Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου 2022

Γιατί τα αρχαία αιγυπτιακά αγάλματα έχουν σπασμένες μύτες


Η μύτη του Φαραώ: Γιατί τα αρχαία αιγυπτιακά αγάλματα έχουν σπασμένες μύτες: ο πραγματικός λόγος
Οι επιστήμονες έχουν παρατηρήσει ότι πολλά αρχαία αιγυπτιακά αγάλματα των Φαραώ δεν έχουν μύτη. Αρχικά, αυτό εξηγήθηκε απλά: η μύτη είναι το πιο εμφανές μέρος του προσώπου και τα αγάλματα, κατά κανόνα, είναι περισσότερα από χίλια χρόνια. Και σε αυτό το διάστημα, αν κάτι μπορούσε να αφήσει τη συνηθισμένη του θέση, ήταν η μύτη του Φαραώ.
Ωστόσο, η περίπτωση της μύτης αποδείχθηκε πιο περίπλοκη.
Όπως ανακάλυψε η Adela Oppenheim, επιμελήτρια του αιγυπτιακού τμήματος του Metropolitan Museum of Art στη Νέα Υόρκη. Οι Αιγύπτιοι Φαραώ, μάλιστα, στερήθηκαν μύτη εντελώς εσκεμμένα. Γεγονός είναι ότι σύμφωνα με τις ιδέες των αρχαίων Αιγυπτίων, και όχι μόνο αυτών, κάθε άγαλμα είχε μια ζωτικότητα. Και έτσι θα μπορούσε να επηρεάσει αυτό που πραγματικά συμβαίνει.

φωτο: Η έρευνα έδειξε ότι η απουσία των μύτης, όπως σε αυτό το κεφάλι από ένα άγαλμα ενός βασιλιά της τριακοστής δυναστείας, περίπου το 370 π.Χ., δεν ήταν τυχαία, ωστόσο δεν φαίνεται να είναι μηχανορραφία των ιμπεριαλιστών.

Για πολλά χρόνια, οι επιστήμονες σε όλο τον κόσμο παλεύουν με έναν άλυτο γρίφο που έριξε στους ερευνητές ένας από τους παλαιότερους και πιο διαρκείς πολιτισμούς στον κόσμο. Γεγονός είναι ότι πολλά αιγυπτιακά αγάλματα δεν έχουν μύτη. Η προσεκτική μελέτη αυτού του ζητήματος από ειδικούς έδειξε ότι αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο φαινόμενο. Ποιος ήταν λοιπόν ο λόγος για αυτό: απλώς μια φυσική διαδικασία καταστροφής ή κακόβουλη πρόθεση κάποιου;
Φυσική καταστροφή ή εκ προθέσεως βανδαλισμός;
Κατ 'αρχήν, δεν υπάρχει τίποτα περίεργο στις σπασμένες μύτες των αρχαίων αγαλμάτων: τελικά, η σεβάσμια ηλικία τους μετριέται σε χιλιετίες. Η καταστροφή είναι μια εντελώς φυσική διαδικασία. Αλλά όπως αποδείχθηκε, όλα δεν είναι τόσο απλά.
Το ερώτημα παραμένει ανοιχτό γιατί, λοιπόν, υπάρχουν τόσα πολλά τέλεια διατηρημένα αγάλματα που λείπει μόνο η μύτη τους;
Φυσικά, η μύτη είναι η πιο εμφανής λεπτομέρεια στο πρόσωπο, είναι θεωρητικά η πιο ευάλωτη. Αν κάτι είναι προορισμένο να σπάσει, θα είναι το πρώτο. Αλλά ακόμα κι αν είναι έτσι, πώς εξηγείται το γεγονός ότι οι μύτες έχουν αφαιρεθεί και από έργα τέχνης όπως πίνακες ζωγραφικής και ανάγλυφα. Πώς, λοιπόν, εξηγείται μια τόσο βάρβαρη αντιμετώπιση αυτού του σημείου του σώματος σε σχέση με αυτά;
Αυτό το μυστήριο έχει προκαλέσει πολλές υποθέσεις. Μεταξύ αυτών, ακόμη και η τόσο αμφιλεγόμενη υπόθεση ότι, οι Ευρωπαίοι αποικιοκράτες έκαναν αυτό το χτύπημα και την παραμόρφωση της μύτης στα αγάλματα και στις εικόνες, για να καταστρέψουν ακόμη και υπαινιγμούς για τις αφρικανικές ρίζες των αρχαίων Αιγυπτίων.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, αυτή η θεωρία δεν έχει βάση, απλώς και μόνο επειδή
οι μύτες δεν είναι οι μόνες φυσικές αποδείξεις αυτής της προέλευσης. Και συμφωνούν ότι, παρά τις πολλές φρικαλεότητες του ιμπεριαλισμού, οι σπασμένες μύτες των αγαλμάτων δεν είναι μια από αυτές.
Τι θα μπορούσε λοιπόν να έχει συμβεί;
Αφαιρέστε τη θεϊκή δύναμη   
Η πιο αξιόπιστη απάντηση σε αυτό το σημείο μπορεί να συνοψιστεί σε μια λέξη: εικονομαχία, από το ελληνικό Eikonoklasmos , που σημαίνει «σπάσιμο των εικόνων».
Κυριολεκτικά η λέξη σημαίνει εικονομαχία.
Και εδώ δεν μιλάμε για ένα θρησκευτικό χριστιανικό φαινόμενο που προέκυψε την εποχή του Βυζαντίου και της Προτεσταντικής Μεταρρύθμισης. Στη συνέχεια έγινε ενεργός αγώνας ενάντια στη λατρεία των ιερών εικόνων. Εκείνες τις μέρες, οι εικόνες καταστράφηκαν, και όσοι προσεύχονταν σε αυτές υπέστησαν σκληρή δίωξη.

Στην περίπτωση των αρχαίων αιγυπτιακών γλυπτών, μιλάμε για εικονομαχία με την ευρύτερη έννοια. Όσοι το έκαναν αυτό πίστευαν ότι ήταν πολύ σημαντικοί. Τα κίνητρα για μια τέτοια στάση μπορεί να είναι τόσο πολιτικά όσο και θρησκευτικά, ακόμη και αισθητικά. Όλα αυτά αποκτούν βαθύτερο νόημα αν λάβουμε υπόψη το γεγονός των ιδιαιτεροτήτων των πεποιθήσεων των αρχαίων Αιγυπτίων. Πίστευαν ότι τα αγάλματα και οι εικόνες είναι αγωγοί της θείας ουσίας στον κόσμο των κοινών θνητών. Κατά συνέπεια, πίστευαν ότι όταν οι θεοί κατέβαιναν από τον ουρανό στους ναούς που τους ήταν αφιερωμένοι, κατοικούσαν στα αγάλματά τους. Με άλλα λόγια, αντικείμενο λατρείας δεν ήταν το ίδιο το γλυπτό ή η ζωγραφική, αλλά η ενσάρκωση ενός αόρατου μέχρι τότε θεού σε αυτό.

φωτο: Οι δισδιάστατες αναπαραστάσεις δείχνουν επίσης τον ίδιο τύπο ζημιάς, όπως σε αυτή τη στήλη από το Penbuwy, 19η Δυναστεία, περίπου το 1200 π.Χ. προς τιμή του θεού Ptah (Πτάχ, στην αιγυπτιακή θρησκεία, δημιουργός-θεός και δημιουργός πραγμάτων, προστάτης των τεχνιτών, ιδιαίτερα των γλυπτών)
Τόσο τα σχέδια όσο και τα ανάγλυφα έχουν τον ίδιο τύπο φθοράς, σαν να γινόταν μια στοχευμένη εκστρατεία ενάντια στις μύτες.
Ο Edward Bleiberg αποφάσισε να ασχοληθεί σοβαρά με αυτό το θέμα. Είναι ο Ανώτερος Επιμελητής Αιγυπτιακής, Κλασικής και Αρχαίας Τέχνης της Εγγύς Ανατολής στο Μουσείο του Μπρούκλιν (ΗΠΑ). Οι επισκέπτες τον ρωτούσαν πολύ συχνά γιατί πολλά από τα αγάλματα είχαν σπασμένη μύτη. Ο ειδικός πιστεύει ότι αυτά τα αγάλματα και οι εικόνες μπορούν να χρησιμεύσουν ως τόπος «εισαγωγής» της θεότητας. Εξαιτίας αυτού, μπορούν να δράσουν στον υλικό κόσμο.
Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι πίστευαν ότι οι εικόνες θα μπορούσαν να διαθέτουν υπερφυσική δύναμη, εξηγεί ο Edward Bleiberg, που διερεύνησε το ζήτημα και εξηγεί ότι οι λέξεις "γλυπτική" και "γλύπτης" τονίζουν ότι οι εικόνες είναι ζωντανές.
Η λέξη «γλυπτική» κυριολεκτικά σημαίνει «κάτι που δημιουργήθηκε για να ζήσει», ενώ γλύπτης είναι «κάποιος που το ζωντανεύει».
Αντικείμενα που αντιπροσώπευαν την ανθρώπινη μορφή, σε πέτρα, μέταλλο, ξύλο, πηλό ή ακόμα και κερί, θα μπορούσαν να καταληφθούν από έναν θεό ή έναν άνθρωπο που είχε πεθάνει και έγινε θεϊκό ον , και έτσι μπορούσαν να δράσουν στον υλικό κόσμο.
Έτσι διηγείται η Χάθορ, η θεά του έρωτα και της γονιμότητας, από μια επιγραφή στους τοίχους του μεγαλειώδους ναού στην πόλη Ντέντερα, που πιθανότατα χτίστηκε από τον Φαραώ Πέπι Α' (2310 έως 2260 π.Χ.):
 «Κατέρχεται από τον ουρανό για να εισέλθει στο επίγειο σώμα της και να ενσαρκωθεί σε αυτό». Δηλαδή, η θεά μπαίνει στο άγαλμα.
Στον ίδιο ναό υπάρχουν επιγραφές για τον θεό Όσιρι, ο οποίος μπαίνει στην ανάγλυφη εικόνα του. Στην αρχαία Αίγυπτο, πίστευαν ότι ένα άγαλμα ή μια εικόνα, μετά την εγκατάσταση ενός θεού σε αυτό, όχι μόνο ζωντανεύει, αλλά κατέχει και θεϊκή δύναμη. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί με το ξύπνημα (ενεργοποιείται) με τη βοήθεια ορισμένων τελετουργιών. Μπορείτε επίσης να τους στερήσετε τη δύναμή τους προκαλώντας τους σωματική βλάβη. Για παράδειγμα, χτυπήστε τη μύτη.
Για ποιον σκοπό?
Μπορεί να υπάρχουν πολλοί λόγοι για αυτό. Για παράδειγμα, όσοι λεηλάτησαν τους τάφους φοβήθηκαν πολύ την εκδίκηση αυτών των οποίων την ειρήνη τόλμησαν να διαταράξουν. Επιπλέον, υπάρχουν πάντα εκείνοι που θέλουν να ξαναγράψουν την ιστορία, ακόμη και να αλλάξουν εντελώς το νόημα της πολιτιστικής κληρονομιάς.

ΦΩΤΟ: Γλυπτό του Φαραώ Τουταγχαμών με το γαλάζιο στέμμα (και χωρίς μύτη), 14ος αιώνας π.Χ. Ο Τουταγχαμών βασίλεψε από το 1333 έως το 1323 π.Χ. και ήταν φαραώ της 18ης δυναστείας της Αρχαίας Αιγύπτου.
Κάποτε ο πατέρας του Τουταγχαμών, ο Ακενατόν, ο οποίος κυβέρνησε μεταξύ 1353 και 1336 π.Χ., ήθελε ο θεός Ατόν να βρίσκεται στο κέντρο της αιγυπτιακής θρησκείας. Αυτή η θεότητα προσωποποίησε τον ηλιακό δίσκο και αντιτάχθηκε στον Άμον, τον θεό του μαύρου ουράνιου χώρου, του αέρα. Για να πετύχει αυτόν τον στόχο, ο Ακενατόν αποφάσισε να καταστρέψει εντελώς τις εικόνες του Αμούν. Όταν πέθανε, όλα άλλαξαν ξανά, επανήλθαν στο φυσιολογικό. Όλοι οι ναοί του Ατόν καταστράφηκαν και οι Αιγύπτιοι άρχισαν να λατρεύουν ξανά τον Αμούν.
Από αυτή την άποψη, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι δεν ήταν μόνο οι θεοί που μπορούσαν να κατοικήσουν στις εικόνες, αλλά και μερικοί νεκροί θα μπορούσαν επίσης να αποκτήσουν αυτή την ικανότητα. Όσοι έχουν περάσει όλες τις δοκιμασίες στο δρόμο για το Hall of Double Truth (ξεπέρασαν ένα μακρύ και επικίνδυνο μονοπάτι γεμάτο με δαίμονες στο Hall of Double Truth, το Hall of Two Truths) Εκεί, στην αυλή του θεού Όσιρι, δικαιώθηκαν πνευματικά και κέρδισαν το δικαίωμα να γίνουν θεότητες. Αυτό μπορεί να χρησιμεύσει ως παρηγοριά για τους επόμενους, καθώς και να γίνει κατάρα.
Το να γνωρίζετε ότι οι πρόγονοί σας συνεχίζουν να είναι μαζί σας ακόμα και μετά το θάνατο μπορεί να είναι παρηγορητικό ... Ή μπορεί να είναι ενοχλητικό, ειδικά αν είστε άτομο με επιρροή, ισχυρή φιγούρα και δεν θέλετε οι πράξεις του παρελθόντος να επισκιάσουν το πραγματικό σας μεγαλείο.
πάντα και παντού, ανά πάσα στιγμή υπάρχει κάτι όπως ο αγώνας για την εξουσία. Άφησε πολλά σημάδια στο σώμα της ανθρώπινης ιστορίας.
Για παράδειγμα, ο Φαραώ Thutmose III (Τούθμωσις Γ΄) Φαραώ της 18ης δυναστείας, που κυβέρνησε τον 15ο αιώνα π.Χ. και φοβόταν πολύ ότι ο γιος του μπορεί να στερηθεί τον θρόνο. Ο φαραώ ήθελε να είναι απόλυτα σίγουρος ότι ο διάδοχός του θα κυβερνούσε την Αίγυπτο. Για το σκοπό αυτό, ο Thutmose διέταξε την καταστροφή όλων των αποδεικτικών στοιχείων του βασιλικού προκατόχου του και της μητριάς και θείας του Χατσεψούτ (Hatshepsut). Η τελευταία κατά τις δύο πρώτες δεκαετίες της βασιλείας του Thutmose III ήταν συγκυβερνήτης του. Προσπάθησε να σβήσει από προσώπου γης όλα τα στοιχεία τους, όλες τις πιθανές αναφορές. Κυρίως εικόνες και γλυπτά. Και ο Thutmose σχεδόν τα κατάφερε.

Ανησυχία για το μέλλον του παρελθόντος
Αυτά τα παραδείγματα μπορεί να δίνουν την εντύπωση ότι συνέβησαν μόνο σε ακραίες περιπτώσεις, αλλά η καταστροφή των παραστάσεων θεοτήτων ή ανθρώπων ήταν τόσο συνηθισμένη που, όπως τεκμηρίωσε ο αιγυπτιολόγος Robert K. Ritner, ήταν μια συνεχής ανησυχία στην Αρχαία Αίγυπτο.

φωτο: Αιγυπτιακό άγαλμα (Λούβρο): η μύτη, φυσικά, είναι χτυπημένη, μόνο ένα πράγμα λείπει από αυτό το χαλαζιτικό άγαλμα του Βεζίρη Iimeru. Το ίδιο το άγαλμα δεν ήταν αντικείμενο λατρείας.

Ανάμεσα στα πολυάριθμα κείμενα -αναφορές που εκφράζουν αυτή την ανησυχία είναι ένα βασιλικό διάταγμα του Φαραώ από την πρώτη ενδιάμεση περίοδο ( περίπου 2130-1980 π.Χ.):
Όποιος σε όλη αυτή τη χώρα κάνει οτιδήποτε επιβλαβές ή κακό στα αγάλματα, τις πλάκες, τα παρεκκλήσια, τα ξυλόγλυπτα ή τα μνημεία τους που βρίσκονται στον περίβολο οποιουδήποτε ναού, η Μεγαλειότητά μου δεν θα επιτρέψει στην περιουσία τους ή στην περιουσία των πατέρων τους να παραμείνει μαζί τους, ούτε να ενωθεί με τα πνεύματα της νεκρόπολης, ούτε να παραμείνει ανάμεσα στους ζωντανούς.

Οι επιθέσεις εναντίον των τάφων ήταν εξίσου σοβαρές και τρομακτικές.

Ένας άνδρας με το όνομα Wersu από την Κόπτου, ο οποίος έζησε κατά τη διάρκεια της 18ης Δυναστείας (περίπου 1539-1295 π.Χ.), κατέγραψε μια απειλή που έλεγε:
Όσο για όποιον επιτεθεί στο πτώμα μου στη νεκρόπολη, όποιον αφαιρέσει το άγαλμά μου από τον τάφο μου, [ο θεός Ήλιος] Ρα θα τον μισήσει. Δεν θα έχει νερό από το βωμό του [θεού] Όσιρι, δεν θα κληροδοτήσει ποτέ την περιουσία του στα παιδιά του.

Γιατί η μύτη;
Ο σκοπός της παραμόρφωσης της εικόνας ήταν να στερηθεί εντελώς ή τουλάχιστον να μειωθεί η δύναμη της θεότητας, η οποία παρουσιάζεται με τη μορφή γλυπτού ή ανάγλυφου. Αυτό θα μπορούσε να γίνει με διαφορετικούς τρόπους. Αν χρειαζόταν να αποτρέψετε τους εικονιζόμενους ανθρώπους από το να κάνουν τις απαραίτητες προσφορές στους θεούς, θα μπορούσατε να αφαιρέσετε τον βραχίονα που χρησιμοποιούνταν συνήθως για μια τέτοια εργασία: τον αριστερό. Εάν ήταν απαραίτητο να στερηθεί η θεότητα από την ικανότητα να ακούει, αφαιρούνταν τα αυτιά. Αν ήταν απαραίτητο να αχρηστευτεί εντελώς το άγαλμα, έπρεπε να αφαιρέσετε το κεφάλι του. Εάν η πρόθεσή σας ήταν να τερματίσετε όλες τις δυνατότητες επικοινωνίας, ο διαχωρισμός του κεφαλιού από το σώμα ήταν μια καλή επιλογή. Ο πιο αποτελεσματικός και γρήγορος τρόπος για να πετύχετε αυτό που θέλατε ήταν να αφαιρέσετε τη μύτη. «Σε τελική ανάλυση, η μύτη είναι το όργανο με το οποίο αναπνέουμε, η ίδια η πνοή της ζωής. Ο ευκολότερος τρόπος να σκοτώσεις το εσωτερικό πνεύμα ενός αγάλματος είναι να αφαιρέσεις την ικανότητα να αναπνέει χτυπώντας τη μύτη του», εξηγεί ο Bleiberg. Απλά ένα δυο χτυπήματα με σφυρί στη μύτη - και το πρόβλημα λύθηκε.
ΦΩΤΟ: Ακόμη και η όμορφη Κλεοπάτρα (69-30 π.Χ.) δεν γλίτωσε τον ακρωτηριασμό

Το παράδοξο είναι ότι αυτή η εμμονική επιθυμία για την καταστροφή εικόνων, αποδεικνύει μόνο πόσο σημαντικές ήταν για αυτόν τον μεγάλο πολιτισμό.

Οι επιστήμονες προτείνουν ότι η βεβήλωση των αγαλμάτων είναι έργο των αναζητητών θησαυρών και των κλεφτών. Που έσκαβαν στις αιγυπτιακές πυραμίδες από αμνημονεύτων χρόνων. Επιπλέον, αυτό δεν έγινε για χάρη της περιποίησης, αλλά απλώς για να μην παρέμβει η ζωτική δύναμη των νεκρών Φαραώ στο γέμισμα της τσέπης τους με χρυσά κοσμήματα. Οι επιδρομείς τάφων πίστευαν ότι οι αρχαίοι βασιλιάδες και θεοί τους κοιτούσαν κατηγορηματικά. Και ότι ο κλεμμένος πλούτος δεν θα φέρει κανένα όφελος. Έτσι, οι επιδρομείς των τάφων ήταν αυτοί που έσπασαν τη μύτη τους!
Κάποιοι όμως προχώρησαν και παραπέρα, έκοψαν τα κεφάλια των αγαλμάτων. Για να είναι σίγουροι...

Δεν υπάρχουν σχόλια: