Σάββατο 13 Ιανουαρίου 2024

Οι ψηφιακές συσκευές επηρεάζουν τον εγκέφαλο των παιδιών, ανακάλυψαν επιστήμονες

Οι ψηφιακές συσκευές επηρεάζουν τον εγκέφαλο των παιδιών, ανακάλυψαν επιστήμονες
08.12.2023 ESO
Οι επιστήμονες μελετούν τον αντίκτυπο των ψηφιακών τεχνολογιών στην ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών για περισσότερα από είκοσι χρόνια και έχουν διαπιστώσει ότι η ψηφιοποίηση αφήνει το σημάδι της όχι μόνο στον πολιτισμό μας, αλλά και στον εγκέφαλο των παιδιών.

Η ομάδα των ερευνητών εξέτασε περισσότερους από 30.000 συμμετέχοντες, εστιάζοντας σε παιδιά κάτω των 12 ετών και συλλέγοντας 33 μελέτες νευροαπεικόνισης που διεξήχθησαν από το 2000 έως το 2023. Τα αποτελέσματα αυτής της ανάλυσης ήταν και προκλητικά και εμπνευσμένα.
Το πρώτο βασικό εύρημα επιβεβαίωσε την επίδραση των ψηφιακών συσκευών στη δομή και τη λειτουργία του εγκεφάλου των παιδιών. Παραδόξως, ωστόσο, αυτές οι αλλαγές δεν ήταν πάντα αρνητικές. Ο αντίκτυπος εξαρτιόταν από τον τύπο των συσκευών που χρησιμοποιήθηκαν και τη δραστηριότητα με την οποία αλληλεπιδρούσαν. Τα μέσα οθόνης, τα παιχνίδια και άλλες μορφές ψηφιοποίησης μπορούν είτε να βελτιώσουν είτε να επιδεινώσουν τη λειτουργία του εγκεφάλου.
Συγκεκριμένα, οι περιοχές του εγκεφάλου, ιδιαίτερα ο προμετωπιαίος φλοιός, υφίστανται τη μεγαλύτερη επίδραση από τις ψηφιακές συσκευές. Αυτές οι αλλαγές, σύμφωνα με έρευνα, μπορεί να διαρκέσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, επηρεάζοντας τις λεγόμενες «εκτελεστικές λειτουργίες» - υψηλού επιπέδου γνωστικές δεξιότητες, συμπεριλαμβανομένου του προγραμματισμού, της λήψης αποφάσεων και του περιορισμού του εαυτού του από ανεπιθύμητη συμπεριφορά.


Ωστόσο, σε μια θάλασσα από ποικίλα ευρήματα, μερικές μελέτες ξεχωρίζουν για την αισιόδοξη προσέγγισή τους. Κάποιοι έχουν διαπιστώσει ότι οι ψηφιακές εμπειρίες βελτιώνουν τη συγκέντρωση και τη μάθηση ενεργοποιώντας ορισμένες περιοχές του εγκεφάλου. Τα βιντεοπαιχνίδια, για παράδειγμα, μπορούν να τονώσουν εκτελεστικές λειτουργίες και γνωστικές ικανότητες.

Είναι δύσκολο να πούμε κατηγορηματικά εάν ο αντίκτυπος των ψηφιακών τεχνολογιών στα παιδιά είναι αποκλειστικά αρνητικός ή θετικός. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν την ασάφεια και την πολυπλοκότητα αυτού του ζητήματος. Τελικά, είναι σημαντικό να διεξαχθεί πιο εις βάθος έρευνα για να κατανοήσουμε καλύτερα πώς αυτές οι τεχνολογίες επηρεάζουν τον εγκέφαλο των παιδιών και ποιες στρατηγικές μπορούν να βελτιστοποιήσουν τα θετικά τους αποτελέσματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: