Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2012

Υδρογονάνθρακες: Καταγγελίες για σαμποτάζ ερευνών!


Με ένα άρθρο-κόλαφο ο Βασίλειος Κελεσίδης, εκλεγμένος καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης, καθηγητής και πρόεδρος του Τμήματος Μηχανικής Πετρελαίου στο Πανεπιστήμιο Texas A&M στο Κατάρ, αλλά και ένα από τους πολύ λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζει ουσιαστικά το αντικείμενο, ξεσκεπάζει όλο το θέατρο του παραλόγου που παίζεται αυτή τη στιγμή στη πλάτη του ελληνικού λαού από τους ακαδημαϊκούς και πολιτικούς ταγούς του.

Ο καθηγητής με μία σύντομη αλλά μεστή νοήματος ανάλυση ξεσκεπάζει όλη την παράνοια και τον παραλογισμό ενός κράτους γα το οποίο ο Κρόνος… θα χρησιμοποιούσε για παράδειγμα για το πώς να τρώει… τα παιδιά του. Ο Κελεσίδης, πέραν των ευθέων βολών κατά των πολιτικών ηγεσιών αναφορικά με τις «ανεξήγητες καθυστερήσεις» που ανακύπτουν στο πρόγραμμα εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων ακόμα και στο Ιόνιο, δεν παραλείπει να σημειώσει πως ακόμα και αυτή τη στιγμή κατά την οποία παίζεται το μέλλον του τόπου, υπάρχουν καρεκλοκένταυροι οι οποίοι έχουν δει πετρέλαιο μόνο σε… ταινίες του Χόλυγουντ.

Παρόλα αυτά, συμμετέχουν στις επιτροπές για την αξιοποίηση των υδρογονανθράκων. Ο Β. Κελεσίδης ως ειδικός στο θέμα προχωράει και σε προτάσεις αναφορικά με την άρση του αδιεξόδου στο οποίο βρίσκεται η Ελλάδα αυτή τη στιγμή.

Το defence-point.gr παραθέτει την ανάλυση του Καθ. Κελεσίδη η οποία έχει τίτλο «Πού οφείλεται η καθυστέρηση στην έρευνα υδρογονανθράκων;» ως έχει: 

Μετά από 16 χρόνια αδράνειας στην έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων επιτέλους κάτι φάνηκε να κινείται από το 2009 και ο τότε υφυπουργός, καθ. Ι. Μανιάτης, άρχισε να ξεμπλοκάρει τις διαδικασίες. Στις 27-1-2010 ο υφυπουργός ανέφερε «…ετοιμάζουμε το θεσμικό πλαίσιο για τον φορέα του Δημοσίου που θα έχει τα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων».
Έκτοτε δρομολογήθηκαν αρκετές διαδικασίες, αλλά πάντα με μεγάλη καθυστέρηση. Ο σχετικός νόμος (4001/2011) δημοσιεύθηκε στις 22-8-2011! Έγινε μία πολύ αξιόλογη προσπάθεια να συγκεντρωθούν τα στοιχεία που αφορούσαν τις προηγούμενες σεισμικές και γεωτρητικές έρευνες και έγινε η απεικόνιση σε διαδραστικό χάρτη προσβάσιμο από τον ιστότοπο του υπουργείου. Επόμενο άμεσο βήμα η ψηφιοποίηση όλων των δεδομένων και η διαθεσιμότητα στον χάρτη. Έγινε η προκήρυξη για σεισμικές έρευνες στο Ιόνιο και νότια της Κρήτης (λήξη Μάρτιος). Υποβλήθηκαν προσφορές από 8 αξιόλογες εταιρείες. Η ανάδειξη του αναδόχου αναμενόταν τον Απρίλιο 2012 (!). Ατυχώς, ο τότε υφυπουργός και η «μεταβατική» κυβέρνηση δεν τόλμησαν να προχωρήσουν τη διαδικασία.

Είμαστε στον Αύγουστο και ακόμη περιμένουμε την ανάδειξη αναδόχου, ενώ μόλις πριν από 15 ημέρες υπήρξε ανακοίνωση για «ξεκλείδωμα» της διαδικασίας. Αλήθεια, ποια ήταν τα πραγματικά αίτια των καθυστερήσεων και έχουμε αντιληφθεί όλοι πόσο αποθαρρυντικές είναι για προσέλκυση επενδύσεων;

Η προκήρυξη «ανοιχτής πόρτας» (Ιωάννινα, Πατραϊκός και Κατάκολο) έληξε την 3η Ιουλίου 2012. Έγιναν προσφορές από 4 κοινοπραξίες (όπου πρωταγωνιστούν τα ΕΛ.ΠΕ. και η Ενεργειακή Αιγαίου) και από δύο μεμονωμένες εταιρείες. Αναμένουμε να μάθουμε το πότε θα γίνει η αξιολόγηση, με ποιους όρους, και εάν θα καταλήξουμε σε αναδόχους. Οπωσδήποτε μεσολάβησαν οι δύο εκλογικές αναμετρήσεις, υπήρξε αλλαγή της κυβέρνησης και αλλαγές των αρμοδίων υπουργών. Αναμέναμε στις προγραμματικές δηλώσεις να δοθεί ο αναλυτικός οδικός χάρτης των επόμενων βημάτων. Αντ’ αυτού ακούσαμε μία έκθεση ιδεών, με πολλά «θα», αλλά ελάχιστες δράσεις!

Δυστυχώς το ελληνικό κράτος εξακολουθεί να κοιμάται τον ύπνο του δικαίου, και αναρωτιόμαστε αν όλα αυτά γίνονται σκόπιμα εξυπηρετώντας μη εθνικούς σκοπούς, ή απλά οφείλονται στην ανικανότητα της ελληνικής διοίκησης. Ο φορέας που θα κινούσε τάχιστα τις διαδικασίες (η ΕΔΕΥ Α.Ε.) έχει μπλοκαρισθεί για άγνωστες αιτίες. Από το 2004 αναφερόμασταν σε άρθρα μας στο θέμα αυτό. Άγνωστη είναι η τύχη με την προκήρυξη για μετάταξη υπαλλήλων (9-12-2011), ενώ η προκήρυξη για τη στελέχωση του Διοικητικού Συμβουλίου πήρε δύο ανεξήγητες παρατάσεις έως τις 18 Μαΐου 2012. Γιατί όλες αυτές οι παρατάσεις; Ποιες καταστάσεις βόλευαν; Και εν τέλει, τι απέγινε με τις όποιες υποβληθείσες υποψηφιότητες;
Ο πρώην υφυπουργός υπήρξε άτολμος στην ολοκλήρωση της διαδικασίας αυτής, ενώ εάν συνέχιζε ως όφειλε, η ΕΔΕΥ θα λειτουργούσε σήμερα. Αντί της δημιουργίας του φορέα αυτού με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και με άριστα εκπαιδευμένο στελεχικό προσωπικό, υπάρχουν και λειτουργούν οι επιτροπές χωρίς μέλη με τη στόφα του «επιθετικού» επιχειρηματία που θα προωθήσουν κατάλληλα την «έρευνα υδρογονανθράκων στην Ελλάδα». Ας ρίξουμε μια ματιά στην 5μελή επιτροπή «σοφών» της Κύπρου και ας πάρουμε μερικά μαθήματα.

Η τελευταία επιτροπή που συστήθηκε από τη νέα κυβέρνηση για την αξιολόγηση των προσφορών «ανοιχτής πόρτας» είναι 17μελής (!) με έντονα κομματικό χρώμα. Με εξαίρεση την αναπληρώτρια πρόεδρο της επιτροπής, οι υπόλοιποι δεν νομίζω να έχουν ποτέ «μυρίσει» πετρέλαιο, πολλώ δε μάλλον να γνωρίζουν τα πώς και τα γιατί των εξαιρετικά πολύπλοκων διαδικασιών που ονομάζονται γεωτρήσεις υδρογονανθράκων.

Δημοσιεύθηκαν οι «στρατηγικές μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων» για Κατάκολο και Πατραϊκό από τον Μάρτιο 2012 από ομάδα επιστημόνων του ΕΛΚΕΘΕ και πρόσφατα η μελέτη για τα Ιωάννινα από ομάδα του ΕΜΠ. Οι πρώτες δύο είναι ξεχωριστές μελέτες, αποτελούνται εκάστη από πλέον των 480 σελίδων, με πολλές σελίδες να περιέχουν ακριβώς ίδιο κείμενο, με διαφοροποιήσεις σε ένα κεφάλαιο, χωρίς να θίγουν θέματα που μπορούν να προκύψουν από υπεράκτιες γεωτρήσεις! Η μελέτη για τα Ιωάννινα φαίνεται να μην επαναλαμβάνει τα ίδια και εστιάζει σε περιβαλλοντικά θέματα της περιοχής.

Συνεχίζουμε να προχωράμε στο τεράστιο εθνικό θέμα της έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, χωρίς στρατηγικό σχέδιο, χωρίς χρηματοδότηση, με προχειρότητα και συνεχιζόμενη κομματικοποίηση και στελέχωση των σημαντικών φορέων με κομματικά αρεστά πρόσωπα. Δυστυχώς, η προηγούμενη πολιτική ηγεσία έδωσε ελπίδες στον ελληνικό λαό, αλλά οι κινήσεις υπήρξαν άτολμες, σχετικά αδιαφανείς και χωρίς ουσιαστική υποστήριξη από τον κρατικό μηχανισμό, ενώ διαφαίνεται η συνέχιση της άτολμης και απελπιστικά αργής προσπάθειας από τη νέα ηγεσία.

Τι πρέπει να γίνει;

– Να προχωρήσουν τάχιστα οι διαδικασίες, κυρίως της στελέχωσης και λειτουργίας της ΕΔΕΥ Α.Ε,. με καθαρά αξιοκρατικά κριτήρια, με την απαραίτητη χρηματοδότηση, που θα τα βγάλει η εταιρεία πολλαπλάσια.

– Να ολοκληρωθούν άμεσα οι διαδικασίες για την ανάδειξη του αναδόχου για τις σεισμικές έρευνες και τις γεωτρήσεις στα τρία οικόπεδα.

– Να δημιουργήσει η ΕΔΕΥ φάκελο προώθησης για όλες τις περιοχές προς εκμετάλλευση και να προχωρήσει σε ένα επιθετικό πρόγραμμα μάρκετινγκ των περιοχών αυτών για προετοιμασία των επόμενων παραχωρήσεων.

Σε όλα αυτά τα βήματα ας ακούσουν οι κυβερνητικοί παράγοντες και τους παράγοντες της Κύπρου που τόσα έχουν πετύχει.

Εδώ και μία τριετία πίστεψα ότι ο κύβος ερρίφθη, αλλά δυστυχώς τώρα είμαι εξαιρετικά απογοητευμένος, καθώς οι επόμενες απαιτούμενες κινήσεις του κράτους υλοποιούνται με εξαιρετικά αργό ρυθμό, ενώ είναι η εποχή της εγρήγορσης.

defence-point

Δεν υπάρχουν σχόλια: