Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024

20η επέτειος του Facebook.Ο γίγαντας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, δεν είναι πια ο ζωντανός κοινωνικός κόμβος που ήταν κάποτε.

4 Φεβ, 2024
Βγάλε τον Zuck από εδώ: Πώς το Facebook έπεσε από επανάσταση σε εστία αναξιοπιστίας και παραπληροφόρησης
Η εταιρεία κοινωνικών μέσων που ξεκίνησε σε κοιτώνα του Χάρβαρντ έχει ανέβει στην παγκόσμια τεχνολογική ηγεσία, αλλά όχι χωρίς διαμάχη

Το Facebook, ο γίγαντας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που ιδρύθηκε από τον Mark Zuckerberg, γιορτάζει την 20η επέτειό του αυτό το Σαββατοκύριακο. Μεταβαίνοντας από ένα έργο κοιτώνα κολλεγίων σε κυρίαρχη δύναμη στον κλάδο της τεχνολογίας, η πλατφόρμα βρίσκεται υπό έλεγχο για μια σειρά αντιπαραθέσεων, συμπεριλαμβανομένης της συλλογής δεδομένων. Αντιμετωπίζει επίσης μείωση της αφοσίωσης των χρηστών, ειδικά μεταξύ των νεότερων ακροατηρίων που προτιμούν πλέον πιο μοντέρνες πλατφόρμες όπως το TikTok ή το X. Αυτές τις μέρες, το Facebook έχει γίνει περισσότερο μια υπηρεσία υπενθύμισης για γενέθλια ή ένα μέσο επικοινωνίας WhatsApp παρά ο ζωντανός κοινωνικός κόμβος που ήταν κάποτε. Καθώς η Meta πλησιάζει σε μια νέα δεκαετία, προκαλεί ένα αναδρομικό ταξίδι στην εξέλιξη αυτού του γίγαντα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Ιδρύθηκε στις 4 Φεβρουαρίου 2004, από τον Zuckerberg και τρεις φίλους ως thefacebook.com, το ταπεινό ξεκίνημα της πλατφόρμας ως αποκλειστικό δίκτυο κολλεγίων σύντομα επεκτάθηκε πέρα από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, φτάνοντας σε άλλα αμερικανικά πανεπιστήμια μέχρι τον Οκτώβριο του 2005.

Τα πρώτα χρόνια χαρακτηρίστηκαν από μια αίσθηση αποκλειστικότητας και κοινότητας, δημιουργώντας έναν επαναστατικό αντίκτυπο που μεταμόρφωσε τις διαδικτυακές αλληλεπιδράσεις. Η ταχεία ανάπτυξη της πλατφόρμας οδήγησε στην εγκατάλειψη της αποκλειστικότητας για μαθητές κολεγίου και γυμνασίου τον Σεπτέμβριο του 2006, ανοίγοντας τις εικονικές πόρτες της σε όλους τους χρήστες άνω των 13 ετών και καθιστώντας την σημαντικό παίκτη, στο τοπίο των κοινωνικών μέσων.

Καθώς το Facebook επέκτεινε τη βάση χρηστών του, οι στρατηγικές κινήσεις και οι εξαγορές έπαιξαν κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση της πορείας του. Η επένδυση της Microsoft ύψους 240 εκατομμυρίων δολαρίων τον Οκτώβριο του 2007 σηματοδότησε μια κρίσιμη [κομβική] στιγμή, εδραιώνοντας τη θέση του Facebook ως  συνεργάτη διαφημιστικής πλατφόρμας τρίτου μέρους  [a third-party advertising platform partner].
Αυτή η εισροή κεφαλαίου και συνεργασίας έθεσε τις βάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη. 
Τον Απρίλιο του 2012, το Facebook έκανε μια σημαντική εξαγορά που θα άλλαζε το τοπίο της οπτικής κοινής χρήσης περιεχομένου - το Instagram.
Η επένδυση ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων αποδείχθηκε μια οραματική κίνηση, καθώς το Instagram εξελίχθηκε σε μια δύναμη κοινής χρήσης φωτογραφιών και βίντεο, συμπληρώνοντας την αρχική μορφή του Facebook.
Δύο χρόνια αργότερα, τον Φεβρουάριο του 2014, το Facebook έγινε ξανά πρωτοσέλιδο με την εξαγορά του WhatsApp για το εκπληκτικό ποσό των 16 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτή η κίνηση όχι μόνο επέκτεινε τη βάση χρηστών του Facebook, αλλά και εδραίωσε την παρουσία του στον τομέα των άμεσων μηνυμάτων και της επικοινωνίας.
Οι στρατηγικές εξαγορές συνεχίστηκαν καθώς το Facebook έκανε εισβολές [επιδρομές] στη σφαίρα της εικονικής πραγματικότητας. Τον Μάρτιο του 2014, απέκτησε την Oculus, έναν κατασκευαστή ακουστικών εικονικής πραγματικότητας, για 2 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτή η κίνηση υπαινίχθηκε το ενδιαφέρον της εταιρείας για αναδυόμενες τεχνολογίες που επεκτάθηκαν πέρα από την αρχική εστίαση στην κοινωνική δικτύωση.

Το έτος 2021 επέφερε μια μετασχηματιστική αλλαγή - το rebranding του Facebook ως Meta. Αυτό σηματοδότησε μια μετατόπιση της εστίασης προς το metaverse, μια έννοια που εισήγαγε ο Zuckerberg για ένα καθηλωτικό ψηφιακό βασίλειο που συνδυάζει άψογα [απρόσκοπτα] την εικονική και τη φυσική πραγματικότητα. Ενώ το rebranding έδωσε έμφαση στη δέσμευση για τις μελλοντικές τεχνολογίες, πυροδότησε επίσης συζητήσεις σχετικά με την κατεύθυνση της εταιρείας και τον πιθανό αντίκτυπό της στο ψηφιακό τοπίο.



Ωστόσο, με την ανάπτυξη ήρθαν προκλήσεις. Το Facebook αντιμετώπισε κριτική για το ρόλο του στη διάδοση παραπληροφόρησης, στη διευκόλυνση της διάδοσης της ρητορικής μίσους και στην υπονόμευση της ιδιωτικής ζωής των χρηστών. Η πλατφόρμα, που αρχικά χαιρετίστηκε για την ικανότητά της να συνδέει ανθρώπους παγκοσμίως, βρέθηκε υπό αυξημένο έλεγχο για τον χειρισμό των δεδομένων των χρηστών και τον αντίκτυπό της στις πολιτικές διαδικασίες, ιδίως στον επηρεασμό των εκλογών.

Παρά τις αντιπαραθέσεις, συμπεριλαμβανομένου του διαβόητου σκανδάλου Cambridge Analytica και των αποκαλύψεων πληροφοριοδοτών, η επιρροή της Meta συνεχίστηκε και η εξέλιξή της συνέχισε να διαμορφώνει το ψηφιακό τοπίο. Αυτά τα ζητήματα, ενώ εγείρουν ανησυχίες σχετικά με το απόρρητο των χρηστών και την ασφάλεια των δεδομένων, δεν εμπόδισαν την ανάπτυξη του Facebook. Αντ 'αυτού, [αντίθετα] προκάλεσαν μια επαναξιολόγηση του ρόλου της πλατφόρμας στην ψηφιακή εποχή.

Ο πρόσφατος νομικός έλεγχος σχετικά με την ασφάλεια των παιδιών στις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων είδε τον Zuckerberg να καταθέτει ενώπιον του Κογκρέσου των ΗΠΑ. Αυτό υπογράμμισε τη συνεχιζόμενη συζήτηση σχετικά με τον αντίκτυπο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ψυχική υγεία και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πλατφόρμες για τη διασφάλιση ενός ασφαλούς διαδικτυακού περιβάλλοντος, ειδικά για τους νεότερους χρήστες.

Το ταξίδι του Facebook αντικατοπτρίζει όχι μόνο την ανάπτυξη μιας πλατφόρμας, αλλά την εξέλιξη της διαδικτυακής επικοινωνίας και την ενσωμάτωση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην καθημερινή ζωή. Από την αποκλειστική του προέλευση μέχρι το να γίνει μια παγκόσμια οντότητα, η πορεία του Facebook αναδεικνύει τη μετασχηματιστική [μεταμορφωτική] δύναμη της κοινωνικής δικτύωσης στον 21ο αιώνα.


Καθώς το Facebook πλησίαζε την εφηβεία του και έμπαινε στη σφαίρα της ωριμότητας, ο αντίκτυπός του στην κοινωνία γινόταν όλο και πιο σημαντικός. Η πλατφόρμα, κάποτε ένας κοινωνικός κόμβος με επίκεντρο το κολέγιο, είχε εξελιχθεί σε μια παγκόσμια δύναμη ανταλλαγής πληροφοριών, διαμορφώνοντας όχι μόνο τις ατομικές αλληλεπιδράσεις αλλά και επηρεάζοντας την ευρύτερη κοινωνική δυναμική.

Παρά τις αντιπαραθέσεις, οι οικονομικοί θρίαμβοι του Facebook ήταν αναμφισβήτητοι. Η έκθεση κερδών της Meta για το 4ο τρίμηνο του 2023 έδειξε ισχυρή ανάκαμψη στον τομέα των διαδικτυακών διαφημίσεων, με αύξηση των πωλήσεων κατά 25% από έτος σε έτος. Τα έξοδα της εταιρείας μειώθηκαν και το λειτουργικό περιθώριο υπερδιπλασιάστηκε, αντανακλώντας επιτυχημένα μέτρα μείωσης του κόστους. Τα καθαρά έσοδα σημείωσαν επίσης σημαντική αύξηση, φθάνοντας τα 14 δισεκατομμύρια δολάρια.

Εκτός από τα θετικά οικονομικά αποτελέσματα, η Meta ανακοίνωσε την πρώτη της πληρωμή μερίσματος και επαναγορά μετοχών ύψους 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σηματοδοτώντας εμπιστοσύνη στην οικονομική της κατάσταση. Ωστόσο, η οικονομική επιτυχία δεν ήταν χωρίς προκλήσεις. Η μονάδα Reality Labs της Meta, υπεύθυνη για τις τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας και επαυξημένης πραγματικότητας, δημιούργησε πωλήσεις άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, αλλά κατέγραψε απώλειες 4,65 δισεκατομμυρίων δολαρίων, υπογραμμίζοντας τους κινδύνους που σχετίζονται με τις τεχνολογίες αιχμής.

Όσον αφορά το τρέχον έτος, η Meta αναμένει πωλήσεις πρώτου τριμήνου της τάξης των 34,5-37 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με τα έξοδα το 2024 να προβλέπονται στα 94-99 δισεκατομμύρια δολάρια. Ο αριθμός των εργαζομένων της εταιρείας μειώθηκε κατά 22% σε ετήσια βάση, μετά από απολύσεις, υποδεικνύοντας [υποδηλώνοντας] μια στρατηγική αλλαγή στο εργατικό δυναμικό της.

Ο Zuckerberg έχει διατυμπανίσει τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στην τροχιά ανάπτυξης της εταιρείας, δίνοντας έμφαση στις συνεχείς επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη και την υπολογιστική υποδομή. Ωστόσο, αναγνώρισε επίσης τη δέσμευση της εταιρείας να διατηρήσει ένα σχετικά λιτό εργατικό δυναμικό, εξισορροπώντας την τεχνολογική καινοτομία με τη λειτουργική αποτελεσματικότητα.
Η συμβολή των οικονομικών θριάμβων, των επίμονων προκλήσεων και των αντιπαραθέσεων σηματοδότησε την κρίσιμη [κομβική] φάση του μετασχηματισμού του Facebook σε Meta. Το rebranding είχε ως στόχο να ωθήσει την εταιρεία στην πρώτη γραμμή [στο προσκήνιο] του metaverse. Ωστόσο, αυτός ο στρατηγικός ελιγμός αντιμετώπισε σκεπτικισμό και τρομερές προκλήσεις, ιδίως υπό το πρίσμα των σημαντικών απωλειών που σχετίζονται με τις τεχνολογίες που σχετίζονται με το metaverse.

Κατά τη διάρκεια των εφηβικών του χρόνων, το Facebook προσπάθησε να παραμείνει σχετικό μεταξύ των νεότερων γενεών. Εισάγοντας λειτουργίες όπως το «Reels», προσπάθησε να μιμηθεί την επιτυχία ανταγωνιστών όπως το TikTok. Ωστόσο, αυτές οι πρωτοβουλίες είχαν περιορισμένη επιτυχία, καθώς η βάση χρηστών της πλατφόρμας συνέχισε να γερνάει, με αποτέλεσμα τη μειωμένη αφοσίωση, ιδιαίτερα από τη γενιά Z.

Οι προκλήσεις επεκτάθηκαν πέρα από τη μετατόπιση των δημογραφικών στοιχείων. Η φήμη του Facebook επλήγη εν μέσω αντιπαραθέσεων για το απόρρητο των δεδομένων. Οι νεότεροι χρήστες, ειδικότερα, αντιλήφθηκαν την πλατφόρμα ως λιγότερο αξιόπιστη, επηρεάζοντας περαιτέρω την αφοσίωση. Σε απάντηση, η εταιρεία ξεκίνησε μια ευρύτερη αλλαγή ταυτότητας.

Καθώς το Facebook μεταμορφώθηκε σε Meta, το φιλόδοξο όραμα ενός metaverse βρέθηκε στο επίκεντρο. Καθοδηγούμενη από την ηγεσία του Zuckerberg, η Meta προσπάθησε να συγχωνεύσει απρόσκοπτα τον ψηφιακό και τον φυσικό κόσμο, αποκαλύπτοντας ένα νέο σύνορο για την κοινωνική αλληλεπίδραση, την εργασία και την ψυχαγωγία. Το rebranding του 2021 είχε ως στόχο να ξεπεράσει τους περιορισμούς μιας μοναδικής πλατφόρμας, σηματοδοτώντας μια στροφή από το Facebook στο Meta, συμβολίζοντας ένα ευρύτερο όραμα που επεκτάθηκε πολύ πέρα από τη συμβατική κοινωνική δικτύωση.

Ωστόσο, το ταξίδι προς το metaverse ήταν γεμάτο προκλήσεις. Οι αρχικές αντιδράσεις στην ανακοίνωση της Meta για το metaverse αντιμετωπίστηκαν με σκεπτικισμό, προκαλώντας ανησυχίες σχετικά με την πρακτικότητα και τις κοινωνικές επιπτώσεις. Οι κριτικοί αμφισβήτησαν τη σκοπιμότητα της υλοποίησης ενός πλήρως καθηλωτικού μετασύμπαντος, επισημαίνοντας τεχνικά, ηθικά και πολιτιστικά εμπόδια. Οι οικονομικές εκθέσεις ρίχνουν φως στο απτό κόστος κατασκευής του metaverse, με τη μονάδα Reality Labs, υπεύθυνη για τις τεχνολογίες VR και AR, να σημειώνει σημαντικές πωλήσεις αλλά να καταγράφει σημαντικές απώλειες. Πέρα από τις απλές επενδύσεις υλικού, η Meta περιηγήθηκε σε αχαρτογράφητα εδάφη, αντιμετωπίζοντας πιεστικές ανησυχίες σχετικά με το απόρρητο και την ασφάλεια των δεδομένων σε αυτόν τον ψηφιακό κόσμο [πεδίο].
Παρά τις οικονομικές προκλήσεις, η στρατηγική προσέγγιση της Meta έδειξε μια σταθερή δέσμευση για μακροπρόθεσμη καινοτομία. Η αντίληψη του κοινού διαδραμάτισε κεντρικό ρόλο στο ταξίδι της Meta στο metaverse, απαιτώντας μια λεπτή ισορροπία μεταξύ καινοτομίας και ηθικών προβληματισμών. Η εταιρεία αντιμετώπισε ερωτήματα σχετικά με τον κοινωνικό αντίκτυπο του metaverse, συμπεριλαμβανομένων των ανησυχιών σχετικά με τον εθισμό, τις επιπτώσεις στην ψυχική υγεία και την πιθανή δημιουργία ψηφιακών θαλάμων ηχούς [digital echo chambers].
[Τι είναι οι θάλαμοι ηχούς Διαδικτύου;

Στα μέσα ειδήσεων και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ένας θάλαμος ηχούς είναι ένα περιβάλλον ή οικοσύστημα στο οποίο οι συμμετέχοντες συναντούν πεποιθήσεις που ενισχύουν ή ενισχύουν τις προϋπάρχουσες πεποιθήσεις τους μέσω της επικοινωνίας και της επανάληψης μέσα σε ένα κλειστό σύστημα και απομονώνονται από την αντίκρουση.]
Ταυτόχρονα, ο ρυθμιστικός έλεγχος εντάθηκε παγκοσμίως, καθώς οι κυβερνήσεις εξέτασαν την επιρροή της Meta, ζητώντας διαφάνεια και λογοδοσία.

Ενόψει αυτών των προκλήσεων, η Meta βρέθηκε να σκέφτεται το ευρύτερο μέλλον της πλατφόρμας της. Το Facebook, που αποτελεί πλέον αναπόσπαστο μέρος του χαρτοφυλακίου της Meta, αντιμετώπισε κρίση ταυτότητας. Οι προσπάθειες να αναζωπυρωθεί η απήχηση της πλατφόρμας μεταξύ των νεότερων γενεών απέφεραν μικτή επιτυχία, σηματοδοτώντας την ανάγκη για μια στρατηγική μετατόπιση πέρα από την απλή μίμηση των αντιπάλων.

Για τη Meta, η επιτακτική ανάγκη ήταν σαφής: η ανάπτυξη ασφαλέστερων, πιο καινοτόμων πλατφορμών. Η μείωση των δημόσιων αναρτήσεων, σε συνδυασμό με τις ανησυχίες σχετικά με την παραπληροφόρηση και τον αντίκτυπο των κλειστών πλατφορμών ανταλλαγής μηνυμάτων, υπογράμμισαν την ανάγκη για τη Meta να επιτύχει μια λεπτή ισορροπία μεταξύ τεχνολογικής καινοτομίας και κοινωνικής ευθύνης. Αυτό το πολύπλευρο ταξίδι διαμόρφωσε την αφήγηση της Meta, τονίζοντας τη δέσμευση της εταιρείας να πρωτοπορήσει στα ψηφιακά σύνορα με ηθική προνοητικότητα και τεχνολογική εφευρετικότητα.

Καθώς η Meta βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, [κρίσιμη καμπή] έχοντας πλοηγηθεί στις πολυπλοκότητες της υλοποίησης του οράματός της, η εταιρεία βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικές προκλήσεις και ευκαιρίες. Το metaverse, κάποτε μια φουτουριστική ιδέα, έχει πλέον γίνει εγγενές μέρος της ταυτότητας της Meta, αποκαλύπτοντας τόσο τις υποσχέσεις όσο και την πολυπλοκότητα μιας τόσο φιλόδοξης προσπάθειας. Αυτό το ταξίδι υπογραμμίζει τη σημασία της συνεχούς καινοτομίας, των ηθικών προβληματισμών [κριτηρίων] και της προσαρμοστικότητας στη διαμόρφωση του μέλλοντος της εταιρείας.

Η μοίρα της Meta, του Facebook και του ευρύτερου ψηφιακού τοπίου εξαρτάται από το πόσο καλά η εταιρεία αντιμετωπίζει τις κοινωνικές ανησυχίες, πλοηγείται [ανταποκρίνεται] στις ρυθμιστικές πιέσεις και προσαρμόζεται στην εξελισσόμενη φύση της ανθρώπινης επικοινωνίας. Η αφήγηση του metaverse της Meta, συνυφασμένη με οικονομικές πραγματικότητες, ηθικούς προβληματισμούς και τεχνολογική καινοτομία, σηματοδοτεί μια αλλαγή παραδείγματος που θα επηρεάσει την ψηφιακή σφαίρα για τα επόμενα χρόνια. Καθώς συνεχίζει την αναζήτησή του για το metaverse, ο κόσμος αναμένει με ανυπομονησία το ξεδίπλωμα ενός νέου κεφαλαίου στη συνεχώς εξελισσόμενη ιστορία του Meta.

Το Russian Market είναι ένα έργο από έναν οικονομικό blogger, Ελβετό δημοσιογράφο και πολιτικό σχολιαστή με έδρα τη Ζυρίχη. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υβριστικά σχόλια θα πηγαίνουν στα αζήτητα.