Σάββατο 25 Απριλίου 2009

ΜΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΛΩΤΑ ΦΕΡΕΤΡΑ ΘΑ ΤΑΞΙΔΕΨΕΤΕ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ!


Με πλοία-σκυλοπνίχτες οι εφοπλιστές διεκδικούν τα εκατομμύρια ευρώ των άγονων γραμμών. Πλοία υπέργηρα, που δεν έχουν το "κουράγιο" πια να διανύσουν με ασφάλεια τα μίλια του Αιγαίου, μοιάζουν με πλωτά φέρετρα, που το κράτος πληρώνει για να πλέουν!

Ο Γεράσιμος Αγούδημος και ο Φώτης Μανούσης, οι οποίοι πρωταγωνιστούν αυτές τις μέρες καταγγέλλοντας στημένους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές, επί πολλά χρόνια έπαιρναν τις επιδοτήσεις του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, έχοντας στις αιτήσεις τους τα ονόματα πλοίων τους, που έκαναν ταξίδια με τριτοκοσμικές συνθήκες, παρουσίαζαν συνεχείς βλάβες, καθυστερούσαν τις αναχωρήσεις και τις αφίξεις, ακύρωναν δρομολόγια. Και για όλα αυτά έπαιρναν 50.000για το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη- Σαμοθράκη ή τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου. Παρ' όλα αυτά οι κρατικοδίαιτοι πλοιοκτήτες άπλωναν συνεχώς το χέρι για να εισπράξουν τα εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ που μοιράζονταν κάθε χρόνο για την ταλαιπωρία των επιβατών.

Τα ίδια καράβια, όμως, έπλεαν και πλέουν στο Αιγαίο και τις καλοκαιρινές περιόδους. Τότε που οι τουρίστες επιλέγουν ένα ρομαντικό ταξίδι με πλοίο στα νησιά, το οποίο μεταβάλλεται σε εφιάλτη.

Τα γερασμένα σαπιοκάραβα

Πρώην λιμενικός και βασικό στέλεχος του υπουργείου Ναυτιλίας είχε καταγγείλει πλημμελείς ελέγχους από νηογνώμονες, πλοιοκτήτες να αναθέτουν με λίγα λεφτά τη συντήρηση των πλοίων τους σε ανθρώπους που δεν έχουν τα επαρκή προσόντα, αλλά και πρώην λιμενικούς που μόλις συνταξιοδοτηθούν, φροντίζουν να έχουν εξασφαλίσει κάποια θεσούλα σε ιδιωτική εταιρεία νηογνώμονα με στόχο επιπλέον εισοδήματα. Παρά τις καταγγελίες εκείνες, δεν έγινε καμία παρέμβαση, πλην μιας επιτροπής ελέγχου, που ατόνησε.

Έτσι όμως παίρνουν το αξιόπλοον τα πλωτά φέρετρα που θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή χιλιάδων επιβατών και μ' αυτά οι πλοιοκτήτες διεκδικούν τις επιδοτήσεις.

Τα υπέργηρα πλοία που διασχίζουν τις θάλασσές μας είναι τουλάχιστον 16. Τα περισσότερα είναι της εταιρείας G.A. Ferries του Γ, Αγούδημου, τα οποία κατά καιρούς έχουν γίνει αφορμή για σοβαρές καταγγελίες. Το "Νταλιάνα" και το "Μιλένα" είναι 39 ετών, το "Μαρίνα" 37 , το "Ροδάνθη" 35 και το "Ρομίλντα" 34 ετών. Το πιο νέο είναι το θρυλικό "Δημητρούλα" (το οποίο έχει γίνει αιτία πολλές φορές οι επιβάτες να έχουν τις χειρότερες καλοκαιρινές αναμνήσεις) και είναι 31 ετών. Βέβαια, ο κ. Αγούδημος υποστηρίζει ότι το έφτιαξε το 1995, αλλά η "Δημητρούλα" είχε την πρώτη της επαφή με το νερό το 1978!

Από τα πλοία αυτά ο Γ. Αγούδημος εκτός από τις άγονες γραμμές, δρομολογεί στο Αιγαίο και το "Μιλένα", το "Μαρίνα" και το "Ροδάνθη", σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Ναυτίλίας ενώ τα πλοία "Νταλιάνα" , "Μιλένα", "Ρομίλντα" και "Δημητρούλα" είναι δεμένα στα λιμάνια, καθώς ο κ. Αγούδημος δεν έχει χρήματα να τα λειτουργήσει. Σύμφωνα με πληροφορίες περιμένει να εισπράξει οφειλόμενα από τις άγονες γραμμές που είχε εκτελέσει, για να μπορέσει να κάνει αιτήσεις και να δρομολογήσει τα καράβια του.

Ο Φ. Μανούσης συναγωνίζεται τον Μ. Αγούδημο στις μεγάλες ηλικίες των πλοίων της εταιρείας του, της SAOS. Το "Σαμοθράκη", το "Σάος2", το "Αρσινόη" και το "Εξπρές Λήμνος" έχουν ήδη κλείσει τα 35 χρόνια τους, ενώ η...33χρονη "Παναγιά Σουμελά" πρωταγωνίστησε στα τελευταία γεγονότα καταγγελιών Μανούση για τον πρώην υπουργό Αιγαίου Αριστοτέλη Παυλίδη και των καταγγελιών των ναυτικών του κατά του κ. Μανούση, οι οποίοι έχουν κάνει επίσχεση εργασίας και το "Παναγιά Σουμελά" είναι αγκυροβολημένο στο Λαύριο.

Από τα πλοία αυτά, δρομολόγια εκτελεί τώρα το "Αρσινόη" , ενώ ο κ. Μανούσης ψάχνει αγοραστές για να πουλήσει τα υπόλοιπα καράβια, τα οποία, αν βρεθούν χρήματα, θα βγουν πάλι στις θάλασσες.

Τα "Μυτιλήνη" και "Θεόφιλος" της ΝΕΛ του Αποστόλη Βεντούρη, που είναι ένας από τους "νικητές" στον φετινό διαγωνισμών των άγονων γραμμών, είναι 36 και 35 χρονών αντίστοιχα. Το "Μυτιλήνη" ήδη προχθές το βράδυ ξεκίνησε το πρώτο του νυχτερινό δρομολόγιο προς Μυτιλήνη, ενώ αναμένεται να μπει στα δρομολόγια και το "Θεόφιλος". Το "Εξπρές Σαντορίνη" της Hellenic Seaways είναι 35 χρόνων και ο κ. Εμάνουελ Γκριμάλντι, που πήρε τις μετοχές της εταιρείας, το αφήνει ακόμα στο Αιγαίο. Υπέργηρο είναι και το πλοίο "Λισσός" της ΑΝΕΚ του Γιάννη Σήφη Βαρδινογιάννη, ο "Άγιος Γεώργιος" της Ventouris Sea Lines, αλλά και ο "Πρωτεύς" της ΑΝΕΣ, της εταιρείας που κατηγορεί ο δήμαρχος Τήλου Τάσος Αλιφέρης ότι πήρε το διαγωνισμό άγονων γραμμών χαριστικά από τον κ. Παυλίδη. Όλα είναι 36 χρονών.
ΕΓΚΛΗΜΑ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ

ΥΠΕΡΓΗΡΑ ΠΛΟΙΑ...ΕΠΙΔΟΤΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΓΕΡΑΣΜΕΝΑ ΠΛΟΙΑ ΤΗΣ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ

Παρακάτω μπορείτε να δείτε το όνομα του πλοίου, την εταιρεία, την ηλικία και την σημερινή κατάσταση αναλυτικά:

Νταλιάνα - G.A. Ferries – 39 ετών – Δεμένο Υπό δρομολόγηση
Μιλένα – G.A. Ferries – 39 ετών – Δρομολογείται
Μαρίνα - G.A. Ferries – 37 ετών – Δρομολογείται
Ροδάνθη - G.A. Ferries – 35 ετών – Δρομολογείται
Ρομίλντα - G.A. Ferries – 34 ετών - Υπό δρομολόγηση
Δημητρούλα - G.A. Ferries – 31 ετών - Υπό δρομολόγηση
Σαμοθράκη – SAOS - 35 ετών – Δεμένο/Υπό δρομολόγηση
Σάος2 - SAOS - 35 ετών – Δεμένο/Υπό δρομολόγηση
Εξπρές Λήμνος - SAOS - 35 ετών – Δεμένο/Υπό δρομολόγηση
Παναγιά Σουμελά - SAOS - 33 ετών – Επίσχεση εργασίας/ Υπό δρομολόγηση
Αρσινόη - SAOS - 33 ετών – Δρομολογείται
Μυτιλήνη – ΝΕΛ - 36 ετών – Δρομολογείται
Θεόφιλος - ΝΕΛ - 35 ετών – Υπό Δρομολόγηση
Εξπρές Σαντορίνη – Hellenic Seaways -35 ετών – Υπό Δρομολόγηση
Λισσός –ΑΝΕΚ- 36 ετών – Δρομολογείται
Άγιος Γεώργιος – Ventouris Sea Lines - 36 ετών – Δρομολογείται
Πρωτεύς – ΑΝΕΣ - 36 ετών – Τοπικά δρομολόγια Δωδεκανήσου

Κατασκευάζουν επικίνδυνα πλοία

Το κακό για την ελληνική ακτοπλοΐα, δεν σταματάει στα υπέργηρα καράβια. Υπάρχει και μια άλλη κατηγορία πλοίων που, παρόλο που είναι πιο σύγχρονης τεχνολογίας και σαφώς μικρότερης ηλικίας, δεν τηρούν τους διεθνείς κανόνες για την ασφαλή ναυσιπλοΐα, με αποτέλεσμα, σε περίπτωση ατυχήματος να υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στην προσπάθεια διάσωσης των επιβατών. Ο πρώην πλοίαρχος Εμπορικού Ναυτικού Γιάννης Νομικός, έχει προβεί σε καταγγελίες - σοκ για σοβαρές παραλείψεις και κακοτεχνίες σε πλοία, που δεν έχουν καμία σχέση με τα γερασμένα πλωτά φέρετρα, ωστόσο κρύβουν τους ίδιους κινδύνους για τους επιβάτες. Ο κ. Νομικός καταγγέλλει πως πρώην λιμενικοί, έχουν καταλάβει θέσεις σε εταιρείες νηογνώμονα, στις οποίες μετέχουν και πλοιοκτήτες, με αποτέλεσμα οι έλεγχοι να είναι πλημμελείς ή να μην γίνονται καθόλου.

Οι κακοτεχνίες που έγιναν στον τομέα διάσωσης επιβατών, είναι από την κατασκευή των πλοίων, αλλά έγιναν με σκοπό να αυξηθεί ο χώρος για το γκαράζ,έτσι ώστε να μπορεί να δέχεται περισσότερα αυτοκίνητα ή να υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός από καμπίνες. Το αποτέλεσμα όμως είναι να μην τηρούνται οι κανόνες για την ασφάλεια σε περίπτωση ατυχήματος και να γίνεται προβληματική η διαδικασία εκκένωσης του πλοίου. Κάποια φορά ακόμη και η συνέχιση της ναυσιπλοΐας.

Οι εγκληματικές κακοτεχνίες

Σύμφωνα με τις καταγγελίες του κ. Γιάννη Νομικού, υπάρχουν χειροπιαστά παραδείγματα και τα πλοία κυκλοφορούν ανενόχλητα στις θάλασσές μας με ελληνικές ή ξένες σημαίες. Το οχηματαγωγό "Αχαιός" έχει το κατάστρωμά του σε ύψος 11 μέτρα ενώ ο κανονισμός προβλέπει 4,5 μέτρα. Πρακτικά έτσι αυξάνεται ο χώρος για το γκαράζ και το πλοίο μπορεί να δεχτεί περισσότερα αυτοκίνητα. Αν όμως συμβεί ένα ατύχημα και οι επιβάτες χρειαστεί να πηδήξουν από το πλοίο με τα σωσίβιά τους, είναι πολύ μεγάλος ο κίνδυνος να πνιγούν από την άνωση του σωσιβίου, γιατί θα έχουν πέσει από πολύ μεγάλο ύψος.

Το "Sardinia Vera"είναι με ξένη σημαία και δραστηριοποιείται σε γραμμές εσωτερικού. Τα σωστικά μέσα είναι τοποθετημένα στο πίσω μέρος του πλοίου, πάνω από τους έλικες. Αυτό απαγορεύεται από τον κανονισμό SOLAS, τη Διεθνή Σύμβαση ασφάλειας ναυσιπλοΐας γιατί, σε περίπτωση που το πλοίο πάρει κλίση ή εκδηλωθεί πυρκαγιά, θα χρειαστεί η εκκένωσή του. Τότε, όταν τα σωστικά μέσα πέσουν στη θάλασσα, θα υπάρχει κίνδυνος να απορροφηθούν από τη δίνη που δημιουργούν οι έλικες, οι οποίες θα συνεχίσουν να είναι σε λειτουργία προσπαθώντας να φέρουν το πλοίο σε επίνεμη θέση ή για κάποιο άλλο λόγο. Οι κατασκευαστές κατάφεραν με αυτό το τρόπο να κερδίσουν χώρο για να τοποθετήσουν καθίσματα στο ανοιχτό κατάστρωμα.

Στο πλοίο "Cristal" οι σωσίβιες λέμβοι και η ταχύπλοη λέμβος ανάγκης, η fast rescue boat, εξέχουν των πλευρών του πλοίου παραβιάζοντας τον κανόνα SOLAS. Σε περίπτωση που κάποιο άλλο πλοίο χρειαστεί να πλευρίσει το "Cristal" αν κάτι τέτοιο είναι αναγκαίο, οι λέμβοι θα αποτελούν εμπόδιο, ενώ σε περίπτωση σύγκρουσης θα αχρηστευτούν. Με αυτή την τροποποίηση, οι κατασκευαστές κατάφεραν να κερδίσουν τον απαραίτητο χώρο για να φτιάξουν περισσότερες καμπίνες, αυξάνοντας έτσι τις δυνατότητες κέρδους.

Στο πλοίο "Παντοκράτωρ", η σωσίβια λέμβος είναι τοποθετημένη...ανάποδα. Αυτό παραβιάζει τους κανονισμούς γιατί, σε περίπτωση ατυχήματος, το πλήρωμα δεν θα μπορεί να την κατεβάσει με ασφάλεια. Ο λόγος για αυτή την ασυνήθιστη πρωτοτυπία φαίνεται πως είναι ένα κατασκευαστικό λάθος, το οποίο έγινε κατά τη διάρκεια της ναυπήγησης του πλοίου. Όταν αργότερα το διαπίστωσαν έπρεπε να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες για τη διόρθωσή του. το πρόβλημα ήταν ότι κόστιζαν πολλά χρήματα. Για αυτό, θέλοντας να αποφύγουν τα πρόσθετα έξοδα, επέλεξα να ...τοποθετήσουν την λέμβο ανάποδα και να βγούν από το "αδιέξοδο".

Το ταχύπλοο "Corsica express three", που είναι υπό ξένη σημαία έχει δύο παραβάσεις των κανόνων για την ασφάλεια των επιβατών. Πρώτον, έχει τοποθετημένο το ραντάρ...στην πλώρη. Αυτό είναι επικίνδυνο γιατί, σε περίπτωση που υπάρξει η παραμικρή σύγκρουση, θα καταστραφεί, με αποτέλεσμα το πλοίο να έχει πρόβλημα στη ναυσιπλοΐα του.

Ακόμη, επειδή το πλοίο μπορεί και αναπτύσσει μεγάλες ταχύτητες, που φτάνουν τους 35 με 40 κόμβους, ο έντονος κυματισμός θα προκαλεί παρεμβολές στο ραντάρ με αποτέλεσμα να μην λειτουργεί όπως θα έπρεπε. Δεύτερον, τα βαρελάκια που συνδέονται με τις τσουλήθρες εγκατάλειψης του πλοίου, βρίσκονται τοποθετημένα σε κλειστό χώρο.

Αντίθετα,ο κανονισμός λέει πως πρέπει να τοποθετούνται σε ανοιχτό χώρο για να μην παρασύρονται στο βυθό, σε περίπτωση που το πλοίο βυθιστεί. Έτσι θα μπορούν να τα χρησιμοποιούν οι ναυαγοί για τη σωτηρία τους.

Πηγή:presstime
αρ.φυλ.152
σελ10-11

Δεν υπάρχουν σχόλια: