Η δραματικότητα των στιγμών που ζει η χώρα ακροβατώντας ανάμεσα σε μια αβέβαια και οδυνηρή παραμονή στο ευρώ και σε μια ακόμη πιο επώδυνη και εξίσου αβέβαια αποχώρηση από το ενιαίο νόμισμα έχει το αντίκτυπό της και στην υπόσταση και την ισχύ των ΕΔ και πιο ειδικά της ΠΑ.
Εχθές βράδυ τρεις υπουργοί και ένας αναπληρωτής οι Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας και αναπληρωτής Χρήστος Σταϊκούρας, Εθνικής Άμυνας Πάνος Παναγιωτόπουλος και Δημόσιας Τάξης Νίκος Δένδιας σε μια δραματική –έτσι χαρακτηρίστηκε από πολλούς- σύσκεψη προσπάθησαν να βρουν μια λύση στο θέμα της μείωσης των ειδικών μισθολογίων, τέτοια που να μη θίγει αποφασιστικά το αξιόμαχο τόσο των ΕΔ όσο και των Σωμάτων Ασφαλείας.
Δεν είναι όμως μόνο τα ειδικά μισθολόγια που δείχνουν να κινδυνεύουν κάτω από το βάρος των πιέσεων του τεχνικού κλιμακίου της Τρόικα. Είναι και άλλα θέματα που άπτονται καθαρά στο επιχειρησιακό κομμάτι των ΕΔ. Έτσι και κατόπιν πιέσεων της Τρόικα για οικονομίες κλίμακας στην ΠΑ όλοι μιλούν ότι σύντομα θα βρεθούμε προς ενός πρωτοφανούς κύματος αποσύρσεων μαχητικών αεροσκαφών.
Πιο ειδικά οι οριστικές αποφάσεις μέχρι στιγμής αφορούν τα 28 A-7E και 15 TA-7C, τα 18 RF-4E, ενώ αμέσως μετά αναμένεται να ακολουθήσουν τα F-4E AUP. Ίσως μέχρι εδώ τα πράγματα να ήταν λίγο έως πολύ αναμενόμενο αλλά στο τραπέζι έχουν πέσει και τα μαχητικά της περίφημης «πάλαι ποτέ» αγοράς του αιώνα δηλαδή τα 32 F-16 block 30 και τα 19 Mirage 2000EGM/BGM.
Εάν οι σχεδιασμοί αυτοί προχωρήσουν τότε σε κάθε περίπτωση μιλάμε για 130 περίπου μαχητικά, σε μια κίνηση δίχως αύριο όμως κάτι που σημαίνει πως τα αεροσκάφη θα φύγουν χωρίς να αντικατασταθούν από καμία νέα προσθήκη.
Πιο αναλυτικά αν και τα A-7E έχουν πρακτικά κλείσει τον κύκλο της επιχειρησιακής τους ζωής, εντούτοις η απόσυρση των διθέσιων TA-7C θεωρείται όχι σοφή επιλογή, καθώς; Τα αεροσκάφη και με το σοβαρότατο έλλειμμα που παρουσιάζει η αεροπορική εκπαίδευση θα μπορούσαν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται σε ρόλο επιχειρησιακής εκπαίδευσης.
Το F-4E AUP αν και επρόκειτο να αποσυρθούν κανονικά την περίοδο 2018 με 2020 εντούτοις η ημερομηνία αυτή ίσως έλθει πολύ γρηγορότερα. Και αυτό επίσης θα ήταν ένα μεγάλο λάθος. Τα αεροσκάφη αν και παλαιά –ως πλατφόρμες- έχουν υποστεί ένα πρόγραμμα αναβάθμισης και είναι φορείς τόσο του βλήματος ΑΙΜ-120 AMRAAM όσο και του ατρακτιδίου Litening II το τελευταίο για αποστολές αέρος-εδάφους.
Για τα RF-4E η απόσυρση ήταν ήδη ενταγμένη στις επιχειρησιακό πρόγραμμα της ΠΑ, με τη διαφορά ότι πρέπει να βρεθεί ο τύπος που θα φέρουν τα 2 ατρακτίδια ηλεκτρονικής αναγνώρισης ASTAC.
Σε ότι αφορά τα μαχητικά Mirage 2000EGM/BGM ο ρόλος τους δυστυχώς είναι περιορισμένος εξαιτίας της έλλειψης ικανών βλημάτων. Τα 80 περίπου βλήματα που έφεραν Super 530D έχουν αποσυρθεί χωρίς να έχει γίνει κάποια προσπάθεια ανανέωσης του ορίου ζωής τους, και έτσι τα αεροσκάφη σήμερα στηρίζονται μονο στα υπέρυθρης καθοδήγησης Magic 2, το όριο ζωής επίσης των αεροσκαφών σύντομα πρόκειται να εξαντληθεί. Πρακτικά η πορεία απαξίωσης των Mirage 2000 στην ΠΑ είχε «κλειδώσει» από την εποχή όπου είχε αποφασιστεί ο μη εκσυγχρονισμός τους και μάλιστα δύο φορές μια το 1999 και μια το 2004.
Τα F-16 block 30 βρίσκονται σε μ ια παρόμοια κατάσταση. Αν και από άποψη οπλισμού δεν υπάρχουν ανάλογα προβλήματα, η απόφαση της ΠΑ να μην τα συμπεριλάβει σε ένα πρόγραμμα αναβάθμισης –το οποίο τυπικά υφίσταται για τα block 50 και 52+- ουσιαστικά τα θέτει σε πορεία απόσυρσης.
Αν και οι αποσύρσεις μαχητικών γίνονται όταν αυτά εξαντλούν την επιχειρησιακή τους ζωή και δεν υφίστανται κάποιο πρόγραμμα αναβάθμισης εντούτοις το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι για τις αποσύρσεις δεν προβλέπονται ανάλογες αγορές είτε νέων είτε μεταχειρισμένων αεροσκαφών.
Έτσι και εάν η Τρόικα επιμείνει στις περικοπές στις ΕΔ τότε βρισκόμαστε προ ενός ουσιαστικού Αρμαγεδδών με ολέθρια αποτελέσματα για την ισχύ της ΠΑ τέτοιου που δεν έχουμε ζήσει στο πρόσφατο παρελθόν με απρόβλεπτες συνέπειες στην αμυντική αποτροπή της χώρας αλλά και κατά συνέπεια στα εθνικά μας θέματα.
defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου