισμό υψηλής ποιότητας, στραμμένο προς την πράσινη ανάπτυξη» σημείωνε τότε ο Γιώργος Παπανδρέου.
Ένα χρόνο μετά, το Capital.gr αποκαλύπτει ότι ο συνοριακός σταθμός -που εγκαινιάστηκε εκτός από τον πρωθυπουργό από τέσσερις υπουργούς και υφυπουργούς - δεν έχει λόγο ύπαρξης... Ή μάλλον η λειτουργία του είναι συμβολική, καθώς οι μόλις δύο Έλληνες συνοριοφύλακες που προβλέπεται να φυλούν το συγκεκριμένο τμήμα της μεθορίου είναι ουσιαστικά χωρίς καθήκοντα!
Το χειρότερο; Ότι η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης νίπτει τας χείρας της.
Ο λογαριασμός... στο βουλγαρικό δημόσιο
Η ιστορία της εν λόγω συνοριακής διάβασης έχει πολλά παράδοξα.
Καταρχάς η «στρατηγική» αυτή εγκατάσταση κατασκευάστηκε και χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από το βουλγαρικό δημόσιο, γεγονός που παραδέχονται αρμόδια αυτοδιοικητικά στελέχη της περιοχής.
Παράλληλα, προβλέπεται η ύπαρξη μόνο δύο συνοριοφυλάκων, οι οποίοι δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό εξοπλισμό, online βάση δεδομένων, ώστε να ελέγχεται η ταυτότητα όσων μπαίνουν στην Ελλάδα από τη συγκεκριμένη δίοδο… Με άλλα λόγια, στηρίζονται στους ελέγχους που πραγματοποιούν οι Βούλγαροι συνάδελφοί τους.
«Μικρή» λεπτομέρεια: Ούτε οι συνοριοφύλακες ούτε οι αστυνομικοί που βρίσκονται στη μεθοριακή διάβαση διαθέτουν τηλέφωνο, παρά μόνο κινητό, το λογαριασμό του οποίου πληρώνουν οι ίδιοι.
Αντίθετα «οι Βούλγαροι συνοριοφύλακες -που είναι πολύ περισσότεροι από τους Έλληνες- περνούν από “κόσκινο” όσους εισέρχονται στα βουλγαρικά εδάφη. «Πράττουν όμως, το ίδιο για όσους περνούν στην Ελλάδα;» διερωτάται ο συνεργάτης του Capital.gr που για τους σκοπούς του ρεπορτάζ επισκέφθηκε το συγκεκριμένο τμήμα των ελληνοβουλγαρικών συνόρων.
Μάλλον όχι, καθώς η τοπική εγκληματικότητα έχει αυξηθεί κατακόρυφα, όπως και το παραεμπόριο, επειδή δεν ελέγχεται «τί μπαίνει και τί βγαίνει στην Ελλάδα», όπως εξηγεί ο συνεργάτης μας.
Ένα από τα ελάχιστα οφέλη του σταθμού; Ότι επιτρέπει σε πολλούς κατοίκους της Ξάνθης να επισκέπτονται το χιονοδρομικό κέντρο Παμπόροβο στη γειτονική χώρα. Όπως και να προτιμούν την βουλγαρική αγορά από την τοπική που είναι ακριβή. Έτσι σήμερα στην Ξάνθη έχουν απομείνει ανοιχτά λίγα καταστήματα και ελάχιστα πρατήρια βενζίνης.
Αφοπλιστικές «απαντήσεις»
Απαντήσεις στα παραπάνω επιχείρησε να αναζητήσει το Capital.gr σε επικοινωνία του με την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, όπου υπάγεται ο μεθοριακός σταθμός Ξάνθης.
«Το ερώτημα είναι πού υπάγεται αυτός ο σταθμός. Ανήκει στην αιρετή ή στην αποκεντρωμένη Περιφέρεια; Επίσης, τίθεται το ερώτημα ποιος είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία και συντήρηση του σταθμού, όπως και για τη συντήρηση της οδικής συνοριακής διάβασης που βρίσκεται σε κακή κατάσταση. Θα πρέπει να ρωτήσετε τον Αντιπεριφερειάρχη Ξάνθης κ. Φώτη Καραλίδη» σημειώνει στο Capital.gr στέλεχος της Νομαρχίας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης.
Το Capital.gr ρώτησε καταρχάς τον εκλεγμένο με το ΠΑΣΟΚ Αντιπεριφερειάρχη Ξάνθης, εάν πράγματι ο εν λόγω συνοριακός σταθμός είναι υποστελεχωμένος.
«Το πρόβλημα δεν βρίσκεται στην υποστελέχωση, αλλά στο παραεμπόριο που έχει δημιουργηθεί» αρκέστηκε να δηλώσει ο κ. Καραλίδης.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Ξάνθης, επικαλούμενος φόρτο εργασίας, δεν παρήσχε περαιτέρω διευκρινίσεις παρά τις επίμονες οχλήσεις του Capital.gr.
dimitris.delevegos@capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου