ΑΤΙΑ στην Ιστορία της Τέχνης: Είναι Διαστημόπλοιο ή Σύννεφο;
Οι Ουφολόγοι πιστεύουν ότι έχουν υπάρξει πολλές εικόνες UFO στην τέχνη. Οι ιστορικοί τέχνης, από την άλλη πλευρά, διαφωνούν με αυτό.
27 Απριλίου 2024 • By Hannah Lane , BA Painting, BA History Art
Τα UFO, που τώρα αναφέρονται ως UAP (Unidentified Aerial Phenomena), συνδέονται συχνά με θεωρίες συνωμοσίας. Ενθουσιώδεις ουφολόγοι έχουν βρει εικόνες στην τέχνη που απεικονίζουν UFO. Ωστόσο, οι ιστορικοί τέχνης συνήθως προτείνουν διαφορετικές θεωρίες σχετικά με αυτήν την εικονογραφία. Στο επόμενο άρθρο, θα εξερευνήσουμε διάφορα έργα τέχνης και θα εξετάσουμε τις διαφορετικές οπτικές γωνιών των ουφολόγων και των ιστορικών τέχνης. Διαβάστε παρακάτω για να μάθετε περισσότερα για τις θεάσεις UFO στην ιστορία της τέχνης.
Ένα χρυσό UFO;Φωτισμός της Φορτούνα στο Le livre de bonnes meurs de Jacque Legrand του Jacque Legrand γ. 1430. Πηγή: Musée Condé, Chantilly.
Σε αυτή την απεικόνιση της Fortuna από τον Jacque Legrand, μπορούμε να δούμε μια λαμπερή χρυσή σφαίρα στον ουρανό. Μια ομάδα ανδρών πάνω δεξιά κοιτάζει με δέος αυτό το χρυσό σφαιρικό σχήμα. Κάτω στο πρώτο πλάνο, υπάρχουν πέντε άνδρες. Δύο περπατούν προς τη δεξιά πλευρά της σελίδας, ενώ τρεις φαίνονται να πλησιάζουν μια γυναίκα. Η γυναίκα είναι τοποθετημένη ακριβώς κάτω από αυτή τη χρυσή σφαίρα στον ουρανό με έναν τροχό πίσω της. Αυτή η χρυσή σφαίρα είναι μέρος της εικονογραφίας που αμφισβητείται μεταξύ ουφολόγων και ιστορικών τέχνης.
Για τους ουφολόγους, αυτή η χρυσή σφαίρα είναι μια εικόνα UFO . Πιστεύουν ότι οι ακτίνες που βρίσκονται γύρω από τη σφαίρα είναι είτε μικρά UFO είτε ακτίνες που βγαίνουν από την ίδια τη σφαίρα. Κάποιοι περιγράφουν αυτές τις ακτίνες ως drones από το μεγαλύτερο UFO (την κύρια χρυσή σφαίρα). Οι Ουφολόγοι πιστεύουν επίσης ότι οι άνδρες στην πάνω δεξιά πλευρά νιώθουν δέος για αυτά τα αντικείμενα. Φαίνονται έκπληκτοι βλέποντας κάτι να εμφανίζεται μπροστά τους για πρώτη φορά. Οι ιστορικοί τέχνης, ωστόσο, πιστεύουν ότι η χρυσή σφαίρα δεν είναι αναπαράσταση UFO.
Λεπτομερής εικόνα ακτίνων, σφαίρας και ομάδας ανθρώπων στο Illumination of Fortuna στο Le livre de bonnes meurs de Jacque Legrand από τον Jacque Legrand γ. 1430. Πηγή: Musée Condé, Chantilly.
Οι ιστορικοί τέχνης εξετάζουν τη γραφή που είναι χαραγμένη κάτω από την εικονιζόμενη γυναίκα. Από κάτω της είναι γραμμένη η λέξη Fortune. Αυτό περιγράφει τη γυναικεία φιγούρα ως Lady Fortune, την προσωποποίηση της τύχης. Ο τροχός πίσω της είναι το αντικείμενο που συνδέεται πιο συχνά με αυτήν, ενώ η σφαίρα που τοποθετείται από πάνω της στον ουρανό είναι το αντικείμενο από το οποίο θα την είχαν αναγνωρίσει οι περισσότεροι αρχαίοι πολιτισμοί. Οι αρχαίοι Έλληνες, που την αποκαλούσαν Τύχη, της έδωσαν αυτή τη χρυσή σφαίρα ως σύμβολο του κόσμου. Για αυτούς, η τύχη ή η τύχη θα μπορούσαν να αλλάξουν τη μοίρα και το πεπρωμένο, που σημαίνει ότι θα μπορούσε ενδεχομένως να αλλάξει τον κόσμο. Οι ιστορικοί τέχνης δεν είναι σε θέση να εξηγήσουν την έκπληξη των ανδρών που φαίνονται στη δεξιά γωνία της εικόνας τόσο εύκολα όσο οι ουφολόγοι. Το σοκ στα πρόσωπά τους θα μπορούσε να είναι σημάδι της έκπληξής τους για τον αντίκτυπο της τύχης στον κόσμο.
T -O Map in Etymologiae από τον Ισίδωρο, Επίσκοπο Σεβίλλης, περ. 1472. Πηγή: Library of Congress Rare Book and Special Collections Division.
Η σφαίρα κόβεται επίσης σε τμήματα. Αυτό είναι παρόμοιο με το mappe orbis terrae — έναν μεσαιωνικό χάρτη που απεικόνιζε τον κόσμο να περιβάλλεται από έναν κύκλο νερού με τη Μεσόγειο Θάλασσα να χωρίζει τρία κομμάτια γης. Αυτή η ιδέα για το πώς φαινόταν ο κόσμος ήταν πολύ δημοφιλής. Τοποθετήθηκε σε πολλά διαφορετικά οικόσημα και χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα από τα βασιλικά μέλη. Για παράδειγμα, χρησιμοποιείται στην τελετή στέψης των Βρετανών βασιλιάδων.
Ποιος είναι αυτός στον ουρανό;
Η Madonna Adoring the Christ Child του Τζιοβάνι Φραντσέσκο ντα Ρίμινι, περ. 1460. Πηγή: High Museum of Art, Atlanta.
Μια ιταλική αναγεννησιακή τέμπερα στο πάνελ, η Madonna Adoring the Christ Child, μας δείχνει μια ενδιαφέρουσα εικονογραφία. Αυτό που μοιάζει με τυπικό θρησκευτικό πίνακα αλλάζει σε σουρεαλιστικό κομμάτι λόγω του περίεργου κυκλικού ανοίγματος στον ουρανό. Τρία άτομα απεικονίζονται να κοιτούν έξω από αυτό το άνοιγμα—ένας απλώνει το χέρι προς το τοπίο από κάτω ενώ οι άλλοι δύο παρακολουθούν. Ο άντρας που φαίνεται να απλώνει το χέρι του απελευθερώνει χρυσές ραβδώσεις στο έδαφος. Ένας από αυτούς τους παρατηρητές κρατά τα χέρια τους σε προσευχή. Οι Ουφολόγοι βλέπουν αυτό το κυκλικό άνοιγμα ως UFO, ενώ οι ιστορικοί τέχνης διαφωνούν με αυτό.
Οι Ουφολόγοι εξηγούν ότι οι ραβδώσεις γύρω από τον κύκλο μοιάζουν με αντικείμενα με φώτα. Πιστεύουν ότι οι περισσότερες θεάσεις UFO έχουν φώτα όπως αυτά που φαίνονται στα αεροπλάνα. Μερικοί ουφολόγοι πιστεύουν ότι ο Χριστός ακτινοβολείται μπροστά από την Παναγία, καθώς έχει επίσης ραβδώσεις που δείχνουν φως γύρω από τη μορφή του. Οι Ουφολόγοι δείχνουν επίσης τον γονατιστή μοναχό στη δεξιά πλευρά. Κοιτάζει το αντικείμενο στον ουρανό, επιβεβαιώνοντας την ύπαρξή του ενώ προσεύχεται. Εάν αυτό δεν είναι ένα αντικείμενο και δεν υπάρχει ή είναι απλώς ένας ήλιος, τότε γιατί κάποιος να προσεύχεται και να το κοιτάζει ψηλά; Αυτή είναι η ερώτηση που κάνουν οι ουφολόγοι.
Λεπτομέρεια του Ήλιου στο Fresque du plafond de l'église Saint-Jean-Baptiste de Larbey, 13-15ος αιώνας. Πηγή: Momumentum.fr
Οι ιστορικοί τέχνης πιστεύουν ότι ο άνδρας που κοιτάζει ψηλά και προσεύχεται δεν είναι απλώς ένας μοναχός, αλλά μια φιγούρα που αντιπροσωπεύει τον Ιωάννη τον Βαπτιστή, καθώς απεικονίζεται με σταυρό. Προσεύχεται στον Κύριο, που βλέπει να έρχεται. Ενώ οι ιστορικοί τέχνης δεν εξηγούν τη βροχή φωτός στο παιδί του Χριστού, σχολιάζουν ότι το ανοιχτό κυκλικό παράθυρο στον ουρανό δεν είναι ένα UFO αλλά ο ήλιος.
Αυτό είναι ένα από τα πρώτα αναγεννησιακά κομμάτια που βγάζει τη Madonna and Child από το παραδοσιακό επίπεδο χρυσό σκηνικό της γοτθικής και βυζαντινής περιόδου. Οι ραβδώσεις γύρω από τον κύκλο σταδιακά πηγαίνουν από μικρό σε μεγάλο και μετά επιστρέφουν σε μικρό, δημιουργώντας ένα κυματοειδές αποτέλεσμα. Αυτό το κυματιστό, σχεδόν σαν τρίχωμα, έχει παρατηρηθεί σε απεικονίσεις του ήλιου από τη μεσαιωνική περίοδο. Οι ιστορικοί τέχνης περιγράφουν επίσης ότι η απεικόνιση του Θεού ως ήλιου δεν ήταν ασυνήθιστη.
Κατά τη διάρκεια της Αναγέννησης, οι καλλιτέχνες εμπνέονταν από αρχαίους πολιτισμούς και θεούς. Ο Σολ, ή Ήλιος, ήταν ο θεός που ήταν γνωστός επειδή φορούσε ένα στέμμα που ακτινοβολούσε. Ο ήλιος με πρόσωπο ήταν η ανθρωπομορφοποίηση αυτού του θεού. Συμπερασματικά, δεν ήταν ασυνήθιστο να τοποθετήσουμε μια εικόνα ενός θεού σε μια τοποθεσία όπου θα μπορούσε να βρίσκεται ο ήλιος.
Είναι αυτό ένα ιπτάμενο πιατάκι;Η Παναγία με τον Άγιο Giovannino που αποδίδεται στον Domenico Ghirlandaio, περ. 1400. Πηγή: Visit Florence
Αποδίδεται σε δύο άλλους καλλιτέχνες πριν από το Ghirlandaio, ο κυκλικός καμβάς The Madonna with Saint Giovannino έχει μερικές ενδιαφέρουσες εικόνες. Στο πρώτο πλάνο, τον θεατή υποδέχεται η Μαντόνα που προσεύχεται για το μωρό Ιησού. Δίπλα στον νεαρό Χριστό βρίσκεται ο Άγιος Τζιοβανίνο, ο οποίος φορά πιο εμφανές φωτοστέφανο και φέρει μαζί του έναν σταυρό. Δύο ταύροι βρίσκονται πίσω από τη Madonna και κοιτάζουν τη σκηνή.
Στο βάθος, υπάρχει μια όμορφη ιταλική εξοχή. Υπάρχει ένα ποτάμι που κάμπτεται, ένα κάστρο, ακόμη και ένας άνθρωπος σε ένα λόφο. Αυτός ο άνδρας φαίνεται να κοιτάζει ψηλά στον ουρανό, καλύπτοντας τα μάτια του με το χέρι του για να τον κοιτάξει καλύτερα. Από πάνω του αιωρείται μια γκριζωπή σταγόνα με χρυσό που περιβάλλει το εξωτερικό του σχήματος. Στα αριστερά του αντικειμένου στον ουρανό είναι ο ήλιος, με τρεις μικρότερες σταγόνες ακριβώς από κάτω του.
Οι Ουφολόγοι πιστεύουν ότι αυτά τα αντικείμενα είναι UFO. Εστιάζουν στα έκπληκτα πρόσωπα του άνδρα που κοιτάζει ψηλά το αντικείμενο και το σκυλί που απεικονίζεται δίπλα του. Οι Ουφολόγοι αναφέρονται επίσης στην κυκλική εμφάνιση του γκρίζου αντικειμένου που μοιάζει με αυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι θα αναγνώριζαν ως UFO σήμερα. Υπάρχει σκίαση στο κάτω μέρος του, μαζί με το πάνω μέρος που έχει πιο ανοιχτό γκρι χρώμα, δίνοντάς μας την ιδέα ενός στρογγυλεμένου τοπ με σκούρο πάτο. Οι Ουφολόγοι πιστεύουν επίσης ότι η θέση της Madonna, που αιωρείται πάνω από το μωρό, φαίνεται προστατευτική. Οι ιστορικοί τέχνης, από την άλλη πλευρά, έχουν άλλες εξηγήσεις για το εν λόγω γκρι αντικείμενο.
Προσκύνηση του Παιδιού με τον Άγιο Βενέδικτο και τους αγγέλους του Vincenzo Foppa, περ. 1478. Πηγή: Detroit Institute of Arts Museum
Πολλοί πίνακες της γέννησης του Ιησού ή ακόμα και οι ευαγγελισμοί παρουσιάζουν ουράνια γεγονότα. Ορισμένοι ιστορικοί τέχνης περιγράφουν το γκρι αντικείμενο ως λάθος ενός ζωγράφου. Ένας θαμπός άγγελος που υποτίθεται ότι έπρεπε να ξυθεί έγινε μια σταγόνα γκρι. Έχει ακόμα το χρύσωμα και το υπόλοιπο του σύννεφου που υποτίθεται ότι περιέβαλλε έναν άγγελο. Οι ιστορικοί τέχνης αναφέρονται επίσης σε πολλούς άλλους πίνακες με αγγέλους μέσα τους που έχουν ένα φωτοστέφανο από κίτρινο ή χρυσό γύρω από τη μορφή τους για να υποστηρίξουν αυτόν τον ισχυρισμό. Ένα εξαιρετικό παράδειγμα αγγέλου που βγαίνει από τα σύννεφα είναι η Προσκύνηση του Παιδιού με τον Άγιο Βενέδικτο και τους Αγγέλους του Vincenzo Foppa.
Στο βάθος αυτού του κομματιού, ο θεατής μπορεί να δει έναν βοσκό που κοιτάζει ψηλά έναν άγγελο που βγαίνει από τα σύννεφα. Για άλλη μια φορά, αυτός ο βοσκός καλύπτει επίσης τα μάτια του από το φως για να δει καλύτερα. Ο άγγελος είναι στα μισά του δρόμου έξω από τα σύννεφα, ενώ το κάτω μέρος του σώματός του, από τα γόνατα και κάτω, είναι ακόμα στα σύννεφα. Υπάρχει ένα λαμπερό φως γύρω από τα γόνατά του, που φαίνεται από χρυσό επιχρύσωση.
Μερικοί ιστορικοί τέχνης πιστεύουν ότι αυτή η γκριζωπή σταγόνα θα μπορούσε να είναι η ερμηνεία του Ghirlandaio για ένα λαμπρό αστέρι. Οι ιστορικοί τέχνης που ισχυρίζονται αυτό δείχνουν στην αριστερή πλευρά των πινάκων, η οποία δείχνει ένα άλλο ουράνιο γεγονός - το αστέρι της Γέννησης. Υπάρχουν επίσης ιστορικοί τέχνης που πιστεύουν ότι αυτή η σταγόνα του γκρι θα μπορούσε να είναι ένα ξεχασμένο χριστιανικό σύμβολο.
UFO ή μια ακτίνα από τον Θεό;Ο Ευαγγελισμός με τον Άγιο Εμίδιο του Carlo Crivelli, περ. 1486. Πηγή: National Gallery, Λονδίνο.
Ένας ιταλικός πίνακας της Αναγέννησης φτιαγμένος με αυγό και λάδι σε καμβά, ο Ευαγγελισμός με τον Άγιο Εμίδιο είναι ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα έργα από ουφολόγους και ιστορικούς τέχνης. Φτιαγμένο από τον Carlo Crivelli το 1486, το The Annunciation έχει πολύ ενδιαφέρουσες εικόνες. Μέσα σε αυτό το κομμάτι, ο Crivelli τοποθετεί τη Mary στα όρια ενός ιταλικού αναγεννησιακού οίκου. Παρουσιάζεται να γονατίζει και να προσεύχεται ενώ ένα λαμπερό πουλί κατεβαίνει από μια ακτίνα φωτός. Ακριβώς έξω από το σπίτι, υπάρχουν δύο άνδρες. Ο ένας κρατά μια μικρογραφία πόλης, ενώ ο άλλος φοράει φτερά. Συνολικά, η σκηνή είναι γεμάτη λεπτομέρειες. Ακριβώς πάνω από τους δύο άνδρες στο πρώτο πλάνο είναι ένα κυματιστό σύννεφο. Αυτό το σύννεφο στεγάζει την αρχή της ακτίνας του χρυσού φωτός που στοχεύει τη Μαρία .
Οι Ουφολόγοι πιστεύουν ότι αυτό το κυματισμένο σύννεφο με μια δέσμη είναι ένα UFO με μανδύα. Νομίζουν ότι το σχήμα του που μοιάζει με δίσκο φαίνεται πολύ περίεργο για ένα κανονικό σύννεφο. Ωστόσο, αυτό το αντικείμενο έχει την υφή ενός σύννεφου, αλλά οι ουφολόγοι πιστεύουν ότι αυτό οφείλεται σε παρεξήγηση. Πιστεύουν ότι ο Crivelli μπερδεύτηκε με αυτό που είδε, έτσι, αντί για έναν ιπτάμενο μεταλλικό δίσκο, ζωγράφισε ένα σύννεφο με αγγέλους πάνω του.
Οι Ουφολόγοι δείχνουν επίσης τη δέσμη που κατεβαίνει από το σύννεφο και διεισδύει μέσω του τοίχου στο κεφάλι της Μαρίας. Κάποιοι πιστεύουν ότι αυτό μοιάζει με απαγωγή από εξωγήινους.
Λεπτομέρεια δίνης στον Ευαγγελισμό με τον Άγιο Εμίδιο του Carlo Crivelli, περ. 1486. Πηγή: National Gallery, Λονδίνο.
Οι Ουφολόγοι εξηγούν ακόμη και την ερμηνεία τους για τον Ευαγγελισμό ως απόδειξη ότι αυτή η δέσμη ήταν μέρος της απαγωγής. Σε μια πολύ γρήγορη εξήγηση της εκδοχής τους για τη Βίβλο, ο Andrew Arnett εξηγεί : Η πίστη τους είναι ότι ο Ιησούς δεν ήταν θεϊκός με τη θρησκευτική έννοια, αλλά ότι ο Ιησούς ήταν στην πραγματικότητα το αποτέλεσμα της γενετικής μηχανικής. Αυτό μας δίνει μια εντελώς διαφορετική κατανόηση της αμόλυντης σύλληψης. Σύμφωνα με τους λάτρεις των εξωγήινων, η Μαίρη απήχθη από εξωγήινους και γονιμοποιήθηκε τεχνητά με αυτό το εξωγήινο DNA στη μήτρα της . Οι Ουφολόγοι πιστεύουν επίσης ότι η μικρή λευκή σταγόνα που φαίνεται πάνω από το κεφάλι της Mary είναι επίσης UFO. Οι ιστορικοί τέχνης, φυσικά, διαφωνούν με τα περισσότερα από αυτά.
Το σύννεφο δίνης που φαινόταν στον ουρανό με τη δέσμη να βγαίνει από αυτό ήταν συνηθισμένη εικονογραφία αυτή τη στιγμή. Αυτός ήταν ένας εύκολος τρόπος για να απεικονίσεις τον Θεό και τους ουρανούς γενικά. Βλέποντας τον πίνακα πολύ προσεκτικά, ο θεατής μπορεί να παρατηρήσει εικόνες μικρών αγγέλων. Αυτοί οι άγγελοι περιστρέφονται σε κύκλο, δημιουργώντας τη δίνη στο σύννεφο.
Λεπτομέρεια περιστεριού και λαχανικών στον Ευαγγελισμό με τον Άγιο Εμίδιο του Carlo Crivelli, περ. 1486. Πηγή: National Gallery, Λονδίνο.
Ιστορικοί τέχνης σχολίασαν επίσης τη δέσμη που αγγίζει τη Μαρία που έχει δει σε πολλούς άλλους πίνακες. Εξηγούν τη λευκή σταγόνα που φαίνεται πάνω από το κεφάλι της Μαρίας ως το Άγιο Πνεύμα. Εδώ, ο Crivelli απεικόνισε το Άγιο Πνεύμα ως ένα λευκό περιστέρι με ένα μικροσκοπικό φωτοστέφανο γύρω από το κεφάλι του. Οι ιστορικοί τέχνης επισημαίνουν επίσης ότι οι ουφολόγοι τείνουν να βλέπουν αυτά τα κομμάτια με προβληματικό τρόπο, ξεχνώντας ότι οι καλλιτέχνες ερμήνευαν γραπτά κομμάτια θεολογικών γεγονότων. Αυτοί οι καλλιτέχνες δεν έγιναν μάρτυρες του ευαγγελισμού ή των ουράνιων γεγονότων. Επομένως, παραμένει αβέβαιο εάν υπήρχαν UFO κατά τη διάρκεια αυτών των γεγονότων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου