Στη χώρα του αιγοπρόβειου γαλακτος (του καλύτερου για τον ανθρωπο και για την παρασκευη γιαουρτιού) έρχονται ξένες εταιρίες και μας σπρώχνουν με καταιγισμό διαφήμισης από εγχώρια celebrity προϊόντα κατώτερα των ελληνικών και τα οποία κατα πάσα πιθανότητα δεν κατασκευάζονται καν εδώ και ποιος ξέρει με ποιες πρώτες ύλες.
Φυσικά ειναι νόμιμο ή τουλάχιστον νομότυπο. Επίσης νομότυπη είναι και η σκανδαλώδης διαφήμιση (στα όριο πλύσης εγκεφάλου) προϊόντων διατροφής από την τηλεόραση (τυριά, γιαούρτια, κλπ). Προϊόντων που κάθε σοβαρή χώρα καταναλώνει απο εντόπιες πρώτες ύλες και εντοπιες εταιρίες.
Νόμιμο είναι όμως και ο Ελληνας καταναλωτής να ξυπνήσει και να προσέξει τι καταλώνει, τι βάζει στο σώμα του και ποιας χώρας τους αγρότες και βιοτέχνες στηρίζει. Εκτός αν θέλουμε σε λίγα χρόνια να μας πουλάνε πολυεθνικές ξένο ελαιολαδο, την στιγμή που το δικό μας είναι κορυφαίας ποιότητας Αναγνώστης
Benoit de-Lavarene: Μπορούμε να γίνουμε Νο2 και χωρίς εξαγορές
Δραστηριοποιείται αυτόνομα στην Ελλάδα περίπου 6 χρόνια και έχει καταφέρει να ελέγχει το 10% της αγοράς γιαουρτιού. Η Danone έχει μεγαλεπήβολα σχέδια για την εγχώρια αγορά και την θέση της εδώ, παρά τις δυσκολίες που προκαλεί η οικονομική κατάσταση και η πτώση της κατανάλωσης. Ο διευθύνων σύμβουλος της Danone Ελλάς, κ. Benoit de-Lavarene πάει και ένα βήμα πιο πέρα, δηλώνοντας πως η αγορά δεν τους χωράει πια όλους...
Συνέντευξη στη Ρόη Χάικου
Κύριε de-Lavarene το 2010 ήταν αντικειμενικά μια δύσκολη χρονιά για την ελληνική αγορά. Η θέση της Danone πώς επηρεάστηκε;
Σίγουρα η περσινή χρονιά ήταν δυσκολότερη από το 2009, με την αγορά του γιαουρτιού να υποχωρεί κατά περίπου 4% σε όγκο και αξία, λόγω της οικονομικής κατάστασης. Εμείς καταφέραμε να διατηρήσουμε την κερδοφορία μας και αυτό είναι πολύ σημαντικό για μια νέα εταιρεία όπως είναι η Danone στην Ελλάδα. Ο τζίρος μας ωστόσο, θα είναι λίγο πιο κάτω σε σχέση με το 2009. (σ.σ. η εταιρεία είχε 28,8 εκατ. ευρώ πωλήσεις και 1,6 εκατ. ευρώ κέρδη).
Οι στόχοι σας ποιοι είναι για την παρουσία σας στην Ελλάδα;
Έχουμε μερίδιο αγοράς σήμερα πάνω από 10,5%. Μετά από 5 χρόνια, αυτό το ποσοστό μας δίνει ελπίδες για το μέλλον. Χωρίς να καθορίζει την στρατηγική και την πορεία μας ο ανταγωνισμός και τι κάνουν οι άλλες εταιρείες, η μητρική είναι ικανοποιημένη από τα αποτελέσματά μας, εξάλλου πολλοί δεν πίστευαν ότι θα είμαστε ακόμα εδώ. Έχουμε ικανοποιητικά μερίδια αγοράς, κάποια κερδοφορία και χωρίς να μας πιέζει ο χρόνος, πιστεύουμε ότι μπορούμε να γίνουμε ο νούμερο 2 παίκτης στην αγορά γιαουρτιού. Γι’ αυτό και σκοπεύουμε να προωθήσουμε και να αναπτύξουμε την βάση των προϊόντων μας.
Μέσω κάποιας συνεργασίας ή εξαγοράς; Ή αποκτώντας παραγωγικές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα, όπως έχετε δηλώσει στο παρελθόν;
Από πλευράς επιχειρήσεων, το μέλλον δεν το γνωρίζει κανένας. Ωστόσο, μπορούμε να γίνουμε Νο2 χωρίς να εξαγοράσουμε κάποιον. Ούτε είμαστε σε επαφές με κανέναν για οποιαδήποτε εξαγορά ή συμμαχία.
Σήμερα έχουμε το ένα δέκατο της αγοράς. Ο όγκος μας είναι μικρός για να δικαιολογήσει την απόκτηση εγκαταστάσεων. Μια τέτοια κίνηση έχει νόημα όταν οι όγκοι είναι πολύ μεγάλοι. Η απόκτηση παραγωγής εδώ θα επιστρέψει στη σκέψη μας όταν αυξηθούν τα μεγέθη μας. Επίσης, όσο η αγορά αντιμετωπίζει δυσκολίες, θα μεταθέτουμε χρονικά τέτοια σχέδια.
Μας ενδιαφέρει η αναγνωρισιμότητα των προϊόντων μας, την διείσδυση την κερδίζουμε χρόνο με τον χρόνο, όπως και την αφοσίωση των καταναλωτών στις μάρκες μας. Αυτό που θέλουμε εκτός από την διείσδυση είναι η συχνότητα της κατανάλωσης. Και έτσι μπορούμε να γίνουμε κυρίαρχοι στην αγορά του γιαουρτιού.
Θεωρείτε λοιπόν, πως κάποιος από τους υφιστάμενους παίκτες θα αποχωρήσει από την αγορά;
Μπορώ να σας πω ότι δεν υπάρχει χώρος για όλους και αυτό μπορούμε να το διαπιστώσουμε βλέποντας τι έχει γίνει και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Για τις προοπτικές της αγοράς λιανικής, η συγκέντρωση θα χρειαστεί για να επιτευχθεί εξορθολογισμός στην αγορά.
Από την άλλη, οι παίκτες σήμερα στην ελληνική αγορά είναι ισχυροί και όλοι θα παλέψουν για να αναπτυχθούν. Σε κάθε περίπτωση, εμείς δεν θα κινηθούμε με βάση το τι κάνουν οι ανταγωνιστές μας. Και σε καμία περίπτωση δεν ήρθαμε στην χώρα για να διαλύσουμε την αγορά ή τους ανταγωνιστές μας.
Εσείς συνεργάζεστε με την Μεβγάλ στο κομμάτι της διανομής. Η συγχώνευσή της με την Δέλτα αλλάζει τα δεδομένα, σας δημιουργεί προβλήματα;
Σίγουρα θα μας δημιουργήσει θέμα με την διανομή, αφού ένα μέρος της γίνεται με την Μεβγάλ και ένα άλλο με την Foodlink. Θα δούμε πώς θα εξελιχθεί αυτή η επιχειρηματική συμφωνία και τι αλλαγές θα επιφέρει και θα εξετάσουμε τις εναλλακτικές μας. Ούτως ή άλλως η διανομή είναι πιο σύνθετη στην Ελλάδα, γιατί πας πόρτα-πόρτα στα καταστήματα.
Η τιμολογιακή σας πολιτική πώς θα κινηθεί την τρέχουσα χρονιά; Πλέον γίνεται λόγος από πολλές εταιρείες για το κόστος των πρώτων υλών και τον πληθωρισμό στην Ελλάδα.
Δεν αποκλείεται να δούμε κάποιες αυξήσεις το 2011, αλλά δεν εκτιμώ πως θα είναι κάτι το συνταρακτικό. Σίγουρα δεν θα αυξηθούν οι τιμές τόσο, όσο οι διεθνείς τιμές των τροφίμων ή των εμπορευμάτων.
roi.haikou@capital.gr
Isaac Carasso, the founder of DanoneBenoit de-Lavarene: Μπορούμε να γίνουμε Νο2 και χωρίς εξαγορές
Δραστηριοποιείται αυτόνομα στην Ελλάδα περίπου 6 χρόνια και έχει καταφέρει να ελέγχει το 10% της αγοράς γιαουρτιού. Η Danone έχει μεγαλεπήβολα σχέδια για την εγχώρια αγορά και την θέση της εδώ, παρά τις δυσκολίες που προκαλεί η οικονομική κατάσταση και η πτώση της κατανάλωσης. Ο διευθύνων σύμβουλος της Danone Ελλάς, κ. Benoit de-Lavarene πάει και ένα βήμα πιο πέρα, δηλώνοντας πως η αγορά δεν τους χωράει πια όλους...
Συνέντευξη στη Ρόη Χάικου
Κύριε de-Lavarene το 2010 ήταν αντικειμενικά μια δύσκολη χρονιά για την ελληνική αγορά. Η θέση της Danone πώς επηρεάστηκε;
Σίγουρα η περσινή χρονιά ήταν δυσκολότερη από το 2009, με την αγορά του γιαουρτιού να υποχωρεί κατά περίπου 4% σε όγκο και αξία, λόγω της οικονομικής κατάστασης. Εμείς καταφέραμε να διατηρήσουμε την κερδοφορία μας και αυτό είναι πολύ σημαντικό για μια νέα εταιρεία όπως είναι η Danone στην Ελλάδα. Ο τζίρος μας ωστόσο, θα είναι λίγο πιο κάτω σε σχέση με το 2009. (σ.σ. η εταιρεία είχε 28,8 εκατ. ευρώ πωλήσεις και 1,6 εκατ. ευρώ κέρδη).
Οι στόχοι σας ποιοι είναι για την παρουσία σας στην Ελλάδα;
Έχουμε μερίδιο αγοράς σήμερα πάνω από 10,5%. Μετά από 5 χρόνια, αυτό το ποσοστό μας δίνει ελπίδες για το μέλλον. Χωρίς να καθορίζει την στρατηγική και την πορεία μας ο ανταγωνισμός και τι κάνουν οι άλλες εταιρείες, η μητρική είναι ικανοποιημένη από τα αποτελέσματά μας, εξάλλου πολλοί δεν πίστευαν ότι θα είμαστε ακόμα εδώ. Έχουμε ικανοποιητικά μερίδια αγοράς, κάποια κερδοφορία και χωρίς να μας πιέζει ο χρόνος, πιστεύουμε ότι μπορούμε να γίνουμε ο νούμερο 2 παίκτης στην αγορά γιαουρτιού. Γι’ αυτό και σκοπεύουμε να προωθήσουμε και να αναπτύξουμε την βάση των προϊόντων μας.
Μέσω κάποιας συνεργασίας ή εξαγοράς; Ή αποκτώντας παραγωγικές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα, όπως έχετε δηλώσει στο παρελθόν;
Από πλευράς επιχειρήσεων, το μέλλον δεν το γνωρίζει κανένας. Ωστόσο, μπορούμε να γίνουμε Νο2 χωρίς να εξαγοράσουμε κάποιον. Ούτε είμαστε σε επαφές με κανέναν για οποιαδήποτε εξαγορά ή συμμαχία.
Σήμερα έχουμε το ένα δέκατο της αγοράς. Ο όγκος μας είναι μικρός για να δικαιολογήσει την απόκτηση εγκαταστάσεων. Μια τέτοια κίνηση έχει νόημα όταν οι όγκοι είναι πολύ μεγάλοι. Η απόκτηση παραγωγής εδώ θα επιστρέψει στη σκέψη μας όταν αυξηθούν τα μεγέθη μας. Επίσης, όσο η αγορά αντιμετωπίζει δυσκολίες, θα μεταθέτουμε χρονικά τέτοια σχέδια.
Μας ενδιαφέρει η αναγνωρισιμότητα των προϊόντων μας, την διείσδυση την κερδίζουμε χρόνο με τον χρόνο, όπως και την αφοσίωση των καταναλωτών στις μάρκες μας. Αυτό που θέλουμε εκτός από την διείσδυση είναι η συχνότητα της κατανάλωσης. Και έτσι μπορούμε να γίνουμε κυρίαρχοι στην αγορά του γιαουρτιού.
Θεωρείτε λοιπόν, πως κάποιος από τους υφιστάμενους παίκτες θα αποχωρήσει από την αγορά;
Μπορώ να σας πω ότι δεν υπάρχει χώρος για όλους και αυτό μπορούμε να το διαπιστώσουμε βλέποντας τι έχει γίνει και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Για τις προοπτικές της αγοράς λιανικής, η συγκέντρωση θα χρειαστεί για να επιτευχθεί εξορθολογισμός στην αγορά.
Από την άλλη, οι παίκτες σήμερα στην ελληνική αγορά είναι ισχυροί και όλοι θα παλέψουν για να αναπτυχθούν. Σε κάθε περίπτωση, εμείς δεν θα κινηθούμε με βάση το τι κάνουν οι ανταγωνιστές μας. Και σε καμία περίπτωση δεν ήρθαμε στην χώρα για να διαλύσουμε την αγορά ή τους ανταγωνιστές μας.
Εσείς συνεργάζεστε με την Μεβγάλ στο κομμάτι της διανομής. Η συγχώνευσή της με την Δέλτα αλλάζει τα δεδομένα, σας δημιουργεί προβλήματα;
Σίγουρα θα μας δημιουργήσει θέμα με την διανομή, αφού ένα μέρος της γίνεται με την Μεβγάλ και ένα άλλο με την Foodlink. Θα δούμε πώς θα εξελιχθεί αυτή η επιχειρηματική συμφωνία και τι αλλαγές θα επιφέρει και θα εξετάσουμε τις εναλλακτικές μας. Ούτως ή άλλως η διανομή είναι πιο σύνθετη στην Ελλάδα, γιατί πας πόρτα-πόρτα στα καταστήματα.
Η τιμολογιακή σας πολιτική πώς θα κινηθεί την τρέχουσα χρονιά; Πλέον γίνεται λόγος από πολλές εταιρείες για το κόστος των πρώτων υλών και τον πληθωρισμό στην Ελλάδα.
Δεν αποκλείεται να δούμε κάποιες αυξήσεις το 2011, αλλά δεν εκτιμώ πως θα είναι κάτι το συνταρακτικό. Σίγουρα δεν θα αυξηθούν οι τιμές τόσο, όσο οι διεθνείς τιμές των τροφίμων ή των εμπορευμάτων.
roi.haikou@capital.gr
Isaac Carasso (1874 – April 19, 1939) was a doctor and member of the prominent Sephardic Jewish Carasso family of Ottoman Selanik (modern Thessaloniki, Greece). He went on to found a yoghurt factory which became Groupe Danone. He was the nephew of Emanuel Karasu, the Ottoman politician. Carasso was born in Selanik in 1874. In 1912, with the unrest of the Balkan Wars and the approach of Greek troops, he moved his family to Barcelona where he changed his name to Isaac Carasso. After setting up his medical facility, he noticed that he had many young patients with digestive and intestinal problems. Inspired by the work of Ilya Ilyich Mechnikov, who had popularized sour milk as a health food, and recalling that such health conditions were treated with yogurt in the Balkans, he imported cultures from Bulgaria or used "pure cultures that had been isolated in Paris" at Mechnikov's laboratory at the Institut Pasteur. Since yogurt was not well-known then in Western Europe, he initially sold it as a medicine, through pharmacies. He founded the company which would become Groupe Danone in 1919 when he opened a small yogurt business named "Danone", a variation on the Catalan nickname of his son, Daniel. Carasso perfected the first industrial process for making yogurt. His son Daniel Carasso took over the family business in Spain and established Danone in France and the United States (Dannon). Isaac Carasso died in France in 1939.
1 σχόλιο:
Ευτυχώς μέχρι στιγμής τα μεγάλα λάδια είναι ελληνικά, όπως θα δει κανείς οτι γράφει για παράδειγμα η συσκευασία του Άλτις. Και το άλτις, ωστόσο η Unilever το έχει, μην τα ισοπεδώνουμε όλα. Το ότι κάποιος έχει μια εταιρεία δε σημαίνει οτι έχει εξουσία. Το αν σε καλύπτει το πρϊόν έχει σημασία. Το ελληνικό λάδι είναι όντως το καλύτερο.
Δημοσίευση σχολίου