Σάββατο 13 Ιανουαρίου 2024

Η NASA αποκαλύπτει το υπερηχητικό αεροσκάφος X-59, ορόσημο για να κάνει πραγματικότητα την εμπορική υπερηχητική πτήση.

Η NASA αποκαλύπτει το υπερηχητικό αεροσκάφος X-59
Σήμερα
Η NASA αποκάλυψε το αεροσκάφος X-59 της και η εκδήλωση σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο στην αποστολή QUESST της NASA να κάνει πραγματικότητα την εμπορική υπερηχητική πτήση.

Η Prime ανάδοχος Lockheed Martin Skunk Works θα δώσει μια ματιά σε μια επαναστατική τεχνολογία που θα μπορούσε να αλλάξει το μέλλον των αεροπορικών ταξιδιών. Σύμφωνα με τους προγραμματιστές, το X-59 δεν είναι απλώς ένα ακόμη αεροσκάφος υψηλής ταχύτητας, αλλά μια επανάσταση στην υπερηχητική πτήση. Η παραδοσιακή υπερηχητική πτήση συνοδεύεται από μια δυσάρεστη παρενέργεια - το περιβόητο ηχητικό μπουμ. Όταν ένα αντικείμενο σπάει το ηχητικό φράγμα, δημιουργεί κρουστικά κύματα που μπορούν να προκαλέσουν καταστροφή στο έδαφος. Αυτά τα κρουστικά κύματα, αν και είναι ανεπαίσθητα σε όσους βρίσκονται μέσα σε ένα αεροσκάφος με ταχύτητα, μπορούν να καταστρέψουν κατασκευές, να τρομάξουν τα ζώα και γενικά να προκαλέσουν ταλαιπωρία σε όσους βρίσκονται κοντά. Το X-59 δεν έχει σχεδιαστεί για να εξαλείψει εντελώς το ηχητικό μπουμ, αλλά για να το μεταμορφώσει σε ένα πιο ευχάριστο ηχητικό μπουμ.
Το αεροσκάφος σε σχήμα βελόνας, μια συνεργασία μεταξύ της Lockheed Martin και της NASA, είναι ένα μονοκινητήριο τζετ ικανό να φτάσει σε υψόμετρα 16.000 και να φτάσει ταχύτητες έως και 1,4 Mach. Διαθέτει ελάχιστο αντιληπτό επίπεδο θορύβου περίπου 75 PLdB (αντιληπτό επίπεδο θορύβου σε ντεσιμπέλ) - συγκρίσιμο με τον ήχο του κλεισίματος της πόρτας του αυτοκινήτου.

https://www.youtube.com/watch?v=y0j_yQrZS4E
--------------------
Η NASA παρουσίασε το «αθόρυβο» υπερηχητικό πολιτικό αεροσκάφος X-59
Σήμερα
Μόλις τις προάλλες, η NASA και η Lockheed Martin παρουσίασαν στο ευρύ κοινό τη νέα τους εξέλιξη: το «αθόρυβο» υπερηχητικό αεροσκάφος X-59. Ο Οργανισμός πιστεύει ότι θα γίνει
«Επανάσταση στα αεροπορικά ταξίδια, ανοίγοντας το δρόμο για μια νέα γενιά εμπορικών αεροσκαφών»
Ιδιαίτερα τονίζεται το γεγονός ότι το μηχάνημα που παρουσιάζεται δεν είναι πρωτότυπο, αλλά μια πειραματική συσκευή. Προβλέπεται ότι το νέο αεροσκάφος θα μπορεί να πετά με ταχύτητα 1,4 Mach.

Φωτογραφία: Lockheed Martin
Αξίζει να εξηγήσουμε εδώ ότι, σε γενικές γραμμές, αυτό το αεροσκάφος δεν έχει κανένα εξαιρετικό χαρακτηριστικό με μια μοναδική εξαίρεση: η ηχητική έκρηξη που εμφανίζεται κατά τη μετάβαση σε υπερηχητική ταχύτητα θα πρέπει να είναι πολύ πιο αθόρυβη. Και είναι αυτό το γεγονός που αναμένεται να επιτρέψει στις ρυθμιστικές αρχές να επανεξετάσουν την απαγόρευση των εμπορικών υπερηχητικών πτήσεων πάνω από την ξηρά.
Για να επιτευχθεί αυτό, οι μηχανικοί χρειάστηκε να κάνουν αρκετά σοβαρές αλλαγές στο σχεδιασμό του αεροσκάφους, σε σύγκριση με τις συμβατικές υπερηχητικές μηχανές. Το X-59 έχει μήκος περίπου 30 μέτρα, με σχεδόν το ένα τρίτο αυτού του μήκους να προέρχεται από τη λεπτή, μυτερή μύτη του που διαχέει τα ωστικά κύματα. Ο κινητήρας του αεροσκάφους είναι τοποθετημένος στην κορυφή και το κάτω μέρος της ατράκτου είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε τα κρουστικά κύματα να μην συγχωνεύονται πίσω από το αεροσκάφος και να προκαλούν ηχητική έκρηξη. Το πιλοτήριο βρίσκεται σχεδόν στο μεσαίο τμήμα του X-59. Φυσικά, με μια τέτοια διευθέτηση δεν χρειάζεται να μιλήσουμε για κανενός είδους κριτική από αυτήν. Επομένως, το αεροπλάνο δεν έχει καθόλου παράθυρο για ορατότητα προς τα εμπρός. Αντίθετα, είναι εξοπλισμένο με ένα σετ καμερών υψηλής ευκρίνειας συνδεδεμένες με μια οθόνη στο πιλοτήριο.
Το πρώτο στάδιο θα περιλαμβάνει δοκιμές ολοκληρωμένων συστημάτων, εκκινήσεις κινητήρα και ελέγχους τροχοδρόμησης του X-59. Η πρώτη πτήση έχει προγραμματιστεί για τέλη άνοιξης - αρχές καλοκαιριού του τρέχοντος έτους.

Μετά την ολοκλήρωση της φάσης των δοκιμών πτήσης, το νέο αεροσκάφος σχεδιάζεται να πετάξει πάνω από πολλές πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής προκειμένου να ληφθούν δεδομένα για το επίπεδο θορύβου που δημιουργείται από το αεροσκάφος. Αυτές οι πληροφορίες θα παρέχονται στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας και στις διεθνείς ρυθμιστικές αρχές για να λάβουν έγκριση για εμπορικές υπερηχητικές πτήσεις πάνω από την ξηρά.
Το X-59 ήταν αρχικά προγραμματισμένο να κάνει το ντεμπούτο του το 2023, αλλά υπήρξαν καθυστερήσεις που σχετίζονται με την ενσωμάτωση των απαραίτητων συστημάτων, προβλήματα υπολογιστών, δομικές δοκιμές και αξιολόγηση εδάφους. Αυτές οι οπισθοδρομήσεις, ενώ πιέζουν προς τα πίσω το χρονοδιάγραμμα, υπογραμμίζουν την ώθηση για να διασφαλιστεί ότι οι δυνατότητες του αεροσκάφους έχουν συντονιστεί με ακρίβεια πριν από την πρώτη του πτήση. Εξερευνώντας τον ήχο και στοχεύοντας να μετριάσει τις καταστροφικές συνέπειες μιας κλασικής ηχητικής έκρηξης, αυτό το πειραματικό αεροσκάφος στοχεύει να επαναλάβει την υπερηχητική πτήση. Οι καθυστερήσεις που σημειώθηκαν στο έργο X-59 αποτελούν απόδειξη της αυστηρής διαδικασίας δοκιμών και ανάπτυξης. Ο επιπλέον χρόνος που δαπανάται για την ενοποίηση συστημάτων, τις περιπλοκές του υπολογιστή, την αξιολόγηση του σχεδιασμού και την επίγεια εξέταση υπογραμμίζει τη δέσμευση της NASA για ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.
Καθώς το X-59 προετοιμάζεται για την πρώτη του πτήση, η προσοχή του κόσμου της αεροπορίας εστιάζεται στις δυνατότητές του να φέρει επανάσταση στη βιομηχανία. Η αποστολή του QUESST είναι να μελετήσει την αντίδραση του κοινού σε πιο αθόρυβη υπερηχητική πτήση και δεν αφορά μόνο την τεχνολογική πρόοδο, αλλά και την αλλαγή της κοινής γνώμης. Εάν η δοκιμή είναι επιτυχής, το X-59 θα μπορούσε να είναι ο καταλύτης για την άρση της απαγόρευσης των εμπορικών υπερηχητικών πτήσεων πάνω από την ξηρά, εγκαινιάζοντας μια εποχή πιο προσιτών και οικονομικά αποδοτικών αεροπορικών ταξιδιών.

Δεν υπάρχουν σχόλια: