έκθεσή
της η αδρά χρηματοδοτούμενη από πετρελαϊκούς κολοσσούς Διεθνής Ομάδα
Κρίσεων (International Crisis Group: ICG), με τίτλο «Το δώρο της
Αφροδίτης: Μπορεί το κυπριακό αέριο να δώσει ενισχύσει ένα νέο
διάλογο;». Επανερχόμενη στην ανθελληνική γραμμή που τηρεί με ευλάβεια τα
τελευταία χρόνια, η ΜΚΟ προτείνει την παραχώρηση του 20% των καθαρών
κερδών από την εξόρυξη του Φυσικού Αερίου στους Τουρκοκυπρίους, δηλαδή
την ουσιαστική οικονομική ενίσχυση των Κατεχομένων και των εγκάθετων της
Άγκυρας. Σε γενικές γραμμές, οι προτάσεις αυτές συγκλίνουν στο
συμπέρασμα ότι η προσπάθεια της Λευκωσίας να ασκήσει το κυριαρχικό
δικαίωμα της εκμετάλλευσης των πλουτοπαραγωγικών πόρων εντός της ΑΟΖ
είναι υπαρκτό, αλλά την ίδια στιγμή αυτή η κίνηση είναι μονομερής και
παραβιάζει τη δέσμευση για το διαμοιρασμό των φυσικών πόρων του νησιού!
Συγκεκριμένα, η ΙCG προτείνει:
1. Οι Ελληνοκύπριοι να δεσμευτούν ότι θα μοιραστούν το 20% των
καθαρών κερδών ή του φυσικού αερίου που θα βρεθεί με τους
Τουρκοκυπρίους. Το μοίρασμα θα μπορούσε να γίνει μέσω ενός μηχανισμού
υπό την επίβλεψη των Ηνωμένων Εθνών, καθώς και οι δύο πλευρές
εμφανίζονται δημοσίως να δεσμεύονται για την επανένωση της νήσου.
Ανάλογη δέσμευση για να δώσουν το 20% στους Ελληνοκυπρίους θα πρέπει να
κάνουν και οι Τουρκοκύπριοι σε περίπτωση που οι γεωτρήσεις στη θαλάσσια
περιοχή βορείως της Κύπρου (κατόπιν συνεργασίας του ψευδοκράτους με την
Τουρκία) ευδοκιμήσουν.
Εξωφρενική πρόταση διατυπώνει σε 2. Οι Ελληνοκύπριοι θα πρέπει να συμφωνήσουν με τους Τουρκοκυπρίους στη σύσταση μία διακοινοτικής συμβουλευτικής επιτροπής (με ad hoc μορφή) για να συζητηθούν θέματα ενέργειας και για να σχεδιαστεί η εγχώρια και βιομηχανική χρήση φυσικού αερίου σε όλο το νησί.
3. Η Τουρκία και οι Τουρκοκύπριοι θα πρέπει να σταματήσουν να χρησιμοποιούν ρητορική απειλών και κινήσεις ναυτικών πλοίων εντός της ΑΟΖ της Κύπρου, ακόμη και αν αμφισβητούν τα όριά της. Επιπλέον, θα πρέπει να δεσμευτούν επισήμως να μην αναμιγνύονται (interfere) ή να κάνουν γεωτρήσεις για υδρογονάνθρακες σε θαλάσσια οικόπεδα που βρίσκονται σε αυτά τα ύδατα, συμπεριλαμβανομένου του οικοπέδου «Αφροδίτη» και περιοχών δυτικά της Κύπρου, ενώ εκκρεμεί μία ρύθμιση.
Οι αναλυτές της ICG πάντως προχωρούν ένα βήμα παραπέρα και αναφέρουν ότι εφόσον τα παραπάνω μέτρα υλοποιηθούν τότε η Τουρκία και η Κυπριακή Δημοκρατία θα μπορούσαν, πιθανότατα με τη διαμεσολάβηση ενός τρίτου μέρους, να συζητήσουν ενεργειακά θέματα της Ανατολικής Μεσογείου, χωρίς αυτό να επηρεάζει τις συνομιλίες για το Κυπριακό υπό τον ΟΗΕ ή οποιαδήποτε επίσημη αναγνώριση που θα ακολουθήσει μία επίλυση του πολιτικού προβλήματος. Μάλιστα, οι δύο πλευρές θα μπορούσαν να εξετάσουν τη βιωσιμότητα της συνεργασίας για την εξαγωγή κυπριακού φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω αγωγού που θα συνδέει το νησί με την Τουρκία. Η ICG εκφράζει άλλωστε την εκτίμηση ότι τα σχέδια για εξαγωγή του αερίου με LNG μπορεί να αποδειχθούν ιδιαίτερα κοστοβόρα.
Τέλος, η ICG επισημαίνει ότι η Τουρκία, η Ελλάδα και η Κυπριακή Δημοκρατία θα μπορούσαν, κατόπιν όλων αυτών, να συμφωνήσουν για την παραπομπή των διαφορών τους περί της οριοθέτησης ΑΟΖ στην Ανατολική Μεσόγειο στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης ή σε άλλο διαιτητικό δικαστήριο.
Σχετικό δημοσίευμα: Ο ύπουλος ρόλος των ΜΚΟ για Ελλάδα & Κύπρο
strategyreports
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου