Απερίγραπτη δύναμη: θα επηρεάσουν τα αμερικανικά μαχητικά F-16 την πορεία του συστήματος αεράμυνας;
πριν από 3 ημέρες
Μαχητικό F-16 Viktor Bodrov
Μαχητικό F-16 Viktor Bodrov
Η κύρια αεροπορική ίντριγκα της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης (SVO) αυτή την άνοιξη μπορεί να ονομαστεί η μεταφορά αμερικανικών μαχητικών F-16 στο Κίεβο, όπως ανακοίνωσε η Δανία. TASS - σχετικά με το αεροσκάφος, τη χρήση του στη μάχη, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα, καθώς και τον ρόλο που μπορεί να παίξει σε μια ειδική επιχείρηση στην Ουκρανία
Τα "Γεράκια" του Ζελένσκι
Το ελαφρύ μαχητικό πολλαπλών χρήσεων τέταρτης γενιάς F-16 Fighting Falcon έχει ήδη επισκεφτεί τον ουρανό της Ουκρανίας. Για παράδειγμα, τέσσερα αεροσκάφη αυτού του τύπου από την πολωνική Πολεμική Αεροπορία πέταξαν πάνω από το Κίεβο το 2021 κατά τη διάρκεια στρατιωτικής παρέλασης προς τιμήν της 30ής επετείου από την ανεξαρτησία της χώρας. Τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους, η ουκρανική στρατιωτική-τεχνική πύλη Defense Express έγραψε για την έλλειψη κεφαλαίων για το ουκρανικό Υπουργείο Άμυνας για την αγορά ξένων μαχητικών για την ενημέρωση του στόλου των οχημάτων μάχης της Σοβιετικής εποχής. Στην πραγματικότητα, το κατεστραμμένο ουκρανικό στρατιωτικό-βιομηχανικό συγκρότημα δεν είναι ικανό να παράγει νέα μαχητικά αεροσκάφη.
Βρέθηκαν χρήματα από δυτικούς χορηγούς. Τον Ιούλιο του 2022, ο αρχηγός του επιτελείου της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στρατηγός Τσαρλς Μπράουν είπε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν αποκλείουν τη μεταφορά δυτικών πολεμικών αεροσκαφών στην Ουκρανία, αλλά τον Αύγουστο το Πεντάγωνο σημείωσε ότι η μεταφορά των μαχητικών F-16 στο Κίεβο δεν έγινε το κοντινο μελλον. Τον Ιανουάριο του 2023, η Ολλανδία ανακοίνωσε την ετοιμότητά της να εξετάσει τις προμήθειες αμερικανικών μαχητικών στην Ουκρανία . Μέχρι εκείνη τη στιγμή, το Κίεβο ζητούσε από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη σχεδόν όλα τα όπλα και τα πυρομαχικά που ήταν διαθέσιμα στις χώρες του ΝΑΤΟ, συμπεριλαμβανομένων έως και 200 σύγχρονων πολεμικών αεροσκαφών. Η Βορειοατλαντική Συμμαχία συνέχισε να συζητά το θέμα της μεταφοράς F-16, αναφέροντας την ευπάθειά τους στα ρωσικά συστήματα αεράμυνας, τη διάρκεια εκπαίδευσης για Ουκρανούς πιλότους, την ανάγκη εκσυγχρονισμού των αεροδρομίων και την πολυπλοκότητα της συντήρησης αεροσκαφών. Στη συνέχεια όμως η ρητορική των δυτικών χωρών άρχισε να αλλάζει. Η Δανία (αλλά ως μέρος ενός συνασπισμού άλλων χωρών) και η Εσθονία (η οποία δεν διαθέτει τέτοια αεροσκάφη , αλλά μπορεί να τα αγοράσει) έχουν εκφράσει την ετοιμότητά τους να προμηθεύσουν μαχητικά στην Ουκρανία. Ορισμένες χώρες, όπως ο Καναδάς, η Μεγάλη Βρετανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ρουμανία, το Βέλγιο, η Νορβηγία, η Πολωνία, η Σουηδία, έχουν εκφράσει την επιθυμία να συμμετάσχουν στην εκπαίδευση Ουκρανών πιλότων για να πετάξουν τα F-16 ή δεν έχουν αποκλείσει ένα τέτοιο δυνατότητα. Και παρόλο που το αμερικανικό μαχητικό δεν έχει παραδοθεί ακόμη, πραγματοποιήθηκε τελετουργική ακύρωση γραμματόσημου με την εικόνα του στο Κίεβο και ο Ουκρανός πρόεδρος Βλαντιμίρ Ζελένσκι κατάφερε να «πετάξει» στον προσομοιωτή του, δωρεά της Τσεχίας.
Τον Αύγουστο του 2023, οι Ηνωμένες Πολιτείες επέτρεψαν στη Δανία να προμηθεύσει Fighting Falcons στην Ουκρανία και η Μεγάλη Βρετανία και η Σουηδία άρχισαν να εκπαιδεύουν Ουκρανούς πιλότους για αυτόν τον τύπο αεροσκάφους.
Τελικά, τον Φεβρουάριο του 2024, η Δανία ανακοίνωσε ότι η πρώτη παρτίδα F-16 θα έφτανε στο Κίεβο την άνοιξη. Εν τω μεταξύ, στα τέλη Δεκεμβρίου του περασμένου έτους, η εφημερίδα Newsweek, επικαλούμενη πηγή , ανέφερε ότι οι μαχητές ενδέχεται να βρίσκονται ήδη στην Ουκρανία.
Παροπλίστηκε στην Ουκρανία
Το F-16 Fighting Falcon, ένα ελαφρύ μαχητικό πολλαπλών ρόλων τέταρτης γενιάς, δημιουργήθηκε από τη Lockheed Martin τη δεκαετία του 1970 για να αντικαταστήσει το διθέσιο μαχητικό-βομβαρδιστικό προηγούμενης γενιάς F-4 Phantom. Τα φάντασμα έχουν ήδη συναντήσει σοβιετικά αεροσκάφη στον ουρανό του Βιετνάμ, όπου τα MiG-17 και τα MiG-21 κατέρριψαν αρκετές δεκάδες F-4.
Το Fighting Falcon είναι το αεροσκάφος τέταρτης γενιάς αμερικανικής σχεδίασης με τη μεγαλύτερη παραγωγή. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, παρήχθησαν συνολικά πάνω από 4,6 χιλιάδες οχήματα μάχης, από τα οποία περίπου 3,1 χιλιάδες βρίσκονται τώρα σε λειτουργία σε 25 χώρες.
"Δεν σκοπεύαμε να δημιουργήσουμε άλλο τέρας της αεροπορίας. Το έργο βασίστηκε στην απλότητα και τη συμπαγή", δήλωσε ο σχεδιαστής αεροσκαφών Χάρι Χίλακερ.
Το F-16 εκσυγχρονίζεται συνεχώς, με τη νεότερη από τις 13 τροποποιήσεις του να είναι το Block 70/72. Με βάση το σύνολο των χαρακτηριστικών του, οι προγραμματιστές το αποκαλούν το πιο προηγμένο μαχητικό τέταρτης γενιάς στον κόσμο. Ο κινητήρας turbojet επιταχύνει το αεροσκάφος σε περισσότερο από δύο φορές την ταχύτητα του ήχου. Η χρήση ενός κινητήρα απλοποιεί τη συντήρηση και μειώνει το κόστος μιας ώρας πτήσης. Το μέγιστο βάρος απογείωσης είναι 21,7 τόνοι. Το Block 70/72 μπορεί να μεταφέρει ένα ευρύ φάσμα σύγχρονων κατευθυνόμενων πυραύλων και βομβών, επιτρέποντάς τους να επιτίθενται σε στόχους στον αέρα και στην επιφάνεια, και είναι εξοπλισμένο με ενσωματωμένο σταθμό ραντάρ πανομοιότυπο με το ραντάρ των μαχητικών πέμπτης γενιάς F-22 και F-35 . Η καμπίνα είναι εξοπλισμένη με οθόνες πολλαπλών λειτουργιών. Για στενή μάχη, το αεροσκάφος διαθέτει ένα εξάκαννο πυροβόλο ταχείας βολής 20 χλστ.
Το Ισραήλ χρησιμοποίησε το μαχητικό για πρώτη φορά σε μάχη, επιτιθέμενος σε ένα ιρακινό ερευνητικό κέντρο κοντά στη Βαγδάτη το 1981 με οκτώ μαχητές. Λίγα χρόνια αργότερα, η ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία επιτέθηκε στο αρχηγείο της Οργάνωσης για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης στην Τυνησία. Το F-16 χρησιμοποιήθηκε κατά την εισβολή στο Ιράκ το 1991 από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους συμμάχους τους και σε διάφορες συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή. Σύμφωνα με ανοιχτές πηγές, ο μεγαλύτερος αριθμός μαχητών αυτού του τύπου - περίπου 20 - καταστράφηκε κατά τη διάρκεια του Πολέμου του Κόλπου.
Η Δανία και η Ολλανδία εκσυγχρονίζουν τις αεροπορικές τους δυνάμεις, παραλαμβάνοντας τα τελευταία F-35, ενώ παροπλίζουν τα F-16, τα οποία πρόκειται να μεταφέρουν στην Ουκρανία. Σύμφωνα με ανοιχτά δεδομένα, τα Falcons αυτών των χωρών κατασκευάστηκαν τη δεκαετία 1970-1990, αλλά αργότερα εκσυγχρονίστηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος MLU, τα χαρακτηριστικά τους βελτιώθηκαν: το ραντάρ ενημερώθηκε, η εμβέλεια των πυρομαχικών που χρησιμοποιήθηκαν επεκτάθηκε και εγκαταστάθηκαν σύγχρονα αεροηλεκτρονικά . Αξιοσημείωτο είναι ότι δανικά και ολλανδικά F-16, σύμφωνα με μελέτη της αμερικανικής μη κερδοσκοπικής οργάνωσης RAND, συμμετείχαν στην επίθεση του ΝΑΤΟ κατά της Γιουγκοσλαβίας το 1999. Το μόνο F-16 που καταστράφηκε από Γιουγκοσλάβους αντιαεροπορικά πυροβολητές ανήκε στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ.
Τα δεδομένα σχετικά με το πόσοι ακριβώς μαχητές θα παραδοθούν στην Ουκρανία ποικίλλουν. Η Ολλανδία ήταν έτοιμη να δώσει έως και 24 αεροσκάφη και να χρησιμοποιήσει άλλα 18 για την εκπαίδευση πιλότων των Ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων. «Δεν θα μας δοθούν 40, 70 ή 120 αεροσκάφη ταυτόχρονα», εξήγησε ο εκπρόσωπος της Διοίκησης της Ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας Γιούρι Ιγκνάτ. «Παρεμπιπτόντως, δεν μας δίνουν τις πιο πρόσφατες τροποποιήσεις».
Άλλο ένα «θαυματουργό όπλο»
Ρώσοι και ξένοι εμπειρογνώμονες και αξιωματούχοι (συμπεριλαμβανομένων των Ουκρανών) είναι δύσπιστοι σχετικά με τις προοπτικές να λάβει η Ουκρανία F-16 για πολεμικές επιχειρήσεις.
Ο εκπρόσωπος της Διοίκησης της Πολεμικής Αεροπορίας των Ενόπλων Δυνάμεων της Ουκρανίας, Yuriy Ignat , είπε ότι στην Ουκρανία δεν υπάρχει υποδομή για την εξυπηρέτηση δυτικών αεροσκαφών, δεν υπάρχουν εκπαιδευμένοι πιλότοι. «Δεν πρόκειται απλώς για αεροπλάνα, αλλά για αεροπορικά συγκροτήματα που απαιτούν κατάλληλες συνθήκες, εξοπλισμένα αεροδρόμια και πιλότους», είπε. Από αυτή την άποψη, η Δύση αναμένει ότι θα πραγματοποιηθούν σοβαρές επισκευές και συντήρηση των μαχητικών στην Ευρώπη - ιδίως στην Πολωνία. Ταυτόχρονα, ορισμένες απλές εργασίες μπορούν να εκτελεστούν από Ουκρανούς τεχνικούς στην επικράτεια της Ουκρανίας με εξ αποστάσεως διαβουλεύσεις από ξένους ειδικούς.
Ο στρατιωτικός εμπειρογνώμονας, απόστρατος συνταγματάρχης Viktor Litovkin, σε συνέντευξή του στο TASS, εξέφρασε την άποψη ότι θα καταστραφούν αεροδρόμια, σταθμοί ραντάρ, αποθήκες, υπόστεγα συντήρησης αεροσκαφών, εγκαταστάσεις καθαρισμού κηροζίνης της αεροπορίας, την οποία το Κίεβο θα προσπαθήσει να κατασκευάσει για να φιλοξενήσει μαχητικά αεροσκάφη. κατά τη φάση κατασκευής. «Οι Ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις θα περιμένουν μέχρι κάποιο στάδιο της κατασκευής και θα χτυπήσουν», πιστεύει ο ειδικός.
Από τις πρώτες ημέρες της ειδικής επιχείρησης, οι ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις πλήττουν αεροδρόμια της Ουκρανίας, συμμετέχοντας στην καταστροφή αεροσκαφών και υποδομών. Εν όψει αυτού, ο Γιούρι Κνούτοφ, διευθυντής του Μουσείου Δυνάμεων Αεράμυνας, σε μια συνομιλία με το TASS, πρότεινε ότι η ουκρανική αεροπορία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει δρόμους ταχείας κυκλοφορίας ως διαδρόμους προσγείωσης και να κρύψει τάγματα υπηρεσίας αεροδρομίου σε γειτονικούς οικισμούς. Μετά την απογείωση, τα ουκρανικά αεροπλάνα πετούν σε ύψος 1–2 km, αλλά τα «ιπτάμενα ραντάρ» A-50 θα βοηθήσουν στην ανίχνευσή τους, και τα αντιαεροπορικά πυραυλικά συστήματα S-400 που εκτοξεύουν πυραύλους με ενεργές κεφαλές πτήσεων θα τα βοηθήσουν να κατέβουν. Για παράδειγμα, ο πύραυλος 40N6 είναι ικανός να αναχαιτίσει αεροσκάφη σε εμβέλεια έως και 380 km.
Ο εκδότης της έκδοσης Arsenal of the Fatherland, Alexey Leonkov, σημείωσε ότι το F-16 είναι ένας τυπικός στόχος για τα ρωσικά συστήματα αεράμυνας - ειδικότερα, τα S-300V4 και S-400 μεγάλης εμβέλειας. Εξαιτίας αυτού, το δυτικό μαχητικό θα χρησιμοποιηθεί από μακρινά σύνορα, από βαθιά μέσα στο έδαφος της Ουκρανίας. «Δηλαδή, θα προσπαθήσουν να εκτοξεύσουν πυραύλους παρόμοιους με τους Su-24, που έχουν μετατραπεί για να φέρουν πυραύλους Storm Shadow και SCALP, χωρίς να μπουν στην εμβέλεια των αντιαεροπορικών συστημάτων. Αλλά ακόμα και με αυτήν την τακτική, εξακολουθούμε να καταρρίπτουμε τέτοια αεροσκάφη». είπε ο ειδικός.
Ταυτόχρονα, τα χαρακτηριστικά ελιγμών του F-16 είναι κατώτερα από αυτά των σύγχρονων ρωσικών αεροσκαφών τέταρτης γενιάς και θα είναι πιο δύσκολο γι 'αυτό να εκτελέσει αποτελεσματικούς αντιπυραυλικούς ελιγμούς αποφεύγοντας τα πυρά των αντιαεροπορικών πυροβολητών. Ο πρώην υπάλληλος του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ Stephen Bryan, στο blog του Weapons and Strategy, εξέφρασε την άποψη ότι τα F-16 που σχεδιάζεται να «χαριστούν» στο Κίεβο είναι «παλιά μοντέλα που δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τη ρωσική αεροπορία». Ο πρώην υπάλληλος του Πενταγώνου σημείωσε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να ανησυχούν για την πιθανή χρήση μισθοφόρων ή «κακώς μεταμφιεσμένων [ως Ουκρανών]» πιλότων από Ευρωπαίους συμμάχους του ΝΑΤΟ, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε «δυσάρεστες συνέπειες».
Η κινεζική εφημερίδα Global Times σημείωσε ότι η Δύση καλλιεργεί έναν μύθο για το ένα ή το άλλο θαυματουργό όπλο που μπορεί να αλλάξει την πορεία μιας ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης υπέρ του Κιέβου. Ωστόσο, ούτε οι πύραυλοι Javelin και Storm Shadow που παραδόθηκαν προηγουμένως, ούτε τα συστήματα πολλαπλών πυραύλων εκτόξευσης HIMARS, ούτε τα άρματα μάχης Leopard και τα βαρέα τεθωρακισμένα οχήματα Bradley οδήγησαν στις επιτυχίες της Ουκρανίας στο πεδίο της μάχης. «Το θέμα δεν είναι ποιος έχει τα πιο γυαλιστερά παιχνίδια, αλλά ποιος έχει περισσότερα στρατεύματα, τανκς και πυροβολικό, που μπορεί να τα αναπτύξει γρήγορα», έγραψε η δημοσίευση. «Από αυτή την άποψη, η Ρωσία είναι σαφώς ανώτερη από την Ουκρανία». Ταυτόχρονα, το ρωσικό στρατιωτικό-βιομηχανικό συγκρότημα πολλαπλασιάζει την παραγωγή στρατιωτικού εξοπλισμού και πυρομαχικών, βελτιώνει τα χαρακτηριστικά τους, ξεκινά τη μαζική παραγωγή των πιο πρόσφατων όπλων και δίνει ουσιαστικά παραγγελίες σε ιδιωτικές εμπορικές δομές - τη «νέα γενιά επιχειρηματιών » .
Victor Bodrov
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου