Σοβαρά ζητήματα ανακύπτουν από την
παραλαβή των τεσσάρων πρώτων μεταφορικών ελικοπτέρων ΝΗ90 από την
Αεροπορία Στρατού καθώς έχει διακριβωθεί μια σειρά προβλημάτων των
ελικοπτέρων που ξεκινούν από την αποτυχημένη, όπως αποδεικνύεται,
σχεδίαση της ατράκτου της οποίας η μεταφορική ικανότητα από την στιγμή
που τοποθετηθούν (αυτονόητο αν θέλουμε το ελικόπτερο να
επιβιώσει) πολυβόλα ή έστω ένα πολυβόλο η μεταφορική ικανότητα μειώνεται
από 20 στους 12 άνδρες!
Συν το γεγονός ότι το πάτωμα του ελικοπτέρου δεν είναι αλεξίσφαιρο (!) που σημαίνει ότι μία απλή ριπή ενός G-3, μπορεί να προκαλέσει μακελειό μέσα στο ελικόπτερο. Αλλά αντιμετωπίζει και προβλήματα ανθεκτικότητας αν πέσει μέσα στην άτρακτο κάποιο βαρύ αντικείμενο (π.χ. σωλήνας όλμου) στο δάπεδο το οποίο μπορεί να υποστεί μέχρι και ρήξη! Όλα αυτά περιγράφονται και σε έκθεση του γερμανικού Στρατού που περιγράφει τα προβλήματα του ελικοπτέρου.
Το γεγονός ότι η παραλαβή των ελικοπτέρων που παραγγέλθηκαν με τουλάχιστον συζητήσιμες διαδικασίες (για να μην πούμε διάτρητες) τον Οκτώβριο του 2003 έγινε με τρία χρόνια καθυστέρηση λόγω πολλών άλλων τεχνικών προβλημάτων και αθέτησης συμφωνηθέντων από την γαλλογερμανική κοινοπραξία της EADS (NH Industries), με πληρωμή ρητρών που έφτασαν τα 110 εκατ. ευρώ, δείχνει ότι το πρόγραμμα από την αρχή ήταν προβληματικό. Ένα χρυσοπληρωμένο πρόγραμμα, που μαζί με το κόστος της δανειακής σύμβασης έφτασε τα 705 εκατ. ευρώ!
Μπορούμε να πούμε ότι μέχρις ενός βαθμού το πρόγραμμα αντιμετωπίζει αναλογικά τα ίδια προβλήματα που αντιμετώπιζε μέχρι πρότινος το υποβρύχιο Type 214: Σχεδιαστικά λάθη που επηρεάζουν τις συνολικές προδιαγραφές. Ένα ακόμα σχεδιαστικό λάθος είναι η αντοχή της ράμπας του ελικοπτέρου: Απλά ... δεν αντέχει το βάρος πάνω από δύο στρατιωτών αι σπάει! Το ότι η εταιρεία λέει ότι οι στρατιώτες θα κατέβουν από τις δύο πλαϊνες θυρίδες και η ράμπα χρησιμοποιείται μόνο για την μεταφορά εφοδίων, ακούγεται περισσότερο ως αστείο, αφού η αποβίβαση γίνεται από εκεί που έρχονται τα λιγότερα ή τα μηδενικά πυρά.
Χαρακτηριστικό είναι ότι τελικά μόνο 4 από τα 20 ελικόπτερα που παραγγέλθηκαν θα έχει ραντάρ και σύστημα FLIR (τα ελικόπτερα ειδικών επιχειρήσεων) καθιστώντας την προμήθεια κάτι παραπάνω από ακριβή.
Το εντυπωσιακό είναι ότι σχεδόν όλες οι χώρες που έχουν παραλάβει ΝΗ90 αντιμετωπίζουν τα ίδια τεχνικά προβλήματα: Το πιο πρόσφατο περιστατικό έρχεται από την μακρυνή Νέα Ζηλανδία όπου ο Γενικός Επιθεωρητής του κράτους ανέφερε ότι τα ελικόπτερα βρίθουν προβλημάτων.
Συγκεκριμένα ανέφερε ότι τα ΝΗ90 είναι επιρρεπή στις ζημιές από ξένα σώματα που εισέρχονται στους κινητήρες, με αποτέλεσμα να απαιτούνται ειδικά φίλτρα στις εισόδους του αέρα, προκειμένου να γίνει η πτήση ασφαλής. Αλλά στην περίπτωση που πρέπει να πετάξουν υπό συνθήκες χιονόπτωσης τα ελικόπτερα δεν μπορούν να πετάξουν με τα ειδικά φίλτρα προσαρμοσμένα! Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να προχωρήσουν στην αφαίρεσή τους από τεχνικούς, γεγονός που θα τα έθετε για κάποιο διάστημα εκτός υπηρεσίας.
Τα ίδια προβλήματα έχουν εντοπιστεί και στην ελληνική προμήθεια: Ο κινητήρας RTM322 απαιτεί ειδικά φίλτρα κατακράτησης σκόνης και σωματιδίων!
defencenet.gr
Συν το γεγονός ότι το πάτωμα του ελικοπτέρου δεν είναι αλεξίσφαιρο (!) που σημαίνει ότι μία απλή ριπή ενός G-3, μπορεί να προκαλέσει μακελειό μέσα στο ελικόπτερο. Αλλά αντιμετωπίζει και προβλήματα ανθεκτικότητας αν πέσει μέσα στην άτρακτο κάποιο βαρύ αντικείμενο (π.χ. σωλήνας όλμου) στο δάπεδο το οποίο μπορεί να υποστεί μέχρι και ρήξη! Όλα αυτά περιγράφονται και σε έκθεση του γερμανικού Στρατού που περιγράφει τα προβλήματα του ελικοπτέρου.
Το γεγονός ότι η παραλαβή των ελικοπτέρων που παραγγέλθηκαν με τουλάχιστον συζητήσιμες διαδικασίες (για να μην πούμε διάτρητες) τον Οκτώβριο του 2003 έγινε με τρία χρόνια καθυστέρηση λόγω πολλών άλλων τεχνικών προβλημάτων και αθέτησης συμφωνηθέντων από την γαλλογερμανική κοινοπραξία της EADS (NH Industries), με πληρωμή ρητρών που έφτασαν τα 110 εκατ. ευρώ, δείχνει ότι το πρόγραμμα από την αρχή ήταν προβληματικό. Ένα χρυσοπληρωμένο πρόγραμμα, που μαζί με το κόστος της δανειακής σύμβασης έφτασε τα 705 εκατ. ευρώ!
Μπορούμε να πούμε ότι μέχρις ενός βαθμού το πρόγραμμα αντιμετωπίζει αναλογικά τα ίδια προβλήματα που αντιμετώπιζε μέχρι πρότινος το υποβρύχιο Type 214: Σχεδιαστικά λάθη που επηρεάζουν τις συνολικές προδιαγραφές. Ένα ακόμα σχεδιαστικό λάθος είναι η αντοχή της ράμπας του ελικοπτέρου: Απλά ... δεν αντέχει το βάρος πάνω από δύο στρατιωτών αι σπάει! Το ότι η εταιρεία λέει ότι οι στρατιώτες θα κατέβουν από τις δύο πλαϊνες θυρίδες και η ράμπα χρησιμοποιείται μόνο για την μεταφορά εφοδίων, ακούγεται περισσότερο ως αστείο, αφού η αποβίβαση γίνεται από εκεί που έρχονται τα λιγότερα ή τα μηδενικά πυρά.
Χαρακτηριστικό είναι ότι τελικά μόνο 4 από τα 20 ελικόπτερα που παραγγέλθηκαν θα έχει ραντάρ και σύστημα FLIR (τα ελικόπτερα ειδικών επιχειρήσεων) καθιστώντας την προμήθεια κάτι παραπάνω από ακριβή.
Το εντυπωσιακό είναι ότι σχεδόν όλες οι χώρες που έχουν παραλάβει ΝΗ90 αντιμετωπίζουν τα ίδια τεχνικά προβλήματα: Το πιο πρόσφατο περιστατικό έρχεται από την μακρυνή Νέα Ζηλανδία όπου ο Γενικός Επιθεωρητής του κράτους ανέφερε ότι τα ελικόπτερα βρίθουν προβλημάτων.
Συγκεκριμένα ανέφερε ότι τα ΝΗ90 είναι επιρρεπή στις ζημιές από ξένα σώματα που εισέρχονται στους κινητήρες, με αποτέλεσμα να απαιτούνται ειδικά φίλτρα στις εισόδους του αέρα, προκειμένου να γίνει η πτήση ασφαλής. Αλλά στην περίπτωση που πρέπει να πετάξουν υπό συνθήκες χιονόπτωσης τα ελικόπτερα δεν μπορούν να πετάξουν με τα ειδικά φίλτρα προσαρμοσμένα! Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να προχωρήσουν στην αφαίρεσή τους από τεχνικούς, γεγονός που θα τα έθετε για κάποιο διάστημα εκτός υπηρεσίας.
Τα ίδια προβλήματα έχουν εντοπιστεί και στην ελληνική προμήθεια: Ο κινητήρας RTM322 απαιτεί ειδικά φίλτρα κατακράτησης σκόνης και σωματιδίων!
defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου