Hμερομηνία δημοσίευσης: 09-03-08
Οικουμενική σύνθεση
Νέοι κληρικοί σε καίριες διοικητικές θέσεις
Του Νικου Παπαχρηστου
Οταν τον Οκτώβριο του 1991 ο από Χαλκηδόνος Βαρθολομαίος Αρχοντώνης εξελέγη, σε ηλικία μόλις 51 ετών, Οικουμενικός Πατριάρχης άνοιγε ένα νέο κεφάλαιο στη μακραίωνη ιστορία της μαρτυρικής Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως.
Περιστοιχισμένος από παλαιούς και έμπειρους ιεράρχες αλλά και από νεότερους και δυναμικούς κληρικούς έθεσε ως πρωταρχικό του στόχο την ενίσχυση, ενδυνάμωση και εμπλουτισμό του Πατριαρχείου σε ανθρώπινο δυναμικό. Σήμερα ο κ.κ. Βαρθολομαίος φαίνεται να ακολουθεί βήμα βήμα ένα συγκεκριμένο σχέδιο με στόχο την ανανέωση του Πατριαρχείου. Αυτό έγινε σαφές και από τον πρόσφατο «ανασχηματισμό» που πραγματοποίησε σε καίριες διοικητικές θέσεις.
Είναι χαρακτηριστική η απόφασή του να απαλλάξει από τα καθήκοντά του τον επί 17 χρόνια διευθυντή του ιδιαιτέρου Πατριαρχικού Γραφείου, Μητροπολίτη Σεβαστείας κ. Δημήτριο.
Στην επιστολή με την οποία του κοινοποίησε την απόφασή του, ο Πατριάρχης υπογράμμιζε τη σημασία να δοκιμασθούν και νεότεροι κληρικοί σε θέσεις ευθύνης προκειμένου να αποκτήσουν εμπειρίες στα διοικητικά θέματα του Φαναρίου.
Πάντως, ο κ.κ. Βαρθολομαίος προχώρησε στην κατάργηση του ιδιαιτέρου Πατριαρχικού Γραφείου που, από την ίδρυσή του, το 1972 από τον τότε Πατριάρχη Δημήτριο, υπήρξε διευθυντής του μέχρι και το 1990. Επανέφερε δε τον θεσμό του «εισηγητού» που ίσχυε έως και την πατριαρχία Αθηναγόρα. Εισηγητής ορίσθηκε ένας νεαρός και καλλιεργημένος κληρικός, ο διάκονος π. Ανδρέας Σοφιανόπουλος, με θεολογικές σπουδές σε Αθήνα και Στρασβούργο.
Παραιτήθηκε ο κ. Μελίτων
Η αντικατάσταση του κ. Δημητρίου οδήγησε σε παραίτηση τον συντονιστή των πατριαρχικών Γραμματειών και στενό του φίλο, μητροπολίτη Φιλαδελφείας κ. Μελίτωνα. Αν και δεν ήταν η πρώτη φορά που ο κ. Μελίτων έθεσε στη διάθεση του Πατριάρχη την παραίτησή του, αυτή τη φορά έγινε αποδεκτή εξαιτίας της επιμονής του. Η απομάκρυνση των δύο μητροπολιτών –εκούσια ή ακούσια– από τις διοικητικές τους θέσεις προκάλεσαν αίσθηση στον εκκλησιαστικό χώρο και όχι μόνο.
Πάντως, ήδη πριν από τρία χρόνια το εύρος των αρμοδιοτήτων του Φιλαδελφείας είχε περιορισθεί σημαντικά. Μέχρι τότε είχε την ευθύνη και της Αρχιγραμματείας της Συνόδου αλλά αντικαταστάθηκε από τον υπογραμματέα, αρχιμανδρίτη π. Ελπιδοφόρο Λαμπρινιάδη, έναν δυναμικό κληρικό με σπουδές στη Θεσσαλονίκη και τη Γερμανία. Τη θέση του στην υπογραμματεία ανέλαβε ο αρχιμανδρίτης π. Βαρθολομαίος Σαμαράς, πτυχιούχος της Φιλοσοφικής και Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης. Σε αυτούς τους δύο κληρικούς αναμένεται να περιέλθει μέρος των αρμοδιοτήτων που είχε ο κ. Μελίτων.
Τον περασμένο Νοέμβριο, ένας ακόμη νεαρός κληρικός, με βαθύτατη θεολογική κατάρτιση, προωθήθηκε σε επιτελική θέση. Ο π. Στέφανος Ντινίδης προήχθη από Αρχιδιάκονος σε Πρωτοσύγκελλο του Πατριαρχείου διαδεχόμενος τον μητροπολίτη Ικονίου κ. Θεόληπτο, ο οποίος υπηρέτησε στη θέση αυτή επί δεκαετία.
Οικουμενική σύνθεση
Ολα δείχνουν πως ο κ.κ. Βαρθολομαίος «επενδύει» στη νέα γενιά κληρικών του Πατριαρχείου. Σταδιακά δοκιμάζονται σε διάφορους τομείς ευθυνών, ενώ τους παρέχεται η δυνατότητα να εμπλουτίσουν τη θεολογική τους κατάρτιση σε κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου.
Ωστόσο, οι σημαντικότερες αλλαγές συνδέονται με τη λειτουργία της Ιεράς Συνόδου. Ηδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 ο κ.κ. Βαρθολομαίος αποφάσισε να συγκεντρώνονται κάθε δύο χρόνια στο Φανάρι οι μητροπολίτες του Πατριαρχείου από όλο τον κόσμο. Παρά τις αντιδράσεις των εθνικιστών της Τουρκίας που κάνουν λόγο για προσπάθεια «Βατικανοποίησης» του Πατριαρχείου, ο Πατριάρχης προχώρησε στο «άνοιγμα» της δωδεκαμελούς Συνόδου στην οποία πλέον μετέχουν και ιεράρχες από τις ανά τον κόσμο επαρχίες του Θρόνου. Παράλληλα, η σύνθεσή της ανανεώνεται κατά το ήμισυ ανά έξι μήνες.
«Στόχος του Πατριάρχη είναι όλοι οι μητροπολίτες του Θρόνου να αποκτήσουν διοικητική εμπειρία», προσθέτει ο ίδιος ιεράρχης. Κάτι εξαιρετικά σημαντικό, αφού όπως όλα δείχνουν –και παρά τις αντιδράσεις της Αγκυρας– ο επόμενος Οικουμενικός Πατριάρχης θα προκύψει από μια Σύνοδο Ιεραρχίας που η σύνθεσή της θα αντανακλά την Οικουμενικότητα της πρωτόθρονης Εκκλησίας της Ορθοδοξίας.
Πηγή:Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου