του Φοίβου Κλαυδιανού
Μια τράπεζα, η Εμπορική, ενώνει τα τέκνα δύο ισχυρών πολιτικών οικογενειών που
Οι παλαιότεροι θυμούνται ότι, όταν οι Γάλλοι έδιναν μάχη για να αποκτήσουν την Εμπορική (χωρίς να ξέρουν ότι θα αναγκαστούν να διαγράψουν θαλασσοδάνεια 5-6 δισεκατομμυρίων!), ο Θωμάς, που είχε αναλάβει το lobbying, επιστράτευσε και τον πατέρα Γ. Βαρβιτσιώτη προκειμένου να κανονίσει ραντεβού με μεγαλοεκδότες. Στα ραντεβού πήγαιναν τόσο οι δύο ιδρυτές της V+O όσο και ο πατήρ Βαρβιτσιώτης. Κάπως έτσι πρόκοψε και η Αλεξία Μπακογιάννη, η οποία σε πρόσφατη συνέντευξή της δηλώνει ότι έχει «μάθει στη σκληρή δουλειά».
Κατά σύμπτωση, τόσο η κυρία Μπακογιάννη όσο και ο κ. Βαρβιτσιώτης απέκτησαν σε ελάχιστο χρόνο ισχυρό πελατολόγιο. Αρκετοί ανταγωνιστές τους, που δεν ανήκουν σε οικογένειες πολιτικών, θα ζήλευαν τη ραγδαία ανάπτυξη των εταιριών τους. Και οι δύο εταιρίες συμπτωματικά απέκτησαν άμεση πρόσβαση σε ισχυρά επιχειρηματικά τζάκια. Η Coca Cola 3E της οικογένειας Δαυίδ, ένα από τα πρώτα στηρίγματα της V+O, προτού επεκταθεί ραγδαία σε Ελλάδα και Βαλκάνια. Η Αλεξία Μπακογιάννη εμφανίζει ως πελάτη τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ της οικογένειας Μπόμπολα (χωρίς να γνωρίζει η αγορά τι ακριβώς υπηρεσίες προσφέρει η aea relate) και τον όμιλο ΒΙΟΧΑΛΚΟ. Πριν δημιουργήσει τη δική της εταιρία, η κόρη της Ντόρας Μπακογιάννη είχε εργαστεί στη ΦΑΓΕ της οικογένειας Φιλίππου.
Εκτός από την... οικογενειακή παράδοση, τόσο ο Θ. Βαρβιτσιώτης όσο και η Αλ. Μπακογιάννη επωφελήθηκαν από την προολυμπιακή παραζάλη και τη μεταολυμπιακή «φούσκα» στο Χρηματιστήριο (μέχρι το 2007 που το όνειρο έσβησε απότομα...). Η V+Ο είναι, πάντως, περισσότερο ανθεκτική στην κρίση της τελευταίας τριετίας, αν και πολλοί αναρωτιούνται γιατί οι κ. Βαρβιτσιώτης και Ολύμπιος πήραν πίσω το 67% της V+O από τη βρετανική International Marketing & Sales Group (IMSG). Τον Οκτώβριο του 2007 είχαν συμφωνήσει να πωλήσουν το 100% στην IMGS, αλλά σχεδόν τρία χρόνια μετά επανήλθαν ως βασικοί μέτοχοι. Μέσα σε δέκα χρόνια η εταιρία δημοσίων σχέσεων έχει παρουσία στις μισές βαλκανικές χώρες και προ μηνών ίδρυσε θυγατρική στην Κύπρο. Μια από τις πρόσφατες δουλειές της ήταν η επικοινωνία του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων, το οποίο έβγαλε προκήρυξη τον Αύγουστο και δίνει μέχρι 150.000 ευρώ για δύο μήνες!
Πιο συντηρητικό δρόμο ακολούθησε η Αλεξία Μπακογιάννη, η οποία, δήλωνε προ ημερών πως «στην aea δεν έχουμε μάθει σε κρατικοδίαιτα συμβόλαια, έχουμε μάθει στη σκληρή δουλειά». Οσοι κακεντρεχείς είχαν σχολιάσει αρνητικά την παρουσία της Αλεξίας σε διάφορες εκδηλώσεις του υπουργείου Εξωτερικών, την περίοδο που επικεφαλής ήταν η μητέρα της (όπως η Σύνοδος του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη - ΟΑΣΕ στην Κέρκυρα), μάλλον δε γνωρίζουν ότι είχε αξιόλογο πελατολόγιο πέριξ του Χρηματιστηρίου.
Η εταιρία απέκτησε ευρύτατο πελατολόγιο εισηγμένων εταιριών στον τομέα των επενδυτικών σχέσεων (investor relations) και με τη βοήθεια του συζύγου της κυρίας Μπακογιάννη, του γνωστού χρηματιστή Μαν. Βάρσου. Ομως από πέρυσι άρχισαν τα δύσκολα. Η οικογένεια Σαραντίτη διέκοψε τη συνεργασία της, όχι με τον καλύτερο τρόπο, με τον κ. Βάρσο στη χρηματιστηριακή Merit. Ακολούθησαν η μεγάλη πτώση του Χρηματιστηρίου και η εξαΰλωση των μετοχών αρκετών εκ των πελατών της κυρίας Μπακογιάννη.
Η πλήρης απαξίωση του Χ.Α. οδηγεί και σε συρρίκνωση δραστηριοτήτων της aea. Τι να τις κάνουν τις επενδυτικές σχέσεις οι εισηγμένες όταν δεν υπάρχουν επενδυτές; Επειδή η εταιρία είχε εφησυχάσει και είχε ξεχάσει άλλους τομείς των δημόσιων σχέσεων, τώρα τρέχουν για να προλάβουν. Προ μηνών, η Αλεξία Μπακογιάννη επιχείρησε ανεπιτυχώς να επεκταθεί στον τομέα των κοινωνικών δικτύων (social media). Διαπίστωσε ότι ο μηχανισμός, που απλώς έβγαζε τυπικές ανακοινώσεις εισηγμένων, αδυνατεί να προσφέρει προστιθέμενη αξία.
Τα λίγα ανοίγματα σε «σοβαρότερες δουλειές» (βλέπε Εμπορική Τράπεζα) δεν είχαν και τις καλύτερες κριτικές. Μάλιστα, ακούγεται έντονα στην αγορά ότι πολλές από τις συμβουλές στη διοίκηση της τράπεζας έχουν ως πηγή έμπνευσης την ισχυρή «μαμά». Συγκεκριμένα, επειδή ατύπως, μάλλον, παίζει και ρόλο συμβούλου στη διαχείριση του μεγάλου διαφημιστικού κονδυλίου, παρατηρείται μεροληψία στο πού κατευθύνεται. Δηλαδή βοηθούνται φιλικά προς την οικογένεια μέσα, ενώ αποκλείονται τεχνηέντως τα εχθρικά. Ούτε και κάποιες παρουσιάσεις (roadshows) για την εταιρία τυχερών παιχνιδιών Centric είχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Τώρα δηλώνει, σε πρόσφατη συνέντευξή της στο περιοδικό «adbusiness», ότι «επενδύει σε χώρους με προστιθέμενη αξία και μέλλον». Και στους σίγουρους πελάτες, όπως η Εμπορική...
από την εφημερίδα "Δημοκρατία"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου