Τρίτη 22 Ιουνίου 2010

Ο αγωγός Φυσικού Αερίου θα διέλθει και μέσω Αλβανίας ΚΑΤΟΠΙΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗΣ ΑΠΑΙΤΗΣΗΣ;

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις στην Πέρδικα Θεσπρωτίας.

• Τελικά φαίνεται πως θα προχωρήσει ο Ελληνοϊταλικός Αγωγός Φυσικού Αερίου με τη συμμετοχή της Τουρκίας, αφού υπογράφτηκε σχετικό «Μνημόνιο Κατανόησης».


Όπως έγραψε και πρόσφατα ο «Π.Λ.» το αρνητικό σ’ αυτή την υπόθεση είναι ότι θέση της Τουρκίας αποτελεί η παράκαμψη της Θεσπρωτίας και η διέλευση του αγωγού από τη γειτονική Αλβανία. Με δεδομένο ότι στην Πέρδικα εξακολουθούν να αντιδρούν έντονα, προκειμένου να μη γίνει εκεί ο Σταθμός Συμπίεσης, στην ουσία ευνοείται εκ των πραγμάτων η εναλλακτική λύση της Αλβανίας, που, εκτός από τους Τούρκους, την προτιμούν και οι Ιταλοί. Οι εταιρeίες φυσικού αερίου των τριών χωρών που συμμετέχουν στο έργο και υπέγραψαν το «Μνημόνιο Κατανόησης», καθώς και η κοινή δήλωση των τριών υπουργείων, αφήνουν ανοιχτό αυτό το ενδεχόμενο. Το κρίσιμο σημείο είναι η συμμετοχή της Τουρκικής εταιρίας φυσικού αερίου στον Ελληνοϊταλικό υποθαλάσσιο αγωγό.

Το Μνημόνιο που υπέγραψαν στην Άγκυρα η Ιταλική Edison, η ΔΕΠΑ και η τουρκική BOTAS θέτει το πλαίσιο για τη διέλευση μέσω Τουρκίας του φυσικού αερίου που προορίζεται για τον αγωγό, σημείο στο οποίο είχαν «κολλήσει» την τελευταία τριετία (από το 2007, οπότε λειτούργησε ο Ελληνοτουρκικός αγωγός) οι διαδικασίες για την προώθηση του έργου. Σ’ αυτό προβλέπεται και η χρησιμοποίηση της υφιστάμενης δυναμικότητας της Botas μέχρι τα Ελληνικά σύνορα, για τις ποσότητες αερίου που χρειάζεται ο αγωγός ITGI.

Από κει και μετά, όμως, η Τουρκία κάνει… παζάρια για τον τόπο διέλευσης του αγωγού. Στην κοινή δήλωση των τριών υπουργείων σημειώνεται ότι «τα μέρη επιβεβαιώνουν τη δέσμευσή τους να υλοποιήσουν το σχέδιο ITGI και θεωρούν ότι το σημερινό MOU μεταξύ των τριών εταιρειών αποτελεί το έναυσμα για την περαιτέρω ενίσχυση της εμπορικής τους συνεργασίας, με βάση τις αρχές του εθνικού και διεθνούς δικαίου».

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, το Μνημόνιο δεσμεύει τη δυναμικότητα διαμετακόμισης που απαιτείται για την οικονομική βιωσιμότητα του αγωγού αλλά, επιπλέον, δίνει τη δυνατότητα να διασφαλισθεί φυσικό αέριο για την άμεση τροφοδοσία της ελληνικής αγοράς, μέσω του Ελληνο-Τουρκικού αγωγού, πριν από την υπογραφή των τελικών συμφωνιών παροχής αερίου που απαιτούνται για να λειτουργήσει ο Ελληνο – Ιταλικός Αγωγός.

Στο Μνημόνιο επισημαίνεται ότι «ενισχύεται πολλαπλά η συνεργασία μεταξύ Edison, ΔΕΠΑ και Botas, περιλαμβανομένης της πιθανής συμμετοχής της Botas στην εταιρεία IGI Ποσειδών ΑΕ, στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η Edison και η ΔΕΠΑ και η οποία είναι υπεύθυνη για την κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας (του αποκαλούμενου αγωγού Ποσειδών). Παράλληλα, θα εξετασθεί η πιθανή συμμετοχή της Edison και της ΔΕΠΑ στην αναγκαία αναβάθμιση του τουρκικού δικτύου που θα επιτρέψει τη διέλευση των προοριζόμενων για τον ITGI ποσοτήτων αερίου».

Πηγή: ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ

ellas2

Δεν υπάρχουν σχόλια: