Τούρκοι αρχαιολόγοι ανακαλύπτουν το «παλαιότερο» ναυάγιο της εποχής του Χαλκού στην ακτή της Αττάλειας
Μια ομάδα υποβρυχίων ερευνητών από την Τουρκία ανακάλυψε ένα ναυάγιο εμπορικού πλοίου 3.600 ετών, το οποίο θα μπορούσε να είναι το παλαιότερο ναυάγιο του κόσμου, ανοιχτά της Αττάλειας, της νότιας Τουρκίας.
Το ναυάγιο, που εκτιμάται ότι χρονολογείται από το 1600 π.Χ., ανακαλύφθηκε από το Τμήμα Υποβρύχιων Ερευνών του Πανεπιστημίου της Αττάλειας στις δυτικές ακτές της πόλης.
Το ναυάγιο μήκους 14 μέτρων βρέθηκε σε βάθος 50 μέτρων, ενώ μέσα του υπάρχουν 1,5 τόνοι χάλκινων ράβδων, αναφέρει η έκθεση.
Αρχαιολόγοι ανέφεραν την ανακάλυψη του ναυαγίου στα δυτικά της περιοχής της Αττάλειας στα ανοιχτά των ακτών της Τουρκίας, που χρονολογείται από το 16ο ή 15ο αιώνα π.Χ.
Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης που έκανε το Υποβρύχιο Κέντρο Ερευνών του Akdeniz University, με επικεφαλής τον Hakan Öniz, δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Palestine Exploration Quarterly.
το ναυάγιο τοποθετείται χρονολογικά στην Εποχή του Χαλκού, από το 1600 π.Χ. ( περίοδος ανάπτυξης ενός πολιτισμού κατά την οποία έχουν αναπτυχθεί μεταλλουργικές τεχνικές εξόρυξης του χαλκού από φυσικά κοιτάσματα και ανάμειξής του με άλλα μέταλλα για τη δημιουργία ορείχαλκου.
Στην Κύπρο -εξαγωγέα χαλκού-η εποχή του χαλκού, άρχισε το 2600 π.Χ.)
Η προκαταρκτική αυτή ταυτοποίηση και χρονολογική τοποθέτηση το καθιστά ένα από τα παλιότερα γνωστά ναυάγια που βρέθηκαν ποτέ στην περιοχή.
Βασίστηκε στην παρουσία περισσότερων από 70 ράβδων τύπου "pillow-type", πιθανώς αποτελούμενων από χαλκό, αν και εντοπίστηκαν επίσης μερικοί ράβδοι, πιθανόν κασσίτερου.
Ο αριθμός των ορατών ράβδων του πλοίου που κάποτε μετέφερε προσδιορίστηκε μέσω τρισδιάστατων σαρώσεων του ναυαγίου που προέκυψαν από έρευνες με σόναρ, photographic mosaic και φωτοσάρωση ( photo-scan work).
Μια ράβδος ingot αντιπροσωπεύει μεταποιημένο μετάλλευμα που έχει τηχθεί και προετοιμαστεί για το εμπόριο.
κατά την (Mediterranean Bonze Age) εποχή του χαλκού έγινε κοινή πρακτική η δημιουργία "ingots" σε σχήμα μαξιλαριου.
Αυτή η τυποποίηση βοηθούσε τη διαπολιτισμική ανταλλαγή και επίσης διευκολύνει τους αρχαιολόγους σήμερα να εντοπίζουν σε γενικές γραμμές τις ημερομηνίες.
Η ανάπτυξη της μεταλλουργίας του χαλκού, ώθησε την αύξηση του εμπορίου σε ολόκληρη τη Μεσόγειο.
(ο χαλκός είναι μεταλλικό κράμα που σχηματίζεται με τήξη και ανάμειξη διαφόρων μεταλλικών μεταλλευμάτων και τυπικά παρασκευάζεται προσθέτοντας ένα μικρό ποσοστό κασσιτέρου ή αρσενικού στον Χαλκό. Το αποτέλεσμα είαν ένα σκληρότερο και ανθεκτικό κράμα μετάλλων που έκανε τα μακρύτερα εργαλεία. Καθώς η ζήτηση χαλκού αυξήθηκε, έτσι αυξήθηκε και η ανάγκη για εμπόριο μεταξύ των πολλών πολιτισμών που βρέθηκαν σε ολόκληρη την περιοχή προκειμένου να εξασφαλιστεί η προμήθεια των αναγκαίων μεταλλευμάτων).
Το ναυάγιο που ανακαλύφθηκε στην ακτή της Τουρκίας ανοίγει ένα παράθυρο σε αυτόν τον κόσμο του διαπολιτισμικού εμπορίου.
Η περιοχή έχει ερευνηθεί και φωτογραφηθεί, αλλά το μεγαλύτερο μέρος του ναυαγίου βρίσκεται σε νερά βαθύτερα από τα 55 μ. και οι δύτες πρέπει να λάβουν ειδικές προφυλάξεις για να ερευνήσουν την περιοχή.
Το ναυάγιο είναι μήκους 14 μέτρων και βρέθηκε σε βάθος 50 μέτρων, ενώ μέσα του υπάρχουν 1,5 τόνοι χάλκινων ράβδων.
Πιθανότατα βυθίστηκε εν μέσω καταιγίδας, ενώ ταξίδευε στο Αιγαίο [βορειοδυτικά της Αττάλειας] από την Κύπρο (προς την Κρήτη) με φορτίο χαλκού.
Αυτό μπορεί να είναι το παλαιότερο σκάφος του κόσμου που μετέφερε βιομηχανικά αγαθά ", δήλωσε ο Öniz, προσθέτοντας ότι τώρα θα σχηματίσουν μια ομάδα με τοπικούς και διεθνείς ερευνητές για ένα πενταετές σχέδιο για περαιτέρω διερεύνηση του ναυαγίου.
ο νομάρχης Αττάλειας, Münir Karaloğlu, περιέγραψε την ανακάλυψη ως πρωτοποριακή για τον τομέα της υποβρύχιας αρχαιολογίας, λέγοντας ότι το ναυάγιο που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, το οποίο ονομάστηκε "Ναυάγιο της Δυτικής Αττάλειας", ήταν το "Göbeklitepe" του υποβρύχιου κόσμου.
Ο αρχαιολογικός χώρος του Şanlıurfa Göbeklitepe στεγάζει τον παλαιότερο γνωστό ναό στην ανθρώπινη ιστορία και συχνά αναφέρεται ως μηδενικό σημείο της ανθρώπινης ιστορίας.
Ο Karaloğlu δήλωσε ότι τα τεχνουργήματα που θα αφαιρεθούν από το ναυάγιο θα προβληθούν σε ένα μουσείο στην περιοχή Kemer, το οποίο θα γίνει «το επίκεντρο της υποβρύχιας αρχαιολογίας».
Η ακριβής θέση του ναυαγίου, δεν αποκαλύφθηκε για να αποφευχθεί η λεηλασία του.
Πραγματοποιήθηκε συνέντευξη Τύπου για τη νέα ανακάλυψη στις 8 Απριλίου 2019, στη Μαρίνα Kaleiçi με τη συμμετοχή του Karaloğlu, του καθηγητή του Rector AU Mustafa Ünal, του υποδιευθυντή του AU Underwater Research Center Hakan Öniz και του υποβρύχιου φωτογράφου Tahsin Ceylan.
Ο αριθμός των ναυαγίων που ανακαλύφθηκαν κατά μήκος των ακτών της Μεσογείου έχει αυξηθεί μέχρι σήμερα στα 167 ", δήλωσε ο Öniz.
Αν επιβεβαιωθεί, το νέο ναυάγιο στα ανοικτά των ακτών της Αττάλειας θα είναι επίσης παλαιότερο από ένα ελληνικό εμπορικό πλοίο που βρέθηκε πέρυσι στην ακτή της Βουλγαρίας στη Μαύρη Θάλασσα. Το ναυάγιο αυτό χρονολογείται περισσότερο από 2.400 χρόνια και περιγράφηκε ως το παλαιότερο γνωστό άθικτο ναυάγιο στον κόσμο.
το αρχαιοελληνικό αυτό εμπορικό πλοίο -το αρχαιότερο "ακέραιο ναυάγιο" που ανακαλύφθηκε μέχρι σήμερα- ήταν μήκους 23 μ. και πανομοιότυπο με το καράβι του Οδυσσέα που απεικονίζεται σε διάσημο αγγείο (Siren Vase) του Βρετανικού Μουσείου.
Η απουσία οξυγόνου (και η παρουσία υδροθείου) στο συγκεκριμένο σημείο είναι ο λόγος πίσω από την εξαιρετική κατάσταση στην οποία διατηρήθηκε το ναυάγιο.
Το σκάφος ήταν ένα από τα πολλά που εντοπίστηκαν μεταξύ της Μεσογείου και των ελληνικών αποικιών στην ακτή της Μαύρης Θάλασσας. Ανακαλύφθηκε πάνω από 80 χιλιόμετρα από τη βουλγαρική πόλη του Μπουργκάς.
Η αγγλοβουλγαρική ομάδα χρησιμοποίησε δύο υποβρύχιους ρομποτικούς εξερευνητές για να χαράξει μια εικόνα 3-D του πλοίου και πήραν ένα δείγμα σε άνθρακα - χρονολογώντας την ηλικία του.
Κατά τη διάρκεια των τριών ετών, η ακαδημαϊκή εκστρατεία βρήκε 67 ναυάγια, συμπεριλαμβανομένων των ρωμαϊκών εμπορικών πλοίων και του εμπορικού στόλου του 17ου αιώνα.
πηγή 10-4-19
http://www.hurriyetdailynews.com/worlds-oldest-shipwreck-found-in-mediterranean-say-officials-142544
23-10-18
https://www.bbc.com/news/world-europe-45951132
Μια ομάδα υποβρυχίων ερευνητών από την Τουρκία ανακάλυψε ένα ναυάγιο εμπορικού πλοίου 3.600 ετών, το οποίο θα μπορούσε να είναι το παλαιότερο ναυάγιο του κόσμου, ανοιχτά της Αττάλειας, της νότιας Τουρκίας.
Το ναυάγιο, που εκτιμάται ότι χρονολογείται από το 1600 π.Χ., ανακαλύφθηκε από το Τμήμα Υποβρύχιων Ερευνών του Πανεπιστημίου της Αττάλειας στις δυτικές ακτές της πόλης.
Το ναυάγιο μήκους 14 μέτρων βρέθηκε σε βάθος 50 μέτρων, ενώ μέσα του υπάρχουν 1,5 τόνοι χάλκινων ράβδων, αναφέρει η έκθεση.
Αρχαιολόγοι ανέφεραν την ανακάλυψη του ναυαγίου στα δυτικά της περιοχής της Αττάλειας στα ανοιχτά των ακτών της Τουρκίας, που χρονολογείται από το 16ο ή 15ο αιώνα π.Χ.
Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης που έκανε το Υποβρύχιο Κέντρο Ερευνών του Akdeniz University, με επικεφαλής τον Hakan Öniz, δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Palestine Exploration Quarterly.
το ναυάγιο τοποθετείται χρονολογικά στην Εποχή του Χαλκού, από το 1600 π.Χ. ( περίοδος ανάπτυξης ενός πολιτισμού κατά την οποία έχουν αναπτυχθεί μεταλλουργικές τεχνικές εξόρυξης του χαλκού από φυσικά κοιτάσματα και ανάμειξής του με άλλα μέταλλα για τη δημιουργία ορείχαλκου.
Στην Κύπρο -εξαγωγέα χαλκού-η εποχή του χαλκού, άρχισε το 2600 π.Χ.)
Η προκαταρκτική αυτή ταυτοποίηση και χρονολογική τοποθέτηση το καθιστά ένα από τα παλιότερα γνωστά ναυάγια που βρέθηκαν ποτέ στην περιοχή.
Βασίστηκε στην παρουσία περισσότερων από 70 ράβδων τύπου "pillow-type", πιθανώς αποτελούμενων από χαλκό, αν και εντοπίστηκαν επίσης μερικοί ράβδοι, πιθανόν κασσίτερου.
Ο αριθμός των ορατών ράβδων του πλοίου που κάποτε μετέφερε προσδιορίστηκε μέσω τρισδιάστατων σαρώσεων του ναυαγίου που προέκυψαν από έρευνες με σόναρ, photographic mosaic και φωτοσάρωση ( photo-scan work).
Μια ράβδος ingot αντιπροσωπεύει μεταποιημένο μετάλλευμα που έχει τηχθεί και προετοιμαστεί για το εμπόριο.
κατά την (Mediterranean Bonze Age) εποχή του χαλκού έγινε κοινή πρακτική η δημιουργία "ingots" σε σχήμα μαξιλαριου.
Αυτή η τυποποίηση βοηθούσε τη διαπολιτισμική ανταλλαγή και επίσης διευκολύνει τους αρχαιολόγους σήμερα να εντοπίζουν σε γενικές γραμμές τις ημερομηνίες.
Η ανάπτυξη της μεταλλουργίας του χαλκού, ώθησε την αύξηση του εμπορίου σε ολόκληρη τη Μεσόγειο.
(ο χαλκός είναι μεταλλικό κράμα που σχηματίζεται με τήξη και ανάμειξη διαφόρων μεταλλικών μεταλλευμάτων και τυπικά παρασκευάζεται προσθέτοντας ένα μικρό ποσοστό κασσιτέρου ή αρσενικού στον Χαλκό. Το αποτέλεσμα είαν ένα σκληρότερο και ανθεκτικό κράμα μετάλλων που έκανε τα μακρύτερα εργαλεία. Καθώς η ζήτηση χαλκού αυξήθηκε, έτσι αυξήθηκε και η ανάγκη για εμπόριο μεταξύ των πολλών πολιτισμών που βρέθηκαν σε ολόκληρη την περιοχή προκειμένου να εξασφαλιστεί η προμήθεια των αναγκαίων μεταλλευμάτων).
Το ναυάγιο που ανακαλύφθηκε στην ακτή της Τουρκίας ανοίγει ένα παράθυρο σε αυτόν τον κόσμο του διαπολιτισμικού εμπορίου.
Η περιοχή έχει ερευνηθεί και φωτογραφηθεί, αλλά το μεγαλύτερο μέρος του ναυαγίου βρίσκεται σε νερά βαθύτερα από τα 55 μ. και οι δύτες πρέπει να λάβουν ειδικές προφυλάξεις για να ερευνήσουν την περιοχή.
Το ναυάγιο είναι μήκους 14 μέτρων και βρέθηκε σε βάθος 50 μέτρων, ενώ μέσα του υπάρχουν 1,5 τόνοι χάλκινων ράβδων.
Πιθανότατα βυθίστηκε εν μέσω καταιγίδας, ενώ ταξίδευε στο Αιγαίο [βορειοδυτικά της Αττάλειας] από την Κύπρο (προς την Κρήτη) με φορτίο χαλκού.
Αυτό μπορεί να είναι το παλαιότερο σκάφος του κόσμου που μετέφερε βιομηχανικά αγαθά ", δήλωσε ο Öniz, προσθέτοντας ότι τώρα θα σχηματίσουν μια ομάδα με τοπικούς και διεθνείς ερευνητές για ένα πενταετές σχέδιο για περαιτέρω διερεύνηση του ναυαγίου.
ο νομάρχης Αττάλειας, Münir Karaloğlu, περιέγραψε την ανακάλυψη ως πρωτοποριακή για τον τομέα της υποβρύχιας αρχαιολογίας, λέγοντας ότι το ναυάγιο που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, το οποίο ονομάστηκε "Ναυάγιο της Δυτικής Αττάλειας", ήταν το "Göbeklitepe" του υποβρύχιου κόσμου.
Ο αρχαιολογικός χώρος του Şanlıurfa Göbeklitepe στεγάζει τον παλαιότερο γνωστό ναό στην ανθρώπινη ιστορία και συχνά αναφέρεται ως μηδενικό σημείο της ανθρώπινης ιστορίας.
Ο Karaloğlu δήλωσε ότι τα τεχνουργήματα που θα αφαιρεθούν από το ναυάγιο θα προβληθούν σε ένα μουσείο στην περιοχή Kemer, το οποίο θα γίνει «το επίκεντρο της υποβρύχιας αρχαιολογίας».
Η ακριβής θέση του ναυαγίου, δεν αποκαλύφθηκε για να αποφευχθεί η λεηλασία του.
Πραγματοποιήθηκε συνέντευξη Τύπου για τη νέα ανακάλυψη στις 8 Απριλίου 2019, στη Μαρίνα Kaleiçi με τη συμμετοχή του Karaloğlu, του καθηγητή του Rector AU Mustafa Ünal, του υποδιευθυντή του AU Underwater Research Center Hakan Öniz και του υποβρύχιου φωτογράφου Tahsin Ceylan.
Ο αριθμός των ναυαγίων που ανακαλύφθηκαν κατά μήκος των ακτών της Μεσογείου έχει αυξηθεί μέχρι σήμερα στα 167 ", δήλωσε ο Öniz.
Αν επιβεβαιωθεί, το νέο ναυάγιο στα ανοικτά των ακτών της Αττάλειας θα είναι επίσης παλαιότερο από ένα ελληνικό εμπορικό πλοίο που βρέθηκε πέρυσι στην ακτή της Βουλγαρίας στη Μαύρη Θάλασσα. Το ναυάγιο αυτό χρονολογείται περισσότερο από 2.400 χρόνια και περιγράφηκε ως το παλαιότερο γνωστό άθικτο ναυάγιο στον κόσμο.
το αρχαιοελληνικό αυτό εμπορικό πλοίο -το αρχαιότερο "ακέραιο ναυάγιο" που ανακαλύφθηκε μέχρι σήμερα- ήταν μήκους 23 μ. και πανομοιότυπο με το καράβι του Οδυσσέα που απεικονίζεται σε διάσημο αγγείο (Siren Vase) του Βρετανικού Μουσείου.
Η απουσία οξυγόνου (και η παρουσία υδροθείου) στο συγκεκριμένο σημείο είναι ο λόγος πίσω από την εξαιρετική κατάσταση στην οποία διατηρήθηκε το ναυάγιο.
Το σκάφος ήταν ένα από τα πολλά που εντοπίστηκαν μεταξύ της Μεσογείου και των ελληνικών αποικιών στην ακτή της Μαύρης Θάλασσας. Ανακαλύφθηκε πάνω από 80 χιλιόμετρα από τη βουλγαρική πόλη του Μπουργκάς.
Η αγγλοβουλγαρική ομάδα χρησιμοποίησε δύο υποβρύχιους ρομποτικούς εξερευνητές για να χαράξει μια εικόνα 3-D του πλοίου και πήραν ένα δείγμα σε άνθρακα - χρονολογώντας την ηλικία του.
Κατά τη διάρκεια των τριών ετών, η ακαδημαϊκή εκστρατεία βρήκε 67 ναυάγια, συμπεριλαμβανομένων των ρωμαϊκών εμπορικών πλοίων και του εμπορικού στόλου του 17ου αιώνα.
πηγή 10-4-19
http://www.hurriyetdailynews.com/worlds-oldest-shipwreck-found-in-mediterranean-say-officials-142544
23-10-18
https://www.bbc.com/news/world-europe-45951132
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου