Τετάρτη 4 Μαΐου 2011

Απάτσι του Ελληνικού Στρατού – αγνοήθηκαν οι παράπλευρες απώλειες;

Στην Ινδία πέφτουν από τον ουρανό τα αεροπλάνα και ελικόπτερα, αυτά που έχουν υπηρετήσει δεκαετίες και έχουν εξαντλήσει τις περισσότερες φορές την τεχνολογία τους. Από τον ουρανό της Ελλάδος πέφτουν εδώ και ένα χρόνο τα ολοκαίνουρια και πανάκριβα μηχανήματα - το χθεσινό Απάτσι είχε γράψει μόλις 241 ώρες, ενώ αυτό του Ιουλίου 2010 είχε πάνω του μόλις 125 ώρες. Πρόκειται για την τέταρτη ολική απώλεια υπερσύγχρονου και πανάκριβου υλικού της αεροπορικής δύναμης της χώρας μας μέσα σε ένα χρόνο. Ανθρώπινα θύματα δεν θρήνησε χθες η οικογένεια των αεροπόρων στην Ελλάδα.

Ένα αεροπορικό ατύχημα, όπως συνήθως δείχνουν οι μετέπειτα έρευνες των εμπειρογνωμόνων, οφείλεται σε μια αλυσίδα λαθών, τόσο ανθρώπινων, όσο και τεχνικής φύσεως - με τον ανθρώπινο παράγοντα να κυριαρχεί συνήθως στις περισσότερες των περιπτώσεων, από το εργοστάσιο κατασκευής έως τον μηχανικό της πίστας και τον πιλότο στον θάλαμο διακυβέρνησης. Ατυχήματα συμβαίνουν, και θα συνεχίσουν να συμβαίνουν.

Δύο ολικές απώλειες υπερσύγχρονου υλικού μέσα σε λιγότερο από δέκα μήνες, στη διάρκεια εκπαιδευτικών πτήσεων, όπως στην περίπτωση της Αεροπορίας Στρατού, είναι μη αποδεκτό, ειδικά για την περίπτωση που τα πραγματικά αίτια που οδήγησαν σε αυτές τις απώλειες παραμένουν στο σκοτάδι. Η ασφάλεια πτήσεων στους χειριστές αυτών των πολεμικών μηχανών είναι ένα θέμα από μόνο του, η υλικοτεχνική υποστήριξη των συγκεκριμένων ελικοπτέρων επίσης. Η αστοχία υλικού περιγράφει συνήθως την κατασκευή ή εάν τίθεται θέμα παλαιότητας του μέσου.

Εάν έχει υπάρξει θέμα κατασκευής με την συγκεκριμένη παραγωγική παρτίδα στο εργοστάσιο της Boeing στις Ηνωμένες Πολιτείες, ουδέποτε έγινε δημόσια τουλάχιστον κάτι τέτοιο γνωστό. Οι πιλότοι του χθεσινού περιστατικού είχαν στο ενεργητικό τους 1450 πτητικές ώρες - ο κυβερνήτης, και 850 ώρες ο συγκυβερνήτης, όπως ενημερώνει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Αμύνης. Για τη συντήρηση των ελικοπτέρων έχουν γραφεί κατά καιρούς πολλά – άγνωστο παραμένει σε ποιό επίπεδο βρίσκεται πραγματικά, εάν υπάρχει έλλειμμα στην κατάρτιση συντήρησης. Γνωστό είναι ότι έχουν περικοπεί πολλά.

Τα ελικόπτερα Απάτσι βρίσκονται στις τάξεις του Ελληνικού Στρατού εδώ και πολλά χρόνια. Το συγκεκριμένο ελικόπτερο ως πτητική μηχανή, το γνωρίζει καλά ο Ελληνικός Στρατός. Η μεγάλη διαφορά της προμήθειας της τελευταία παρτίδας, σε σχέση με τα προηγούμενα, έγκειται στο γεγονός ότι τα τελευταία ενσωματώνουν περισσότερη και πιο περίπλοκη τεχνολογία. Η Αεροπορία Στρατού έχει όμως αποκτήσει πολύτιμη εμπειρία πάνω στον τύπο ελικοπτέρου.

Τα τελευταία δύο ελικόπτερα που απωλέσθηκαν, ανήκουν στα 12 που προμηθεύτηκε ο ΕΣ τα τελευταία χρόνια, και κυριολεκτικά του βγήκε η ψυχή για να τα παραλάβει. Οι υπεύθυνοι αρνούνταν να τα παραλάβουν και δυστυχώς δεν έγινε έως τις μέρες μας ευρύτερα γνωστό εάν υπήρξαν τεχνικά θέματα για την μη αποδοχή των ελικοπτέρων, εάν δεν υπήρξαν χρήματα για να εξοφληθεί η προμήθεια ή απλά εάν η καθυστέρηση της προμήθειας εξυπηρετούσε λογιστικά τρικ των διαχειριστών του Ελληνικού Δημοσίου.

Η προμήθεια της παρτίδας των 12 τελευταίων Απάτσι κόστισε στον φορολογούμενο 683 εκατομμύρια ευρώ, παραγγέλθηκαν το 2003, ενώ μέχρι το 2004 είχε πληρωθεί περί το 70% της αξίας του συμβολαίου. Μετά το 2004, έγινε κυριολεκτικά της μουρλής με το θέμα. Το 2007 η κατασκευάστρια αμερικανική εταιρία ανακοίνωνε μονόπλευρα το ξεκίνημα της παράδοσης/παραλαβής, με την ελληνική πλευρά να μην αποδεσμεύει το προς εξόφληση ποσό των χρημάτων και να τα παραλαμβάνει επίσημα τρία χρόνια αργότερα - τον Φεβρουάριο του 2010 η επίσημη τελετή παραλαβής. Στο συγκεκριμένο εξοπλιστικό πρόγραμμα, βάσει των κανονισμών της ΕΕ, το έτος της παραλαβής θα πραγματοποιούντο και καταγραφή του συνολικού τιμήματος της σύμβασης στα λογιστικά βιλία του Ελληνικού Δημοσίου. Οι παράπλευρες απώλειες αγνοήθηκαν.

Τα ελικόπτερα αυτά βρίσκονταν για ένα μεγάλο διάστημα καθηλωμένα και παρατημένα, λες και επρόκειτο για σαράβαλα αυτοκίνητα που έχουν πεταχτεί μέσα σε κάποιο χωράφι, λόγω χώρου. Άγνωστο παραμένει εάν αυτή η ερασιτεχνική συμπεριφορά ευθύνεται για τυχόν τεχνικά θέματα των συγκεκριμένων ελικοπτέρων.

Εάν σήμερα το Επιτελείο του Στρατού διορθώνει την ανακοίνωσή του, και αντί για πτώση, αναγράφεται η αναγκαστική προσγείωση, δεν αλλάζει τίποτε. Είναι μία ολική απώλεια, η δεύτερη μέσα σε μερικούς μήνες, στον ίδιο τύπο, της ίδιας παρτίδας, της ίδιας βάσεως. Μη αποδεκτό, η ΑΣ οδεύει ταχύτατα προς αποδεκάτιση των λίγων υπερσύγχρονων μέσων της σε περίοδο ειρήνης.

πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: