Ηχητικό καρύκευμα “Sonic seasoning” λέγεται το αναπτυσσόμενο επιστημονικό πεδίο που χρησιμοποιεί τον ήχο για να κάνει καλύτερη τη γεύση των τροφίμων.
Εκτός από το να βλέπουμε, να μυρίζουμε, να μασάμε και να γευόμαστε μια τροφή, υπάρχει και ο παράγοντας του θορύβου, που ακούμε όταν την καταναλώνουμε.
Ο θόρυβος μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα της γλυκύτητας, του πικρού και του ξινού που αντιλαμβανόμαστε από την τροφή μας.
Οι επιστήμονες πειραματίστηκαν με ήχους, με συγκεκριμένες συχνότητες που μπορούν να επηρεάσουν τη συνολικη αίσθηση που έχουμε όταν γευματίζουμε.
Ένας από τους κορυφαίους ερευνητές στον χώρο είναι ο Charles Spence, ο οποίος διευθύνει το Crossmodal Ερευνητικό Εργαστήριο στο πειραματικό τμήμα ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.
Σε μια μελέτη του 2010, παράλληλα με την έρευνα του σε διάφορες περιπτώσεις συναισθησίας , αναφέρθηκαν συσχετίσεις (αντιστοιχίες) ανάμεσα στους ήχους του περιβάλλοντος (θόρυβο) στο χώρο που τρώμε και την αντίληψη της γεύσης.
Αναφέρθηκε ακόμη ότι και το είδος του μουσικού οργάνου που παράγει ήχο επηρεάζει την αντίληψη της γεύσης.
Μουσική υψηλών συχνοτήτων (δονήσεων) ενισχύει τη γεύση του γλυκού και του ξινού ενώ ήχοι χαμηλής συχνότητας ταιριάζουν με umami και πικρές γεύσεις.
Η ομάδα επέλεξε μια σειρά από μουσικά κομμάτια 40 δευτερολέπτων που πιστεύεται ότι διέθεταν μια γλυκιά ή πικρή «χροιά» (αντιστοιχία), και τα έπαιξαν για 20 άτομα που κλήθηκαν να φάνε.
Διαπίστωσαν ότι το άκουσμα ενός κομματιού που έχει γρήγορο ρυθμό (ενεργητική μουσική) μπορεί να αυξήσει την αντιληπτή πικάντικη γεύση των τροφίμων μέχρι και δέκα τοις εκατό.
Η παραδοσιακή ινδική μουσική που παράγεται από το έγχορδο μουσικό όργανο σιτάρ με διαπεραστικούς υψηλής συχνότητας ήχους και τους γρήγορους χτύπους του τυμπάνου (featuring shrill sitar notes, a fast drum beat and high pitched singing ) παρουσιάζει μία από τις ισχυρότερες “sonic seasoning effects.”
Η έρευνα δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό "Food Quality And Preference"
οι ερευνητές ζήτησαν από εθελοντές να επιλέξουν τη μουσική που σκέφτηκαν ότι μπορεί να συνδέεται με τα πικάντικα τρόφιμα.
Στη συνέχεια ζήτησαν από 180 εθελοντές να φάνε τα πικάντικα τρόφιμα, ενώ θα ακούν ένα σύντομο κλιπ της μουσικής, λευκό θόρυβο ή σιωπή.
Βρέθηκε ότι εκείνοι που άκουγαν μουσική με γρήγορο τέμπο, υψηλότερο τόνο και "distorted" (παραμορφωμένους) ήχους, είπαν ότι το φαγητό ήταν πιο πικάντικο και είχε πιο έντονες γεύσεις.
Οι ερευνητές συνεργάστηκαν με το " audio branding agency iV, of Nashville, Tennessee" για να αναπτύξουν τις λίστες αναπαραγωγής ( playlists)
Ο διευθύνων σύμβουλος Steve Keller είπε ότι τα "Chili Peppers" older tracks" κομμάτια θα λειτουργήσουν ίσως καλύτερα επειδή ήταν «πιο ωμά και άξεστα».
Ακόμα δεν είναι σαφές πως λειτουργεί αυτή η σχέση γεύσης -ήχου. Υπάρχει μια πλούσια σχετική επιστημονική βιβλιογραφία που αφορά τη συναισθησία, ένα σπάνιο νευρολογικό φαινόμενο, κατά το οποίο η διέγερση μιας αισθητηριακής οδού προκαλεί ακούσια εμπειρία σε ένα δεύτερο μονοπάτι.
για παράδειγμα
(a Russian who reported experiencing the taste of borscht upon hearing a 50 Hz tone but would experience a repulsive, briny pickle when he heard a 3,000 Hz tone)
ο Charles Spence πιστεύει ότι ενώ τα άτομα με συναισθησία μπορεί να βιώνουν μια ιδιαίτερα λεπτή αίσθηση, μπορεί να υπάρχουν ορισμένες πτυχές της συναισθησίας που όλοι οι άνθρωποι διαθέτουν, όπως η σύνδεση της γλυκύτητας με υψηλότερους τόνους (higher pitches) και της πικρής γεύσης με χαμηλότερους τόνους (lower pitches)
ο Spence θεωρεί ότι είναι θέμα χρόνου, να αφήσει το εργαστήριο η σύνδεση ήχου και γεύσης και να εφαρμοστεί σε εκδηλώσεις γευσιγνωσίας σε συνεργασία με μοντέρνους σεφ για την προετοιμασία φαγητών σε εκδηλώσεις υψηλής αισθητικής.
σε κοινό δημοσίευμα τους στο Appetite ,ο Felipe Carvalho, (a sound designer and Ph.D.) και ο Spence, ανακοίνωσαν ότι θα σχεδιαστεί μουσική που θα ενισχύει αποτελεσματικά την αίσθηση της κρεμώδους υφής και της γλυκύτητας της σοκολάτας.
Ο Carvalho γράφει ότι τα soundtracks δημιουργήθηκαν με βάση τα πορίσματα της έρευνας,
μάλιστα προσέλαβε μουσικούς για να συνθέσουν τραγούδια, που φτιάχτηκαν γύρω από αυτά τα παρατηρούμενα φαινόμενα. Μετά θα συγκεντρωθούν σε playlist, κάθε τραγούδι σε συνδυασμό με τη σοκολάτα ως "πολυαισθητηριακό καρύκευμα" (multisensory seasoning) για το γλυκό.
Το έργο, με τίτλο "Sound of Chocolate," είναι διαθέσιμο για online αγορά και στα συνεργαζόμενα chocolatiers στο Βέλγιο.
οι πελάτες μπορούν να μάθουν για την επιστημονική διαδικασία πίσω από τα ζευγαρώματα ήχου και γεύσης μέσα από ένα συνοδευτικό φυλλάδιο.
Τα ηχητικά καρυκεύματα "sonic seasoning" θα μπορούσαν να εισαχθούν στην καθημερινότητά μας.
Η προτίμηση σε συγκεκριμένη γεύση του καφέ ή του γλυκού μας, θα συνοδεύεται με τον δικό μας ήχο που θα ενισχύει ποιοτικά την αίσθηση της γεύσης μας.
πηγές 11-3-17
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4304920/Spice-Girls-Red-Hot-Chili-Peppers-make-food-spicy.html
24-12-16
https://qz.com/871605/sonic-season-changing-taste-with-sound/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου