«Η Ολλανδία είναι η χώρα μου,
αλλά δεν νιώθω 100% ότι εδώ είμαι στο σπίτι μου (ή στη πατρίδα μου)», λέει σε ένα
βίντεο μία νεαρή Ολλανδέζα που ασπάστηκε το Ισλάμ. Και πρόκειται φυσικά για
εθνικά Ολλανδέζα, όχι μετανάστρια με Ολλανδική υπηκοότητα ή παιδί μεταναστών.
Ο καθηγητής Νεολληνικών
Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του του Birmingham της Αγγλίας, Δημήτρης Τζιόβας γράφει
σε άρθρο του με τίτλο «Το Δίλημμα της Ετερότητας»: «Πολλοί νέοι μουσουλμάνοι,
αν και γεννήθηκαν σε ευρωπαϊκές χώρες και είναι νόμιμοι πολίτες τους,
αισθάνονται πατρίδα τους το Ισλάμ παρά τη χώρα καταγωγής ή ανατροφής τους και
έτσι από μέλη μιας μειονότητας εξελίσσονται σε υπερασπιστές μιας συμπαντικής
αδελφότητας».
Τα ευρήματα δημοσκόπησης που
έγινε από το Ερευνητικό Κέντρο Pew έδειξαν ότι σε αντίθεση με τους γηγενείς πληθυσμούς,
οι μουσουλμάνοι της Ευρώπης αυτοπροσδιορίζονται με βάση τη θρησκεία τους και όχι
με την υπηκοότητα του κράτους στο οποίο ανήκουν. Έτσι, οι Βρετανοί μουσουλμάνοι
θεωρούν τον εαυτό τους πρώτα Μουσουλμάνο και μετά πολίτη της χώρας σε ποσοστό 81%,
ενώ το αντίθετο (πρώτα πολίτη της χώρας και μετά Μουσουλμάνο) αισθάνεται μόνο το
7%! Χαρακτηριστικά είναι τα αντίστοιχα ποσοστά στους Βρετανούς χριστιανούς. 24%
αισθάνονται πρώτα Χριστιανοί και μετά πολίτες της χώρας και το 59% πρώτα πολίτες
της χώρας και μετά Χριστιανοί.
Στην φωτογραφία: Γερμανός που ασπάστηκε το Ισλάμ. Από βίντεο στο youtube, το οποίο είναι γεμάτο με μεταταστροφές νεραών, κυρίως, Ευρωπαίων στο Ισλάμ... |
Και όλα αυτά αφορούν κατά
κύριο λόγο μη εθνικά Βρετανούς. Αλλά μήπως υπάρχει διαφορά στους εθνικά Ευρωπαίους
που ασπάζονται το Ισλάμ; Νιώθουν πρώτα Γερμανοί, Ολλανδοί, Ιταλοί… Έλληνες ή πρώτα
Μουσουλμάνοι ;
Ξαναθυμηθείτε τον Βρετανόπου δήλωσε ότι είναι πρώτα μουσουλμάνος και μετά Βρετανός, καθώς και τον Σέρβοποδοσφαιριστή που αρνήθηκε να τραγουδήσει τον εθνικό ύμνο της πατρίδας του.
Διαβάστε παρακάτω ένα
ενδιαφέρον απόσπασμα - άρθρο του Καθηγητή της Θεολογικής
Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Στυλιανού Παπαδόπουλου (1933-2012) από το βιβλίο «Ελληνορθόδοξη Παράδοση: Ρίζωμα καί Προοττική», επιλογή κειμένων και επιμέλεια: Κων/νος Χολέβας. (Ορθοδοξία και Ελληνισμός,
1999). Δημοσιεύτηκε ως άρθρο με τον τίτλο «Όποιος έχανε την ορθοδοξία έχανε και
την ελληνική του συνείδηση» στο περιοδικό ΔΙΑΛΟΓΟΣ, τεύχος 36.
Γνωρίζουμε, ιστορικά ότι πολλοί ορθόδοξοι βυζαντινοί, που είχαν ελληνική
συνείδηση, έφυγαν από τις εστίες τους πρίν και κατά την πτώση της μικρής πλέον βυζαντινής αυτοκρατορίας προς τις χώρες της δυτικής Ευρώπης. Ο ΙΕ΄ αιώνας γνώρισε στη Δύση πολλούς ορθόδοξους Έλληνες, επώνυμους των γραμμάτων, των τεχνών και του πλούτου. Από αυτούς,
η συντριπτική
πλειοψηφία γρήγορα ή αργά προσχώρησε στον Ρωμαιοκαθολικισμό, εγκαταλείποντας θεληματικά ή με πιέσεις ηθικές και οικονομικές την Ορθοδοξία.
Παράλληλα όμως
και χωρίς
καθυστέρηση, αυτοί
όλοι έχασαν και την ελληνικότητά τους, την ελληνική τους συνείδηση. Γι’
αυτό κι έχουμε ιστορικό παράδοξο, σκάνδαλο
κυριολεκτικά. Δεν
δημουργήθηκε και
δεν είχαμε
πουθενά στις
ξένες χώρες συγκροτημένη ελληνική κοινότητα με ρωμαιοκαθολικό ή προτεσταντικό θρήσκευμα. Κοινότητες συγκροτημένες με ακμαία συνείδηση της ελληνικότητας
έχουμε, όπου και
όταν τα μέλη της κοινότητας είναι και ορθόδοξα, όταν τα δύο άνισα και μη
συγκρίσιμα μεγέθη, ο Ελληνισμός και η Ορθοδοξία, συνυπάρχουν.
Από
τα πρώτα κιόλας
χρόνια της
Τουρκοκρατίας μετανάστευσαν ορθόδοξοι
Έλληνες, όχι
μόνο με μονωμένα
πρόσωπα και οικογένειες, αλλά χωριά ολόκληρα και μικρές περιοχές. Έφευγαν όλοι μαζί οι κάτοικοι του χωριού με τον ιερέα και τον δάσκαλο, από την Μάνη π.χ. Φυσικά όλοι τους
ήταν και ορθόδοξοι και Έλληνες. Στην αρχή προσπαθούσανε να διατηρήσουνε την Ορθοδοξία τους, αλλά πιεζόμενοι σιγά - σιγά την εγκατέλειπαν. Τότε αυτόματα χανόταν η εξασθενούσε
απόλυτα και η συνείδηση της ελληνικότητάς
τους.
Έτσι,
ούτε στην ιταλική χερσόνησο, ούτε στην Γαλλία ή στην Ελβετία, ούτε στην Γερμανία και στην Αυστροουγγαρία διασώθηκαν ελληνικές κοινότητες. Αυτό έγινε σε λίγες περιπτώσεις και κυρίως αργότερα, όταν μειώθηκαν οι πιέσεις και η
αντίσταση των Ελλήνων ορθοδόξων έγινε σθεναρότερη. Έχουμε τότε συγκροτημένες ελληνικές κοινότητες, όπως
π.χ. στην
Βενετία και την Βιέννη, που όλες ήταν και ελληνικές και ορθόδοξες.
Με διαφορετικές προυποθέσεις έχουμε κοινότητες ελληνικές στην Αίγυπτο, στην Μολδοβλαχία,
γύρω από την Μαύρη Θάλασσα, και την Κασπία. Αντίθετα, όταν ένας μή Έλληνας γινόταν στα χρόνια της Τουρκοκρατίας ορθόδοξος, διατηρούσε την οποιαδήποτε εθνική του συνείδηση, όπως
άλλωστε συνέβη με λαούς και φυλές, που παλαιότερα εκχριστιάνισαν οι βυζαντινοί, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, με την σύμπραξη της διπλωματίας του αυτοκράτορα.
Πολύ εμφαντικότερα η κατάσταση συναπωλείας του Ελληνισμού επιβεβαιώνεται απ’ όσα διαδραματίστηκαν πριν και μετά την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως, στις τουρκοκρατούμενες χώρες, από τα Βαλκάνια ως την άκρη της Μέσης Ανατολής. Εκεί, λοιπόν και τότε, πρόσωπα μεμονωμένα,
χωριά ολόκληρα ή
περιοχές ευρύτερες,
ένεκα βίας και εξαναγκασμού ή -σπανιότερα- έμμεσων πιέσεων και τυχοδιωκτισμού, εκατομμύρια ορθοδόξων Ελλήνων αλλαξοπίστησαν.
Δέχτηκαν την
θρησκεία του
Μωάμεθ κι εγκατέλειψαν
την Ορθοδοξία τους. Ο εξισλαμισμός τους όμως αυτόματα σήμαινε και απώλεια της ελληνικότητάς τους.
Δεν πρέπει
εμείς οι Έλληνες να λησμονάμε ποτέ ότι: η πλειοψηφία των μουσουλμάνων π.χ. της δυτικής Θράκης, της Αλβανίας, της Κύπρου παλιότερα, της Μικρασίας, της Αιγύπτου, της Βοσνίας, της Ρόδου και άλλων περιοχών είναι ορθόδοξοι Έλληνες βυζαντινοί ή Σέρβοι, που οι πρόγονοί τους εξισλαμίστηκαν
και, χάνοντας την ορθοδοξία τους, έχασαν και την φυλετική τους συνείδηση. Έγιναν
μουσουλμάνοι Τούρκοι ή Βόσνιοι ή Αλβανοί ή Αιγύπτιοι. Ποτέ δεν έμειναν εθνικά
ό,τι ήταν ως ορθόδοξοι χριστιανοί. Τα επίλεκτα γενιτσαρικά τάγματα, με την
σύμπραξη των οποίων ο Πορθητής Μωάμεθ Β’ κατέλαβε και κατέστρεψε την Κωνσταντινούπολη,
αποτελούνταν από εξισλαμισμένα ορθόδοξα χριστιανόπουλα. Και η πλειοψηφία των
Τούρκων της Μικρασίας είναι φυλετικά αδέρφια μας, που έγιναν εχθροί μας αφ’
ότου απώλεσαν την Ορθοδοξία τους.
Η σημερινή κατάσταση των Ελλήνων
της διασποράς, που πλέον έγιναν π.χ. Ελληνοαμερικανοί και Ελληνοαυστραλοί,
διαφέρει ένεκα της αλλαγής των συνθηκών, αλλά στο βάθος μένει ίδια κι απαράλλαχτη:
όπου έχουμε διατήρηση της Ορθοδοξίας, έχουμε και διάσωση της ελληνικής συνειδήσεως.
Όπου έχουμε ακμαία
κοινότητα Ελλήνων, αυτοί είναι ορθόδοξη ελληνική κοινότητα. Περιπτώσεις
μεμονωμένων ελληνικών μικροκοινοτήτων προτεσταντικού συνήθως θρησκεύματος είναι
τεχνητό δημιούργημα, θνησιγενές,
περιθωριακό, και βέβαια δεν καταργεί τον κανόνα. Και αυτό, γιατί ο
Προτεσταντισμός δεν κατανοεί την σημασία της εθνικής παραδόσεως και ούτε ενδιαφέρεται
για την εθνική συνείδηση, παρεκτός και αν πρόκειται για γερμανική, αγγλοσαξωνική
ή σκανδιναυική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου