ΕΚΘΕΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΤΗ ΙΜΠΕΡ ΠΕΡΝΟ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
Της Μαίρης Αδαμοπούλου
Φουστανέλα και κοστούμι συνυπάρχουν στην Πλατεία Συντάγματος κατά τη μετάβαση από τον 19ο στον 20ό αιώνα, αλλαγή που κατέγραψε ο διεισδυτικός φακός του Γάλλου ελληνιστή Ιμπέρ Περνό, τα καρέ του οποίου φωτίζουν την «άλλη» Ελλάδα, σε έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Φουστανελάδες διασχίζουν την Πλατεία Συντάγματος, την ώρα που περνά το τραμ. Ψαρόβαρκες έχουν αράξει στο λιμάνι του Πειραιά. Αραμπάδες κόβουν βόλτες στο Καστρί και ο Κρόνιος Λόφος της Ολυμπίας «ποζάρει» κατάφυτος δίπλα στον Αλφειό.
Είναι η Ελλάδα που συνάντησε στο διάβα του ο γλωσσολόγος Ιμπέρ Περνό- ο πρώτος καθηγητής στην έδρα του Νεοελληνικού Ινστιτούτου της Σορβόννης (ιδρύθηκε από τον Ελευθέριο Βενιζέλο στο πλαίσιο σύσφιγξης των σχέσεων Ελλάδας- Γαλλίας)- τη μεταβατική περίοδο 1 898-191 3.
Αυτές τις εικόνες από τη μικρή Ελλάδα- λίγο πριν από τους Βαλκανικούς Πολέμους που θα της χαρίσουν νέα μεγαλύτερα σύνορα και ελπίδες που χάθηκαν κάτω από το βάρος των αλλαγών, της εξέλιξης και του τσιμέντου κατάφερε να σώσει ο Περνό μέσα από τον φωτογραφικό του φακό και να τα καταγράψει σε 1.286 κλισέ και σε πέντε λευκώματα.
Εκατόν είκοσι από τα θέματα που αιχμαλώτισαν το βλέμμα του παθιασμένου ελληνιστή ερευνητή- πρόσωπα, καθημερινές σκηνές, αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία και αγνώριστα για τον σημερινό θεατή τοπία- παρουσιάζονται στην έκθεση που θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Μπενάκη υπό την επιμέλεια της προϊσταμένης του φωτογραφικού αρχείου του μουσείου Φανής Κωνσταντίνου, σε συνεργασία με τον φωτογράφο Λεωνίδα Κουργιαντάκη.
Παρατηρητικός, ανήσυχος, Γάλλος ελληνιστής με βαθιά κλασική παιδεία, γνώση της νεοελληνικής γλώσσας από 16 ετών, αλλά ερασιτέχνης της φωτογραφίας, ο Ουμβέρτος, όπως τον αποκαλούσαν οι Έλληνες, «προσέγγισε τον τόπο με ειλικρίνεια και ρεαλισμό, χωρίς ρομαντική διάθεση και προκαταλήψεις».
Με τη φωτογραφική του μηχανή επ΄ ώμου, όπως επέβαλε το στυλ της εποχής για τους ταξιδιώτες που ήθελαν να γνωρίσουν τους απογόνους του Ομήρου στην «εξωτική» Ελλάδα των Βαλκανίων, ταξίδεψε σε πολλές γωνιές τού τότε ελληνικού κόσμου (αλλά και σε αρκετές εκτός όπως η Κρήτη, η Χίος ή Σάμος), ενώ έδωσε ιδιαίτερο βάρος στην Αθήνα, την πόλη όπου ζούσε η διαζευγμένη μητέρα του (η οποία δίδασκε γαλλικά σε παιδιά μεγαλοαστών και υπουργών).
Δεν ήταν όμως μόνον η ύπαιθρος που τράβηξε την προσοχή του Ιμπέρ Περνό, αλλά και οι άνθρωποι στην καθημερινότητα τους, με τις παραδοσιακές φορεσιές, τις επαγγελματικές τους δραστηριότητες, τις γιορτές και τα γλέντια τους.
Καρέ που δεν κατάφεραν απλώς να διασώσουν μια Ελλάδα που χάθηκε, αλλά και να καταγράψουν την επικαιρότητα, καθώς από τον φακό του Περνό δεν ξέφυγαν οι Έλληνες στρατιώτες στο Μπιζάνι, οι Τούρκοι αιχμάλωτοι στην Κέρκυρα, οι Κρήτες καλόγεροι που έγιναν αντάρτες
Πηγή:Τα Νέα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου