Μετα την ανακοίνωση της κατασκευής της "Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης" δηλαδή ενός δεύτερου περάσματος από τη Μαύρη Θάλασσα προς τη Θάλασσα του Μαρμαρά , η προσοχή όλων στράφηκε στο κόστος και στην βιωσιμότητα του έργου.
Συνολικά η κατασκευή του "Δευτερου Βοσπόρου" θα κοστίσει τουλάχιστον 10 δισ. δολάρια. Για να μπορέσει η Τουρκία να κατασκευάσει αυτό το έργο ή θα πρέπει να το δώσει σε ιδιώτες η να το κατασκευάσει με ίδιους πόρους. Ομως το έργο για να είναι βιώσιμο θα πρέπει να πλοία να περνούν απο τη Διώρυγα και όχι απο το Βόσπορο και να καταβάλλουν τα ανάλογα τέλη.
Εδω είναι το κρίσιμο σημείο που πολλά θα εξαρτηθούν απο τη Ρωσία αλλά ακόμη και απο τους έλληνες εφοπλιστές.
Καθώς η συνθήκη του Μοντρέ προβλέπει την ελέυθερη διέυλευση των πλοίων απο το Βόσπορο η Ρωσία που περνά τα πετρελαιοφόρα απο το Βόσπορο θα μπορεί να τονίσει οτι λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα και να εξακολουθεί να περνά τα πλοία της μόνο απο τα Στενά του Βοσπόρου. Όπως και οι Έλληνες εφοπλιστές που κατέχουν το δέυτερο μεγαλύτερο στόλο του κόσμου ,με τα πετρελαιοφόρα τους μεταφέρουν πετρέλαιο σε όλο το κόσμο , όπως και με τα φορτηγά πλοία θα μπορούν να επιμείνουν στη χρήση των Στενών. Η Τουρκία αυτό δεν μπορεί να το εμποδίσει λόγω της συνθήκης του Μοντρέ.
Σ'αυτή τη περίπτωση το έργο της Διώρυγας του Βοσπόρου δεν θα είναι βιώσιμο καθώς οι βασικοί χρήστες του θα μπορούν να χρησιμοποιούν το Βόσπορο για να μην πληρώνουν τα υψηλά τέλη της Διώρυγας και να μην ελέγχονται απο κανέναν για το φορτίο τους. Aυτο σημαίνει τη βέβαιη χρεοοκοπία του πιθανού ιδώτη κατασκευαστή της Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης.
Εδω αναμένεται να παρέμβει η τουρκική διπλωματία που σύμφωνα με το τηλεοπτικό δίκτυο NTV θα προσπαθήσει να πείσει τη Ρωσία να χρησιμοποεί τη Διώρυγα αντί του Βοσπόρου. Οι Ρώσοι επειδή πάντα ενδιαφέρονται να έχουν εύκολη πρόσβαση στα "ζεστά νερά" της Μεσογείου αναμένεται να διαπραγματευτούν σκληρά.
Το ερώτημα είναι τι ετοιμάζεται να κάνει η ελληνική διπλωματία , καθώς η χώρα μας με το στόλο της διαθέτει ενα ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου