Πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ μοίρασαν «μυστικά» την τελευταία πενταετία (2006-2010) οι ηγεσίες του υπουργείου Εξωτερικών «λαδώνοντας» με απόρρητα κονδύλια τον (εξω)θεσμικό μηχανισμό της ελληνικής διπλωματίας. Το προβλεπόμενο για το 2011 «λάδι», το οποίο έχει στα χέρια του ο σημερινός ΥΠΕΞ Δημήτρης Δρούτσας, είναι 34 εκατ. ευρώ (για αρχή, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του ΥΠΕΞ για το 2011), τα οποία διατίθενται «για εθνικούς σκοπούς» με τη διαμεσολάβηση «γνωστών και φίλων»...
Την ίδια στιγμή στις διπλωματικές αποστολές της χώρας στο εξωτερικό κόβονται οι δαπάνες ακόμα και για κωλόχαρτο. Το μαύρο χρήμα αξιοποιείται από την ηγεσία του υπουργείου για να εξασφαλίσει τη λειτουργία του εξωθεσμικού μηχανισμού (στρατιές συμβούλων, ειδικών και επαγγελματιών επιστημόνων χειροκροτητών) άσκησης της εξωτερικής πολιτικής της χώρας.
Αδιαφάνεια
Το αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι ολοφάνερο, ειδικά σε ό,τι σχετίζεται με τα ελληνοτουρκικά, και το διαπιστώνουν οι κάτοικοι πολλών ελληνικών νησιών από τις πτήσεις των τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών πάνω από το κεφάλι τους.
Ο... καλολαδωμένος μηχανισμός προσφέρει στην ηγεσία του ΥΠΕΞ σπουδαίες υπηρεσίες, καθώς φροντίζει, π.χ., να απορροφά τους κραδασμούς που προκαλούν οι (επιεικώς...) άστοχοι χειρισμοί που ήδη οδηγούν στην εδραίωση της τουρκικής «άποψης», σύμφωνα με την οποία το Καστελόριζο δεν έχει δικαίωμα σε υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ...
Το ακριβές ποσόν των απορρήτων δαπανών στο ΥΠΕΞ είναι αδιευκρίνιστο και υπολογίζεται «κατά προσέγγιση». Διότι, πέραν των όσων εγγράφονται στον προϋπολογισμό, πάντοτε μεταφέρονται και επιπρόσθετα ποσά από άλλους κωδικούς του ΥΠΕΞ, με έγκριση του Γενικού Λογιστηρίου. Από τους απολογισμούς (των προϋπολογισμών) που καταθέτει το ΥΠΟΙΚ στη Βουλή μετά διετία προκύπτει υπερδιπλασιασμός του εκάστοτε αρχικώς εγκριθέντος κονδυλίου.
Από αυτούς τους απολογισμούς προκύπτει ότι τα προϋπολογισμένα απόρρητα κονδύλια, αν και ήταν κάθε χρόνο περί τα 18 εκατ., εκτοξεύθηκαν σε 45 εκατ. (2006), σε 41,81 εκατ. (2007), σε 43,96 εκατ. (2008). Το 2010 είχαν προϋπολογιστεί πάλι 18 εκατ. και είναι ακόμη άγνωστο πόσα κατέληξαν να είναι...
Για το 2011 ουδέν ποσόν ανεγράφη στον προϋπολογισμό του ΥΠΕΞ. Ωστόσο, ύστερα από ερώτηση του βουλευτή του ΛΑΟΣ Κοραντή, μαθαίνουμε με γραπτή απάντηση των Παπακωνσταντίνου - Δρούτσα ότι ορίστηκε, ως απόρρητες δαπάνες, ποσό 34 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή, τα απόρρητα κονδύλια καλύπτουν κάποια πάγια έξοδα ενίσχυσης Πατριαρχείων, αντιμετώπισης της τουρκικής διείσδυσης στη Θράκη κ.λπ. Αυτή είναι η συνήθης «απάντηση», αν ρωτήσει κανείς πού πάνε τα λεφτά. Η «απάντηση» συνοδεύεται με υπαινικτικούς μορφασμούς που παραπέμπουν σε απόρρητους, «άγιους», «εθνικούς» σκοπούς.
Υπάρχει, ωστόσο, βάσιμος αντίλογος: Αν εκεί πράγματι πηγαίνει η πλειονότητα των απορρήτων (ουδέν ψευδέστερον!), ποιο το κώλυμα να ζητούνται αποδείξεις, έστω για τη διασφάλιση αυτών των διπλωματών που παραδίδουν τα σχετικά «τούβλα»; (Πάντοτε τα απόρρητα διακινούνται τοις μετρητοίς! Θα προβλεφθεί άραγε η διακίνηση αυτού του χρήματος μέσω τραπεζών, όπως ορίζει πια ο νόμος για όλες τις συναλλαγές πάνω από 1.500 ευρώ;).
Οι συνηθέστεροι και πιο τακτικοί αποδέκτες των απόρρητων δαπανών προκύπτουν ακριβώς από την όλη διαδικασία ανεξέλεγκτης και αδιαφανούς διάθεσής τους. Υπ' αυτήν την έννοια προκύπτουν κάποιες ερωτήσεις:
Ποιοι τα παίρνουν
♦ Έχουμε, άραγε, ως ελληνικό ΥΠΕΞ τόσες «πηγές», «πράκτορες», «επαφές» σε διεθνείς οργανισμούς, ξένες κυβερνήσεις και Κοινοβούλια που απαιτούν αυτά τα θηριώδη ποσά;
♦ Αν έχουμε, ποιες οι απόρρητες και πολύτιμες πληροφορίες τους, ποια η υποστήριξη που πανάκριβα πληρώνουμε;
♦ Είχαμε, μετά την ένταξη της Κύπρου στην Ε.Ε., κάποια μείζονα επιτυχία;
Ποιους «λαδώσαμε» (και γιατί;) στη φάση προετοιμασίας του σχεδίου Ανάν, πριν μας σερβιριστεί τον Μάρτιο του 2004, όταν ο σημερινός υπουργός είχε «πάρει απάνω του» την ελληνική συνεισφορά στη σύνταξη του περιώνυμου σχεδίου;
♦ Αλήθεια, τότε, ως σύμβουλος του υπουργού, από ποιον κωδικό πληρωνόταν;
♦ Η αναπληρώτρια καθηγήτρια της Νομικής Αθηνών, που μετέχει στις διερευνητικές επαφές με την Τουρκία - σύζυγος πανεπιστημιακού επίσης και επαγγελματία «καταναλωτή» κονδυλίων μέσω ΜΚΟ - από ποιο κονδύλι πληρώνεται;
Πέραν τούτων, αποδέκτες των μυστικών κονδυλίων είναι και λίγοι (συνολικά 30-35) και «σοφά» επιλεγμένοι διπλωμάτες. Αυτοί όμως είναι μια άλλη ιστορία...
Ποιοι τα μοιράζουν
Τα απόρρητα διανέμει ο εκάστοτε διευθυντής του διπλωματικού γραφείου του υπουργού. Επί Παπανδρέου, πριν από το 2004, οι Δ. Παρασκευόπουλος και Ιωάννης - Αλέξιος Ζέπος (σήμερα γ.γ.), επί Ντόρας ο Κ. Χαλαστάνης (σήμερα τρίτη θητεία στο Παρίσι, ως πρέσβης πλέον), επί Παπανδρέου μετά την 5.10.2009 πάλι ο Δ. Παρασκευόπουλος, επί Δρούτσα ο Χρ. Παναγόπουλος. Αυτοί μοιράζουν το παιχνίδι. Χαρακτηριστικό είναι ότι στις 10.10.2004 ήλθαν με απόσπαση στην Αθήνα δύο διοικητικές υπάλληλοι από Σκόπια και Βουκουρέστι και ανέλαβαν καθήκοντα στα διπλωματικά γραφεία υπουργού και αναπληρωτή υπουργού. Τον Μάιο 2010 αποκάλυψε η «Ελευθεροτυπία» ότι παρέμεναν τοποθετημένες σε Σκόπια και Βουκουρέστι, ενώ ελάμβαναν στην Αθήνα επιπρόσθετη ημερήσια αποζημίωση σαν αποσπασμένες εκτός έδρας! Σύνολο μηνιαίων αποδοχών 11.000 και 10.000 ευρώ αντιστοίχως. Ήταν και (όπως λέγεται) παραμένουν οι ταμίες των απορρήτων στα δύο γραφεία: προφανώς, όταν διακινείς εκατομμύρια σε μετρητό, δεν μπορείς να αμείβεσαι με 1.500 ευρώ μηνιαίως Αξίζει να σημειωθεί ότι, όταν είχε βγει στον αέρα το θέμα των υπεραμοιβών των εν λόγω δύο κυριών, ο εκπρόσωπος του ΥΠΕΞ είχε πει ότι θα επέστρεφαν τα «αδικαιολογήτως καταβληθέντα» χρήματα. Δεν επέστρεψαν τίποτε...
Τι λένε οι διπλωμάτες
Δεδομένου ότι το ισχύον σύστημα οδηγεί στο να είναι κάθε διπλωμάτης ύποπτος σαν αποδέκτης απόρρητων κονδυλίων, η Ένωση Διπλωματικών Υπαλλήλων έχει προτείνει με ανακοινώσεις της (Δεκέμβριος 2009 - Ιούλιος 2010, δηλαδή επί θητείας του προηγουμένου Δ.Σ.) να κρατούνται παραστατικά και εντός εξαμήνου, πριν καταστραφούν, να τίθενται, με υποχρέωση μυστικότητας, υπόψη του προέδρου της Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής και δύο ανώτατων δικαστικών... Όσοι πάντως από τους διπλωμάτες (συνδικαλιστές και άλλοι) ζητούν - ανάμεσα στα άλλα -έλεγχο στον τρόπο διαχείρισης των μυστικών κονδυλίων διώκονται ανηλεώς από το σύστημα είτε με πειθαρχικές ποινές είτε- το κυριότερο -με υπηρεσιακή περιθωριοποίηση (ψυγείο).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου