Δευτέρα 24 Ιουνίου 2024

Ο μυστηριώδης κόσμος των εξωσωματικών εμπειριών: πώς μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας και τους άλλους

Ο μυστηριώδης κόσμος των εξωσωματικών εμπειριών: πώς μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας και τους άλλους
23/06/2024
Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια παρουσίασαν νέα στοιχεία σχετικά με τις εξωσωματικές εμπειρίες (OBEs), οι οποίες μπορεί να έχουν βαθύ αντίκτυπο στην ανθρώπινη ψυχή και τα συναισθήματα. Σύμφωνα με τη μελέτη τους, που δημοσιεύτηκε στο Neuroscience & Behavioral Reviews, οι OBE όχι μόνο αφήνουν ανεξίτηλο σημάδι στο μυαλό όσων τις βιώνουν, αλλά μπορούν επίσης να ενισχύσουν τα συναισθήματα ενσυναίσθησης και σύνδεσης με τους άλλους.

Ερευνητές με επικεφαλής τον νευροεπιστήμονα Marin Weiler διαπίστωσαν ότι τα OBE μπορούν να εμφανιστούν σε διάφορες καταστάσεις, συμπεριλαμβανομένου του παραλίγο θανάτου ή κατά τη διάρκεια της ύπνωσης. Σημειώνουν ότι έως και το 15% των ανθρώπων έχουν βιώσει ένα OBE τουλάχιστον μία φορά στη ζωή τους, γεγονός που καθιστά αυτό το φαινόμενο όχι τόσο σπάνιο.
Ιδιαίτερη προσοχή στη μελέτη δίνεται στη λεγόμενη «διάλυση του εγώ» ή «θάνατος του εγώ», όταν ένα άτομο χάνει την αίσθηση του εαυτού του και αρχίζει να αισθάνεται πιο συνδεδεμένο με τον κόσμο γύρω του και το Σύμπαν συνολικά. Αυτή η κατάσταση, σύμφωνα με τους επιστήμονες, μπορεί να οδηγήσει σε ισχυρότερες σχέσεις με άλλους ανθρώπους και στην ανάπτυξη μιας βαθιάς αίσθησης ενότητας.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα OBE μπορούν να ταιριάξουν με τις επιδράσεις των ψυχεδελικών φαρμάκων, προκαλώντας παρόμοιες αλλαγές στη συνείδηση ​​και την αντίληψη της σύνδεσης με τον έξω κόσμο. Υποδεικνύουν ότι η προσωρινή διασταύρωση (TPJ) του εγκεφάλου παίζει βασικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία, που διέπει την αντίληψή μας για τον φυσικό χώρο και την αυτογνωσία.
Αυτή η ανακάλυψη θα μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο στην κατανόηση της ανθρώπινης ψυχής και στην ανάπτυξη νέων μεθόδων για την αύξηση της ενσυναίσθησης.
«Η έρευνα, η βελτίωση και η εφαρμογή μεθόδων για την αύξηση της ενσυναίσθησης στους ανθρώπους - είτε μέσω της διάλυσης του εγώ που σχετίζεται με το OBE είτε άλλων προσεγγίσεων - είναι μια συναρπαστική διαδρομή με δυνητικά βαθιές επιπτώσεις για τα άτομα και την κοινωνία στο σύνολό της», γράφουν οι ερευνητές.
Οι επιστήμονες ελπίζουν ότι περαιτέρω έρευνα, ίσως χρησιμοποιώντας εικονική πραγματικότητα ή συμμετέχοντες που μπορούν να προκαλέσουν ανεξάρτητα OBE, θα βοηθήσει στην αποκάλυψη ακόμη περισσότερων μυστικών αυτού του μυστηριώδους φαινομένου.

Загадочный мир внетелесных переживаний: как они могут изменить наше восприятие себя и других
--------------
Αλλοιωμένες καταστάσεις συνείδησης. Ο μυστικισμός του ναρκισσισμού ως σημάδι
20 Ιουλίου 2023
Οι μυστικιστικές εμπειρίες στον πυρήνα πολλών θρησκειών συνδέονται με ψυχικές ασθένειες και εγκεφαλικές βλάβες. Η νευροεπιστήμη έχει βρει ότι η βλάβη σε ορισμένες περιοχές του εγκεφάλου, όπως ο μετωπιαίος και ο κροταφικός λοβός, μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα μυστικιστικών εμπειριών.
Αυτές οι εμπειρίες έχουν ομοιότητες με διασχιστικές καταστάσεις, εθισμό και παθολογικό ναρκισσισμό. Ενώ ορισμένοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι οι μυστικιστικές εμπειρίες μπορεί να είναι θεραπευτικές και μεταμορφωτικές, άλλοι προτείνουν ότι είναι αποτέλεσμα ψυχικής ασθένειας ή εγκεφαλικής δυσλειτουργίας.

Σε αυτό το άρθρο, θα βουτήξουμε στη νευροεπιστήμη και σε άλλες ανακαλύψεις που συνδέουν άρρηκτα τις μυστικιστικές εμπειρίες με την ψυχική ασθένεια και οι μυστικιστικές εμπειρίες είναι οι ακρογωνιαίοι λίθοι, η βάση όλων των θρησκειών του κόσμου.

✅ Έτσι, όλες οι θρησκείες βασίζονται στην ψυχική ασθένεια.

Και παρεμπιπτόντως, αυτή είναι η γνώμη του Sigmund Freud, οπότε μπορείτε να του πετάξετε παντόφλες, αλλά δεν τον νοιάζει πια. Είπε ότι οι θρησκείες είναι μια μορφή παραληρηματικής διαταραχής.



Υπάρχει ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο, αλλά μόνο στα αγγλικά, η «Genealogy» της Maud Casey, όπου παραθέτει από το βιβλίο «Varieties of Religious Experience» του William James, ενός φιλόσοφου και ψυχολόγου του 19ου αιώνα: «... υπάρχουν πολλά θρησκευτική εικονογραφία στο παραλήρημα των ψυχικά ασθενών. Οι εκστάσεις μου φάνηκαν παρόμοιες με μανιακά επεισόδια ή ψυχωτικά διαλείμματα.
Η θρησκεία μοιάζει λιγότερο με μια βαρετή συνήθεια και περισσότερο με οξύ πυρετό - η θρησκευτική ζέση και η τρέλα μερικές φορές φαίνονται ίδια, μερικές φορές αλλάζουν. Η ακρόαση φωνών, οι παραισθήσεις και τα συναισθήματα μεταμόρφωσης και υπέρβασης (απρόσιτα στην εμπειρία, πέρα ​​από τη συνείδηση) είναι χαρακτηριστικά των θρησκευόμενων και των ψυχικά ασθενών.

Η ιδέα δεν ήταν να ρομαντικοποιήσουμε την ψυχική ασθένεια, ή να απορρίψουμε την πνευματικότητα, ή χειρότερα, να την θεωρήσουμε ως μια χημική ανισορροπία που μπορεί να αντιμετωπιστεί με φάρμακα.

✅ Η ιδέα ήταν να εξετάσουμε τα κοινά χαρακτηριστικά που έχουν η θρησκεία και η τρέλα - η επιθυμία να υπερβούμε τον εαυτό μας και η επιθυμία για έκσταση. Φαίνεται πολύ ανθρώπινο – η επιθυμία για περισσότερα, για νόημα, για συναισθήματα που σε μπερδεύουν και σε αφήνουν χωρίς υποστήριξη».

Υπάρχουν πιο έγκυρες πηγές για αυτό το θέμα. Για παράδειγμα, ο Roland Griffiths εργάζεται στο Johns Hopkins University Medical Center στη Βαλτιμόρη και μελετά τα μανιτάρια. Ο Γκρίφιθς λέει ότι το 70 τοις εκατό των υποκειμένων βίωσαν πλήρεις μυστικιστικές εμπειρίες ενώ ήταν υπό την επίδραση παρασκευασμάτων μανιταριών.


Οι μυστικιστικές εμπειρίες μπορούν να συμβούν στην καθημερινή ζωή, όχι μόνο μετά την αλληλεπίδραση με τα μανιτάρια. Η Jane Goodall, η οποία μελέτησε τους χιμπατζήδες, έγραψε στο βιβλίο της A Reason for Hope. Πνευματικό Ταξίδι: Χαμένος στο δέος της ομορφιάς γύρω μου, πρέπει να έπεσα σε μια κατάσταση αυξημένης επίγνωσης.
Όταν στη συνέχεια προσπάθησα να θυμηθώ την εμπειρία, μου φάνηκε ότι το «εγώ» μου ήταν εντελώς απών. Ο χιμπατζής κι εγώ, η γη, τα δέντρα, ο αέρας, φαινόταν να συγχωνεύονται, να γίνουμε ένα με την πνευματική δύναμη της ζωής. Ποτέ πριν δεν είχα συνειδητοποιήσει τόσο έντονα το σχήμα, το χρώμα των μεμονωμένων φύλλων, τα ποικίλα σχέδια φλεβών που έκαναν το καθένα μοναδικό. Ήταν συντριπτικό».

Έτσι, αυτή είναι μια θαυμάσια περιγραφή της βρεφικής φάσης πριν τον χωρισμό από τη μητέρα, όταν το παιδί είναι τελείως συγχωνευμένο με τη μητέρα του - είναι ένα συμβιωτικό ον. Θέλουμε να επιστρέψουμε στην κοιλιά της μητέρας μας, θέλουμε να ξαναγίνουμε ένα με τη μητέρα μας. Θέλουμε αυτό το μεγαλειώδες αίσθημα διάλυσης και αναγέννησης - επιτυγχάνοντας κοσμική συγχώνευση.

✅ Οι μυστικιστικές εμπειρίες είναι, φυσικά, μια μορφή συνείδησης. Υποτίθεται ότι οδηγούν σε προσωπική ενόραση. Η αντικειμενική έρευνα έχει δείξει ότι η διαίσθηση είναι λάθος στο 50 τοις εκατό των περιπτώσεων και οι μυστικιστικές εμπειρίες συχνά γίνονται αντιληπτές ως μια μορφή διαίσθησης.

Πολλοί άνθρωποι περιγράφουν τις μυστικιστικές τους εμπειρίες ως ένα κύμα έντονης ενέργειας, εστιασμένης συνείδησης, συντριπτική αγάπη και μια συνάντηση με ένα ανώτερο ον.



Οι μυστικιστικές εμπειρίες συνδέονται με τον ναρκισσισμό, ή τουλάχιστον τη μεγαλοπρέπεια, επειδή η φώτιση που προέρχεται από μια μυστικιστική εμπειρία γίνεται αντιληπτή από το άτομο ως ανώτερη γνώση και ως μια μορφή κυριαρχίας.

Ο πρωτοπόρος της νευροθεολογίας - μια νέα κατεύθυνση στη μελέτη της ψυχής μέσω της θρησκευτικής εμπειρίας, Andrew B. Newberg, ο οποίος αξιολογεί πολύ θετικά την επίδραση των μυστικιστικών εμπειριών για την αποκατάσταση της ανθρώπινης ψυχής, ακόμη και συνδέει τις μυστικιστικές εμπειρίες με την ψυχική ασθένεια.
Σε ένα βιβλίο που γράφτηκε από κοινού με τον Mark Robert Waldman με τίτλο Why We Believe What We Believe, ο Newberg γράφει ότι υπάρχει μια σχέση μεταξύ πνευματικών πεποιθήσεων και ψυχικών διαταραχών. Για παράδειγμα, οι ασθενείς με ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή συχνά αναπτύσσουν πολύ ισχυρές θρησκευτικές πεποιθήσεις.

Τα άτομα με σχιζοτυπική διαταραχή προσωπικότητας ή παραληρητικές διαταραχές τείνουν να πιστεύουν στο υπερφυσικό, το αποκρυφιστικό, το εσωτερικό και το θρησκευτικό.

✅ Ο Newberg προτείνει σε αυτό το βιβλίο ότι οι μυστικιστικές εμπειρίες περιγράφονται ως ευτυχισμένες και εκστατικές. Επειδή έχουν τις ίδιες νευρικές οδούς στον βρεγματικό και μετωπιαίο λοβό, οι οποίοι, παρεμπιπτόντως, εμπλέκονται στη σεξουαλική διέγερση.

Αυτό είναι όπου οι μυστικιστικές εμπειρίες αρχίζουν να συνδέονται με μια κοινή φαντασία, μια ναρκισσιστική φαντασίωση, που συχνά βασίζεται σε βομβαρδισμό αγάπης στα πρώτα στάδια μιας σχέσης.


Ο Νιούμπεργκ είναι πολυμαθής - μελέτησε διάφορες πνευματικές πρακτικές από διαφορετικές χώρες. Θέτει το θεμελιώδες ερώτημα της μυστικιστικής εμπειρίας: υπάρχει κάτι τέτοιο ως αντικειμενική πραγματικότητα πέρα ​​από την ανθρώπινη αντίληψη;

Και πιστεύει ότι ο διαλογισμός και οι μυστικιστικές εμπειρίες είναι στην πραγματικότητα μηνύματα για την εμπειρία μιας ανώτερης πραγματικότητας που είναι πιο πραγματική από την καθημερινή αντίληψη - αυτό μπορεί να ονομαστεί υπερπραγματικότητα.

Όλα αυτά μοιάζουν πολύ με ψυχωτική διαταραχή. Πώς όμως εμπλέκεται εδώ το σώμα; Από πού προέρχονται όλα αυτά;
Ο μοριακός βιολόγος και γενετιστής Dean Hamer έγραψε ένα βιβλίο με τίτλο The God Gene: How Faith is Built into Our Genes, και προσδιορίζει αυτό το συγκεκριμένο γονίδιο στο σώμα μας. Λέει ότι ο τρόπος με τον οποίο μεταδίδει ορισμένες νευροχημικές ουσίες μπορεί να προκαλέσει έντονες μυστικιστικές εμπειρίες και είναι επίσης αυτό που βοηθά στη δημιουργία του μαγικού αποτελέσματος της λήψης μανιταριών ψιλοκυβίνης.

Αλλά το μυστικιστικό μπορεί να συμβεί και στην καθημερινή ζωή. Αυτό το φαινόμενο έχει πολλά χαρακτηριστικά.

Πρέπει να υπάρχει μια κατάσταση δέους, πρέπει να υπάρχει μια κατάσταση ροής και μια κατάσταση διαλογισμού παρόμοια με την έκσταση - γενικά, μια αλλοιωμένη κατάσταση συνείδησης (ASC). Σε πολλές περιπτώσεις, υπάρχει ένα αίσθημα αποπραγματοποίησης (η μη πραγματικότητα αυτού που συμβαίνει) και αποπροσωποποίησης (απώλεια προσωπικότητας), που είναι ουσιαστικά αποσυνδετικές καταστάσεις (απόσυρση από την πραγματικότητα ή αυταπάτη) - παθολογικές καταστάσεις.

Κάτι που πολύ συχνά προκαλεί την εκδήλωση ατομικών ικανοτήτων, κρυμμένων ταλέντων που μέχρι τότε ήταν άγνωστα. Σε μια από τις διαλέξεις του, ο Χάμερ συνέκρινε τις επιδράσεις αυτού του γονιδίου με μια «αυξημένη ικανότητα για φυσικά υψηλά». Αυτή η πνευματική κλίση, κατά τη γνώμη του, εξαρτάται επίσης από το περιβάλλον ενός ατόμου.
Λέει ότι το περιβάλλον κάποιου μπορεί να κατευθύνει την έμφυτη πνευματικότητα ενός ατόμου προς ορισμένες θρησκευτικές πεποιθήσεις ή εντελώς μακριά από τη θρησκεία. Κατά τη γνώμη του, αυτό συμβαίνει λόγω της αλληλεπίδρασης μεταξύ γονιδίων και περιβάλλοντος. Αλλά είναι σίγουρα σημάδια διαχωριστικών καταστάσεων στην ψύχωση.
Αν πάμε πίσω στον William James, πιθανότατα τον πρώτο επαγγελματία ψυχολόγο του 19ου αιώνα, ο οποίος έγραψε ένα άλλο σημαντικό βιβλίο, το The Varieties of Religious Experience, το οποίο εξακολουθεί να είναι επίκαιρο και σήμερα. Περιγράφει μια μυστικιστική εμπειρία που έχει τέσσερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα.

1 Είναι αδύνατο να εκφραστεί.

2 Για να το καταλάβετε αυτό πρέπει να βιώσετε μια μυστικιστική κατάσταση.

3 Αυτή είναι μια κατάσταση βαθιάς αλήθειας που έχει εξουσία.

4 Δεν διαρκούν πολύ - περνούν γρήγορα.

Ένα άτομο που έχει μια μυστικιστική εμπειρία αισθάνεται σαν να ελέγχεται από αόρατες δυνάμεις, και αυτό μπορεί να συγκριθεί με την εμπειρία μιας αλλοιωμένης κατάστασης συνείδησης όταν χρησιμοποιεί μανιτάρια και άλλες ψυχοδραστικές ουσίες.

Τον 13ο αιώνα ζούσε η Μαργαρίτα της Πορετάνσκαγια, η οποία κάηκε στην πυρά για τη μυστικιστική ιδέα της ανώτερης αγάπης, την οποία περιέγραψε στην πραγματεία της «Ο καθρέφτης των απλών ψυχών». Σε αυτό, διερεύνησε την ιδέα της πλήρους καταστροφής του εαυτού σε μια μυστικιστική ένωση. Στην κορύφωση της μυστικιστικής εμπειρίας, σύμφωνα με το βιβλίο της, ο μυστικιστής μπορεί να πάψει να υπάρχει και να γίνει μέρος του Θεού και προέκτασή του.
Αυτή η εμπειρία μας ταξιδεύει σε μια περίοδο ζωής πριν από την εξατομίκευση και τον χωρισμό, μια περίοδο που ήμασταν λιγότερο από δύο χρονών - όταν ήμασταν σε μια συμβιωτική ένωση με τις δυνάμεις που μας προστάτευαν και μας κρατούσαν ζωντανούς. Αυτή είναι η μεγαλειώδης ιδέα της μητέρας - η ιδέα ότι ένα άτομο μπορεί να γνωρίσει το θείο όσο είναι ακόμα ζωντανό, που επαναλαμβάνει το κατόρθωμα του Αδάμ και της Εύας, που γεύτηκαν τη γνώση.

Το κείμενο της Marguerite υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι μπορούν πραγματικά να γίνουν ίσοι με τον Θεό, αν απαλλαγούν από τον εγωισμό - αυτό είναι μια υπέροχη ενθυλάκωση του παθολογικού ναρκισσισμού. Ο ναρκισσιστής δεν έχει λειτουργικό εγώ και πιστεύει ότι είναι θεός.

✅ Ο ναρκισσισμός είναι μια ιδιωτική θρησκεία όπου ο ίδιος ο ναρκισσιστής είναι ο θεός και όταν ο ναρκισσισμός σχηματίζεται σε ηλικία δύο ή τεσσάρων ετών, είναι μια μυστικιστική εμπειρία γιατί υπάρχει ένα ψεύτικο «εγώ», που είναι θεός, θεότητα, θεότητα. Το παιδί θυσιάζει το αληθινό του «εγώ» σε αυτή τη θεότητα, αποκηρύσσει το Εγώ του - και γίνεται ένα με τη θεότητα.

Ξεφορτωθείτε τις ανθρώπινες ανησυχίες, τις φιλοδοξίες και την ανθρώπινη θέληση, μπορείτε να σταματήσετε να είστε άτομο και να γίνετε αληθινά θεότητα. Η πραγματεία της Μαργαρίτας περιγράφει πώς ο άνθρωπος διαλύεται στον Θεό και το συγκρίνει με ένα ποτάμι που ρέει στη θάλασσα.

Και ο ισχυρισμός της ότι όχι μόνο γνώριζε το θείο, αλλά έγινε και μέρος του θείου, είναι η πηγή της πνευματικής της εξουσίας. Παρεμπιπτόντως, αυτό το κείμενο είναι πολύ ναρκισσιστικό - είναι εύκολο να εντοπιστεί η μεγαλοπρέπεια, η διάσπαση, η συμβιωτική συγχώνευση, η έλλειψη εξατομίκευσης. Όλα αυτά είναι αρκετά παθολογικά.

Όπου η υψωμένη ψυχή έχει συγχωνευθεί στον Θεό, όπως την αποκαλεί, σε τέλεια ένωση με τον Θεό, η ψυχή δεν είναι πλέον ικανή για το κακό ή την αμαρτία. Αυτή, παρεμπιπτόντως, είναι μια θαυμάσια περιγραφή και αντανάκλαση της ουσίας μιας κοινής φαντασίας, όπου ο ναρκισσιστής μοιράστηκε τη φαντασία μαζί σας ως οικείο σύντροφο.

Η Μάργκαρετ δεν ήταν η μόνη που υποστήριξε τη ριζική καταστροφή του εαυτού ή της ψυχής και δεν ήταν καν η μόνη που αμφισβήτησε το εκκλησιαστικό δόγμα. Γι' αυτό και οι φωτιές της Ιεράς Εξέτασης έκαιγαν εκείνη την ώρα.

Μπορείτε επίσης να θυμηθείτε τον Meister Eckhart από το Hochheim. Έζησε περίπου την ίδια εποχή με τη Μαργαρίτα - ήταν θεολόγος, φιλόσοφος και μύστης. Απέκτησε φήμη όταν έγραψε μια σειρά από κηρύγματα.
Στο 52ο κήρυγμα προτείνεται να γίνει φτωχός στο πνεύμα και να πάψει να υπάρχει χωριστά από τον Θεό - να συγχωνευτεί πλήρως μαζί του, κάτι που αντηχεί έντονα με το κείμενο της Μαργαρίτας. Αυτές ήταν γενικές ιδέες και ο Έκχαρτ έγραψε: «Όταν κηρύττω, συνήθως μιλάω για αποστασιοποίηση και ότι ένα άτομο πρέπει να είναι άδειο από τον εαυτό του και από οτιδήποτε άλλο.
Ο άνθρωπος πρέπει να ενσωματωθεί στην απλή καλοσύνη που είναι ο Θεός. Ο άνθρωπος πρέπει να αναλογιστεί τη μεγάλη αριστοκρατία που δημιούργησε ο Θεός στην ψυχή με τέτοιο τρόπο ώστε μέσω αυτής οι άνθρωποι να φτάσουν ως εκ θαύματος στον Θεό. Το μάτι με το οποίο βλέπω τον Θεό είναι το ίδιο μάτι με το οποίο με βλέπει ο Θεός».

Ο Καρλ Γκούσταβ Γιουνγκ ήταν πολύ γοητευμένος και μάλιστα εμμονικός με μυστικιστικές εμπειρίες. Στο βιβλίο Aeon: Studies in the Symbolism of the Self, λέει για τον Eckhart: «Η θεολογία του Meister Eckhart γνωρίζει μια θεότητα για την οποία δεν μπορεί να μιλήσει παρά μόνο με όρους ενότητας και ύπαρξης».
Ο ίδιος ο Γιουνγκ συνδέει τις μυστικιστικές εμπειρίες με το ασυνείδητο - την πηγή όλων των παθολογιών. Και αφού η θεότητα είναι ουσιαστικά ασυνείδητη, τότε και ο άνθρωπος που ζει στον Θεό είναι επίσης ασυνείδητος.

✅ Τι συμβαίνει στον εγκέφαλο κατά τη διάρκεια μυστικιστικών εμπειριών; Μπορούμε να συνδέσουμε την ψυχική ασθένεια με μυστικιστικές εμπειρίες χρησιμοποιώντας τη νευροεπιστήμη;

Ο Wilder Grace Penfield ήταν ένας νευροχειρουργός που ανέπτυξε μια νέα θεραπεία για την επιληψία. Προσπαθούσε να θεραπεύσει επιληπτικές κρίσεις, αλλά ταυτόχρονα χαρτογραφούσε τις λειτουργίες διαφορετικών τμημάτων του εγκεφάλου. Ο Πένφιλντ προσπάθησε να εντοπίσει την πηγή της κατάσχεσης, αλλά βρήκε περισσότερα από όσα παζάριαζε.
Είπε ότι ο εγκέφαλος είναι το όργανο που καθορίζει τη μοίρα. Ο εγκέφαλος περιέχει μηχανισμούς που θα καθορίσουν το μέλλον του ανθρώπινου είδους. Σοκαρίστηκε με αυτό που ανακάλυψε. Συγκεκριμένα, τα όνειρα και οι αναμνήσεις συμβαίνουν στην ίδια περιοχή του εγκεφάλου με τις μυστικιστικές εμπειρίες.

✅ Έτσι, βλέπουμε όνειρα και τα θυμόμαστε με τον ίδιο τρόπο που βιώνουμε μυστικιστικές εμπειρίες, στο ίδιο σημείο στον εγκέφαλο. Το έργο του παρακίνησε άλλους ερευνητές να ξεκινήσουν να εργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση.

Και διαβάζοντας ήδη πολλά άρθρα σχετικά με τη φυσιολογία του εγκεφάλου, μπορείτε να βρείτε μελέτες που περιγράφουν την απόκτηση κρυμμένης γνώσης ή τη λήψη αποκαλύψεων και γνώσεων κατά την ηλεκτρική διέγερση αυτών των περιοχών του εγκεφάλου.
Αλλά η απόλυτη σαφήνεια σε αυτό το θέμα δεν επιτεύχθηκε ποτέ λόγω πάρα πολλών παραγόντων που επηρεάζουν την εμπειρία αυτών των επιδράσεων.
Πολλές θεωρίες έχουν προκύψει που περιγράφουν αυτόν τον μηχανισμό. Μερικά από αυτά βασίζονται στην παρατήρηση πιο ισχυρών εμπειριών όταν οι μετωπιαίες και ειδικά οι χρονικές περιοχές του εγκεφάλου είναι κατεστραμμένες - ο κατεστραμμένος εγκέφαλος είναι πιο επιρρεπής σε μυστικιστικές εμπειρίες.

