Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2008

ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΝΑ ΚΛΕΙΣΕΙ ΤΟ ΖΩΓΡΑΦΕΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ



ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ 115 ΕΤΩΝ

Της Ελένης Καραθάνου

"Θυμάμαι το σχολείο από τότε που ήμουν κι εγώ μαθητής σε αυτό. Το προαύλιο στα διαλείμματα γέμιζε από τα παιδιά. Σήμερα δεν είναι πάνω από 47 μαθητές στις σχολικές αίθουσες.

Οι Έλληνες της Πόλης συχνά αναζητούν ευκαιρίες ανάδειξης έξω από δω. Η Ελληνική Ομογένεια ολοένα και μειώνεται. Αυτό οδηγεί και στην ερήμωση του Ζωγράφειου Σχολείου που τείνει να εξαφανίσει από τη ζωή μια ιστορία 115 ετών. Το μέλλον για το Ζωγράφειο.. αβέβαιο!".

Αυτά είναι τα λόγια του κ. Ιωάννη Δερμιτζόγλου, φυσικομαθηματικού και διευθυντή του Ζωγράφειου, όπου μιλά για την ιδιαιτερότητά του, καθώς αποτελεί ένα από τα ελληνικά σχολεία που λειτουργούν ακόμη στην Κωνσταντινούπολη.

Η πλέον σημαντική φυσιογνωμία που κάθισε στα θρανία του Ζωγράφειου Γυμνασίου είναι ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος.

Την ίδια ώρα, τα προβλήματα και οι ελλείψεις που παρουσιάζονται σε αυτό χρόνο με το χρόνο γίνονται εντονότερα, γεγονός που προμηνύει ένα αβέβαιο μέλλον για το Ζωγράφειο Σχολείο.

Ένα παλιό κτίριο, γεμάτο ρωγμές και κατεστραμμένο από το πέρασμα των χρόνων, ήταν το Ζωγράφειο λίγο πριν από την ανοικοδόμησή του. Πήρε το όνομά του από τον ευεργέτη του Χρηστάκη Ζωγράφο, ο οποίος χορήγησε αυθόρμητα 10.000 χρυσές λίρες - ποσό υπέρογκο για την εποχή. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι μεγάλοι ευεργέτες χαρακτηρίζονταν όσοι πρόσφεραν 200 λίρες και πάνω.

Στο ξεκίνημά του φιλοξένησε πάνω από 800 μαθητές, ενώ μισό αιώνα αργότερα κατέληξε να έχει 350 παιδιά. Σήμερα το Ζωγράφειο δεν είναι στις δόξες του. Στο προαύλιο του σχολείου ηχούν μονάχα 47 μαθητικές φωνές.

"Πρώτη φορά ο αριθμός των παιδιών είναι κάτω από 50, αλλά ελπίζουμε του χρόνου να αυξηθεί. Είναι σημαντικό για μας να υπάρχει έστω και ένας παραπάνω μαθητής.

Τα τελευταία 13 χρόνια ο αριθμός των παιδιών είναι κατά μέσο όρο 52", λέει ο κ. Δεμιρτζόγλου. Ο αριθμός των μαθητών μειώθηκε αισθητά λίγο μετά το 1974, μετά την εισβολή του τουρκικών στρατευμάτων στην Κύπρο.

"Κάθε πρόβλημα που υπήρχε στη Μεγαλόνησο είχε αρνητικό αντίκτυπο στη μειονότητα της Πόλης. Εγώ τουλάχιστον το έζησα αυτό το 1974. Λίγα χρόνια μετά ο αριθμός των μαθητών ελατώθηκε κατά πολύ.

Από τη μια στιγμή στην άλλη φτάσαμε στον αριθμό που είμαστε σήμερα. Εκείνο που μπορούμε να κάνουμε σήμερα είναι να διατηρήσουμε τις ρίζες μας και να επιβιώσουμε στη γενέτειρά μας. Όπως και να ακούγεται, είναι ο τόπος που γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε".

Οι περσσότεροι νέοι φεύγουν από την Πόλη και δεν ξαναγυρνούν. Πολλοί από αυτούς έρχονται στην Ελλάδα ενώ κάποιοι άλλοι μεταναστεύουν στο εξωτερικό.

Ξεφυλλίζοντας τα λευκώματα των μαθητών ανακαλύπτει κανείς σπουδαίες προσωπικότητες που κάποτε πέρασαν από τα θρανία του Ζωγράφειου και στη συνέχεια ξεχώρισαν στον χώρο τους.

Ανάμεσά τους υπήρξε και ο Οικουμενικός Πατριάρχης, ο οποίος μαθήτευσε στο Γυμνάσιο για ενάμιση χρόνο λίγο πριν εισαχθεί στην Θεολογική Σχολή.

Σήμερα, ο μικρός αριθμός των μαθητών αποδεικνύει τη φθίνουσα για το Ζωγράφειο πορεία. "Δεν θα ήθελα να το δω στο μέλλον να καλύπτει άλλες ανάγκες. Θέλω το σχολείο αυτό να παραμείνει για πάντα εκπαιδευτικό ίδρυμα", λέει ο κ. Δεμιρτζόγλου.

Πλεονεκτεί η τουρκική μειονότητα

Περισσότερες ευκαιρίες για την εισαγωγή τους στα ανώτερα ελληνικά ιδρύματα έχουν οι μουσουλμάνοι της Θράκης, σε αντίθεση με τους Έλληνες ομογενείς στα ιδρύματα της τουρκίας.

"Η μειονότητα έχει παντού τις δυσκολίες της. Στην πιο δημοκρατική χώρα του κόσμου να ζεις, θα υπάρχει κάτι που θα σε βαραίνει.Βέβαια, δεν μπορούμε να συγκρίνουμε τους 150.000 μουσουλμάνους της Θράκης με τους 4.000 Έλληνες της Πόλης. Από τη μία υπάρχουν 8.000 μαθητές και από την άλλη 250.

Τις ευκολίες που έχουν οι μαθητές της Θράκης από το ελληνικό κράτος για την εισαγωγή τους στα ελληνικά πανεπιστήμια θα θέλαμε να τις έχουμε κι εδώ.

Οι υποτροφίες που κερδίζουν οι μαθητές μας οφείλονται στις προσωπικές τους προσπάθειες και στη συμβολη ιδιωτικών ιδρυμάτων. Όταν δεν επτυγχάνεται αυτό, οι μαθητές αναγκάζονται να φύγουν για το εξωτερικό. Αυτοί δεν ξαναγυρνούν. Είμαστε μία ηλικιωμένη μειονότητα.

Πώς θα κρατήσουμε την ταυτότητά μας χωρίς να υπάρχει Ομογένεια;" αναρωτιέται ο ίδιος, ενώ το γεγονός ότι στην τουρκία υπάρχουν πολλές μειονότητες δυσκολεύει τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους.

Χωρίς βιβλία μας αφήνει η Ελλάδα

Προβλήματα και ελλείψεις
Το σχολείο υπάγεται στο τουρκικό υπουργείο Παιδείας

Το μεγαλύτερο που εντοπίζεται σήμερα στο Ζωγράφειο έχει να κάνει με τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Το σχολείο υπάγεται στο τουρκικό υπουργείο Παιδείας.

Σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λοζάνης, το ελληνικό κράτος έχει λόγο στα θρησκευτικά προβλήματα και στα εκπαιδευτικά της τουρκίας, όπως αντίστοιχα και η τουρκία στη Θράκη.

"Τα βιβλία τα λαμβάνουμε από την Ελλάδα. Εάν με ρωτήσετε ποιό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή, θα σας απαντήσω ο αριθμός τους.

Ο μεγαλύτερος εχθρός; Ο χρόνος έλευσής τους.

Είμαστε σαν το μπαλάκι του πινγκ πονγκ. Η μία πλευρά ισχυρίζεται ότι έχει πολλούς μαθητές και η άλλη λίγους. Θα ήθελα να πω στα αδέλφια Ελληνόπουλα "μην καίτε τα βιβλία σας!" Υπάρχουν μαθητές που έχουν ανάγκη κάποια βιβλία και δεν τα έχουν".

Πηγή:Πρώτο Θέμα
αρ.φυλ. 152
Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2008
σελ.57

Δεν υπάρχουν σχόλια: