Το Νέο Μουσείο (τερατούργημα) Ακρόπολης λίγο πριν από την αποπεράτωσή του
Η τετραώροφη πολυκατοικία, με εμφανείς τις επιδράσεις της Art-Deco, κτίστηκε το 1930. Η μονόφυλλη μνημειακή θύρα της εισόδου πλαισιώνεται από δύο ανάγλυφες μαρμάρινες παραστάσεις γυναικείων μορφών. Οι σύγχρονες καρυάτιδες είναι ντυμένες με την παραδοσιακή φορεσιά του Πωγωνίου της Ηπείρου. Η προς την οδό Διον. Αρεοπαγίτου όψη της κοσμείται από ορθομαρμαρώσεις από κόκκινο και γκρίζο μάρμαρο με λευκά πλαίσια. Στο ύψος του τέταρτου ορόφου είναι τοποθετημένες δύο ψηφιδωτές παραστάσεις που απεικονίζουν η μια τον Θησέα στην πλώρη του καραβιού του και η άλλη τον Οιδίποδα και τη Σφίγγα.
"Παγώνει" η απόφαση για την κατεδάφιση των δύο διατηρητέων κτιρίων της Διονυσίου Αεροπαγίτου που "εμποδίζουν" τη θέα μέρους του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης.
Τα δύο κτίρια, που έχουν μεγάλη αρχιτεκτονική σημασία, έχουν προκαλέσει "κόντρα μεγατόνων" μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και ΠΕΧΩΔΕ και του διάσημου ανά τον κόσμο μουσικοσυνθέτη Βαγγέλη Παπαθανασίου.
Ο τελευταίος, που είναι ιδιοκτήτης ενός εκ των δύο κτιρίων και σχεδίαζε να το χρησιμοποιήσει ως διεθνές κέντρο και σχολή καλών τεχνών, έχει γίνει έξω φρενών με την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και του υπουργείου Πολιτισμού να τα αποχαρακτηρίσει και να τα κατεδαφίσει.
Το τελευταίο "επεισόδιο" της φοβερής διαμάχης που έχει ξεσπάσει έκανε το γύρο του κόσμου μέσω δηλώσεων του κ. Παπαθανασίου στη "Sunday Times".
Βαγγέλης Παπαθανασίου(διεθνώς αναγνωρισμένος για την μουσική του παιδεία και προσφορά, βραβευμένος με Oscar, δημιουργός της Μυθωδίας, της εξαίσιας ατμοσφαιρικής μουσικής στην ταινία El Greco κ.ά)
Ο μουσικοσυνθέτης κατηγόρησε τη κυβέρνηση για "αρχιτεκτονική τρομοκρατία, αρχιτεκτονικό τσουνάμι", χαρακτηρίζοντας το νέο μουσείο "τερατούργημα που αλαζονικά σκιάζει ολόκληρη την περιοχή, εκτός του ότι προσβάλλει τον Παρθενώνα, την Ιστορία μας, τους Αθηναίους, τους Έλληνες γενικότερα", ενώ ανέφερε ότι "επιχειρείται να κατασπαραχθεί ό,τι απέμεινε άπό αυτό τον ιστορικό τόπο".
Οι παραπάνω δηλώσεις φέρονται να έχουν ενοχλήσει την κυβέρνηση και να έχουν εξοργίσει τον υπουργό πολιτισμού Μιχάλη Λιάπη, ο οποίος θεωρεί ότι δέχεται χτυπήματα "κάτω από τη μέση" - ακόμα και ότι σαμποτάρεται ο αγώνας επιστροφής των Ελγινείων! Παρότι επιθυμία της κυβέρνησης είναι να μη δοθεί συνέχεια στο "πόλεμο"-και γι αυτό τον λόγο "παγώνει" σιωπηρά προς το παρόν την επιχείρηση κατεδάφισης-, ενδεικτικό του κλίματος που επικρατεί στο κυβερνητικό "στρατόπεδο" είναι η επίμονη άρνηση του Γ.Σουφλιά να συναντήσει τον κ. Παπαθανασίου!
Το χρονικό της κόντρας
Η διαμάχη αφορά δύο κτίρια επί της οδού Διονυσίου Αεροπαγίτου 17 και 19 (το τελευταίο ανήκει στον κ. Παπαθανασίου), τα οποία έχουν κριθεί διατηρητέα από το 1978 και θεωρούνται από τους μελετητές από τα σημαντικότερα κτίσματα του Μεσοπολέμου, ίσως το ωραιότερο δείγμα art deco στην πόλη.
Το νεοκλασικό του 1930 (αρχ. Κουρεμένος) στο νούμερο 17 της Δ. Αρεοπαγίτου
Μετά το χτίσιμο του νέου μουσείου της Ακρόπολης, διαπιστώθηκε ότι τα δύο νεοκλασικά κτίρια εμπόδιζαν την οπτική του προς την Ακρόπολη. Έτσι ΚΑΣ και ΥΠΠΟ αποφάσισαν τον αποχαρακτηρισμό και την κατεδάφισή τους, υπό τις αντιδράσεις των ιδιοκτητών που έλεγαν ότι εμποδίζει μόνο τη θέα του εστιατορίου.
Η μονόφυλλη μνημειακή είσοδος σε αυθεντικό πνεύμα της Art Deco πλαισιώνεται από τις δύο ανάγλυφες Ηπειρώτισσες, σαν άλλες Καρυάτιδες, με την παραδοσιακή ενδυμασία
Όπως επισημαίνουν κύκλοι προσκείμενοι στον κ. Παπαθανασίου, εκεί διατηρεί το προσωπικό του στούντιο ζωγραφικής και σκόπευε να στεγάσει πολιτιστικούς χώρους καθώς και σχολή καλών τεχνών διεθνούς επιπέδου.
Επειδή είναι παθιασμένος με την Ελλάδα και την τέχνη, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι σκόπευε να διοχετεύσει όλα του τα χρήματα στο νεοσύστατο ίδρυμα - το οποίο σημειωτέον, τα υπουργεία Πολιτισμού της Γαλλίας και της Ισπανίας τον παρακαλούσαν να το στεγάσει στις χώρες τους - και ότι η υπόθεση αυτή όλη τον έχει στενοχωρήσει πάρα πολύ.
Ο διάσημος Έλληνας, προπαθώντας να σταματήσει την κατεδάφιση, έστειλε επιστολή στον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Γιώργο Σουφλιά, ενώ επιχείρησε δύο φορές να τον συναντήσει, αφού χρειάζεται έγκριση και του ιδίου για να προχωρήσει η διαδικασία.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο κ. Σουφλιάς αρνήθηκε (ή απέφυγε) να τον δει, γεγονός που δεν περίμενε ο κ. Παπαθανασίου, ιδιαίτερα αφότου είχε κάνει δύο δωρεάν συναυλίες στην Ελλάδα για την ανέγερση του συγκεκριμένου μουσείου.
Οι τελευταίες δηλώσεις του μεγάλου Έλληνα ήταν μάλλον ένα ξέσπασμα οργής, αφού ένοιωσε ότι κανείς δεν τον ακούει. Το δημοσίευμα δε των "Sunday Times" με τίτλο " Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου πολεμά με τους Έλληνες θεούς της κατεδάφισης" κάθε άλλο παρά "μαλάκωσε" το κυβερνητικό στρατόπεδο. Παρά το - προσωρινό - "πάγωμα" της υπόθεσης υπάρχουν κυβερνητικά στελέχη που "βράζουν" και κάνουν λόγο για "διεθνή διασυρμό χωρίς ουσιαστικό λόγο".
Αποψη από το εξωτερικό του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, που σχεδιάστηκε, κατά τον Τσουμί, σαν «μια κίνηση στο χώρο και το χρόνο» Διακρίνετε καμία σχέση με τον Ιερό Βράχο της Ακροπόλεως;
Τα "στρατόπεδα"
Πάντως ο κ. Παπαθανασίου δεν είναι ο μόνος που αντιδρά. Στον "πόλεμο" εμπλέκονται και ισχυροί φίλοι του. Όπως ο πρώην υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας Ζακ Λαγκ, ο οποίος δήλωσε ότι "αυτή η κατεδάφιση θα αποτελέσει μεγάλη απώλεια για την ιστορική συνέχεια της Αθήνας".
Ο Vangelis, αναμένεται να ζητήσει βοήθεια και από άλλους ισχυρούς φίλους διεθνώς, ενώ από το περιβάλλον του αφήνεται να διαρρεύσει ότι θα επιμείνει. "Σκοπεύει να συνεχίσει τον αγώνα μέχρι να πετύχει τον αγώνα των δύο κτιρίων", επισημαίνουν.
Λεπτομέρεια όψης: Ψηφιδωτό « Ο Οιδίποδας και η Σφίγγα» Θα ήταν έγκλημα ενάντια στην πολιτιστική μας κληρονομιά να χαθεί ένα τέτοιο σημαντικό έργο."
Ο ιδιοκτήτης του νεοκλασικού της Αεροπαγίτου 17, γείτονας του κ. Παπαθανασίου και με το ίδιο πρόβλημα, είναι ο αρχιτέκτονας Νίκος Ρουσσέας: "Το κτίριο", λέει, "είναι διατηρητέο, όχι επειδή το λέμε εμείς, αλλά επειδή είναι χαρακτηρισμένο από δύο υπουργεία από το '78. Το στέγαστρο του νέου μουσείου δεν εμποδίζεται από τα δύο κτίρια. Μάλιστα, σύμφωναμε πρότασή μας, μπορούν να τοποθετηθούν δέντρα από την Ιταλία, τα οποία θα οδηγούν το μάτι στην Ακρόπολη. Δεν μπορεί να κατεδαφιστεί το κτίριο αν δεν περάσει από τα χέρια του κ. Σουφλιά.
Το υπουργείο Πολιτισμού και ο ΚΑΣ προχώρησαν στον αποχαρακτηρισμό παρά τις αντιδράσεις στελεχών τους, το δε ΥΠΕΧΩΔΕ δεν έχει αποφασίσει να αποχαρακτηριστεί".
Πηγή: Presstime
Σάββατο 24 - Κυριακή 25 Νοεμβρίου 2007
αρ φυλ 79
σελ 20
Από το http://www.greekarchitects.gr/index.php?maincat=1 διαβάζουμε όλη την αλήθεια για τα κτίρια που ήταν έτοιμοι να κατεδάφισουνε προς χάρη του νέου σύγχρονου "τρέντι" τερατουργήματος που ονομάζεται νέο μουσείο της Ακρόπολης.
"Μια από τις ωραιότερες πολυκατοικίες της Αθήνας, έργο του Βορειοηπειρώτη αρχιτέκτονα Βασίλη Κουρεμένου (1875-1957) απόφοιτου της Ιcole des Beaux-Arts του Παρισιού, καθηγητή της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Ε.Μ.Π., τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών στην Έδρα της Αρχιτεκτονικής από το πρώτο έτος ίδρυσής της (συνέβαλε μάλιστα στην ανακαίνιση του κτηρίου του Th. Hansen το 1928), πρόκειται να κατεδαφιστεί. Η τετραώροφη πολυκατοικία, με εμφανείς τις επιδράσεις της Art-Deco, κτίστηκε το 1930.
Η μονόφυλλη μνημειακή θύρα της εισόδου πλαισιώνεται από δύο ανάγλυφες μαρμάρινες παραστάσεις γυναικείων μορφών. Οι σύγχρονες καρυάτιδες είναι ντυμένες με την παραδοσιακή φορεσιά του Πωγωνίου της Ηπείρου.
Η προς την οδό Διον. Αρεοπαγίτου όψη της κοσμείται από ορθομαρμαρώσεις από κόκκινο και γκρίζο μάρμαρο με λευκά πλαίσια. Στο ύψος του τέταρτου ορόφου είναι τοποθετημένες δύο ψηφιδωτές παραστάσεις που απεικονίζουν η μια τον Θησέα στην πλώρη του καραβιού του και η άλλη τον Οιδίποδα και τη Σφίγγα.
Το θαυμάσιο αυτό κτήριο είναι αναμφισβήτητα από τα πιο αξιόλογα δείγματα της Art-Deco στην ελληνική πρωτεύουσα, που έτσι κι αλλιώς δεν διαθέτει ένα πλούσιο αρχιτεκτονικό υλικό του ρυθμού αυτού.
Αρχιτέκτονας, γλύπτης και ζωγράφος, που υπηρέτησε επίσης το μωσαϊκό, την κεραμική και την ταπητουργία, ο Κουρεμένος υπήρξε μια από τις μεγάλες μορφές στον χώρο της τέχνης.
Πατριώτης (προσέφερε σημαντικές δωρεές, τόσο στην ιδιαίτερη πατρίδα του όσο και στην πρωτεύουσα) και κοσμοπολίτης, υπερασπιζόταν πάντα με πάθος την τέχνη του , όταν αυτό ήταν απαραίτητο.
Διαφωνώ με τον χαρακτηρισμό τερατούργημα που απέδωσες στο νέο Μουσείο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌπως διαφωνώ και με την κατεδάφιση των δύο κτιρίων της Αρεοπαγίτου.
to neo mouseio ths akropolhs xepernaei h' mallon parabiazei auto pou h akropolh KAI H EPOXH THS antiproswpeuei...ki auto einai to "pan metron ariston".
ΑπάντησηΔιαγραφήalla otan emeis oi idioi ws meros ayths ths polhs exoume xasei to metro, pws mporei na to diathrhsei h kakomoirh ayth polh.
exw dei touristes na bgainoun fwtografia me fonto to kthrio pou 8elei na katedafhsei to ypexwde. exete dei agaphte mou kanenan na 8elei na bgei fwtografia mprosta sto ektrwma pou onomazetai neo mouseio akropolhs?... sas rwtw!
Όταν επισκεύθηκα για πρώτη φορά πρίν από 1 χρόνο περίπου την Διονυσίου Αρεοπαγίτου για να δω τα σχετικά κτήρια, έκανα πολλή ώρα να βρώ με το βλέμμα μου το νέο μουσείο, οχι γιατι έχω κάποιο πρόβλημα με την όρασή μου, αλλά γιατί όταν το είδα είπα οτι αυτό είναι σίγουρα κάποιο εμπρικό κέντο από αυτά που φυτρώνουν σαν μανιτάρια...Δεν μπορούσα να σκεφτώ και να πιστέψω στη συνέχεια, οτι πρίν από 20 χρόνια ο Βαγγέλης έδωσε δυο δωρεάν συναυλίες και οτι ο Ελληνικός πολιτισμός πρίν 2500 χρόνια έδωσε το μεγαλύτερό του επίτευγμα για να καταλήξουν και τα δύο μέσα σ' αυτό το κτήριο, για την ανέγερση του οποίου εν τέλει έγινε διαγωνισμός κερδοσκοπίας και ασχήμιας, δυο εννοιών άρρηκτα συνδεδεμένων μεταξύ τους. Αυτές οι δύο έννοιες λοιπόν προσπαθούν να πλήξουν βαρύτατα τους δύο μεγαλύτερους εχθρούς τους εν ζωή, τον Παρθενώνα και τον Βαγγέλη. Η Ελλάδα όμως ποτέ δεν πεθαίνει!!!Πόσο γελοίοι είναι οι παράγοντες του Υπ. Πολ. Και πόσο εξόφθαλμα αποκαλύπτονται οι προθέσεις τους. Παρεπιπτώντως μιλούσα με κάποιον Ευρωπαίο από ένα fan club ο οποίος είχε διαβάσει το δημοσίευμα των Times και είπε ο άνθρωπος "αυτό δεν είναι το υπουργείο του πολιτισμού αλλά το υπουργείο της καφετέριας"...Πόσο λυπάμαι που δεν μπορώ να του πω οχι, ένας Θεός ξέρει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν επισκεύθηκα για πρώτη φορά πρίν από 1 χρόνο περίπου την Διονυσίου Αρεοπαγίτου για να δω τα σχετικά κτήρια, έκανα πολλή ώρα να βρώ με το βλέμμα μου το νέο μουσείο, οχι γιατι έχω κάποιο πρόβλημα με την όρασή μου αλλά γιατί όταν το είδα είπα οτι αυτό είναι σίγουρα κάποιο εμπορικό κέντρο από αυτά που φυτρώνουν σαν μανιτάρια(στην κυριολεξία)...Δεν μπορούσα να σκεφτώ και να πιστέψω στη συνέχεια, οτι πρίν από 20 χρόνια ο Βαγγέλης έδωσε δυο δωρεάν συναυλίες και οτι ο Ελληνικός πολιτισμός πρίν 2500 χρόνια έδωσε το μεγαλύτερό του επίτευγμα, για να καταλήξουν και τα δύο μέσα σ' αυτό το κτήριο, για την ανέγερση του οποίου εν τέλει έγινε διαγωνισμός κερδοσκοπίας και ασχήμιας, δυο εννοιών άρρηκτα συνδεδεμένων μεταξύ τους. Αυτές οι δύο έννοιες λοιπόν προσπαθούν να πλήξουν βαρύτατα τους δύο μεγαλύτερους εχθρούς τους εν ζωή, τον Παρθενώνα και τον Βαγγέλη. Η Ελλάδα όμως ποτέ δεν πεθαίνει!!!Πόσο γελοίοι είναι οι παράγοντες του Υπ. Πολ. Και πόσο εξόφθαλμα αποκαλύπτονται οι προθέσεις τους. Παρεπιπτώντως μιλούσα με κάποιον Ευρωπαίο από ένα fan club ο οποίος είχε διαβάσει το δημοσίευμα των Times και είπε ο άνθρωπος "αυτό δεν είναι το υπουργείο του πολιτισμού αλλά το υπουργείο της καφετέριας"...Πόσο λυπάμαι που δεν μπορώ να του πω οχι ένας Θεός ξέρει.
ΑπάντησηΔιαγραφήvriskw ta PSEYTO-neo-klassika, prosfata anakainismena ektromata perita sto shmeio ekeino. Kata thn gnwmh mou tha eprepe na metaferthoun se kapoio allo shmeio me sunxrones methodous anasthlwshs kai apokatastashs, toulaxiston ton eksoterikwn tous opsewn. Den lew pws to neo mouseio einai to apokorifoma ths sunxronhs arxitektonikhs alla apo ta kits neoklasika pagkaria tou kuriou papathanasiou pou aposkopoun se idioteleis skopous me tis apeires aytheresies sto doma einai mono perita.Alla ti fovate o kurios papathanasiou kai oi upostiriktes tou?!mhpws apokalufthei pws einai xtismeno to ektroma tou panw se arxaia?Sovareyteite epitelous
ΑπάντησηΔιαγραφήSe ti ftaiei o Vangelis an to spiti einai panw se arxaia? Mhpws to neo mouseio den einai??? As sou dinan esena auto to spiti ki as mhn to epairnes epeidh einai panw se arxaia. Den to extise autos. Mh gineis dhkhgoros ki an eisai tote krima kai pali krima! Eimaste poli sovaroi. Esu omws mallon tha meineis anwnymos...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο νεο μουσειο της Ακροπολης προσβαλει καθε αισθητικη και μέτρο. Ειναι σκανδαλωδης η κατασπαταληση τοσων χρηματων για ενα τσιμεντενιο κουτι, φοβερα ενεργοβορο και εντελως ασχετο αρχιτεκτονικα με ο,τι φιλοξενει μεσα του. Εγινε σκόπιμα για να υβρισει τον ναο της Ακροπολεως
ΑπάντησηΔιαγραφήαπο ενθελληνες σιωνιστες και πουλημενους εκμαυλιστες των νεοελληνων.
Ειμαι υπερ του Παπαθανασιου και του γειτονά του ανεπιφυλακτα,
Ευχομαι τα καλυτερα στον Βαγγελη.