Η θεωρία του σκόπιμου προκαθορισμένου αποπροσανατολισμού του καταναλωτή, που ονομάζεται μεταφορά Gruen [Gruen transfer (also known as the Gruen effect)]
Αφορά το σχεδιασμό για παράδειγμα ενός εμπορικού κέντρου, ή ενός σουπερμάρκετ, ή του καζίνο, με τρόπο ώστε η διαρρύθμιση του χώρου, να προκαλεί σκόπιμη αντιληπτική σύγχυση στον καταναλωτή, έτσι ώστε να ξεχνάει την αρχική του πρόθεση να αγοράσει κάτι που χρειάζεται πραγματικά, να χειραγωγείται και να μπαίνει στο δρόμο της σπατάλης χρημάτων.
Για παράδειγμα στα καζίνο, δεν υπάρχουν ρολόγια, δεν υπάρχει καθόλου φυσικό φως, υπάρχουν τραπέζια δαιδαλώδη, και ιδιαίτερα μοτίβα σχεδίων στα χαλιά κλπ
στα εμπορικά κέντρα και στα σουπερ μάρκετ, υπάρχουν ατελείωτοι διάδρομοι, ενώ χρησιμοποιείται ιδιαίτερα έντονος χρωματισμός στο χώρο των καταναλωτικών προϊόντων και ίσως μουσική, μυρωδιές και κατάλληλος φωτισμός που επηρεάζουν υποσυνείδητα τον πελάτη.
[ειδικά στο ΙΚΕΑ, μόλις μπεις στον λαβυρινθώδη διάδρομο με το βέλος, σε λίγα λεπτά χάνεσαι και δυσκολεύεσαι να επιστρέψεις ή να βγεις από το κατάστημα. Οι κίτρινες –χρώμα αισιοδοξίας- σακούλες μας κάνουν να αισθανόμαστε ότι πρέπει κάτι να αγοράσουμε. Σύμφωνα με τη ροή διάταξης των προϊόντων, ξεκινούμε από τα μικρά, πλαστικά, φθηνά, πιάτα, μπολ, κλπ, μετά αγοράζουμε κάτι πιο ακριβό και μετά χανόμαστε…πάμε για το πακέτο που αδειάζει το πορτοφόλι μας]
η στιγμή που ο καταναλωτής υποβάλλεται στα συνθήματα "προκαθορισμένου αποπροσανατολισμού" στο περιβάλλον, καλείται φαινόμενο «Gruen transfer» πήρε το όνομά του από τον αυστριακό αρχιτέκτονα Victor Gruen , που αρνήθηκε να χρησιμοποιήσει τέτοιες επεμβατικές τεχνικές (τεχνικές χειραγώγησης)
επεμβατικές τεχνικές, (για παράδειγμα φωτισμός που μας επηρεάζει ασυναίσθητα, περιβαλλοντικοί ήχοι, μουσική, επιφάνειες γυαλιστερές (π.χ.δάπεδα, καθρέπτες) που αντανακλούν, έλεγχος θερμοκρασίας και ατμόσφαιρας με κατάλληλη μυρωδιές, κ.α.) προκαλούν υποχώρηση της συνειδητής μας καταναλωτικής λήψης αποφάσεων και μας ωθούν στις μη πραγματικά αναγκαίες αγορές.
Τηλεοπτικό πρόγραμμα στην Αυστραλία συζητά τις τις μεθόδους, την επιστήμη και την ψυχολογία πίσω από τη διαφήμιση
παρακάτω η αναφορά στην ιστοσελίδα του, για τη στιγμή που ξεχνούμε τι θέλαμε να αγοράσουμε όταν μπαίναμε στο κατάστημα και γινόμαστε υπνωτισμένοι καταναλωτές
Their website has a FAQ page [4] which gives the following definition: "Named for Victor Gruen , who designed the very first shopping mall. The term describes that split second when the mall's intentionally confusing layout makes our eyes glaze and our jaws slacken..... the moment when we forget what we came for and become impulse buyers."
Η στιγμή που ο καταναλωτής αποκρίνεται στα συνθήματα "προκαθορισμένου αποπροσανατολισμού" στο περιβάλλον, ονομάζεται μεταφορά Gruen [Gruen transfer (also known as the Gruen effect)]
Ο σχεδιασμός ενός εμπορικού κέντρου είναι τέτοιος ώστε οι καταναλωτές κατά την είσοδό τους στο εμπορικό κέντρο, περιβάλλονται από διαρρύθμιση που προκαλεί σκόπιμα αντιληπτική σύγχυση και χάνουν την αρχική τους πρόθεση να αγοράσουν κάτι που έχουν πραγματικά ανάγκη (αρχική πρόθεση)Πήρε το όνομά του για το αυστριακό αρχιτέκτονα Victor Gruen , που αρνήθηκε να χρησιμοποιήσει τέτοιες τεχνικές χειραγώγησης επεμβατικές τεχνικές
ο συγγραφέας και θεωρητικός κοινωνιολόγος Rushkoff Douglas επίσης αναφέρεται στις τεχνικές του μάρκετινγκ και την ανικανότητά μας να τις αναχαιτίσουμε.
τηλεοπτικό πρόγραμμα στην Αυστραλία (Australia's ABC1 network, called The Gruen Transfer) συζητά τις μεθόδους, την επιστήμη και την ψυχολογία πίσω από τη διαφήμιση κατανάλωσης.
Η Χωρική συνειδητοποίηση (επίγνωση χώρου) του περιβάλλοντός του καταναλωτή διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο για τις αγορές του, όπως και τα περιβαλλοντικά ερεθίσματα (ήχος, οπτικές λεπτομέρειες, μοτίβα σχεδίων, τέχνη και μουσική)
Η επίδραση της μεταφοράς ή μεταβίβασης «The Gruen Transfer» είναι εκτενώς τεκμηριωμένη, αξιόπιστη, αισθητή και χαρακτηρίζεται από τον αργό (ρυθμό περπατήματος) βηματισμό του καταναλωτή, το ανέκφραστο, απλανές βλέμμα -γυάλινα μάτια (eyes glaze)- και το χαλαρωμένο του πηγούνι.
A television program on Australia's ABC1 network, called The Gruen Transfer , discusses the methods, science and psychology behind advertising.
The Gruen Transfer, the series debuted on Australia’s ABC1 on May 28, 2008.
In series 7, the premiere episode featured a glimpse into an almost impossible task: selling pet food. The judges are tasked with deconstructing the advertising of food that humans never taste. The season release attracted over 974,000 viewers.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου