Παράλληλα με την μεγάλη αεροπορική γιορτή της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας (THK) για την 100η επέτειό της, τον προηγούμενο Ιούνιο στη Σμύρνη, πραγματοποήθηκε τον ίδιο μήνα και η 2η μεγάλη αεροπορική άσκηση φέτος, με την επωνυμία Anadolou Kartali 2011, στο Ικόνιο την έδρα της 3ης Κύριας Βάσης Αεριωθουμένων. Το Ικόνιο βρίσκεται περί τα 250 χλμ. νότια της τουρκικής πρωτεύουσας, ενώ η αεροπορική βάση περί τα 15 χλμ. βόρεια της πόλεως.
Η συγκεκριμένη σειρά ασκήσεων έχει μεγάλη σημασία για την Τουρκική Πολεμική Αεροπορία. Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες της αεροπορικής ηγεσίας, κάθε αεροπορική μονάδα είναι υποχρεωμένη να λάβει μέρος σε αυτή την άσκηση. Η μοναδική μονάδα που λαμβάνει σε κάθε άσκηση μέρος είναι η (Mοίρα) Filo 151, εξοπλισμέναη με μαχητικά F-16 C/D Block 50 για αποστολές καταστολής εχθρικής επίγειας αεράμυνας (SEAD).
Το 1998 είχαν διοργωνθεί δύο μεγάλες ασκήσεις στην βάση του Ιντσιρλίκ, με τη συμμετοχή των Αμερικανών, οι οποίες σημείωσαν επιτυχία. Λίγο αργότερα η τουρκική στρατιωτική ηγεσία αποφάσισε την ίδρυση ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού κέντρου στο Ικόνιο, και το 2000 ξεκίνησαν οι εργασίες ανέγερσης των υποδομών. Η σειρά ασκήσεων, στις καλές εποχές των άριστων διπλωματικών σχέσων μεταξύ Ιερουσαλήμ και Άγκυρας, απόκτησε πολυεθνικό και λίγο αργότερα και διακλαδικό χαρακτήρα.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των διοργανωτών, κατά την δεκαετή διάρκεια της σειράς ασκήσεων, στρατιωτικά αεροσκάφη από συνολικά 14 χώρες έχουν πραγματοποιήσει συνολικά 17.500 εξόδους. Από το 2001 έως σήμερα, πραγματοποιήθηκαν συνολικά 29 σειρές ασκήσεων. Το πεδίο εξάσκησης είναι περί τα 4.633 τετραγωγικά χιλιάδες μίλια μεγάλο, από μηδέν έως και πενήντα χιλιάδες πόδια ύψος. Η έκταση περιλαμβάνει ένα κέντρο κατάρτισης θεάτρου επιφανείας-αέρος, το οποίο υπάγεται στην Μοίρα Ηλεκτρονικού Πολέμου στο Ικόνιο.
Η απόλυτη έκπληξη ήρθε πέρυσι, όταν στην άσκηση έλαβαν μέρος και στρατιωτικά αεροσκάφη από την Κίνα. Παρά τις περί αντιθέτου αναφορές αρχικά, στην άσκηση Anadolou Kartali 2010-3, η οποία έλαβε χώρα το διάστημα 11-22 Οκτωβρίου 2010, στο Ικόνιο προσγειώθηκαν τέσσερα Su-27 UBK και ένα IL-76 από την Κίνα. Τα κινεζικά αεροσκάφη, τα οποία προηγουμένως έκαναν χρήση του εναρίου χώρου αλλά και της επικράτειας του Ιράν, εξασκήθηκαν με τουρκικά F-4E Phantom, όπως παρουσιάστηκε σε μια σειρά φωτογραφιών στο Διαδίκτυο. Δεν έγινε ευρύτερα γνωστό εάν υπήρξε και ανταλλαγή πληρωμάτων ή εάν με τα κινεζικά Su-27 εξασκήθηκαν και άλλα μαχητικά της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Στην Anadolou Kartali 2011-2 έλαβαν μέρος εκτός από την Τουρκία, αεροσκάφη και πληρώματα των Ηνωμένων Πολιτειών, της Σαουδικής Αραβίας, της Ιορδανίας, της Ισπανίας, όπως και εναέρια ραντάρ του ΝΑΤΟ. Νωρίτερα είχαν δηλώσει συμμετοχή πολλές περισσότερες χώρες, αλλά λόγω των επιχειρήσεων στο πολεμικό θέατρο της Λιβύης, όπως και για άλλους λόγους, υπήρξαν στη συνέχεια αρκετές ακυρώσεις. Αναλυτικότερα έλαβαν μέρος:
Τουρκία
111η Μοίρα 4 x F-4E Phantom
132η Μοίρα 4 x F-4E Phantom, 4xF-16 C/D
133η Μοίρα 4 x F-5 A/B
151η Μοίρα 6 x F-16 C/D
192η Μοίρα 6 x F-16 C/D
222η Μοίρα 1 x C-130B
6η Κύρια Βάση Αεριωθουμένων 2 x AS532A2
Ηνωμένες Πολιτείες
31η Μοίρα 8 x F-16 C/D
Σαουδική Αραβία
6η Μοίρα 8 x F-15S
18η Μοίρα 1 x E-3A
Ιορδανία
1η Μοίρα 3 x F-16 AM/BM
Ισπανία
12η Μοίρα 6 x F-18A
ΝΑΤΟ
NAEW&CF 2 x E-3A
Όλα τα αεροσκάφη που λαμβάνουν μέρος στην άσκηση, φέρουν εξοπλισμό ACMI, μέσω του οποίου γίνεται μεταφορά δεδομένων στο κέντρο επιχειρήσεων, σε πραγματικό χρόνο. Το σύστημα είναι σε θέση να μεταφέρει δεδομένα τόσο από εναέρια, όσο και από επίγεια ραντάρ, όπως και από επίγειες αντιεροπορικές συστοιχίες. Η C2 εγκατάσταση είναι παράλληλα και κέντρο του Multi-Aegis Site Emulator του ΝΑΤΟ, και όλες οι πτήσεις κατά τη διάρκεια της ασκήσεως ελέγχονται από δω. Η εγκατάσταση διαθέτει μια αίθουσα χωρητικότητας 450 ατόμων, για την ενημέρωση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
Τα αεροσκάφη E-3A του ΝΑΤΟ ελέγχουν τις μπλε δυνάμεις. Κάπου το 2013 το ρόλο αυτό αναμένεται να αναλάβουν τα τέσσερα Boeing 737-700 AEWW&C που είναι να παραλάβει η THK. Στο Ικόνιο υπάρχουν ήδη οι εγκαταστάσεις για αυτά τα αεροσκάφη, τα οποία όταν παραληφθούν θα ενταχθούν στην 131 Filo. Το Ικόνιο είναι να αναβαθμιστεί περαιτέρω από το 2015 και μετά, με την άφιξη των πρώτων F-35 και μερικών υπερσύγχρονων εξομοιωτών πτήσης.
Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, μια πρώτη πρόσκληση έγινε φέτος εκ μέρους της Τουρκίας προς την Ελλάδα, για συμμετοχή της Πολεμικής μας Αεροπορίας στην εκπαιδευτική σειρά Anadolou Kartali. Φέτος για πρώτη φορά έλαβε μέρος η Σαουδική Αραβία, η οποία μάλιστα ανέπτυξε και τα αεροσκάφη E-3A, τα οποία φιλοξενήθηκαν στη βάση του Ιντσιρλίκ, η έδρα των εναρέριων τάνκερ KC-135R της ΤΗΚ, τα οποία υποστήριξαν τις δραστηριότητες στο Ικόνιο. Η αποστολή της Σαουδικής Αραβίας συνοδεύτηκε και από αεροσκάφη C-130.
Κατά τις πρώτες δύο μέρες της Anadolou Kartali 2010-2, τα πληρώματα των συμμετέχοντων μονάδων των τρίτων χωρών πραγματοποίησαν μια σειρά πτήσεων με σκοπό τη γνωριμία του τουρκικού αναγλύφου της περιοχής. Στο υπόλοιπο των δύο βδομάδων, σε καθημερινή βάση πραγματοποιήθηκαν δύο αποστολές πακέτων αεροσκαφών ανά ημέρα. Υπό την καθοδήγηεη ενός επίγειου ραντάρ αναχαίτισης, τον ρόλο των επιτιθέμενων ερυθρών δυνάμεων ανέλαβαν οι Filo 133 και 132. Η Filo 133 εξοπλίζεται με F-5 A/B, ενώ η 132 διαθέτει F-4E και F-16 C/D Block 40. Τα AS532A2 της 6ης Κύριας Βάσης Αεριωθουμένων ανέλαβαν αποστολές SAR/CSAR, αλλά συμμετείχαν και σε ρόλο προωθημένου εναέριου ελεγκτή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου