Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016

Η τεχνική γρήγορης ανάγνωσης, αμφισβητείται από ψυχολόγους ερευνητές στην Καλιφόρνια



Σαν Ντιέγκο, Καλιφόρνια, Ηνωμένες Πολιτείες.  Η τεχνική για γρήγορη ανάγνωση- PhotoReading (Φωτοανάγνωση ή Φωτοδιάβασμα) -δεν λειτουργεί λένε ειδικοί ψυχολόγοι  ερευνητές, στην Καλιφόρνια.
Καλούν τους ανθρώπους να διατηρήσουν πιο σκεπτική στάση και να  ζητήσουν τα επιστημονικά στοιχεία  όταν κάποιος προτείνει μια μέθοδο ανάγνωσης που θα διπλασιάσει ή θα τριπλασιάσει την ταχύτητα ανάγνωσής τους, χωρίς να θυσιάσουν την  πλήρη κατανόηση του θέματος που μελετούν
Οι τεχνικές ταχείας ανάγνωσης είναι ευρέως διαδεδομένες και γίνονται τακτικά σεμινάρια παγκοσμίως, για όσους επιθυμούν να μειώσουν σημαντικά το χρόνο που καταναλώνουν με το συμβατικό διάβασμα και να βελτιώσουν έτσι τη μάθησή τους
Οι οπαδοί της γρήγορης ανάγνωσης λένε ότι μπορούν να τρέχουν μέσα στα κείμενα με ρυθμούς που φτάνουν έως και τις 25.000 λέξεις το λεπτό. (όπως γράφει η Bryan Mattimore στο Success Magazine)
Η PhotoReading μέθοδος υπόσχεται ότι μπορεί κάποιος να διαβάσει ένα βιβλίο έως και 10 φορές γρηγορότερα (π.χ. για βιβλίο άνω των 300 σελίδων υπόσχονται χρόνους από 60 έως 5 λεπτά) και με άψογη κατανόηση
Ωστόσο μετά από μελέτες  δεκαετιών (των τεχνικών φωτοανάγνωσης και των διαθέσιμων  εφαρμογών της), ερευνητές στην Καλιφόρνια καταλήγουν στο συμπέρασμα  ότι όσοι  κάνουν φωτοανάγνωση δεν θυμούνται τι διαβάζουν αφού δεν κατανοούν τις πληροφορίες που προσλαμβάνουν.
Οι τεχνικές στοχεύουν στην παράβλεψη της εκφώνησης  των λέξεων από μέσα μας, την  κατάργηση της ανάγκης να γίνονται κινήσεις των ματιών, όταν παρουσιάζονται οι λέξεις και στην ανάγνωση και κατανόηση, απλά με το που ρίχνει κανείς το βλέμμα, πάνω στη  πρόταση. Δηλαδή κάτι σαν scanning .
Στον  κόσμο του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, η ταχύτητα ανάγνωσης θα μπορούσε να είναι η απάντηση
Ωστόσο, οι ερευνητές μελετούν τις τεχνικές και τις διαθέσιμες εφαρμογές και λένε ότι δεν λειτουργούν.
σύμφωνα με τους ερευνητές , το πρόβλημα είναι οι ικανότητές μας να αναγνωρίζουμε τις λέξεις και να τις επεξεργαζόμαστε.
Η ανάγνωση μοιάζει με πολύπλοκο χορό ανάμεσα σε οπτικές και νοητικές διεργασίες και η έρευνα δείχνει ότι οι ειδικευμένοι αναγνώστες διαβάζουν ήδη γρήγορα, κατά μέσο όρο 200-400 λέξεις ανά λεπτό.
Ορισμένες τεχνικές ταχύτητας ανάγνωσης ισχυρίζονται ότι προσφέρουν μια μεγαλύτερη δυνατότητα εξαλείφοντας την ανάγκη να γίνουν κινήσεις των ματιών, παρουσιάζοντας τις λέξεις γρήγορα στο κέντρο της οθόνης του υπολογιστή ή της κινητής συσκευής, με κάθε νέα λέξη να αντικαθιστά την προηγούμενη λέξη.
Το πρόβλημα είναι πως οι κινήσεις του ματιού  δεν ξεπερνούν το 10% του συνολικού χρόνου που αφιερώνουμε στην ανάγνωση και ο περιορισμός της δυνατότητας να πάμε πίσω και να ξαναδιαβάσουμε προηγούμενες λέξεις και προτάσεις τείνει να κάνει χειρότερη την κατανόηση του κειμένου, παρά καλύτερη.
το μεγαλύτερο εμπόδιο δεν βρίσκεται στην  όραση μας, αλλά μάλλον στην ικανότητά μας να αναγνωρίζουμε τις λέξεις και τη διαδικασία του συνδυασμού τους για να κάνουν σημαντκές προτάσεις..
οι λύσεις που συστήνουν οι τεχνικές φωτοανάγνωσσης,  δίνουν έμφαση στην επιτάχυνση της οπτικοποίησης, χωρίς όμως να κάνουν ευκολότερη την κατανόηση της γλώσσας και έτσι έχουν περιορισμένη αποτελεσματικότητα.
Ομάδα ψυχολόγων επιστημόνων, αφού εξέτασε για δεκαετίες τις νέες τεχνικές στην επιστήμη της ανάγνωσης,  βρήκε ελάχιστα αποδεικτικά στοιχεία να στηρίζουν τη συντόμευση του χρόνου ανάγνωσης, έτσι ώστε να κατανοούμε και να θυμόμαστε μεγάλο όγκο γραπτού περιεχομένου σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Η διδασκαλία των τεχνικών γρήγορης ανάγνωσης  γίνεται εδώ και δεκαετίες και πρόσφατα  έχει υπάρξει μια αύξηση του αριθμού αυτών των τεχνικών για την ταχύτητα ανάγνωσης που έχουν εισαχθεί στην αγορά των καταναλωτών», δήλωσε η Elizabeth Schotter, ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Ντιέγκο και ένας από τους συντάκτες της έκθεσης.
«Θέλαμε να εξετάσουμε προσεκτικότερα  τις τεχνικές γρήγορης ανάγνωσης, έτσι ώστε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους  να πάρουν συνειδητές αποφάσεις για το αν θα πιστέψουν  τους ισχυρισμούς που διατυπώνονται από εταιρείες για την προώθηση τεχνολογιών ταχύτητας ανάγνωσης και θα συμμετέχουν στα μαθήματα κατάρτισης τους»

Η έκθεση δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Psychological Science in the Public Interest της ένωσης ψυχολόγων «Association for Psychological Science»
τα διαθέσιμα επιστημονικά στοιχεία αποδεικνύουν ότι υπάρχει μια ανταλλαγή ανάμεσα στην ταχύτητα και την ακρίβεια, έτσι οι αναγνώστες που ξοδεύουν λιγότερο χρόνο  με το υλικό του κειμένου, θα έχουν αναγκαστικά τη χειρότερη κατανόησή του.

ενώ μερικοί ισχυρίζονται ότι κατέχουν την καταπληκτική δεξιότητα ταχύτερης ανάγνωσης, οι ισχυρισμοί αυτοί συνήθως καταρρίπτοντααι όταν τεθούν σε δοκιμασία.
η έρευνα δείχνει ότι τα άτομα αυτά γνωρίζουν ήδη γενικά πολλά για το θέμα ή το περιεχόμενο των όσων έχουν δήθεν αναγνώσει ταχύτερα. Χωρίς αυτές τις γνώσεις, συχνά  δεν θυμούνται πολλά από αυτά που έχουν διαβάσει καιδεν είναι σε θέση να απαντήσουν  σε ερωτήματα επί της ουσίας σχετικά με το κείμενο.
πηγή 15-1-16
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3401913/Speed-reading-DOESN-T-work-Researchers-say-people-don-t-understand-information-in.html


και στην Ελλάδα διοργανώνονται  σεμινάρια ( έναντι υψηλότατης αμοιβής ) φωτοανάγνωσης

Στην Αμερική γίνονται και πρωταθλήματα γρήγορης ανάγνωσης.
στην ιστοσελίδα http://www.photoreadinghellas.gr αναφέρεται ότι "Το σύστημα του PhotoReading (Φωτοανάγνωση ή Φωτοδιάβασμα) ανακαλύφθηκε από τον Paul R. Scheele, ιδρυτή της Learning Strategies Corporation: www.LearningStrategies.com \" και ότι \"Στις 16 Μαΐου 1986 το υπουργείο παιδείας της Minnesota αφού εξέτασε την διδακτέα ύλη του σεμιναρίου, την πρακτική της και τα αποτελέσματα της, αναγνώρισε επίσημα την Learning Strategies Corporation σαν ιδιωτικό σχολείο μεθόδων γρήγορης εκμάθησης

Δεν υπάρχουν σχόλια: