Πέμπτη 27 Ιουνίου 2024

Από πού προήλθαν οι άνθρωποι στη γη σύμφωνα με τις ιδέες των αρχαίων Αιγυπτίων;

Από πού προήλθαν οι άνθρωποι στη γη σύμφωνα με τις ιδέες των αρχαίων Αιγυπτίων;
19 Νοεμβρίου 2022
Ο πολιτισμός της Αρχαίας Αιγύπτου εμφανίστηκε πολύ νωρίτερα από πολλούς άλλους αρχαίους πολιτισμούς στη Γη, και ως εκ τούτου οι κοσμογονικές ιδέες των αρχαίων Αιγυπτίων μπορεί να είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες. Κάθε άτομο θα ήθελε να μάθει από πού προέρχονται τα ζώα, τα πουλιά, τα φυτά και οι άνθρωποι στη Γη. Είναι επίσης ενδιαφέρον να γνωρίζουμε πώς εμφανίστηκε ο πλανήτης μας, το ηλιακό σύστημα, ο Ήλιος και τα αστέρια και το Σύμπαν γενικότερα. Από πού προέρχεται ένας άνθρωπος, πού πηγαίνει μετά το θάνατο και ποιο είναι το νόημα της ύπαρξής μας;

Τώρα, στην εποχή μας, πολλά γεγονότα που έλαβαν χώρα πριν από δισεκατομμύρια χρόνια στο Σύμπαν αντιπροσωπεύονται από την επιστήμη, καθώς και την εμφάνιση της ίδιας της Γης και της ζωής στη Γη. Όμως η επιστήμη δεν μπορεί ακόμη να ισχυριστεί ότι όλα αυτά ήταν ακριβώς όπως πιστεύουν οι περισσότεροι επιστήμονες, και το μακρινό παρελθόν μας, ακόμη και σήμερα, παραμένει μη πλήρως μελετημένο. Τι σκέφτονταν οι κατασκευαστές των πυραμίδων -οι αρχαίοι Αιγύπτιοι- για αυτό;
Αρχαίοι κάτοικοι της γης Τα-Κεμέτ
Στη βορειοανατολική Αφρική, κατά μήκος του ποταμού Νείλου, βρισκόταν μια χώρα που οι αρχαίοι κάτοικοι ονόμαζαν Τα-Κεμέτ, που σήμαινε «Μαύρη Γη». Σήμερα αυτή η περιοχή ονομάζεται Αίγυπτος και οι αρχαίοι κάτοικοί της ονομάζονται αρχαίοι Αιγύπτιοι. Εμφανίστηκαν στη Γη πολύ νωρίτερα από τους αρχαίους Ρωμαίους, τους αρχαίους Έλληνες και πολλούς άλλους λαούς. Έχω ήδη γράψει για τη ζωή τους στα άρθρα μου, οπότε μπορείτε να τα διαβάσετε ακολουθώντας τους συνδέσμους που θα αφήσω κάτω από αυτό το άρθρο. Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι έχτισαν όχι μόνο πόλεις και πυραμίδες, αλλά και υπέροχα παλάτια και ναούς. Δυστυχώς, στην εποχή μας, όλα τα κτίρια αυτών των θαυμάσιων οικοδόμων είναι σε άθλια, και ως επί το πλείστον, σε ερειπωμένη κατάσταση. Ακόμη και οι πυραμίδες δεν έχουν αντέξει όλες στην επίθεση του χρόνου. Και σε εκείνους τους μακρινούς καιρούς, στο Τα-Κεμέτ, το ένα μετά το άλλο τα πλοία περπατούσαν στο νερό, με τα αμπάρια τους φορτωμένα στο έπακρο, και μετέφεραν διάφορα εμπορεύματα. Ο πολιτισμός άκμασε σε αυτόν τον τόπο: αναπτύχθηκαν χειροτεχνίες και χιλιάδες εργάτες, και ίσως σκλάβοι, εργάζονταν για την κατασκευή πυραμίδων, παλατιών και ναών και χρειάζονταν καλό φαγητό. Αυτοί οι οικοδόμοι άφησαν πίσω τους κτίρια που είναι ακόμα ένα από τα αρχαιότερα θαύματα του κόσμου και δεν αφήνουν αδιάφορο κανέναν που τα δει.
Σύμφωνα με την επιστήμη, οι πυραμίδες χτίστηκαν ως τάφοι για τους Φαραώ. Φυσικά, δεν μπορώ να συμφωνήσω πλήρως και πλήρως με αυτό, αλλά είχα ήδη ένα άρθρο σχετικά με αυτό και ο σύνδεσμος θα είναι παρακάτω. Αλλά αν ακολουθήσουμε το γεγονός ότι οι πυραμίδες είναι οι τάφοι των Φαραώ, τότε γιατί ήταν τόσο δύσκολο να χτιστούν;
Για να το κάνουμε αυτό, ας δούμε τις αρχαίες δοξασίες των Αιγυπτίων και ας προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στην ερώτησή μας.
Αρχαίες πηγές πεποιθήσεων και μυθολογίας των κατοίκων του Ta-Kemet
Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι πίστευαν σε θεούς που έμοιαζαν, ως επί το πλείστον, πολύ ασυνήθιστοι: έμοιαζαν με ανθρώπους, αλλά συχνά είχαν κεφάλια ζώων, ακόμη και πτηνών. Υπήρχαν πολλοί θεοί και ένας συγκεκριμένος θεός ήταν υπεύθυνος για κάθε φυσικό φαινόμενο.

Η ιστορία των τειχών των θεών και των Αιγυπτίων έχει διασωθεί μέχρι σήμερα σε αρκετά καλή κατάσταση, τα λεγόμενα «Πυραμιδικά Κείμενα», που αποτελούν πολύτιμο θρησκευτικό και λογοτεχνικό μνημείο της αρχαιότητας.
Οι Γάλλοι επιστήμονες G. Maspero και O. Mariet έγιναν ακούραστοι ερευνητές αυτών των κειμένων. Εξάλλου, παλαιότερα πίστευαν ότι δεν υπήρχε τίποτα στις πυραμίδες εκτός από τοίχους, αλλά μια μέρα ο Maspero ανακάλυψε επιγραφές στον τοίχο στη νότια περιοχή της Saqqara, σε μια από τις πυραμίδες - την πυραμίδα του Pepe I.
Η Μαριέτ, η πρώτη διευθύντρια της Αιγυπτιακής Υπηρεσίας Αρχαιοτήτων και η ιδρυτής του
Αιγυπτιακού Μουσείου στο Κάιρο, ήταν ήδη γερασμένη εκείνη την εποχή και μετά δεν έζησε καθόλου.
Όπως αποδείχθηκε, οι επιγραφές στους τοίχους δεν ήταν σε μία πυραμίδα. Ο Manspero έκανε αντίγραφα των κειμένων και σύντομα κατάφερε να συγκεντρώσει σχεδόν όλα τα κείμενα από τα τείχη των πυραμίδων, με εξαίρεση αυτά που ήταν ερειπωμένα ή σε πολύ κακή κατάσταση.
Όμως, όπως αποδείχθηκε, δεν ήταν όλα αυτά τα κείμενα και ένας άλλος αιγυπτιολόγος G. Zhequier πρόσθεσε σε αυτά τα κείμενα περισσότερα κείμενα που βρέθηκαν στις πυραμίδες των βασιλέων της δυναστείας VI. Αυτή τη στιγμή, έχουν ανακαλυφθεί εννέα κείμενα από τις πυραμίδες, αλλά, πιθανότατα, αυτή δεν είναι μια πλήρης λίστα, επειδή δεν έχουν «επιβιώσει» όλες οι πυραμίδες στη σύγχρονη εποχή μας και ίσως δεν έχουν ανακαλυφθεί και βρεθεί τα πάντα.

Βασικά, αυτά τα κείμενα λένε τι πρέπει να γίνει για να μπορέσει ο φαραώ να ξαναγεννηθεί σε αιώνια ζωή μετά το θάνατο. Υπάρχουν μαγικά ξόρκια και μυθολογία εδώ.
Πρόκειται για πολύ αρχαίες πηγές, ίσως και παλαιότερες από τους ύμνους. Είναι πιθανό να προέκυψαν κατά την Α' Δυναστεία.
Κείμενα βρέθηκαν όχι μόνο σε τοίχους τάφων, αλλά και σε σαρκοφάγους. Ανήκουν στην περίοδο των VII-VIII δυναστείων. Αυτά τα κείμενα περιέχουν ιστορίες για τους θεούς, τις περιπέτειες και τις νίκες τους. Έχουν πολλές ομοιότητες με τα κείμενα των πυραμίδων και και οι δύο πηγές περιέχουν ποικίλες πληροφορίες για την κοσμογονία, τη μετά θάνατον ζωή και τον μύθο του Όσιρι.
Επιγραφές στους τοίχους βρέθηκαν και σε ναούς. Πρόκειται όμως για μεταγενέστερες πηγές από την περίοδο της Πτολεμαϊκής βασιλείας. Μιλούν ήδη για ιστορικά γεγονότα: για τις κατακτήσεις και τις νίκες των βασιλιάδων, για τις εποχές που η Αίγυπτος έπεσε σε παρακμή, για τη μυθολογία και τη θρησκεία. Αυτά τα κείμενα έγιναν η βάση των αρχαίων μύθων των Αιγυπτίων.
Μία από τις πολύτιμες πηγές ήταν οι διατηρημένοι πάπυροι. Η συλλογή τους φυλάσσεται στο Μουσείο του Λονδίνου. Μεταξύ αυτών των παπύρων είναι ο πάπυρος του G. Rind, ο οποίος τον βρήκε το 1855 στη Θήβα. Πρόκειται για μια ανθολογία με κείμενα από διαφορετικές εποχές, που αποτελείται από τέσσερα μέρη:
1. "Songs of Isis and Nephthys"
2. «Τελετουργικό της θυσίας του Σοκάρ»
3. «Νίκη επί του Απέπ» (περιέχει μια περιγραφή της δημιουργίας του κόσμου)
4. "Λίστα ονομάτων Apep που δεν πρέπει να υπάρχουν"
Ο συγγραφέας, ένας ιερέας ονόματι Νεσμίν, έγραψε για όσα είχαν ειπωθεί προηγουμένως προφορικά.
Η δημιουργία του κόσμου σύμφωνα με τους αρχαίους Αιγύπτιους

Η κοσμογονική αντίληψη της δημιουργίας του κόσμου μεταξύ των αρχαίων Αιγυπτίων δεν διαφέρει πολύ από τον Χριστιανισμό. Στην αρχή επικρατούσε χάος, σκοτάδι και νερό. Τότε εμφανίζεται το φως - ο ήλιος. Ένας λόφος υψώνεται από το νερό. Ο μύθος της δημιουργίας του κόσμου μεταξύ των Αιγυπτίων δεν έχει ούτε μία αφηγηματική γραμμή. Συχνά, πολλά γεγονότα μπορούν να παιχτούν διαφορετικά, και ακόμη και οι θεοί σε αυτά μπορεί να έχουν διαφορετική εμφάνιση.
Είναι επίσης ενδιαφέρον ότι στην αρχαιότητα οι Αιγύπτιοι χωρίζονταν σε τρεις θρησκευτικούς τομείς. Κάθε τομέας είχε τους δικούς του θεούς και τη δική του ιδέα για την προέλευση του κόσμου και του Σύμπαντος.
Στην πόλη Iunu (Πόλη των Πυλώνων, όπου υψώνονταν οβελίσκοι σε μορφή πυλώνων προς τιμή των θεών και αργότερα των Φαραώ) βρισκόταν το πρώτο μέρος των τριών. Οι Έλληνες ονόμασαν αυτή την πόλη από τον ήλιο - Ηλιούπολη. Υπήρχε ένας μύθος για τη δημιουργία του κόσμου εδώ, που έλεγε ότι η γη του Τα-Κεμέτ ήταν κάποτε άψυχη και άδεια. Δεν υπήρχε τίποτα εδώ: ούτε χωράφια, ούτε πόλεις, ούτε αγορές, ούτε παλάτια και ναοί. Δεν υπήρχε καν το χώμα που δίνει ζωή. Παντού, όσο έβλεπε το μάτι υπήρχε νερό - και ήταν μια τεράστια, ατελείωτη λίμνη. Αυτά ήταν τα αρχαία νερά του απέραντου Ωκεανού του Nun. Το νερό ήταν κρύο και ακίνητο, και τότε δεν υπήρχε αέρας, ούτε φως. Υπήρχε μόνο σκοτάδι και χάος τριγύρω. Και αυτό συνέβαινε πάντα, αφού ο χρόνος δεν υπήρχε ακόμα. Και δεν υπήρχε κανείς να παρακολουθεί τον χρόνο. Αλλά μια μέρα τα μεγάλα νερά αναδεύτηκαν και ο μεγάλος θεός Atum-Ra αναδύθηκε από αυτά.

Και ο θεός Atum-Ra αναφώνησε, τραντάζοντας το Χάος: «Εγώ ΘΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΩ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ Μπόρεσα να δημιουργήσω τον εαυτό μου από τα νερά του ωκεανού! !»

Γύρω από το Atum-Ra υπήρχε μόνο νερό και δεν υπήρχε γη. Και ο Θεός σηκώθηκε πάνω από το νερό και έκανε ένα ξόρκι. Την ίδια στιγμή, ο λόφος Μπεν-Μπεν άρχισε να υψώνεται από το νερό. Αλλά υπήρχε τόση πολλή δουλειά για να δημιουργηθεί ο κόσμος. Και τότε ο Atum-Ra αποφάσισε να δημιουργήσει βοηθούς για τον εαυτό του - άλλους θεούς, και φανταζόμενος νοερά τις εικόνες τους, εξέπνευσε τον θεό Shu και έφτυσε τη θεά Tefnut. Χάθηκαν όμως αμέσως στο απόλυτο σκοτάδι. Ο Atum-Ra έσκισε το ίδιο του το μάτι και τον έστειλε να αναζητήσει τους εξαφανισμένους βοηθούς του. Το θεϊκό μάτι άρχισε να λάμπει σαν ήλιος και φώτιζε τα πάντα γύρω. Σύντομα οι θεοί βρέθηκαν και ο Atum-Ra πήρε νέο μάτι.
Και ο Atum-Ra μετέτρεψε το προηγούμενο μάτι του σε Φίδι και το έβαλε στο μέτωπό του.

Και οι θεοί άρχισαν να ζουν στο λόφο. Ο Σου πήρε για γυναίκα του τη θεά Τέφνουτ. Ο Shu ήταν ο θεός του αέρα και η Tefnut ήταν η θεά της υγρασίας και από αυτούς γεννήθηκαν ο Geb και ο Nut (Γη και Ουρανός).
Ο Geb και ο Nut είχαν θεούς: Osiris, Set, Isis και Nephthys. Και υπήρχαν μόνο εννέα από τους σημαντικότερους μεγάλους θεούς.
Ο Atum-Ra ήταν τόσο χαρούμενος που έκλαψε και από τα δάκρυά του άρχισαν να εμφανίζονται άνθρωποι και να εγκατασταθούν σε όλο τον κόσμο. Και ο θεός Atum-Ra συνέχισε να δημιουργεί άλλους θεούς...
Υπάρχει όμως και ένας άλλος μύθος. Λέει ότι ο θεός Khnum δημιούργησε τους ανθρώπους από πηλό σε έναν τροχό αγγειοπλάστη. Αυτός είναι ένας θεός με κεφάλι κριαριού.

Υπάρχει επίσης ένας θρύλος για την εμφάνιση του θεού Ρα από έναν όμορφο λευκό λωτό, ο οποίος αναπτύχθηκε ξαφνικά στη μέση ενός τεράστιου ωκεανού. Όταν το μπουμπούκι άνοιξε, ένα μωρό ξεπρόβαλε από αυτό και φώτισε τον κόσμο του Χάους με την εμφάνισή του.
Στην αρχαία Αίγυπτο υπήρχε μια μεγάλη πόλη που ονομαζόταν Hi-Ka-Pta. Αλλά οι Έλληνες το ονόμασαν «Αυγιούπτος», που ίσως έδωσε το όνομα στην Αίγυπτο. Αυτή η πόλη ονομάζεται Μέμφις. Ο Ptah, ή Ptah, είναι ένας θεός που είναι ο προστάτης των χειροτεχνιών και των τεχνών. Αυτός ο μύθος λέει ότι ο θεός Ptah εμφανίστηκε πριν από τον Atum, και δημιούργησε τον εαυτό του, και μετά δημιούργησε τον Atum, ο οποίος δημιούργησε τον κόσμο.
Ο Πταχ έδωσε ζωή στους ανθρώπους, τους δίδαξε να λατρεύουν τους θεούς, να καλλιεργούν και να ποτίζουν χωράφια, να χτίζουν σπίτια και επίσης έδωσε στους ανθρώπους νόμους και γραφή. Οι ιερείς της Μέμφις θεώρησαν ότι αυτός ο μύθος ήταν μια ιστορία της δημιουργίας του κόσμου και πίστευαν ότι όλοι οι θεοί ήταν υποτελείς του Ptah, ο οποίος ήταν ο δημιουργός. Ανάμεσά τους ήταν ο Pta-Nun - ο πατέρας του Atum και ο Pta-Naunet - η μητέρα του Atum.

Και άλλος ένας μύθος για τη δημιουργία του κόσμου έλαβε χώρα στην πόλη της Ερμόπολης. Έλεγε ότι το λευκό πουλί Great Gogotun πέταξε κάποτε στο σκοτάδι του Χάους και η φωνή του έσπασε την αιώνια σιωπή. Το πουλί γέννησε ένα αυγό, το οποίο, ραγίζοντας, ξεχύθηκε, απελευθερώνοντας φως και αέρα. Αυτό σήμανε την αρχή μιας νέας ζωής.
Πιστεύεται επίσης ότι η πόλη της Ερμόπολης χτίστηκε ακριβώς στο σημείο όπου βρισκόταν αυτό το αυγό, και οι αρχαιότεροι θεοί, από τους οποίους ήταν οκτώ, λατρεύονταν εδώ. Αυτοί ήταν οι θεοί του πρωταρχικού Χάους.
Από όλα αυτά βλέπουμε ότι η δημιουργία ανθρώπων από θεούς, σύμφωνα με τις μυθικές ιδέες των αρχαίων Αιγυπτίων, δεν ήταν ιδιαίτερα προσχηματική σε σύγκριση με την εμφάνιση των ίδιων των θεών. Αλλά από όλα αυτά προκύπτει ότι στην αρχαιότητα υπήρχαν άνθρωποι και θεοί ταυτόχρονα, αν πιστεύετε στις αρχαίες αιγυπτιακές δοξασίες και μύθους.
Πού εξαφανίστηκαν οι θεοί που ζούσαν στην Αίγυπτο;

Υπάρχει μια ξεχωριστή ιστορία για αυτό στην αρχαία αιγυπτιακή μυθολογία. Οι θεοί ζούσαν ανάμεσα στους ανθρώπους, τους δίδασκαν διάφορες περιπλοκές κατασκευής, γεωργίας, χειροτεχνίας κ.λπ. Και το πιο σημαντικό πράγμα για όλους ήταν ο Ρα. Ήταν φαραώ και στο βασίλειο των θεών και στο βασίλειο των νεκρών. Ο βασιλιάς των Βασιλιάδων. Όμως ο χρόνος πέρασε και ο Ρα άρχισε να γερνάει και να εξασθενεί. Οι θεοί είχαν ήδη αποφασίσει μεταξύ τους ποιος θα κυβερνούσε αντί του Ρα, αλλά και οι άνθρωποι δεν κάθονταν απλώς εκεί. Ανάμεσά τους ωρίμασε μια συνωμοσία, για την οποία έμαθε ο Ρα. Εκείνος, κρυφά από τον λαό, συγκέντρωσε ένα συμβούλιο θεών και με τη συμβουλή του θεού Nuna, αποφάσισε να στείλει στους ανθρώπους το μάτι του με τη μορφή της θεάς Sekhmet. Για αυτόν τον ρόλο επιλέχθηκε η θεά Χάθορ, η οποία μετατράπηκε στην κακιά λιονταρίνα Σεχμέτ. Η λέαινα βγήκε στους ανθρώπους και άρχισε να σκοτώνει όλους όσους την συναντούσαν.

Ο Ρα δεν ήθελε καθόλου να πεθάνουν οι άνθρωποι, αλλά ο Σεχμέτ δεν μπορούσε να σταματήσει. Τότε ο Ρα αποφάσισε να την εξαπατήσει: μια ειδική σκόνη αναμίχθηκε στην μπύρα, που έκανε το ποτό κόκκινο, σαν αίμα, και χύθηκε στο μονοπάτι στο οποίο περπάτησε η θεά Σεχμέτ. Βλέποντας μια ολόκληρη λίμνη αίματος, και παρερμηνεύοντάς την με ανθρώπινο αίμα, η λέαινα άρχισε να την πίνει λαίμαργα. Μέθυσε τόσο που δεν μπορούσε πλέον να σκοτώσει κανέναν.
Και ο Ρα, στενοχωρημένος από αυτό που συνέβη, αποφάσισε να φύγει από τον κόσμο και κάθισε στην πλάτη της θεάς Nut, που μετατράπηκε σε αγελάδα. Ανέβασε τον Ρα στον ουρανό και όλοι οι άλλοι θεοί άρπαξαν το στομάχι της και έγιναν αστέρια. Από τότε, οι θεοί και οι άνθρωποι είναι τόσο μακριά όσο ο ουρανός και η γη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: