Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2011
ΟΙ ΑΛΛΑ ΝΤ' ΑΛΛΩΝ ΣΠΟΥΔΕΣ ΤΟΥ "ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥ" ΠΑΠΑΔΗΜΟΥ
1- Τι είναι τέλος πάντων αυτός ο Παπαδήμος; Σε κάποιο άλλο σάϊτ πρόσεξα τα σχόλια μερικών αναγνωστών για το άτομό του ως Επιστήμονα διακεκριμένου Οικονομολόγου και μου μπηκε η περιέργεια να κάνω και την δική μου έρευνα ψάχνοντας για λεπτομέρειες στο λαμπρό (αλλά σκοτεινό & ασυνήθιστα παράδοξο) ακαδημαϊκό του ιστορικό. Διότι, μην σας διαφεύγει ότι η επιστημοσύνη κι η πολυπραγμοσύνη του τον έκαναν απαραίτητο Σύμβουλο Πρωθυπουργών και Υπουργών, Κεντρικόν Τραπεζίτη, Ακαδημαϊκόν, κλπ, κλπ, κλπ. Μην ξεχνάτε επίσης ότι, πριν ακόμα από τον καιρό που το Παν/μιο Θεσ/νίκης έκανε ...Διδάκτορα Ιατρικής την Νηπιαγωγό της Καρδίτσας Κα Νατάσσα Παζαϊτη-Καραμανλή --ενώ αυτή συνέχιζε, μετά τις βρεφονηπιακες της σπουδες στην Καρδίτσα, με βασικές προπτυχιακές σπουδές στην Ιατρική Σχ. Θεσσ/νίκης-- η οποία βρισκότανε μόλις στο Β΄Ετος Ιατρικής (χωρίς νάχει τελειώσει την Ιατρική και νάχει εκείνες τις βασικές αλλά πλήρεις γενικές Ιατρικές γνώσεις που επιτρέπουν σε κάποιον να ΕΜΒΑΘΥΝΕΙ με ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ τρόπο, σε ένα ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ Επιστημονικό θέμα, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην Επιστήμη για να αναγορευθεί Διδάκτορας), ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ ΟΤΙ Η AKAΔΗΜΙΑ ΑΘΗΝΩΝ έκανε ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ τον ΛΟΥΚΑ ΠΑΠΑΔΗΜΟ σαν ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟ παγκοσμίου διαμετρήματος! Τι ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ έχει αποκτήσει αυτός ο άνθρωπος που όλοι πίνουν νερό στο όνομά του; Πώς έχτισε το "όνομά" του και τον "μύθο" του; Όταν --γύρω στο πολυτάραχο διεθνώς και εγχωρίως '64 ή '65-- αυτός τέλειωσε το Γυμνάσιο στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Ψυχικού, δεν έδωσε Εισαγωγ.Εξετάσεις για να μπει σε κάποιο ελληνικό Παν/μιο εδώ, αλλά πήγε κατευθείαν στην Αμερική για σπουδές: φεύγοντας, όμως, στο εξωτερικό δεν ήξερε τι ήθελε να γίνει; δεν ήξερε τι ακριβώς ήθελε να πάει να σπουδάσει; δεν είχε βάλει έναν στόχο όταν ξενιτευότανε; δεν έκανε όνειρα για το μέλλον του όπως κάθε νέος; Ασφαλώς, θα πείτε, ήξερε τι θέλει να πάει να κάνει στην Αμερική των ευκαιριών. Μα τότε, πώς εξηγείται το ότι αρχικά σπούδασε "Φυσική" (που ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΚΡΙΒΩΣ Φυσική/PHYSICS, αλλά "ΓΕΝΙΚΩΣ ΚΙ ΑΟΡΙΣΤΩΣ" Φυσικές Επιστήμες/SCIENCE) και (επειδή το πτυχίο "BS in LIBERAL STUDIES with a Major in SCIENCE" που πήρε, από μόνο του δεν είχε καμμιάν επαγγελματική κι ούτε καμμιά σπουδαία ακαδημαϊκή αξία) συνέχισε να σπουδάζει για να γίνει Ηλεκτρολόγος Μηχανικός (που κάτι είσαι τέλος πάντων σαν τέτοιος: μπορείς να γυρίσεις πίσω στην Ελλάδα και να πας στο ΔΙΚΑΤΣΑ να αναγνωρίσεις το δίπλωμά σου, να γραφτείς στο ΤΕΕ και να αρχίσεις μπίζνες στις Εργολαβίες που ήταν κα είναι η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ανθούσα ΒΑΡΕΙΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ στην Ελλάδα). Κι όταν επιτέλους πήρε το δίπλωμα του Ηλεκτρολόγου-Μηχανικού, έχοντας (υποτίθεται) αποφασίσει σχετικά με το τι ακριβώς θέλει να κάνει στη ζωή του αφού για τόσα χρόνια προσπαθούσε να καταλάβει και να μάθει Ηλεκτροτεχνία, Ηλεκτρομαγνητισμό, Ηλεκτρικές Μηχανές, Δίκτυα Μεταφοράς, Εγκαταστάσεις, Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου, κι εγώ δεν ξέρω τι άλλο, ξαφνικά αλλάζει γνώμη για το επαγγελματικό και επιστημονικό του μέλλον , ξεχνάει τις τεχνικές του σπουδές και κάθεται να σκεφτεί και να συγγράψει μιά διδακτορική διατριβή στά ...Οικονομικά (μα, πότε; και πού; άραγε, πρόλαβε να μάθει τα βασικά της Οικονομικής Επιστήμης τόσο βαθειά ώστε κατευθείαν με το που καταπιάστηκε με τα Οικονομικά κατάφερε να συγγράψει και μιά πρωτότυπη υψηλού επιπέδου διατριβή ώστε να γίνει και Διδάκτορας; Δηλαδή, κάτι σαν την Νατάσσα Παζαϊτη-Καραμανλή, να πούμε!...) που του χαρίζει τον τίτλο του Διδάκτορα της Οικονομίας και τον χρίζει αυτομάτως Επαγγελματία ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟ διεθνούς κύρους; Στην Ελλάδα γίνεται συχνά κάτι τέτοιο;
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
1 σχόλιο:
3- Ο ηθοποιός Κώστας Αρζόγλου και ένας κάποιος εφοπλιστής, από τούς συμμαθητές εκείνους στήν τάξη αποφοίτων τού 1965-1966 στό (Αμερικανικό) Κολλέγιο Ψυχικού που μίλησαν γιά τόν διαπρεπή συμμαθητή τους Λουκά Παπαδήμο, μαρτυρούν ότι επρόκειτο για έναν άριστο μαθητή, με ιδιαίτερα ξεχωριστές επιδόσεις στά Μαθηματικά και βαθειές γνώσεις στήν Ιστορία, πέραν τών άλλων ταλέντων του. Και συμφωνούν οι μαρτυρίες τους περί τού αδαμάντινου ήθους, τής σεμνότητος, τής ωριμότητος τού χαρακτήρα, τής προσήνειας, και άλλων θετικών ιδιοτήτων μιάς υπό διαμόρφωση προσωπικότητας: τού πολλά υποσχόμενου και φερέλπιδος εφήβου Λουκά Παπαδήμου. Μάλιστα, καταθέτουν ότι ο νεαρός Παπαδήμου -εκτός όλων τών άλλων χαρισμάτων- είχε βραβευθή και σε αγώνες Ρητορικής (κάτι ¨χρήσιμο¨ σε έναν -έστω και ..."μεταβατικόν"- Πρωθυπουργόν!)
Όμως, τήν εποχή τής Παγκόσμιας κατακραυγής για τήν σφαγή στό Μάϊ-Λάϊ τού Βιετνάμ, λίγο μετά από τόν Κόλπο τών Χοίρων στήν Κούβα, στήν άνθιση τού Παγκόσμιου πασιφιστικού κι αντιπολεμικού Κινήματος, στήν κορύφωση τού Αντιαμερικανισμού, ο ευαίσθητος αριστούχος γυμνασιόπαις τού Κολλεγίου Ψυχικού σχεδιάζει να φύγει για σπουδές στήν Αμερική όπου προσδοκά να βρει τό Γκράαλ τής επίγειας σοφίας στό περίφημο Τενολογικό Ινστιτούτο τής Μασσαχουσέττης σπουδάζοντας ¨Φυσική¨. Γιατί, άραγε δεν ξεκίνησε σπουδές στήν Ελλάδα; Κι αν όχι στό ταπεινό Τμήμα Φυσικής Αθηνών (τού Καίσαρος Αλεξοπούλου, τού Σπύρου Ζερβού, τού Φωκίωνα Χατζηϊωάννου, και άλλων Καθηγητών τής εποχής), γιατί όχι στό επίζηλο Τμήμα Ηλεκτρολόγων-Μηχανολόγων Μηχανικών τού ΕΜΠ (τό οποίο και ήταν τότε στίς μεγάλες του δόξες, με διεθνή ακτινοβολία, προχωρημένο και μοντέρνο πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών παγκοσμίου αναγνωρίσεως, με ονόματα καλών Καθηγητών, με έρευνα ικανοποιητική για τά ελληνικά δεδομένα τής εποχής, κλπ, κλπ) στό οποίο -μάλιστα- ¨φύσαγε¨ κιένα αεράκι προοδευτικότητος σε όλους τούς τομείς εντελώς πρωτόγνωρο για ελληνικό Πανεπιστημιακό Ίδρυμα; Πώς, λοιπόν, ο σεμνός κι ευαίσθητος νεαρός Παπαδήμος έπλευσε πλησίστιος στό (υψηλοτάτου επιπέδου σε μεταπτυχιακές σπουδές και έρευνα, αλλά μετρίου έως χαμηλού επιπέδου σε προπτυχιακές σπουδές Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας, τουλάχιστον, συγκρινόμενο με τό ΕΜΠ εκείνης τής εποχής) ΜΙΤ;;; Δεν είχε (ως προβληματισμένος κι επαναστατημένος έφηβος) κανένα "αντι-ιμπεριαλιστικό" αντικίνητρο στήν επιλογή του να σπουδάσει στό κατηραμένο "'αντρο τού Καπιταλισμού";;; Ακόμη και εάν δεν έμενε ικανοποιημένος στίς γνωστικές απαιτήσεις του από τήν ελληνική Παιδεία, κι εάν δυσανασχετούσε για τήν ..."έκρυθμη" κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα τής Ελλάδος τού Γρηγ.Λαμπράκη, τού -σχεδόν συνομηλίκου του- Σωτ.Πέτρουλα, τών Κυπριακών, τής Αποστασίας, τού 1-1-4, κλπ,κλπ, και ήθελε να "ξεφύγει" από τήν μίζερη ελληνική καθημερινότητα ώστε να μπορέσει απερίσπαστος να επιδοθή στό πάθος του για τήν Επιστήμη, γιατί δεν επέλεγε αρχικά κάποια Ευρωπαϊκή χώρα; Τό Πολυτεχνείο τής Ζυρίχης, λ.χ., ήταν ανέκαθεν στήν πρωτοπορία. Ίσως δεν γνώριζε Γερμανικά ο νεαρός Παπαδήμος. Αλλά, Γαλλικά; Τό Πωλ Σαμπατιέ τής Τουλούζης, τό Παν/μιο τής Γενεύης, τού έπεφταν λίγα για προπτυχιακές σπουδές; Και, τέλος, γιατί απέκλεισε τήν Οξφόρδη και τό Κέημπριτζ (όπου τό φάσμα τού Μπέρτραντ Ράσσελ επλανάτο ακόμη);;; Μήπως τά Αγλικά του τά διδάχθηκε αποκλειστικώς με Αμερικανική προφορά;;; (Τέτοιαν, άραγε, παράδοση είχεν αφήσει ο Κάρολος Κούν στό Κολλέγιο Ψυχικού;;;)
Όλα τά παραπάνω είναι σκέψεις μου και ερωτήματα που μέ κάνουν να δικαιώσω τό αρχαιοελληνικό "Ουδέν χρήμα μάτην γίγνεται, αλλ' υπό λόγου τε και υπ' ανάγκης". Και τό νεοελληνικό: "τά στερνά τιμούν τά πρώτα"...
Οψόμεθα Κύριε Παπαδήμο!
Δημοσίευση σχολίου