✅ Περαιτέρω έρευνα έδειξε ότι η βλάβη σε μια συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου, γνωστή ως ραχιαίος προμετωπιαίος φλοιός, συσχετίστηκε με αξιοσημείωτη αύξηση του μυστικισμού. Αυτή η περιοχή του εγκεφάλου βρίσκεται δίπλα στους μετωπιαίους λοβούς και είναι το κλειδί για την καταστολή των συναισθημάτων .

Επομένως, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η κατάχρηση ουσιών προκαλεί μυστικιστικές εμπειρίες, επειδή αποτρέπουν αυτές τις περιοχές του εγκεφάλου.

Οι μετωπιαίοι λοβοί είναι οι πιο ανεπτυγμένες περιοχές του ανθρώπινου εγκεφάλου και μας βοηθούν να ελέγχουμε και να κατανοούμε τις πληροφορίες που λαμβάνουμε. Όταν οι ανασταλτικές λειτουργίες των μετωπιαίων λοβών καταστέλλονται, η πόρτα της αντίληψης μπορεί να ανοίξει, αυξάνοντας τις πιθανότητες μυστικιστικών εμπειριών.


Ο νευροεπιστήμονας Solomon Snyder, πρόεδρος του τμήματος νευροεπιστήμης στο Πανεπιστήμιο Johns Hopkins, λέει ότι οι επιστήμονες υποψιάζονται την επίδραση του συστήματος σεροτονίνης στις μυστικιστικές εμπειρίες.
Ο νευροδιαβιβαστής σεροτονίνη επηρεάζει περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με τα συναισθήματα και την αντίληψη. Χημικά, το πεγιότ, το LSD και άλλα ψυχεδελικά είναι πολύ παρόμοια με τη σεροτονίνη και ενεργοποιούν τους ίδιους υποδοχείς σεροτονίνης.

Έχει επίσης μάθει ότι ορισμένα ψυχεδελικά ενισχύουν την ενσυναίσθηση, δημιουργώντας ένα αίσθημα σύνδεσης και ενότητας. Και ορισμένες ουσίες αυξάνουν την ενσυναίσθηση για τους ξένους, αλλά μειώνουν την ενσυναίσθηση για τους στενούς ανθρώπους - το αλκοόλ είναι ένα παράδειγμα.

Το 2006, επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ πραγματοποίησαν μια μελέτη. Ζητήθηκε από 15 καρμελίτες μοναχές, θρησκευόμενες γυναίκες μεταξύ 23 και 64 ετών, να ξαναζήσουν ή να ανακαλέσουν μια πνευματική εμπειρία στη ζωή τους. Η μελέτη διεξήχθη με τη χρήση λειτουργικής μαγνητικής τομογραφίας (fMRI).

Με αυτόν τον τρόπο, ο εγκέφαλός τους σαρώθηκε καθώς ανακαλούσαν μυστικιστικές εμπειρίες. Και οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι δομές του εγκεφάλου όπως το στέλεχος του εγκεφάλου ή ο βρεγματικός λοβός ενεργοποιήθηκαν ή απενεργοποιήθηκαν όταν οι μοναχές βυθίστηκαν σε συναισθήματα αγαλλίασης.

✅ Ανιχνεύτηκε διέγερση σε ορισμένες περιοχές του προμετωπιαίου φλοιού και ανιχνεύθηκε ισχυρή απελευθέρωση ντοπαμίνης. Εδώ προκύπτουν οι εξωσωματικές και διευρυμένες αισθήσεις και η αυτοαντίληψη, όπως παραδέχονται πολλοί άνθρωποι που είχαν μυστικιστικές εμπειρίες.

Εάν οι άνθρωποι εμπλέκονται σε μυστικιστικές εμπειρίες, μπορούμε να πούμε ότι η δραστηριότητα του δικτύου αριστερού και δεξιού κροταφικού λοβού έχει αλλάξει επειδή αυτά τα μέρη επεξεργάζονται αισθητηριακές πληροφορίες. Όταν η δραστηριότητά του αυξάνεται ή μειώνεται, ενεργοποιούνται οπτικές ή άλλες πηγές αισθητηριακών παραισθήσεων.
Έτσι, οι μυστικιστικές εμπειρίες φτάνουν στο αποκορύφωμά τους όταν το μεταιχμιακό σύστημα είναι ενθουσιασμένο - αυτό είναι το πιο αρχαίο μέρος των δομών του εγκεφάλου, συνδέει συναισθήματα και αναμνήσεις. Και επίσης η αμυγδαλή (αμυγδαλή), που είναι μέρος του μεταιχμιακού συστήματος, ενισχύει τη συναισθηματική ένταση των εμπειριών. Η Αμυγδαλή είναι υπεύθυνη για την απόκριση «πάλη ή φυγή» και αυξάνει τη συνολική συναισθηματική ένταση.

Και αν προσθέσουμε το έργο του ιππόκαμπου εκεί, θα έχουμε μια παραμόρφωση της σωματικής αντίληψης και μια παραμόρφωση της μνήμης. Ως αποτέλεσμα, παίρνουμε απόκοσμες μυστικιστικές αισθήσεις. Μπορεί να φαίνεται ότι δεν υπάρχεις - δεν υπάρχεις σε αυτόν τον κόσμο.
Ο Newberg είπε ότι οι πρακτικές που περιλαμβάνουν τη συγκέντρωση σε κάτι ξανά και ξανά, είτε μέσω προσευχής είτε μέσω διαλογισμού που βασίζεται σε μάντρα, τείνουν να ενεργοποιούν τους μετωπιαίους λοβούς.

Αντίθετα, όταν οι ασκούμενοι παραδίδουν τη θέλησή τους - για παράδειγμα, όταν ενεργούν ως μέντιουμ εισερχόμενοι σε μια αλλοιωμένη κατάσταση συνείδησης - η δραστηριότητα στους μετωπιαίους λοβούς τους μειώνεται και αυξάνεται στον θάλαμο, μια μικροσκοπική δομή του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση της κατανομής των αισθητηριακών πληροφοριών στον εγκέφαλο.

✅ Αυτό υποδηλώνει ότι η ομιλία τους παράγεται από κάποιο μέρος διαφορετικό από τα συνηθισμένα κέντρα ομιλίας. Όταν ο Νιούμπεργκ εξέτασε τους εγκεφάλους των μοναχών και των Βουδιστών που υπέστησαν μυστικιστικές εμπειρίες, ανέφεραν αισθήσεις «χωρίς χρόνο, χωρίς χώρο, χωρίς αυτοδιάλυση».
Ο Newberg πιστεύει ότι η αιτία αυτών των αισθήσεων είναι η μείωση της δραστηριότητας στις βρεγματικές περιοχές, οι οποίες είναι υπεύθυνες για την αντίληψη των τρισδιάστατων στοιχείων στο χώρο.

Ο διαλογιστής μπορεί να βιώσει ένα αίσθημα ενότητας με όλα τα έμβια όντα, η αντίληψη των δικών του σωματικών ορίων διαγράφεται - αυτό ταιριάζει ιδανικά στην περιγραφή της αποπροσωποποίησης.
Όταν οι βρεγματικοί λοβοί είναι κατεστραμμένοι, οι ασθενείς αναπτύσσουν παραμορφωμένες εικόνες του σώματός τους και μερικές φορές μπερδεύονται ως προς τον προσανατολισμό του χώρου σε σχέση με εξωτερικά αντικείμενα. Ο Νιούμπεργκ αναφέρει επίσης τον Δρ. Μπρικ Τζόνστον, ο οποίος έδειξε ότι η βλάβη στον δεξιό βρεγματικό λοβό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της υπερβατικής εμπειρίας του ασθενούς.

Επομένως, μπορεί οι μυστικιστικές εμπειρίες που διέπουν όλες τις θρησκείες να είναι μορφές ψυχικής εγκεφαλικής βλάβης και ψυχικής ασθένειας που ήταν κοινές στις πρώτες μέρες των θρησκειών.

Είναι στο χέρι σας να αποφασίσετε τι θα κάνετε με αυτή τη γνώση. Αλλά αυτό θα παραμείνει γεγονός ανεξάρτητα από το πώς αισθάνεστε για αυτό.

Vsevolod Parfenov
----------
Изменённые состояния сознания. Мистика нарциссизма как признак

Δεν υπάρχουν σχόλια: