Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2011
Ξέφραγο... μουσείο η Ελλάδα - ΑΜΥΘΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΚΛΕΜΜΕΝΟΙ ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΦΙΓΟΥΡΑΡΟΥΝ ΣΕ ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ ΓΚΑΛΕΡΙ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ!
Αμύθητοι αρχαιοελληνικοί θησαυροί, σπάνιες βυζαντινές εικόνες και ανεκτίμητα κειμήλια πολιτιστικής κληρονομιάς έχουν αρπαχθεί και φιγουράρουν σε παράνομες γκαλερί του εξωτερικού αλλά και σε ιδιωτικές συλλογές ζάπλουτων «συλλεκτών», οι οποίοι προσφέρουν τεράστια ποσά για να αποκτήσουν ένα μοναδικό κομμάτι.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η Ελλάδα αποτελεί πόλο έλξης για τους αρχαιοκάπηλους και για τους λάτρεις των βυζαντινών εικόνων, που θεωρούνται από τους πιο παθιασμένους συλλέκτες. Είναι χαρακτηριστικό πως μόνο τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν κάνει φτερά από ναούς και μοναστήρια περίπου 3.000 εικόνες. Μάλιστα, στις περισσότερες περιπτώσεις οι ιερόσυλοι χτύπησαν εγκαταλειμμένα μοναστήρια σε Ηπειρο, Θεσσαλία και Δυτική Μακεδονία, από τα οποία άρπαξαν ολόκληρα τέμπλα, σκαλιστά βημόθυρα, δισκοπότηρα, φορητές εικόνες, Ευαγγέλια, ακόμη και καντήλια!
ΚΥΝΗΓΟΣ ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΩΝ
Φέτος συμπληρώνει είκοσι ένα χρόνια στον πόλεμο κατά της αρχαιοκαπηλίας. Ο λόγος για τον ειδικό ερευνητή Γιώργο Τσούκαλη, ο οποίος έχει πρωταγωνιστήσει σε μερικές από τις μεγαλύτερες υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας που είδαν το φως της δημοσιότητας.
Μιλώντας στην «Espresso της Κυριακής» χαρακτηρίζει την Ελλάδα τεράστιο μουσείο, που θυμίζει ξέφραγο αμπέλι: «Η πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας δυστυχώς βρίσκεται στο έλεος των αρχαιοκάπηλων» αναφέρει ο κ. Τσούκαλης και τονίζει χαρακτηριστικά: «Η Ελλάδα, η Αίγυπτος και το Ιράκ είναι οι τρεις χώρες που θεωρούνται φιλέτα για τα διεθνή κυκλώματα αρχαιοκαπηλίας. Πρόκειται για πολύ οργανωμένα και αδίστακτα κυκλώματα, θυμίζοντας αυτά των ναρκωτικών. Αλλωστε, το κέρδος από αυτές τις δουλειές είναι τεράστιο. Ενα αντικείμενο που έχει μουσειακή τιμή ενός εκατομμυρίου ευρώ, στην ελεύθερη αγορά μπορεί να πιάσει ακόμη και τα δέκα εεκατομμύρια ευρώ».
Η δουλειά του ιδιωτικού ερευνητή είναι ιδιαίτερα δύσκολη και απρόβλεπτη: «Για να ασχολείσαι με τέτοια περιστατικά πρέπει να έχεις τρέλα και πάθος» λέει ο Γιώργος Τσούκαλης. «Το συναίσθημα που νιώθω κάθε φορά που σώζω κάτι από την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας μου είναι μοναδικό. Ωστόσο, δεν θα μπορούσα να κάνω τίποτε μόνος μου, χωρίς τη βοήθεια των Αρχών. Το Τμήμα Αρχαιοκαπηλίας της Ασφάλειας Αττικής είναι ένα από τα καλύτερα της Ευρώπης και κάνει πολύ σοβαρή δουλειά. Η συνεργασία μου με τον διοικητή του Δήμο Κούζελο αλλά και με τον στρατηγό του τμήματος Ασφαλείας Γιάννη Δικόπουλο είναι εξαιρετική. Οταν αναλαμβάνουμε μια υπόθεση, είμαστε σε άμεση συνεννόηση».
ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ
1. Οι δίδυμοι Κούροι
Μάιος 2010. Ανδρες του Τμήματος Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας της Ασφάλειας Αττικής εντόπισαν δύο άτομα στην Κορινθία την ώρα που φόρτωναν αρχαιολογικούς θησαυρούς. Ηταν δύο αγρότες, ηλικίας 42 και 48 ετών, στην κατοχή των οποίων βρέθηκαν δύο Κούροι με κοινά χαρακτηριστικά προσώπου, που χρονολογούνται από το τέλος του 6ου αιώνα π.Χ. Λίγες ώρες αργότερα οι αρχαιολόγοι εξέτασαν και εκτίμησαν τα δύο αγάλματα, και ανακοίνωσαν πως πρόκειται για μοναδικά έργα της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής, με ύψος 1,82μ. το ένα και 1,78μ. το άλλο, που προέρχονταν από την περιοχή της Αγίας Τενέας, νότια της Κορίνθου. Οι δυο αγρότες, οι οποίοι είχαν αποπειραθεί να τα πουλήσουν έναντι 10 εκατομμυρίων ευρώ, συνελήφθησαν και τα αγάλματα κατέληξαν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
2. Ο πίνακας του Ρούμπενς
Ενας Αθηναίος αντικέρ, μια γνωστή τηλεπερσόνα και ένας κλεμμένος πίνακας του Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς, αξίας εκατομμυρίων ευρώ. Η περιβόητη υπόθεση, την οποία πρώτη αποκάλυψε η «Espresso», συγκλόνισε το πανελλήνιο και έγινε πρώτο θέμα σε όλα τα ειδησεογραφικά πρακτορεία του κόσμου. Ο ανεκτίμητης αξίας πίνακας του Φλαμανδού ζωγράφου, που φέρει τον τίτλο «Το κυνήγι του Καλυδώνιου κάπρου», είχε κλαπεί από το Μουσείο Καλών Τεχνών της Γάνδης κατά τη διάρκεια ένοπλης ληστείας το 2001. Δέκα χρόνια αργότερα και με τη συνδρομή του Γιώργου Τσούκαλη που πρώτος έμαθε για την εμφάνισή του στη χώρα μας, οι άνδρες του Τμήματος Αρχαιοκαπηλίας της Ασφάλειας πραγματοποίησαν υποδειγματική επιχείρηση και συνέλαβαν την παρουσιάστρια και τον αντικέρ σε πολυτελές ξενοδοχείο των βορείων προαστίων. Λίγες μέρες αργότερα ο σπάνιος πίνακας παρουσιάστηκε επίσημα από το υπουργείο Πολιτισμού.
3. Η ληστεία στο Μουσείο Κορίνθου
Χαρακτηρίστηκε η μεγαλύτερη υπόθεση αρχαιοκαπηλίας στη χώρα μας. Οι δράστες κατάφεραν να αποσπάσουν κυριολεκτικά όλα τα εκθέματα από τις προθήκες του μουσείου. Τον Απρίλιο του 1990 τέσσερις αδίστακτοι αρχαιοκάπηλοι έδεσαν πισθάγκωνα τον φύλακα του μουσείου, τον ξυλοκόπησαν άγρια και άρπαξαν 272 αντικείμενα ανεκτίμητης αξίας. Εννέα χρόνια αργότερα και ύστερα από έρευνες του Γιώργου Τσούκαλη, τα αντικείμενα εντοπίστηκαν στις ΗΠΑ, σε αποθήκες κοντά στο αεροδρόμιο του Μαϊάμι. Τον Σεπτέμβριο του 1999, κλιμάκιο της Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας μετέβη στις ΗΠΑ και σε συνεργασία με ομάδα του FBI βρήκε τα αρχαία αντικείμενα μέσα σε δεκατέσσερα πλαστικά κιβώτια. Εγγραφα του Μουσείου της Κορίνθου ανέφεραν ότι η αξία τους άγγιζε τα δύο δισεκατομμύρια δραχμές, ενώ στη μαύρη αγορά έπιαναν ακόμη και τα δέκα δισεκατομμύρια δραχμές!
4. Υπόθεση Σκοτούσας
Η υπόθεση στη Σκοτούσα της Λάρισας αποκαλύφθηκε το 1992, όταν η ομάδα του Γιώργου Τσούκαλη κατάφερε να έρθει σε επαφή με μέλη σπείρας αρχαιοκάπηλων που είχαν στην κατοχή τους αρχαία αντικείμενα, για τα οποία αναζητούσαν υποψήφιους αγοραστές. Ολα ξεκίνησαν όταν συνεργάτης του κ. Τσούκαλη προσποιήθηκε τον έμπορο κρεάτων και κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη ενός από τους έξι αρχαιοκάπηλους, ο οποίος του αποκάλυψε ότι υπήρχαν αρχαιολογικοί θησαυροί προς πώληση. Αμέσως ενημερώθηκε η Αστυνομία και στις 18 Μαΐου το 1992 κλείστηκε το ραντεβού-παγίδα με αστυνομικούς που παρίσταναν τους υποψήφιους αγοραστές. Οι αρχαιοκάπηλοι είχαν στη διάθεσή τους ένα ολόκληρο φορτηγάκι με αρχαία νομίσματα, αμφορείς, σπαθιά και μάρμαρα και ζητούσαν το ποσό των 28 εκατομμυρίων δραχμών. Μόλις οι «υποψήφιοι αγοραστές» πλησίασαν τους αρχαιοκάπηλους και ήταν έτοιμοι να κλείσουν τη συμφωνία, έγινε η επέμβαση των αστυνομικών.
5. Ο Πόντιος με τις εικόνες
Το ποσό των 20 εκατομμυρίων δραχμών ζητούσε το 1993 ένας Ρωσοπόντιος, ο οποίος έψαχνε υποψήφιους αγοραστές για εννέα κλεμμένες εικόνες. Το τέλος της παράνομης δράσης του άρχισε να γράφεται όταν η πληροφορία έφτασε στα χέρια του Τμήματος Αρχαιοκαπηλίας, οπότε άνδρες της Αστυνομίας τον πλησίασαν και άρχισαν να τον παρακολουθούν στενά. Τρεις μήνες αργότερα ένας από αυτούς προσποιήθηκε τον υποψήφιο αγοραστή, ο Ρωσοπόντιος έπεσε στην παγίδα και το ραντεβού μεταξύ των δυο πλευρών κλείστηκε σε πολυτελή σουίτα κεντρικού ξενοδοχείου της Αθήνας. Ομως εκεί τον περίμεναν άνδρες του Τμήματος Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας, οι οποίοι τον συνέλαβαν μόλις είδαν τις εικόνες.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΞΙΩΤΗΣ
Φωτ.: Δημήτρης Γκολφομήτσος
espresso
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου