ΜΠΡΙΣΤΟΛ, Αγγλία – Παρά το μικρό τους μέγεθος, τα μυρμήγκια έχουν μεγάλες μεθόδους εκμάθησης νέων δεξιοτήτων και επαγγελμάτων. Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ χρησιμοποίησαν ένα μικρό ρομπότ για να ενωθούν με τα μυρμήγκια βράχου και να αποκαλύψουν τα μυστικά του να διδάσκουν ο ένας τον άλλον περίπλοκη συμπεριφορά, όπως οδηγίες προς μια νέα περιοχή.
Το κλειδί πίσω από τη διδασκαλία των μυρμηγκιών για μια άλλη διαδρομή είναι μέσω του διαδοχικού τρεξίματος. Ο εκπαιδευτής θα σπρώξει και θα ωθήσει ένα άλλο μυρμήγκι ως σήμα ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση ή ότι πρέπει να επαναπροσανατολιστούν. Μόλις ο μαθητής μάθει τη νέα διαδρομή και μπορέσει να βρει το δρόμο της επιστροφής στο σπίτι, γίνεται δάσκαλος. Στη συνέχεια οδηγούν ένα άλλο μυρμήγκι και ο κύκλος επαναλαμβάνεται.
«Η διδασκαλία είναι τόσο σημαντική στη ζωή μας που ξοδεύουμε πολύ χρόνο είτε δίνοντας οδηγίες στους άλλους είτε διδασκόμενοι οι ίδιοι. Αυτό θα πρέπει να μας κάνει να αναρωτηθούμε εάν η διδασκαλία συμβαίνει πράγματι σε μη ανθρώπινα ζώα», λέει ο Nigel Franks, καθηγητής της Σχολής Βιολογικών Επιστημών του Μπρίστολ σε μια δήλωση . «Και, στην πραγματικότητα, η πρώτη περίπτωση στην οποία η διδασκαλία αποδείχθηκε αυστηρά σε οποιοδήποτε άλλο ζώο ήταν σε ένα μυρμήγκι ».
Η ομάδα κατασκεύασε ένα ρομπότ που θα μπορούσε να αντικαταστήσει το δάσκαλο μυρμήγκι. Εάν τα άλλα μυρμήγκια ήταν σε θέση να ακολουθήσουν την προσέγγιση του ρομπότ, τότε θα έδειχνε ότι η ομάδα γνώριζε όλα τα στοιχεία για τη διδασκαλία των μυρμηγκιών.
Μυρμήγκι που οδηγεί άλλο μυρμήγκι σε νέα φωλιά, γνωστή ως tandem running.
Μετά την κατασκευή του ρομπότ, οι ερευνητές δημιούργησαν μια μεγάλη αρένα για να βάλουν απόσταση μεταξύ της παλιάς, χαμηλής ποιότητας φωλιάς και μιας νεότερης που θα μπορούσε να οδηγηθεί από ένα ρομπότ. Οι επιστήμονες μπόρεσαν να μετακινήσουν το ρομπότ σε κυματιστές και ευθείες προσεγγίσεις χρησιμοποιώντας μια συρόμενη γέφυρα, που ονομάζεται γέφυρα, συνδεδεμένη σε αυτό. Το ρομπότ ήρθε εξοπλισμένο με ελκυστικούς αρωματικούς αδένες από ένα μυρμήγκι εργάτη, για να μιμηθεί τις φερομόνες ενός δασκάλου μυρμηγκιού.
«Περιμέναμε ένα μυρμήγκι να φύγει από την παλιά φωλιά και να βάλει την καρφίτσα ρομπότ, στολισμένη με ελκυστικές φερομόνες, ακριβώς μπροστά της», εξηγεί ο Franks. «Η κεφαλή της καρφίτσας ήταν προγραμματισμένη να κινείται προς τη νέα φωλιά είτε σε ευθύγραμμο μονοπάτι είτε σε μια όμορφα κωνική. Έπρεπε να επιτρέψουμε στο ρομπότ να διακοπεί στο ταξίδι του, από εμάς, έτσι ώστε να περιμένουμε το επόμενο μυρμήγκι να προλάβει αφού κοιτάξει γύρω του για να μάθει ορόσημα.»
Η γέφυρα είχε έναν άλλο σκοπό: να παρακολουθεί το μονοπάτι του μυρμηγκιού που επέστρεφε και αν ακολούθησε τις οδηγίες του ρομποτικού δασκάλου. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το ρομπότ κατάφερε να διδάξει στο μαθητή μυρμήγκι πώς να επιστρέψει στην παλιά φωλιά, ανεξάρτητα από το αν η διαδρομή ήταν καμπυλωτή ή άμεση.
"Ένα ίσιο μονοπάτι μπορεί να είναι πιο γρήγορο, αλλά ένα μονοπάτι με στροφές θα παρείχε περισσότερο χρόνο στον οποίο το ακόλουθο μυρμήγκι θα μπορούσε να μάθει καλύτερα ορόσημα, ώστε να βρει το δρόμο του για το σπίτι τόσο αποτελεσματικά σαν να ήταν σε ευθεία διαδρομή", προσθέτει ο Franks. Όχι μόνο τα ρομπότ δίδαξαν σε άλλα μυρμήγκια πώς να φτάσουν στο σπίτι, αλλά και εκείνα που διδάχτηκαν από αυτό σε σύγκριση με τα μη διδαχθέντα ήταν πιο επιτυχημένα και πιο γρήγορα στο ταξίδι της επιστροφής τους.
21-8-22 https://studyfinds.org/robot-ant-learns-teaching-secrets/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου