ΖΗΤΑΕΙ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ - ΚΥΠΡΟΥ - «ΤΔΒΚ» ΓΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΟΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΤΗΣΕΩΝ
Της ΚΥΡΑΣ ΑΔΑΜ
Μεσουσών των διαπραγματεύσεων στην Κύπρο, η Τουρκία προωθεί διεθνώς με πρακτικούς τρόπους τη λύση των «δύο συνιστώντων κρατών» , εμποδίζοντας μάλιστα μορφές διεθνούς συνεργασίας ανάμεσα στην Ελλάδα και την Κύπρο.
Χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η αντίδραση της Αγκυρας στην προτεινόμενη συνεργασία Ελλάδας και Κύπρου για τη δημιουργία και λειτουργία κοινής περιοχής ελέγχου πτήσεων μέσα στα FIR Αθηνών και Λευκωσίας.
Η Τουρκία μπλόκαρε την πρωτοβουλία αυτή, ισχυριζόμενη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν αυτό το δικαίωμα, διότι η κοινή περιοχή τους περιλαμβάνει εθνικό εναέριο χώρο που ανήκει στην «Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου» μαζί με διεθνή εναέριο χώρο, στον οποίο η μόνη αρμόδια αρχή για παροχή αεροναυτικών πληροφοριών και υπηρεσιών είναι και πάλι η ΥΠΑ της «ΤΔΒΚ» (ERCAN).
Τετελεσμένα
Επομένως, θα χρειαστεί περιοχική συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα, την Κύπρο και την «ΤΔΒΚ»(!) και την Τουρκία, όπως απαιτεί ο ICAO, για να τεθεί σε λειτουργία η συγκεκριμένη κοινή περιοχή ελέγχου πτήσεων. Πρόκειται, δηλαδή, για την πλήρη πρακτική εφαρμογή της απόφασης της τούρκικης κυβέρνησης να προβάλει και να επιχειρεί να επιβάλει διεθνώς τα «συμφέροντα και κυριαρχικά δικαιώματα» τού κατοχικού καθεστώτος στην Κύπρο, δημιουργώντας «τετελεσμένα» κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων.
Υποτονική η Αθήνα
Οι ελληνικές αντιδράσεις στο συγκεκριμένο θέμα, σύμφωνα με τα σχετικά έγγραφα του υπουργείου Εξωτερικών, δεν εστίασαν το ενδιαφέρον τους στη θρασύτατη προβολή του ανύπαρκτου τουρκοκυπριακού κράτους και «των δικαιωμάτων του» σε διεθνή οργανισμό, όπως το Γιουροκοντρόλ και ο ICAO. Περιορίστηκαν σε αμφισβητούμενες επιχειρησιακού περιεχομένου νομικές αντιδράσεις, που δεν έχουν φέρει αποτελέσματα, στον αρμόδιο ευρωπαϊκό φορέα τον Γιουροκοντρόλ, με κίνδυνο να επικαλυφθεί το μείζον πολιτικό θέμα με την προβολή του τουρκοκυπριακού «κράτους» και των «δικαιωμάτων» του.
Οπως είναι γνωστό, στην Ευρωπαϊκή Ενωση έχει δημιουργηθεί ο Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός, που προωθεί τη στενή συνεργασία στα FIR των κρατών-μελών, με στόχο τη δημιουργία Κοινών Διαλειτουργικων Εναέριων Τμημάτων (FAB), ώστε να διευκολύνεται η διεθνής εναέρια κυκλοφορία και να μειώνονται τα κόστη των αεροπορικών εταιρειών.
Ενα τέτοιο FAB με την ονομασία BLUE MED FAB έχουν επιχειρήσει να δημιουργήσουν η Ελλάδα και η Κύπρος ανάμεσα στα FIR τους, με κοινή συμφωνία των δυο κρατών.
Σ' αυτό το σημείο παρενέβη η Τουρκία, προβάλλοντας ισχυρές νομικές αντιρρήσεις στην ενέργεια Ελλάδας και Κύπρου, προκειμένου να «ισχυροποιήσει» τη θέση τού παράνομου ERCAN και της «ΤΔΒΚ».
Η ελληνική πλευρά υποστηρίζει ότι σύμφωνα με τον Κανονισμό του 2004 για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό δεν προβλέπεται περιοχική συμφωνία, όπως θέλει ο ICAO, αλλά μόνον κοινή συμφωνία μεταξύ των κρατών. Αυτό όμως ισχύει μόνο για τον εθνικό εναέριο χώρο και όχι για διεθνή εναέριο χώρο, όπως είναι η περίπτωση με το FAB Ελλάδας-Κύπρου.
Της ΚΥΡΑΣ ΑΔΑΜ
Μεσουσών των διαπραγματεύσεων στην Κύπρο, η Τουρκία προωθεί διεθνώς με πρακτικούς τρόπους τη λύση των «δύο συνιστώντων κρατών» , εμποδίζοντας μάλιστα μορφές διεθνούς συνεργασίας ανάμεσα στην Ελλάδα και την Κύπρο.
Χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η αντίδραση της Αγκυρας στην προτεινόμενη συνεργασία Ελλάδας και Κύπρου για τη δημιουργία και λειτουργία κοινής περιοχής ελέγχου πτήσεων μέσα στα FIR Αθηνών και Λευκωσίας.
Η Τουρκία μπλόκαρε την πρωτοβουλία αυτή, ισχυριζόμενη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν αυτό το δικαίωμα, διότι η κοινή περιοχή τους περιλαμβάνει εθνικό εναέριο χώρο που ανήκει στην «Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου» μαζί με διεθνή εναέριο χώρο, στον οποίο η μόνη αρμόδια αρχή για παροχή αεροναυτικών πληροφοριών και υπηρεσιών είναι και πάλι η ΥΠΑ της «ΤΔΒΚ» (ERCAN).
Τετελεσμένα
Επομένως, θα χρειαστεί περιοχική συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα, την Κύπρο και την «ΤΔΒΚ»(!) και την Τουρκία, όπως απαιτεί ο ICAO, για να τεθεί σε λειτουργία η συγκεκριμένη κοινή περιοχή ελέγχου πτήσεων. Πρόκειται, δηλαδή, για την πλήρη πρακτική εφαρμογή της απόφασης της τούρκικης κυβέρνησης να προβάλει και να επιχειρεί να επιβάλει διεθνώς τα «συμφέροντα και κυριαρχικά δικαιώματα» τού κατοχικού καθεστώτος στην Κύπρο, δημιουργώντας «τετελεσμένα» κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων.
Υποτονική η Αθήνα
Οι ελληνικές αντιδράσεις στο συγκεκριμένο θέμα, σύμφωνα με τα σχετικά έγγραφα του υπουργείου Εξωτερικών, δεν εστίασαν το ενδιαφέρον τους στη θρασύτατη προβολή του ανύπαρκτου τουρκοκυπριακού κράτους και «των δικαιωμάτων του» σε διεθνή οργανισμό, όπως το Γιουροκοντρόλ και ο ICAO. Περιορίστηκαν σε αμφισβητούμενες επιχειρησιακού περιεχομένου νομικές αντιδράσεις, που δεν έχουν φέρει αποτελέσματα, στον αρμόδιο ευρωπαϊκό φορέα τον Γιουροκοντρόλ, με κίνδυνο να επικαλυφθεί το μείζον πολιτικό θέμα με την προβολή του τουρκοκυπριακού «κράτους» και των «δικαιωμάτων» του.
Οπως είναι γνωστό, στην Ευρωπαϊκή Ενωση έχει δημιουργηθεί ο Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός, που προωθεί τη στενή συνεργασία στα FIR των κρατών-μελών, με στόχο τη δημιουργία Κοινών Διαλειτουργικων Εναέριων Τμημάτων (FAB), ώστε να διευκολύνεται η διεθνής εναέρια κυκλοφορία και να μειώνονται τα κόστη των αεροπορικών εταιρειών.
Ενα τέτοιο FAB με την ονομασία BLUE MED FAB έχουν επιχειρήσει να δημιουργήσουν η Ελλάδα και η Κύπρος ανάμεσα στα FIR τους, με κοινή συμφωνία των δυο κρατών.
Σ' αυτό το σημείο παρενέβη η Τουρκία, προβάλλοντας ισχυρές νομικές αντιρρήσεις στην ενέργεια Ελλάδας και Κύπρου, προκειμένου να «ισχυροποιήσει» τη θέση τού παράνομου ERCAN και της «ΤΔΒΚ».
Η ελληνική πλευρά υποστηρίζει ότι σύμφωνα με τον Κανονισμό του 2004 για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό δεν προβλέπεται περιοχική συμφωνία, όπως θέλει ο ICAO, αλλά μόνον κοινή συμφωνία μεταξύ των κρατών. Αυτό όμως ισχύει μόνο για τον εθνικό εναέριο χώρο και όχι για διεθνή εναέριο χώρο, όπως είναι η περίπτωση με το FAB Ελλάδας-Κύπρου.
Εξάλλου η Σύμβαση για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό προβλέπει ότι οι ενέργειες για FAB θα διέπονται από τη Σύμβαση του Σικάγο του ICAO και η υλοποίησή τους από τον Γιουροκοντρόλ, η σύμβαση του οποίου προβλέπει ότι θα εφαρμόζονται οι αποφάσεις του ICAO.
Ετσι, στην πραγματικότητα, μια ελληνο-κυπριακή απόπειρα περιορισμένης ερμηνείας και εφαρμογής των διεθνών κανόνων οδήγησε σε άμεση αντίδραση της Τουρκίας, με «προβολή» των «κυριαρχικών δικαιωμάτων» του κατοχικού καθεστώτος και «πάγωμα» της κοινής συνεργασίας Ελλάδας-Κύπρου στον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό.
Και για αεροδιάδρομο
Είναι χαρακτηριστικό, ότι μια ακόμα προσπάθεια Ελλάδας και Κύπρου, να δημιουργήσουν τον περασμένο Νοέμβριο κοινό αεροδιάδρομο πάνω από τα διεθνή ύδατα, έτυχε της άμεσης αντίδρασης της Τουρκίας.
Το όλο θέμα έχει κινήσει το ενδιαφέρον κρατών-μελών, όπως για παράδειγμα της Γερμανίας, η οποία έχει ήδη ενδιαφερθεί για το FAB, ρωτώντας «αθώα» το υπουργείο Μεταφορών, αν υπάρχουν τυχόν «νομικά κωλύματα», τα οποία θα δυσχεράνουν τον «τρόπο εφαρμογής του».
Πηγή:ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 27/12/2008
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου