Η πίστη στις νεράιδες στις κελτικές χώρες. Βιβλίο του 1911
Αυτή είναι μια από τις πιο εμπεριστατωμένες και επιστημονικές προσπάθειες να εξηγηθεί το φαινόμενο της κελτικής πίστης στις νεράιδες. Βασισμένο στη διδακτορική διατριβή του Evans-Wentz που γράφτηκε στην Οξφόρδη, περιλαμβάνει μια εκτενή ανασκόπηση της βιβλιογραφίας μεδιαφορετικές απόψεις, συμπεριλαμβανομένης της λαογραφίας, της ιστορίας, της ανθρωπολογίας και της ψυχολογίας.Ο πυρήνας του βιβλίου είναι η εθνογραφική επιτόπια εργασία του Evans-Wentz, ένα ανεκτίμητο στιγμιότυπο του συστήματος πεποιθήσεων των Faerie στο κατώφλι της νεωτερικότητας.
Υπάρχουν περιφερειακές μελέτες για την πίστη των νεραϊδών στην Ιρλανδία, την Ουαλία, τη Σκωτία, τη Βρετάνη και το Isle of Man. Στη συνέχεια, ο Evans-Wentz έγινε ένας από τους κορυφαίους ειδικούς στον Βουδισμό και δημοσίευσε πολλά από τα βασικά έγγραφα του Θιβετιανού Βουδισμού, συμπεριλαμβανομένου του Θιβετιανού Βιβλίου των Νεκρών.Ο Evans-Wentz εξετάζει κάθε μία από τις υποθετικές εξηγήσεις για το φαινόμενο της νεράιδας. Μεταξύ αυτών είναι οι θεωρίες ότι ►οι νεράιδες ήταν μια απομονωμένη φυλή νάνων, ότι ►είναι ασώμαστα πνεύματα ή ότι είναι αποκύημα της φαντασίας μας.
Υπάρχουν περιφερειακές μελέτες για την πίστη των νεραϊδών στην Ιρλανδία, την Ουαλία, τη Σκωτία, τη Βρετάνη και το Isle of Man. Στη συνέχεια, ο Evans-Wentz έγινε ένας από τους κορυφαίους ειδικούς στον Βουδισμό και δημοσίευσε πολλά από τα βασικά έγγραφα του Θιβετιανού Βουδισμού, συμπεριλαμβανομένου του Θιβετιανού Βιβλίου των Νεκρών.Ο Evans-Wentz εξετάζει κάθε μία από τις υποθετικές εξηγήσεις για το φαινόμενο της νεράιδας. Μεταξύ αυτών είναι οι θεωρίες ότι ►οι νεράιδες ήταν μια απομονωμένη φυλή νάνων, ότι ►είναι ασώμαστα πνεύματα ή ότι είναι αποκύημα της φαντασίας μας.
►Ο Evans-Wentz καταλήγει στο συμπέρασμα ότι μπορεί πράγματι να είναι εκδηλώσεις των κατοίκων μιας ανώτερης πραγματικότητας που μόνο κάποιοι από εμάς μπορούμε να δούμε, πόσο μάλλον να κατανοήσουμε.
Απόσπασμα:
《 Ο επόμενος μάρτυρας μας θα είναι ένας προτεστάντης ιερέας από τη Σκωτία. Κατάγεται από το Rossshire, αν και αντλεί πολλές από τις ιστορίες του από τις Δυτικές Εβρίδες, όπου τον οδήγησε η κλήση του. Επειδή μιλάει από προσωπική γνώση της ζωντανής πίστης της φαΐ όπως ήταν στα παιδικά του χρόνια και όπως είναι τώρα, και κυρίως επειδή είχε το σπάνιο προνόμιο της συνειδητής επαφής με τον κόσμο των νεράιδων, η μαρτυρία του είναι ύψιστης αξίας.
Παραμυθένια πραγματικότητα.
Όταν ήμουν αγόρι, πίστευα ακράδαντα στις νεράιδες. και τώρα, ως χριστιανός λειτουργός, πιστεύω στη δυνατότητα και την πραγματικότητα αυτών των πνευματικών ταγμάτων, αλλά θέλω να μάθω μόνο εκείνες τις εντολές που αφορούν το βασίλειο της χάριτος. Είναι σίγουρο ότι υπάρχουν. Ήμουν σε κατάσταση έκστασης και είδα τα πνευματικά όντα που σχηματίζουν αυτές τις τάξεις.» «Πιστεύω στην πραγματικότητα των κακών πνευμάτων. Αλλά οι άνθρωποι των Highlands, έχοντας εγκαταλείψει τον παγανισμό, τώρα δεν βλέπουν κακά πνεύματα."
Έχει προσφερθεί μια εξήγηση για το πώς οι νεράιδες μπορούν να υπάρχουν και να είναι αόρατες: "Ο Σωτήρας μας έγινε αόρατος, αν και ήταν στο σώμα. και, όπως προκύπτει από τη Γραφή, νομίζω ότι πρέπει να αναγνωρίσουμε μια παρόμοια ικανότητα αορατότητας στα πνεύματα, τόσο στο καλό όσο και στο κακό. Προφυλάξεις κατά των νεράιδων.
Αν μια μητέρα πάρει λίγη ανεμώνη και την τοποθετήσει με τις καμένες άκρες πάνω από την κούνια του μωρού της, οι νεράιδες δεν έχουν καμία εξουσία πάνω στο παιδί.
Ως αγόρι, είδα δύο ηλικιωμένες γυναίκες να βοσκούν ένα μωρό πάνω από αναμμένα κάρβουνα, και μετά έριξαν λίγη στάχτη σε ένα φλιτζάνι νερό και έδωσαν στο μωρό νερό να πιει για να το θεραπεύσει από ένα χτύπημα της νεράιδας
Οι λειχήνες στα βράχια γίνονται κιτρινωπό-κόκκινοι μετά τον παγετό, και όταν ξεπαγώνουν και απλώνεται υγρασία πάνω τους, οι βράχοι γίνονται έντονο κόκκινο και λέγεται ότι αυτό το έντονο κόκκινο είναι το αίμα των νεράιδων μετά από μια μάχη τους».
Οι νεράιδες και ο καμπούρης.—Η ακόλουθη αφήγηση από έναν αληθινό μάρτυρα είναι περίεργη, γιατί είναι η ίδια ιστορία του καμπούρη που κυκλοφορεί τόσο ευρέως. Το γεγονός ότι στη Σκωτία η καμπούρα αφαιρείται ή προστίθεται από νεράιδες, όπως στην Ιρλανδία, στην Κορνουάλη από τα pixies και στη Βρετάνη από τους κοριγκάνους, αποδεικνύει την ουσιαστική ταυτότητα αυτών των τριών τάξεων όντων.
Όταν ήμουν αγόρι, πίστευα ακράδαντα στις νεράιδες. και τώρα, ως χριστιανός λειτουργός, πιστεύω στη δυνατότητα και την πραγματικότητα αυτών των πνευματικών ταγμάτων, αλλά θέλω να μάθω μόνο εκείνες τις εντολές που αφορούν το βασίλειο της χάριτος. Είναι σίγουρο ότι υπάρχουν. Ήμουν σε κατάσταση έκστασης και είδα τα πνευματικά όντα που σχηματίζουν αυτές τις τάξεις.» «Πιστεύω στην πραγματικότητα των κακών πνευμάτων. Αλλά οι άνθρωποι των Highlands, έχοντας εγκαταλείψει τον παγανισμό, τώρα δεν βλέπουν κακά πνεύματα."
Έχει προσφερθεί μια εξήγηση για το πώς οι νεράιδες μπορούν να υπάρχουν και να είναι αόρατες: "Ο Σωτήρας μας έγινε αόρατος, αν και ήταν στο σώμα. και, όπως προκύπτει από τη Γραφή, νομίζω ότι πρέπει να αναγνωρίσουμε μια παρόμοια ικανότητα αορατότητας στα πνεύματα, τόσο στο καλό όσο και στο κακό. Προφυλάξεις κατά των νεράιδων.
Αν μια μητέρα πάρει λίγη ανεμώνη και την τοποθετήσει με τις καμένες άκρες πάνω από την κούνια του μωρού της, οι νεράιδες δεν έχουν καμία εξουσία πάνω στο παιδί.
Ως αγόρι, είδα δύο ηλικιωμένες γυναίκες να βοσκούν ένα μωρό πάνω από αναμμένα κάρβουνα, και μετά έριξαν λίγη στάχτη σε ένα φλιτζάνι νερό και έδωσαν στο μωρό νερό να πιει για να το θεραπεύσει από ένα χτύπημα της νεράιδας
Οι λειχήνες στα βράχια γίνονται κιτρινωπό-κόκκινοι μετά τον παγετό, και όταν ξεπαγώνουν και απλώνεται υγρασία πάνω τους, οι βράχοι γίνονται έντονο κόκκινο και λέγεται ότι αυτό το έντονο κόκκινο είναι το αίμα των νεράιδων μετά από μια μάχη τους».
Οι νεράιδες και ο καμπούρης.—Η ακόλουθη αφήγηση από έναν αληθινό μάρτυρα είναι περίεργη, γιατί είναι η ίδια ιστορία του καμπούρη που κυκλοφορεί τόσο ευρέως. Το γεγονός ότι στη Σκωτία η καμπούρα αφαιρείται ή προστίθεται από νεράιδες, όπως στην Ιρλανδία, στην Κορνουάλη από τα pixies και στη Βρετάνη από τους κοριγκάνους, αποδεικνύει την ουσιαστική ταυτότητα αυτών των τριών τάξεων όντων.
Αυτή η ιστορία προέρχεται από μια από τις απομακρυσμένες δυτικές Εβρίδες, τον Benbecula: «Μια μέρα ένας άντρας που ήταν καμπούρης συνάντησε τις νεράιδες που χόρευαν και χόρεψε με τη βασίλισσά τους· τραγούδησε μαζί τους «Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη» τόσο καλά που έβγαλαν την καμπούρα, και γύρισε σπίτι ένας ίσιος άντρας. Τότε ένας ράφτης πέρασε από το ίδιο μέρος, και οι νεράιδες τον κάλεσαν επίσης να χορέψουν. Έπιασε τη νεράιδα βασίλισσα από τη μέση, και αυτή προσβλήθηκε από την οικειότητά του.
Και στο τραγούδι πρόσθεσε "Πέμπτη" στο τραγούδι τους και τη χάλασε. Για να ανταποδώσουν στον ράφτη για την αγένεια και τους κακούς τρόπους του, οι χορευτές πήραν την καμπούρα που μόλις είχαν βγάλει τον πρώτο άντρα και του την χτύπησαν στην πλάτη, και το αυτάρεσκο παλικάρι πήγε σπίτι με την καμπούρα στην πλάτη του."
Προσφορές στις Νεράιδες - "Ένας γέροντας στην εκκλησία μου γνώριζε μια γυναίκα που άρμεγε τις αγελάδες της και πρόσφερε σπονδές στις νεράιδες. Αργότερα, αυτή η γυναίκα μεταστράφηκε στον Χριστό και εγκατέλειψε αυτή την πρακτική, με αποτέλεσμα μια από τις αγελάδες της πάρθηκαν από τις νεράιδες. Μετά αναβίωσε αυτή την πρακτική.
Η νεράιδα βασίλισσα που προσέχει τις αγελάδες ονομάζεται Gruagach στα νησιά και τη βλέπουν συχνά. Διάφοροι τύποι λίθων χρησιμοποιούνται για σπονδές σε αυτήν και τις νεράιδες της, συνήθως με εσοχές." "Στο Lewes, προσφέρονται σπονδές στη θεά [ή τον θεό] της θάλασσας, που ονομάζεται Shawnee, για να φέρει φύκια. Μέχρι τη σύγχρονη εποχή στον Iona, παρόμοιες σπονδές χύθηκαν στον θεό που αντιστοιχεί στον Ποσειδώνα.》 Ολόκληρο το βιβλίο είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο
εδώ:https://www.sacred-texts.com/neu/celt/ffcc/index.htm
Η νεράιδα βασίλισσα που προσέχει τις αγελάδες ονομάζεται Gruagach στα νησιά και τη βλέπουν συχνά. Διάφοροι τύποι λίθων χρησιμοποιούνται για σπονδές σε αυτήν και τις νεράιδες της, συνήθως με εσοχές." "Στο Lewes, προσφέρονται σπονδές στη θεά [ή τον θεό] της θάλασσας, που ονομάζεται Shawnee, για να φέρει φύκια. Μέχρι τη σύγχρονη εποχή στον Iona, παρόμοιες σπονδές χύθηκαν στον θεό που αντιστοιχεί στον Ποσειδώνα.》 Ολόκληρο το βιβλίο είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο
εδώ:https://www.sacred-texts.com/neu/celt/ffcc/index.htm
====
The Fairy-Faith in Celtic Countries
By W. Y. Evans-Wentz
[1911]
The Fairy-Faith in Celtic Countries
By W. Y. Evans-Wentz
[1911]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου