Η ανταλλαγή δώρων τα Χριστούγεννα δεν είναι μια απλή πράξη στο πνεύμα των εορτών, αλλά μια δύσκολη και περίπλοκη τέχνη.
Τα δώρα επηρεάζουν τις σχέσεις μας, τις ενδυναμώνουν, τις επιβεβαιώνουν και βέβαια μπορεί να έχουν μηδαμινή επιρροή εάν είναι τυπικά και απρόσωπα.
O βασικός λόγος που ανταλλάσουμε δώρα είναι η ευχαρίστηση του παραλήπτη του δώρου, αλλά συνήθως επιλέγουμε για τον άλλο, αυτό που αρέσει και θέλουμε για εμάς τους ίδιους.
Επιλέγουμε δώρα, με βάση το κοινωνικό πλαίσιο και τις δικές μας επιθυμίες, έτσι χάνεται η δυνατότητα του δώρου να γίνει μια απρόσμενη πηγή χαράς, μια ευχάριστη έκπληξη.
Η αποδοχή ενός δώρου υπαγορεύεται επίσης από κοινωνικούς κανόνες «αν μου δώσεις κάτι, θα νιώσω ευγνωμοσύνη και επιθυμία να σου δώσω κι εγώ με τη σειρά μου»
η αποδοχή του δώρου σημαίνει αναγνώριση της πράξης και της γενναιοδωρίας του δωρητή και μας προτρέπει να γίνουμε και εμείς γενναιόδωροι.
Τα δώρα δημιουργούν υποχρεώσεις και σήμερα, όλο και περισσότερο, οι άνθρωποι φοβούνται να δώσουν και φοβούνται ακόμα περισσότερο να δεχτούν δώρα. Ωστόσο η άρνηση ενός δώρου σημαίνει απόρριψη μιας φιλίας ή ενός δεσμού, άρνηση να συνδεθούμε με το δωρητή, απόρριψη των κοινωνικών μας δεσμών, διάσταση στη σχέση μας με τον κόσμο.
Η γνωστή δήλωση "μα δεν ήταν ανάγκη" όταν δεχόμαστε ένα δώρο, εκφράζει μια αρνητική στάση και αποστασιοποιεί τον παραλήπτη από τον δωρητή.
Ερευνητές υποστηρίζουν ότι είναι καλύτερα να ψωνίζουμε τα δώρα των Χριστουγέννων, την τελευταία στιγμή, για να επιλέγουμε έτσι καλύτερα δώρα και οι παραλήπτες τους να παίρνουν αυτό που θέλουν πραγματικά
Η πολλή σκεπτικότητα για την μοναδικότητα ενός δώρου -δηλαδή για τις ιδιαίτερες προτιμήσεις του παραλήπτη- μπορεί να οδηγήσει σε ανεπιθύμητα δώρα
μπορεί να οδηγήσει ένα άτομο να επιλέξει τα δώρα, που εκπροσωπούν τις δικές του ιδέες και επιθυμίες και όχι αυτά που θα ήθελαν στην πραγματικότητα οι αποδέκτες τους.
αλλά οι αγοραστές της τελευταίας στιγμής, με την πίεση του χρόνου, είναι πιο πιθανό να αποφύγουν αυτά τα λάθη.
Η ιδέα ονομάζεται 'over-individuation,' και οι ερευνητές Mary Steffel (Ph.D.) στο Northeastern University και Robyn LeBoeuf στη Washington εξέτασαν αυτήν την ιδέα σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Έρευνας Καταναλωτών "Journal of Consumer Research"
με έξι κοινωνικά πειράματα, οι ερευνητές μελέτησαν τις συμπεριφορές των δωρητών δώρων που ψώνιζαν για πολλούς ανθρώπους. Βρήκαν ότι το κοινωνικό πλαίσιο (όπως εάν βγούμε για αγορά μαζί με ένα άλλο άτομο) επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη διαδικασία της επιλογής δώρων -και συνήθως όχι προς το καλύτερο- είτε πρόκειται για ψώνια της τελευταίας στιγμής, είτε για ψώνια που σχεδιάζαμε από καιρό να κάνουμε, το κλειδί για την καλή μας επιλογή, είναι η απλότητα.
όταν αγοράζουμε δώρα για περισσότερα από ένα, άτομα ταυτόχρονα, η μελέτη διαπίστωσε ότι έχουμε την τάση να συγκρίνουμε τους (δύο ή περισσότερους) αποδέκτες μας και να κάνουμε επιλογές που τονίζουν τις διαφορές της προσωπικότητάς τους.
Η εγωκεντρική εστίαση, όταν σκεφτόμαστε έντονα τι να προσφέρουμε ως δώρο σε κάποιον αποδέκτη, μπορεί να μας οδηγήσει στην απώλεια -από τη συνείδησή μας- των χαρακτηριστικών εκείνων στοιχείων, που ο αποδέκτης μας θα επιθυμούσε να πάρει.
Η αιτιολόγηση για την επιλογή του δώρου είναι "αυτό το δώρο φαίνεται καλό για μένα, επειδή ξέρω ότι είναι μοναδικά κατάλληλο για τον συγκεκριμμένο παραλήπτη" και όχι "αυτό το δώρο θα φανεί καλό γιατί είναι αυτό που θα ήθελε ο παραλήπτης μου" οι ειδικοί συνιστούν στους δωρητές δώρων, να σκέφτονται περισσότερο τι θα επέλεγε στη θέση τους ο παραλήπτης, πριν από την επιλογή εντός δώρου.
Η έρευνα έδειξε ότι κάνουμε καλύτερες επιλογές, όταν αγοράζουμε δώρα ταυτόχρονα, για πολλαπλούς παραλήπτες και τα παρόμοια δώρα, μπορούν να προσαρμοστούν, εάν προσθέσουμε μια προσωπική πινελιά. Επιλέγοντας το ίδιο δώρο σε μια ποικιλία χρωμάτων, ή με την προσθήκη μονογραμμάτων, αυτό μπορεί να γίνει μοναδικό για κάθε άτομο.
κάποιοι προσφέρουν δώρα που βαραίνουν τον αποδέκτη με ανεπιθύμητες ευθύνες (όπως ένα κουτάβι ή ένα δένδρο) αυτό που στην ουσία χαρίζουν είναι μια μεγάλη δέσμευση και σκληρή δουλειά. Αυτή η συμπεριφορά είναι συνήθως ένας τρόπος για να δεσμεύσεις κάποιον. Τα δώρα που παίρνουμε συχνά μας φέρνουν αναμνήσεις από ανεπιθύμητα δώρα που λάβαμε στην παιδική μας ηλικία (και κάλυπταν το κενό από την έλλειψη αγάπης και φροντίδας που αποζητούσαμε) έτσι, όταν προσφέρουμε δώρα, ίσως θέλουμε να δώσουμε στον αποδέκτη μας, την αγάπη που θέλαμε ως παιδιά.
Over-Individuation in Gift Giving: Shopping for Multiple Recipients Leads Givers to Choose Unique but Less Preferred Gifts
Mary Steffel
Northeastern University
Robyn A. LeBoeuf
Washington University in St. Louis
January 5, 2014
Journal of Consumer Research, Vol. 40, No. 6, 2014, pp. 1167-1180
Πηγή 23-12-15
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3372388/Don-t-panic-s-better-shop-Christmas-gifts-minute-Expert-reveals-3-simple-tricks-picking-best-presents.html
Τα δώρα επηρεάζουν τις σχέσεις μας, τις ενδυναμώνουν, τις επιβεβαιώνουν και βέβαια μπορεί να έχουν μηδαμινή επιρροή εάν είναι τυπικά και απρόσωπα.
O βασικός λόγος που ανταλλάσουμε δώρα είναι η ευχαρίστηση του παραλήπτη του δώρου, αλλά συνήθως επιλέγουμε για τον άλλο, αυτό που αρέσει και θέλουμε για εμάς τους ίδιους.
Επιλέγουμε δώρα, με βάση το κοινωνικό πλαίσιο και τις δικές μας επιθυμίες, έτσι χάνεται η δυνατότητα του δώρου να γίνει μια απρόσμενη πηγή χαράς, μια ευχάριστη έκπληξη.
Η αποδοχή ενός δώρου υπαγορεύεται επίσης από κοινωνικούς κανόνες «αν μου δώσεις κάτι, θα νιώσω ευγνωμοσύνη και επιθυμία να σου δώσω κι εγώ με τη σειρά μου»
η αποδοχή του δώρου σημαίνει αναγνώριση της πράξης και της γενναιοδωρίας του δωρητή και μας προτρέπει να γίνουμε και εμείς γενναιόδωροι.
Τα δώρα δημιουργούν υποχρεώσεις και σήμερα, όλο και περισσότερο, οι άνθρωποι φοβούνται να δώσουν και φοβούνται ακόμα περισσότερο να δεχτούν δώρα. Ωστόσο η άρνηση ενός δώρου σημαίνει απόρριψη μιας φιλίας ή ενός δεσμού, άρνηση να συνδεθούμε με το δωρητή, απόρριψη των κοινωνικών μας δεσμών, διάσταση στη σχέση μας με τον κόσμο.
Η γνωστή δήλωση "μα δεν ήταν ανάγκη" όταν δεχόμαστε ένα δώρο, εκφράζει μια αρνητική στάση και αποστασιοποιεί τον παραλήπτη από τον δωρητή.
Ερευνητές υποστηρίζουν ότι είναι καλύτερα να ψωνίζουμε τα δώρα των Χριστουγέννων, την τελευταία στιγμή, για να επιλέγουμε έτσι καλύτερα δώρα και οι παραλήπτες τους να παίρνουν αυτό που θέλουν πραγματικά
Η πολλή σκεπτικότητα για την μοναδικότητα ενός δώρου -δηλαδή για τις ιδιαίτερες προτιμήσεις του παραλήπτη- μπορεί να οδηγήσει σε ανεπιθύμητα δώρα
μπορεί να οδηγήσει ένα άτομο να επιλέξει τα δώρα, που εκπροσωπούν τις δικές του ιδέες και επιθυμίες και όχι αυτά που θα ήθελαν στην πραγματικότητα οι αποδέκτες τους.
αλλά οι αγοραστές της τελευταίας στιγμής, με την πίεση του χρόνου, είναι πιο πιθανό να αποφύγουν αυτά τα λάθη.
Η ιδέα ονομάζεται 'over-individuation,' και οι ερευνητές Mary Steffel (Ph.D.) στο Northeastern University και Robyn LeBoeuf στη Washington εξέτασαν αυτήν την ιδέα σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Έρευνας Καταναλωτών "Journal of Consumer Research"
με έξι κοινωνικά πειράματα, οι ερευνητές μελέτησαν τις συμπεριφορές των δωρητών δώρων που ψώνιζαν για πολλούς ανθρώπους. Βρήκαν ότι το κοινωνικό πλαίσιο (όπως εάν βγούμε για αγορά μαζί με ένα άλλο άτομο) επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη διαδικασία της επιλογής δώρων -και συνήθως όχι προς το καλύτερο- είτε πρόκειται για ψώνια της τελευταίας στιγμής, είτε για ψώνια που σχεδιάζαμε από καιρό να κάνουμε, το κλειδί για την καλή μας επιλογή, είναι η απλότητα.
όταν αγοράζουμε δώρα για περισσότερα από ένα, άτομα ταυτόχρονα, η μελέτη διαπίστωσε ότι έχουμε την τάση να συγκρίνουμε τους (δύο ή περισσότερους) αποδέκτες μας και να κάνουμε επιλογές που τονίζουν τις διαφορές της προσωπικότητάς τους.
Η εγωκεντρική εστίαση, όταν σκεφτόμαστε έντονα τι να προσφέρουμε ως δώρο σε κάποιον αποδέκτη, μπορεί να μας οδηγήσει στην απώλεια -από τη συνείδησή μας- των χαρακτηριστικών εκείνων στοιχείων, που ο αποδέκτης μας θα επιθυμούσε να πάρει.
Η αιτιολόγηση για την επιλογή του δώρου είναι "αυτό το δώρο φαίνεται καλό για μένα, επειδή ξέρω ότι είναι μοναδικά κατάλληλο για τον συγκεκριμμένο παραλήπτη" και όχι "αυτό το δώρο θα φανεί καλό γιατί είναι αυτό που θα ήθελε ο παραλήπτης μου" οι ειδικοί συνιστούν στους δωρητές δώρων, να σκέφτονται περισσότερο τι θα επέλεγε στη θέση τους ο παραλήπτης, πριν από την επιλογή εντός δώρου.
Η έρευνα έδειξε ότι κάνουμε καλύτερες επιλογές, όταν αγοράζουμε δώρα ταυτόχρονα, για πολλαπλούς παραλήπτες και τα παρόμοια δώρα, μπορούν να προσαρμοστούν, εάν προσθέσουμε μια προσωπική πινελιά. Επιλέγοντας το ίδιο δώρο σε μια ποικιλία χρωμάτων, ή με την προσθήκη μονογραμμάτων, αυτό μπορεί να γίνει μοναδικό για κάθε άτομο.
κάποιοι προσφέρουν δώρα που βαραίνουν τον αποδέκτη με ανεπιθύμητες ευθύνες (όπως ένα κουτάβι ή ένα δένδρο) αυτό που στην ουσία χαρίζουν είναι μια μεγάλη δέσμευση και σκληρή δουλειά. Αυτή η συμπεριφορά είναι συνήθως ένας τρόπος για να δεσμεύσεις κάποιον. Τα δώρα που παίρνουμε συχνά μας φέρνουν αναμνήσεις από ανεπιθύμητα δώρα που λάβαμε στην παιδική μας ηλικία (και κάλυπταν το κενό από την έλλειψη αγάπης και φροντίδας που αποζητούσαμε) έτσι, όταν προσφέρουμε δώρα, ίσως θέλουμε να δώσουμε στον αποδέκτη μας, την αγάπη που θέλαμε ως παιδιά.
Over-Individuation in Gift Giving: Shopping for Multiple Recipients Leads Givers to Choose Unique but Less Preferred Gifts
Mary Steffel
Northeastern University
Robyn A. LeBoeuf
Washington University in St. Louis
January 5, 2014
Journal of Consumer Research, Vol. 40, No. 6, 2014, pp. 1167-1180
Πηγή 23-12-15
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3372388/Don-t-panic-s-better-shop-Christmas-gifts-minute-Expert-reveals-3-simple-tricks-picking-best-presents.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου