Τρίτη, 29 Ιανουαρίου 2019

Θρησκευτικά έργα τέχνης 1300 ετών που έκλεψαν από την εκκλησία Santa Maria de Lara στην Ισπανία, εντοπίστηκαν θαυματουργικά από τον διάσημο ερευνητή τέχνης Arthur Brand.

ένας Ιντιάνα Τζόουνς της τέχνης ανακάλυψε κλεμμένα Ισπανικά γλυπτά σε έναν Αγγλικό κήπο.
 Ο 48χρονος Ολλανδός ερευνητής (ντετέκτιβ) τέχνης, Arthur Brand,  παρέδωσε δύο ανεκτίμητα πέτρινα ανάγλυφα που είχαν κλαπεί από μια αρχαία ισπανική εκκλησία, στην ισπανική πρεσβεία στο Λονδίνο, σε ιδιωτική τελετή.
Ήταν το αποκορύφωμα μιας μακράς αναζήτησης των έργων τέχνης, που τα έκλεψαν το 2004 από την εκκλησία Santa Maria de Lara στη βόρεια Ισπανία και πιστεύεται ότι είναι τουλάχιστον 1.000 χρόνων.
Μετά από αναζήτηση οκτώ ετών, ο κ.Brand, τα ανακάλυψε στον κήπο μιας αριστοκρατικής βρετανικής οικογένειας, καλυμμένα με λάσπη και φύλλα.
Πρόκειται για ανεκτίμητα έργα τέχνης που χρονολογούνται από τον 7ο έως τον 11ο αιώνα.
Τα πέτρινα ανάγλυφα (Visigoth religious artworks)  που ζυγίζουν 50 κιλά το καθένα, παραδόθηκαν στη συνέχεια σε εκπρόσωπους της ισπανικής αστυνομίας Guardia Civil, οι οποίοι συνεργάζονται για την υπόθεση, και δύο επιμελητές μουσείων από τη βόρεια πόλη Burgos.
Η ισπανική πρεσβεία στο Λονδίνο αρνήθηκε να σχολιάσει.
Η εκκλησία από την οποία είχαν κλαπεί πιστεύεται ότι χρονολογείται από την εποχή των Βησιγότθων,
Τα ανάγλυφα εκλάπησαν από επαγγελματίες κλέφτες τέχνης το 2004.
Το 2010, ο κ. Brand έλαβε για πρώτη φορά πληροφορίες, από έναν ανώνυμο Βρετανό πληροφοριοδότη. Του είπε ότι "κάτι παράξενο" είχε εντοπιστεί στο Λονδίνο, και του υπέδειξε έναν μάρτυρα που αναφέρεται ως «κ. Χ».
"Αποδείχτηκε ότι ο κ. X είδε έναν Γάλλο έμπορο που μετέφερε τα ανάγλυφα με φορτηγό στο Λονδίνο και τα πούλησε σαν διακοσμητικά κήπου, αλλά ο ο κ. Χ τα αναγνώρισε ως πιθανά θρησκευτικά έργα τέχνης, από το βασίλειο των Βησιγότθων"
δήλωσε ο κ. Brand.
"Οι τύποι που τα έκλεψαν ήθελαν να τα πουλήσουν για μερικά εκατομμύρια, αλλά σύντομα ανακάλυψαν ότι δεν μπορούσαν να τα πουλήσουν, έτσι για να πάρουν λίγα χρήματα, τα πούλησαν σαν στολίδια κήπου" είπε και πρόσθεσε ότι, πιθανότατα πουλήθηκαν για περίπου £ 50.000 λίρες το καθένα.
Ο κ. Brand ακολούθησε τον Γάλλο έμπορο, ο οποίος τον οδήγησε σε μια ανώνυμη βρετανική αριστοκρατική οικογένεια που ζούσε βόρεια του Λονδίνου.
"Κατέληξαν στον κήπο ενός ΄Αγγλου ευγενή, ο οποίος δεν ήξερε ότι ήταν παγκόσμια κληρονομιά, και έμειναν εκεί 15 χρόνια", είπε.
Οι ιδιοκτήτες ήταν τόσο συγκλονισμένοι όταν πληροφορήθηκαν την αλήθεια που "ήθελαν να ρίξουν τα έργα τέχνης σε ένα ποτάμι και να τα αφήσουν να εξαφανιστούν για πάντα. Ευτυχώς καταφέραμε να τους πείσουμε να μην το κάνουν", δήλωσε ο κ. Brand.
 τα ανεκτίμητα αντικείμενα 1.300 ετών που κατασκευάστηκαν για τον ισπανικό ήλιο ήταν στον κήπο τους, εκτεθειμένα στην αγγλική βροχή".
ο Brand δήλωσε ότι είναι "αδύνατο" να ποσοτικοποιήσει την αγοραία αξία των αντικειμένων.
"Υπάρχουν τόσο λίγα από αυτά τα πράγματα γύρω από το Βασίλειο των Βησιγότθων, του έβδομου αιώνα", έκαναν την εκκλησία εθνικό μνημείο στην Ισπανία, είναι αρκετά μοναδικό"
Ο ντετέκτιβ πρόσθεσε ότι μόνο 5 έως  10 τοις εκατό της κλεμμένης τέχνης εμφανίζεται, ενώ τα υπόλοιπα συνήθως καταστρέφονται, χάνονται ή κρύβονται. "Οι Ισπανοί ήταν πολύ, πολύ χαρούμενοι", είπε. «Δεν μπορούσαν να το πιστέψουν».

Ήταν μια ακόμη επιτυχία για τον κ. Brand, ο οποίος βρισκόταν στα πρωτοσέλιδα του περασμένου έτους για την επιστροφή ενός κλεμμένου ψηφιδωτού 1,600 ετών στην Κύπρο, το οποίο βρέθηκε στην κατοχή μιας  βρετανικής οικογένειας, που είχε επίσης άγνοια.

[[  τον Νοέμβριο του 2018 ο Arthur Brand παρέδωσε στις κυπριακές αρχές –συγκεκριμένα στην πρεσβεία της Κύπρου στη Χάγη- το μωσαϊκό του Αγίου Μάρκου το  οποίο είχε αποτοιχιστεί από τον Ναό της Παναγίας της Κανακαριάς στο χωριό Λυθράγκωμη της Καρπασίας, στα  κατεχόμενα. Το μωσαϊκό, έργο του 6ου μ.Χ. αιώνα, αποτελεί σπάνιο δείγμα πρωτοβυζαντινής τέχνης. Κλάπηκε μαζί με άλλα ιερά κειμήλια, εικόνες και μωσαϊκά κάποια στιγμή μετά το 1974 και διοχετεύτηκε στην μαύρη αγορά. Τελικά, ανακαλύφθηκε στα χέρια ενός ζεύγους Βρετανών, οι οποίοι δήλωσαν άγνοια για την προέλευσή του. Λίγους μήνες πριν, τον Απρίλιο, είχε προηγηθεί η επιστροφή στις αρχές του μωσαϊκού του Αγίου Ανδρέα, από τον ίδιο ναό.
σχετικός σύνδεσμος
http://newpost.gr/art/5c2f808bebb6b20f29e40c27/arthur-brand-enas-syghronos-serlok-holms-stin-ypiresia-tis-tehnis ]]
 το 2015, ο Brand πέτυχε να εντοπίσει τα δύο μπρούτζινα γλυπτά άλογα, "Hitler's Horses" έργα του ναζιστή γλύπτη Joseph Thorak, τα οποία κοσμούσαν την είσοδο της Γερμανικής Καγκελαρίας την εποχή της ναζιστικής παντοδυναμίας.
((Ο ερευνητής αφηγείται πως ανακάλυψε σε ένα ντοκιμαντέρ το 2014 ότι τα αγάλματα είχαν αφαιρεθεί από το σημείο –κάτω από το μπαλκόνι του γραφείου του Χίτλερ- στα τελευταία πλάνα που υπάρχουν πριν από την αυτοκτονία του Φίρερ και την πτώση του Βερολίνου.
Η διαπίστωση αυτή τον οδήγησε στο συμπέρασμα ότι η θεωρία πως τα αγάλματα καταστράφηκαν στη διάρκεια των βομβαρδισμών δεν ευσταθούσε και του έδωσε την ιδέα να τα αναζητήσει σε κάποιο από τα καταφύγια των ανώτατων αξιωματούχων του ναζιστικού κόμματος. Τελικά, μετά από κυνηγητό δύο χρόνων, τα ανακάλυψε στην λουτρόπολη  Bad Duerkheim στη νότια Γερμανία μαζί με δύο έργα του Κλιμτ, τα οποία οι ειδικοί θεωρούσαν χαμένα από χρόνια.))
Ανάμεσα στις ανακαλύψεις του είναι επίσης ένας Νταλί, κλεμμένος υπό την απειλή όπλου από το Scheringa Museum of Realist Art το 2009.
πηγές
https://www.rte.ie/news/2019/0122/1024709-art-discovery-garden/

http://esoreiter.ru/index.php?id=0119/28-01-2019-082743.html&dat=news&list=01.2019

Δεν υπάρχουν σχόλια: