Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2022

Λατρεία των Μάγων (Πίνακας του Ιταλού ζωγράφου Gentile da Fabriano, 1423)

Λατρεία  των Μάγων (Πίνακας του Ιταλού ζωγράφου Gentile da Fabriano, 1423)
η άφιξη των Μάγων Caspar, Melchior και Belshazzar, που περιγράφονται στο Ευαγγέλιο, που έφερε χρυσό ως δώρο στο βρέφος Χριστό, ως βασιλιά - χρυσό, ως Θεό - λιβάνι, ως άνθρωπο - μύρο.

----


Fabriano, "Three Dynasties Adoration", τέμπερα σε ξύλο, ζωγραφισμένη το 1423, με ύψος πλαισίου 301,5 cm και πλάτος 283 cm, τώρα εκτίθεται στο Μουσείο Uffizi, Φλωρεντία, Ιταλία | Πηγή εικόνας: Wikipedia

Αυτό το έργο του Fabriano χρησιμοποιεί ένα χρυσό πλαίσιο από αρχιτεκτονικό φύλλο γοτθικού στυλ για τη συναρμολόγηση πολλών πινάκων από ξύλο τέμπερας μαζί. 
 Ένας μικρός κυκλικός πίνακας στο επάνω μέρος στη μέση του πλαισίου απεικονίζει τον Παντοδύναμο Θεό  που μοιάζει με τον Ιησού, στέλνοντας τις ευλογίες Του στον κόσμο. Στην κάτω πλευρά των δύο πλευρών αυτού του μικρού κυκλικού πίνακα, υπάρχει ένας μικρός κυκλικός πίνακας σε κάθε πλευρά, που μαζί σχηματίζουν την παραδοσιακή θεματική ζωγραφική του Χριστιανισμού - «Ευαγγελισμός». Ο μικρός στρογγυλός πίνακας στα αριστερά απεικονίζει τον Αρχάγγελο Γαβριήλ να πετάει από τον ουρανό για να ενημερώσει την Παναγία ότι θα είναι έγκυος · ο μικρός στρογγυλός πίνακας στα δεξιά απεικονίζει την Παναγία να ακούει την Απάντηση σε αυτή την είδηση. 
Άγγελοι ή προφήτες που μεταδίδουν το μήνυμα του Θεού είναι ζωγραφισμένοι στις κάτω πλευρές κάθε μικρού κυκλικού πίνακα


Το ημικυκλικό τοξωτό τμήμα στο άκρο αριστερά απεικονίζει: οι τρεις βασιλιάδες με φορεσιές παρακολούθησαν ένα λαμπερό χρυσό αστέρι να ανατέλλει στον ουρανό προς τη Βηθλεέμ από την κορυφή του βουνού δίπλα στη θάλασσα, δείχνοντας ότι ο σωτήρας Ιησούς είναι περίπου μέχρι τη Γέννηση, έτσι οι τρεις βασιλιάδες άρχισαν να ετοιμάζονται να πάνε στο δρόμο για να προσκυνήσουν τον σωτήρα που επρόκειτο να γεννηθεί. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ενδυμασία των τριών βασιλιάδων και της συνοδείας τους στον πίνακα δεν είναι σύμφωνη με την παραδοσιακή χριστιανική αριστοκρατική ενδυμασία, καθώς μοιάζει περισσότερο με μια ομάδα Φλωρεντινών ευγενών που πρόκειται να πάνε για κυνήγι.

Στο τμήμα κάτω από την κεντρική αψίδα  απεικονίζεται η πομπή των Τριών Βασιλέων στο προσκύνημα. Στο μέσο της εικόνας βλέπουμε ότι η πομπή των τριών βασιλιάδων μόλις έφτασε στην πύλη της Ιερουσαλήμ. Αυτό που δεν απεικονίζεται είναι ότι στην πόλη θα συναντήσουν τον βασιλιά Ηρώδη, ο οποίος θα ζητήσει από τους τρεις βασιλιάδες να του αναφέρουν πού θα βρει τον Ιησού, επειδή ο Ηρώδης άκουσε ότι ο Ιησούς θα απειλήσει την εξουσία του, γι' αυτό ήθελε να σκοτώσει το παιδί.



Κάτω από τις τρεις μικρές αψιδωτές αγιογραφίες είναι συνδεδεμένο το βασικό μέρος του συνόλου του πίνακα, που δείχνει τη σκηνή των τριών δυναστείων που λατρεύουν τον νεογέννητο Σωτήρα Ιησού (Εικ. 1ζ). Εδώ βλέπουμε μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων με επικεφαλής τους τρεις βασιλιάδες ήρθε για να προσκυνήσει. Στην πραγματικότητα, η Βίβλος δεν λέει πόσοι βασιλιάδες ήρθαν για να προσκυνήσουν τον νεογέννητο Ιησού. Η "λατρεία των τριών βασιλιάδων" θα πρέπει σταδιακά να αναπτυχθεί και να καθοριστεί στο Μεσαίωνα.Δηλώνει ότι ο Σωτήρας είναι ο Βασιλιάς των βασιλιάδων στον κόσμο δείχνοντας στους βασιλιάδες να βγάζουν τα στέμματά τους, να λαμβάνουν ευλογίες και να προσφέρουν δώρα μπροστά στον Ιησού.Στην αριστερή πλευρά του πίνακα, διακρίνουμε ότι ο Υιός Ιησούς στην αγκαλιά της Παναγίας είναι ελαφρώς άτακτος και απλώνει το αριστερό του χέρι για να αγγίξει το κεφάλι του γέροντα βασιλιά που έβγαλε το στέμμα του για να τον ευλογήσει. Ο μεσήλικας βασιλιάς πίσω από τον γέρο βασιλιά είναι Γονατισμένος για να είναι ευλογημένος, στα αριστερά της Παναγίας με τον Ιησού στην αγκαλιά είναι ο Άγιος Ιωσήφ και πίσω τους δύο υπηρέτες που επιθεωρούν τα δώρα. Οι πιο εντυπωσιακές φιγούρες σε αυτήν την ομάδα θα πρέπει να είναι οι ηλικιωμένοι και μεσήλικες βασιλιάδες. Πίσω από τον βασιλιά, στο κέντρο της πρώτης σειράς στην οθόνη είναι ο νεαρός βασιλιάς. Μόλις κατέβηκε από το άλογό του και είναι έτοιμος να περπατήσει προς Ιησούς Ο υπηρέτης πίσω του είναι γονατισμένος για να βγάλει τους αριστερούς Σπερς στον αστράγαλο. Το ζευγάρι σπιρούνια που φορούσε ο νεαρός βασιλιάς είναι εξαιρετικά εντυπωσιακά. Είναι τρισδιάστατα ανάγλυφα. Χυτεύονται σε γύψο και στη συνέχεια επεξεργάζονται με φύλλο χρυσού στην επιφάνεια. Κάνει τους ανθρώπους να φαίνονται σαν να είναι κατασκευασμένοι από καθαρό χρυσό, καθώς εάν είναι προσαρτημένο στην επιφάνεια του κοσμήματος της εικόνας. Αναμφίβολα, αυτή η βαριά χρήση χρυσού στον πίνακα θα είχε προσελκύσει έναν υπερπλούσιο προστάτη όπως η Palla Strozzi (1372-1462). Στα δεξιά του νεαρού βασιλιά είναι το πορτρέτο αυτού του προστάτη, ντυμένο με πλούσια ρούχα και κρατώντας έναν αετό, ενώ ο νεαρός άνδρας με ένα κόκκινο σκουφάκι δίπλα του είναι ο πρωτότοκος γιος του Λορέντζο. Ο προστάτης Pala Stroch είναι ιππότης του Τάγματος του Golden Spur στο Παπικό Κράτος του Βατικανού.Αυτό το ζευγάρι εξαιρετικά πολυτελών χρυσών σπιρουνιών θα πρέπει να είναι μια μεταφορά για την ταυτότητά του (αργότερα θα παρουσιάσει την Para Stroch και την οικογένειά της λεπτομερώς).

Στη δεκαετία του 1410, ο Φλωρεντινός γλύπτης και αρχιτέκτονας Brunelleschi είχε ήδη εφεύρει τη μέθοδο της προοπτικής, αλλά ο ζωγράφος δεν χρησιμοποίησε αυτή την επιστημονική μέθοδο ζωγραφικής στη συνολική διάταξη της εικόνας, αλλά εξακολουθούσε να χρησιμοποιεί τη γνωστή μέθοδο. Το παραδοσιακό στυλ, πλέον γνωστό ως Διεθνές Γοτθικό. Στην πραγματικότητα, αυτή είναι η τελευταία φορά της γοτθικής ζωγραφικής πριν από τη γέννηση της αναγεννησιακής ζωγραφικής, επειδή μια σειρά σπουδαίων έργων του ζωγράφου Masaccio (όπως φαίνεται στην εικόνα 5) εμφανίστηκαν στη Φλωρεντία σε λίγα μόλις χρόνια, που θα αλλάξει το σύνολο κόσμο.Η τάση της καλλιτεχνικής δημιουργίας στον κόσμο. Επειδή η τεχνολογία προοπτικής δεν χρησιμοποιείται, μπορούμε να δούμε ότι παρόλο που πολλές φιγούρες στη δεξιά πλευρά της εικόνας είναι συμπιεσμένες μεταξύ τους, ο ζωγράφος χρησιμοποιεί μεθόδους όπως η μείωση της αναλογίας των μορφών στην πίσω σειρά και η μερική υιοθέτηση της μεθόδου της προκοπής (foreshortening ) να λύσει το πρόβλημα των μορφών και των ζώων (όπως τα άλογα κ.λπ.) η επικάλυψη που προκαλείται από την έλλειψη αίσθησης του χώρου είναι ένα πρόβλημα.

Τα σώματα πολλών χαρακτήρων του πίνακα είναι επιμήκη σύμφωνα με τη γοτθική παράδοση, όπως η Παναγία, αν σηκώθηκε όρθια, πρέπει να είναι μια ψηλή και αδύνατη γυναίκα της οποίας η φιγούρα δεν είναι ανάλογη με το πραγματικό ανθρώπινο σώμα. Ωστόσο, αυτή η καθιστή και επιμήκης φιγούρα είναι που αποκαλύπτει τη διακοσμητική απαλότητα και κομψότητα της Madonna, και ο καλλιτέχνης εδώ τονίζει την ομορφιά της Μαρίας και όχι την ακρίβεια της ανθρώπινης ανατομίας. Αυτή η μέθοδος ζωγραφικής είναι προφανώς μια παραδοσιακή γοτθική τεχνική και ο ζωγράφος τη συνδύασε με διακόσμηση, ωθώντας την ομορφιά αυτού του στυλ ζωγραφικής στα άκρα.

Αν και στον σημερινό καθολικό κόσμο, αυτό το έργο θεωρείται κλασικός πίνακας για τον νεογέννητο Ιησού που δέχεται τον θαυμασμό του πλήθους με επικεφαλής τους τρεις βασιλιάδες, δεν ήταν ένας αυθεντικός καθολικός πίνακας όταν ολοκληρώθηκε για πρώτη φορά. Αυτές οι φιγούρες με υπέροχες φορεσιές Στην πραγματικότητα προέρχονται από τις σκηνές παρέλασης των εορτασμών του φεστιβάλ της Φλωρεντίας. Αυτό το είδος πολυτελών εορταστικών παρελάσεων μπορεί να δει κανείς ακόμη και σήμερα στην Ιταλία.

Υπάρχουν τρεις μικροί πίνακες κάτω από την κύρια εικόνα, που αφηγούνται την ιστορία του νεογέννητου μωρού Ιησού. Ο μικρός πίνακας στα αριστερά είναι η Γέννηση του Ιησού που περιγράφει τη σκηνή όταν γεννήθηκε ο Ιησούς. Αυτός ο μικρός πίνακας πρέπει να είναι ένα από τα πρώτα έργα νυχτερινής σκηνής στην ιστορία της τέχνης. Το φεγγάρι και τα αστέρια, οι άγγελοι και ο νεογέννητος Ιησούς είναι οι πηγές φωτός στον πίνακα.

Η Απόδραση από την Αίγυπτο  είναι η μέση των τριών αξεσουάρ στο κάτω μέρος και είναι η πιο ελκυστική από τις τρεις. Απεικονίζει την ιστορία της Παναγίας και του Αγίου Ιωσήφ που δέχονται τους Τρεις Βασιλιάδες στη Γέννηση μετά το προσκύνημα, Για να αποφύγει τον κυνηγητό από τον βασιλιά Ηρώδη, κατέφυγε αμέσως στην Αίγυπτο με τον Ιησού.Αν και η Αίγυπτος και το αρχαίο εβραϊκό βασίλειο ήταν όλα υποτελή κράτη της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, δεν ήταν υπό τη δικαιοδοσία του βασιλιά Ηρώδη. Αν παρατηρήσουμε προσεκτικά τον πίνακα, σε πολλές λεπτομέρειες, ιδιαίτερα τη ζωγραφική τοπίου, ξεφεύγει από το στερεότυπο της γοτθικής παραδοσιακής ζωγραφικής και υιοθετεί νατουραλιστικές μεθόδους ζωγραφικής.

Ο τρίτος μικρός πίνακας στο άκρο δεξιά στο κάτω μέρος του πλαισίου αφηγείται την ιστορία της Παναγίας και του Αγίου Ιωσήφ που αφιέρωσαν τον Ιησού στον Θεό. Όταν ο Ιησούς γεννήθηκε για 40 ημέρες, σύμφωνα με το νόμο του Μωυσή, η Παναγία και ο Άγιος Ιωσήφ τον έφεραν στον ναό της Ιερουσαλήμ για να πραγματοποιήσουν την παραδοσιακή εβραϊκή τελετή αφιέρωσης του Αγίου Παιδιού στον Θεό. Το έργο στο πλαίσιο που βλέπουμε αυτή τη στιγμή στο Μουσείο Ουφίτσι είναι ένα αντίγραφο και το πρωτότυπο αυτού του μικρού πίνακα εκτίθεται επί του παρόντος στο Λούβρο στο Παρίσι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υβριστικά σχόλια θα πηγαίνουν στα αζήτητα.