Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024

Το ζωντανό φορτίο ενός εμπορικού πλοίου...

Επένδυση για ουρά και κερασφόρα ζώα
6 Φεβρουαρίου 2022


Κυριολεκτικά, πάρτε τον ταύρο από τα κέρατα! Φόρτωση ενός φτωχού αρτιοδάκτυλου στο κουβανικό ατμόπλοιο Julia, περίπου το 1900. 

Μόλις στο κανάλι του Σουέζ (ακριβέστερα, στη Μεγάλη Πικρή Λίμνη), το πλοίο μας «Costa Mediterranea» χώρισε τους δρόμους του με ένα επερχόμενο πλοίο, το οποίο στην αρχή μου φαινόταν σαν πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ή πλοίο μεταφοράς. Αλλά καθώς πλησίαζε, η σιλουέτα του και το όνομα στο πλοίο - "Ocean Drover" - έμοιαζαν οικεία. Και όταν μια ανάσα ανέμου μας έφερε τη χαρακτηριστική μυρωδιά, θυμήθηκα ότι το είχα δει πολλές φορές αυτό το πλοίο σε φωτογραφίες, αφού είχε επανειλημμένα εμφανιστεί σε ρεπορτάζ. Και μάλιστα το ανέφερε ο ίδιος σε ένα άρθρο του που έγραψε για το περιοδικό «!Ocean». Πρώτα όμως πρώτα.

«Ocean Drover» στο κανάλι του Σουέζ, Δεκέμβριος 2018. 

Το ζωντανό φορτίο - με τέσσερα πόδια ή πόδια - ήταν πάντα πονοκέφαλος για τον καπετάνιο ενός εμπορικού πλοίου, ειδικά αν έπρεπε να μεταφερθεί σε μεγάλη απόσταση. Ας θυμηθούμε την ταινία «Striped Flight». Πόσα προβλήματα δημιουργήθηκαν με την τοποθέτηση τίγρεων σε ένα πλοίο που δεν ήταν κατάλληλο για αυτόν τον σκοπό!


Ωστόσο, η ανάγκη μεταφοράς αρπακτικών εμφανίζεται πολύ σπάνια. Αλλά τα άλογα, τα πρόβατα και τα βοοειδή είναι ένα πολύ πιο κοινό φορτίο. Για αρκετό καιρό, τα ζώα μεταφέρονταν σε συνηθισμένα εμπορικά ιστιοφόρα και ατμόπλοια, αλλά κάθε τέτοιο ταξίδι συνοδευόταν από πολλά προβλήματα. Στα μακρινά ταξίδια, η θνησιμότητα των ζώων και των αλόγων ξεπερνούσε κάθε επιτρεπτό όριο.

Φόρτωση καμήλας σε φορτηγό πλοίο στο λιμάνι του Άντεν


Πλοίο & πρόβατα! Φόρτωση προβάτων σε πλοίο στο Σίδνεϊ, Αυστραλία, δεκαετία του 1930. 

Στο δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα, η ζήτηση για τη μεταφορά ζώων - ιδίως προβάτων - αυξήθηκε σημαντικά. Έχουν προκύψει συνεχείς διαδρομές για την παράδοση ζωντανού φορτίου - για παράδειγμα, από την Αυστραλία στην Ινδονησία, τη Νοτιοανατολική Ασία και τη Μέση Ανατολή. Πράγματι, αυτό προκαθόρισε την εμφάνιση εξειδικευμένων πλοίων - τακτικών γραμμών για τετράποδους επιβάτες. Είναι αξιοπερίεργο το γεγονός ότι τα τελευταία κατασκευάζονταν συχνά από πραγματικά πλοία, συμπεριλαμβανομένων κρουαζιερόπλοιων.

Έτσι, το αργεντίνικο φορτηγό-επιβατηγό πλοίο Alberto Dodero, που ναυπηγήθηκε το 1951 στην Ολλανδία, πουλήθηκε στη δανική εταιρεία C. Clausen D/S το 1969 και μετασκευάστηκε σε κτηνοτροφικό. Μετονομάστηκε αρχικά σε "Cormoran" και στη συνέχεια σε "Etaiwil", λειτουργούσε με τη νέα του ιδιότητα μέχρι το 1985.

Σκάφος μεταφοράς ζώων "Cormoran". Η εμφάνισή του ως επιβάτης είναι άμεσα αναγνωρίσιμη

Ανάλογη τύχη είχε και το επιβατηγό πλοίο Asia, που ναυπηγήθηκε το 1953 για την ιταλική εταιρεία Lloyd Trestino. Το 1977, ξαναχτίστηκε ως «artiodactyl liner» και μετονομάστηκε Persia. Αργότερα άλλαξε το όνομά του σε «Norleb», και το 1985 καταργήθηκε.

Κτηνοτροφείο «Περσία». Όπως και άλλα πλοία, οι «καμπίνες» του για επιβάτες οπληφόρων δεν έχουν συμπαγείς τοίχους και τα φυσάει ο άνεμος

Είναι περίεργο το γεγονός ότι το πολυτελές κρουαζιερόπλοιο Cunard Ambassador είχε επίσης τη μοίρα να γίνει μεταφορέας βοοειδών. Κατασκευασμένο το 1972 για τη διάσημη βρετανική εταιρεία Cunard, αυτό το πλοίο υπέστη σοβαρές ζημιές από πυρκαγιά δύο χρόνια αργότερα και πουλήθηκε στην ήδη αναφερόμενη εταιρεία C. Clausen από τη Δανία. Ο νέος εφοπλιστής δεν αποκατέστησε τις καμένες εγκαταστάσεις και μετέτρεψε ένα εντελώς νέο πλοίο για άλλου είδους επιβάτες - τετράποδους. Το πρώην κρουαζιερόπλοιο βγήκε στη θάλασσα με το νέο όνομα «Linda Clausen». Λειτουργούσε στην αυστραλιανή γραμμή για περίπου πέντε χρόνια πριν πουληθεί σε εταιρεία του Παναμά και μετονομαστεί σε «Procyon». Αλλά τον Απρίλιο του 1981, ενώ βρισκόταν σε ανεφοδιασμό στη Σιγκαπούρη, ξέσπασε ξανά φωτιά. Μετά από επισκευές, το πλοίο άλλαξε ξανά πλοιοκτήτη και σημαία, λαμβάνοντας το όνομα «Raslan» και περιήλθε στην ιδιοκτησία της εταιρείας του Κατάρ Qatar Transport & Marine Co. Αλλά η κακή μοίρα συνέχισε να στοιχειώνει τον «κρουαζιερόπλοιο με πρόβατα»: το 1983, μια άλλη πυρκαγιά έβαλε τέλος στην καριέρα του. Δεν αποκατέστησαν το "Raslan". τον Σεπτέμβριο του 1984 πωλήθηκε για παλιοσίδερα και ρυμουλκήθηκε στην Ταϊβάν. Η ζωή του άτυχου πλοίου αποδείχθηκε πολύ σύντομη - μόνο 12 χρόνια.



Κρουαζιερόπλοιο Cunard Ambassador

«Linda Clausen», πρώην «Cunard Ambassador», στο αυστραλιανό λιμάνι Fremantle, 1976.

"Raslan" το 1983
Φυσικά, δεν μετατράπηκαν μόνο τα επιβατηγά σε κτηνοτροφικά. Για παράδειγμα, το 22.350 GRT "Noah's Ark" "Danny F" κατασκευάστηκε το 1961 στο ναυπηγείο Harland & Wolff στο Μπέλφαστ ως το δεξαμενόπλοιο "Tindfonn". Κατά τον επανεξοπλισμό το 1976, η υπερκατασκευή του πλοίου μεταφέρθηκε στην πλώρη, κατασκευάστηκε ένας 7-βαθμός «αποθήκη» πάνω από το κατάστρωμα και τροφή και νερό τοποθετήθηκε σε πρώην δεξαμενές πετρελαίου. Με τη νέα του ιδιότητα, το πλοίο κατέπλευσε αρχικά με το όνομα Atlas Pioneer και αφού πουλήθηκε το 1977 στη λιβανέζικη εταιρεία Raschid Fares Enterprises, άλλαξε το όνομά του σε Danny F.

Μεταφορέας ζώων "Danny F" - πρώην δεξαμενόπλοιο
Δομικά, οι θαλάσσιοι μεταφορείς κοπαδιών και κοπαδιών είναι πολύ πιο περίπλοκοι από ό,τι φαίνεται με την πρώτη ματιά. Τα ζώα φορτώνονται κατά μήκος μιας κλειστής σκάλας με ταχύτητα 500 κεφαλών την ώρα και οι πλοιοκτήτες έπρεπε να προσλάβουν επαγγελματίες χτυπητές. Τα ζώα φορτώνονται με μια συγκεκριμένη σειρά: τα ενήλικα τοποθετούνται στα μεσαία καταστρώματα (καθώς είναι ευκολότερο να τα οδηγήσετε εκεί) και τα νεαρά ζώα τοποθετούνται στα κάτω καταστρώματα. Είναι σημαντικό τα ζώα να μην φοβούνται ή να τραυματίζονται κατά τη φόρτωση - αυτό μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμούς και απώλεια βάρους, και ως εκ τούτου απώλεια κέρδους.
Η παροχή τροφοδοσίας σε κάθε στυλό σε όλα τα καταστρώματα εξασφαλίζεται από ένα σύνθετο σύστημα πολλών κάδων και μεταφορικών ταινιών. Τα συστήματα παροχής πόσιμου νερού και πλυσίματος τροφοδοτικών δεν είναι λιγότερο πολύπλοκα στο σχεδιασμό. Παρεμπιπτόντως, για να παρέχεται στο πλοίο την απαραίτητη ποσότητα νερού, είναι συνήθως εξοπλισμένο με ισχυρές μονάδες αφαλάτωσης - για παράδειγμα, στο "Becrux" (περισσότερα για αυτό παρακάτω) εγκαθίστανται 4 μονάδες συνολικής χωρητικότητας 500 τόνους την ημέρα.
Σημαντικό ρόλο στον εξοπλισμό των μεταφορέων προβάτων παίζει ένα εκτεταμένο σύστημα εξαερισμού και ειδικές συσκευές που ραντίζουν την κοπριά μέσα στα στάβλα με πριονίδι. Σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις περιβαλλοντικής ασφάλειας, το πλύσιμο των χώρων για ζώα πραγματοποιείται μόνο εάν το βρώμικο νερό αποστραγγίζεται σε ειδικές δεξαμενές.

Φόρτωση προβάτων στο πλοίο. Φαίνεται ξεκάθαρα ότι αυτό δεν αρέσει σε όλους τους τετράποδους επιβάτες. Λοιπόν, το ρητό για το κριάρι και τη νέα πύλη δεν προέκυψε από το πουθενά!

Η ιταλική εταιρεία Siba Ships δικαίως θεωρείται ένας από τους κορυφαίους θαλάσσιους μεταφορείς ζώντων βοοειδών. Αυτή -ή μάλλον, η θυγατρική της Siba Ships Asia- είχε το πρόβατο «Ocean Shearer» (προηγουμένως ονομαζόταν «Stella Deneb», «Deneb Prima», «Rodolfo Mata», «Med Genova», «Ming Universe»), το οποίο ήταν θεωρείται από καιρό το μεγαλύτερο στον κόσμο. Το σκάφος ναυπηγήθηκε στην Ταϊβάν το 1980, με μήκος 213,2 m και ολική χωρητικότητα 50.947 gt. Κατά τη διάρκεια ενός από τα ταξίδια του Ocean Shearer, που έπλεε από την Αυστραλία προς την Ινδονησία και τη Μαλαισία, πήρε 20.060 κεφάλια βοοειδή και 2.564 αιγοπρόβατα. Χρειάστηκαν 28 τρένα για να παραδοθεί το ζωντανό φορτίο στο λιμάνι. Το σκάφος, έχοντας εξαντλήσει τη διάρκεια ζωής του, αποσυναρμολογήθηκε για μέταλλο στο Μπαγκλαντές το 2012.

Μεταφορέας προβάτων «Deneb Prima» της Siba Ships Asia, μελλοντική «Ocean Shearer». Φωτογραφία 2007

Η Siba Ships κατείχε επίσης ένα άλλο μεγάλο σκάφος - το πρόβατο Becrux, το οποίο άφησε τις γλίστρες του ναυπηγείου Uljanik (Πούλα, Κροατία) το 2002. Είναι κάπως μικρότερο σε μέγεθος (μήκος 180 m, πλάτος 31,1 m, βύθισμα - 8,2 m, ολική χωρητικότητα 29.812 κοχ), αλλά διαθέτει πιο σύγχρονο εξοπλισμό. Η μέγιστη χωρητικότητά του είναι 75 χιλιάδες πρόβατα ή 18 χιλιάδες κεφάλια βοοειδή.


Προβατοφόρα «Becrux». Από την πρύμνη μοιάζει με γιγάντιο ορθογώνιο κλουβί

Το 2009, το "Becrux" πουλήθηκε στην εταιρεία Wellard της Σιγκαπούρης και μετονομάστηκε σε "Ocean Drover" - το ίδιο που γνώρισα στο κανάλι του Σουέζ. Το πλοίο αυτή τη στιγμή φέρει τη σημαία των Νήσων Μάρσαλ.


«Ocean Drover» στο κανάλι του Σουέζ, Δεκέμβριος 2018. Φωτογραφία του συγγραφέα
Η πιο άτυχη χρονιά για τον Ocean Drover ήταν το 2014. Τον Ιανουάριο, η μηχανή του πλοίου χάλασε και παρασύρθηκε για 72 ώρες στον Κόλπο της Άκαμπα. Αυτό θα ήταν μια συνηθισμένη περίπτωση αν δεν υπήρχαν 42.000 πρόβατα και 6.000 αγελάδες στο πλοίο εκείνη τη στιγμή. Οι ιδιαιτερότητες του φορτίου, όπως ήδη αναφέρθηκε, απαιτούν συνεχή λειτουργία μονάδας αφαλάτωσης, σύνθετο σύστημα τροφοδοσίας, πλύσιμο χώρων κ.λπ. Τα ζώα πρέπει να τρέφονται και να είναι ήρεμα: τελικά, η απώλεια ζωντανού βάρους σημαίνει απώλεια κέρδους.

Και στις 9 Οκτωβρίου 2014, μια μεγάλη πυρκαγιά εκδηλώθηκε στο Ocean Drover, το οποίο ήταν ελλιμενισμένο στο λιμάνι του Fremantle (Αυστραλία). Το πλοίο έκαιγε για 14 ώρες, προκαλώντας ζημιές πάνω από 1 εκατομμύριο δολάρια. Ευτυχώς, την ώρα της πυρκαγιάς δεν είχε ξεκινήσει ακόμη η φόρτωση των ζώων, διαφορετικά οι απώλειες θα ήταν πολύ μεγαλύτερες.

Ocean Drover καίγεται στο Fremantle, Οκτώβριος 2014. 
Σε αντίθεση με τα κρουαζιερόπλοια, τα κτηνοτροφικά πλοία δεν παρέχουν σωτήριο εξοπλισμό για οπλισμένους επιβάτες. Επομένως, σε ατυχήματα που συμβαίνουν στη θάλασσα, οι απώλειες μεταξύ των ζώων είναι συχνά τεράστιες. Για παράδειγμα, τον Νοέμβριο του 2019, το Queen Hind, που έφερε τη σημαία του νησιωτικού κράτους του Παλάου, ανατράπηκε στη Μαύρη Θάλασσα κοντά στο ρουμανικό λιμάνι Constanta. Η αιτία της καταστροφής ήταν η απλή υπερφόρτωση: στο σχετικά μικρό πλοίο υπήρχαν 14.600 πρόβατα. Το πλήρωμα κατάφερε να ξεφύγει, αλλά μόνο 32 ή 33 από τα φτωχά πρόβατα επέζησαν.

Ωστόσο, η πιο ηχηρή έκτακτη ανάγκη που αφορούσε ένα βοοειδή συνέβη ξανά στη Μαύρη Θάλασσα δυόμισι χρόνια νωρίτερα. Στις 27 Απριλίου 2017, 40 μίλια από τα στενά του Βοσπόρου, το μηχανοκίνητο πλοίο Youzarsif H, που φέρει τη σημαία του Τόγκο και μετέφερε 8 χιλιάδες πρόβατα από τη Ρουμανία στην Ιορδανία, εμπόδισε το αναγνωριστικό πλοίο του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας Liman. Το χτύπημα από το στέλεχος χτύπησε τη δεξιά πλευρά στην περιοχή του μέσου του πλοίου. Ο αγώνας του πληρώματος Liman για επιβίωση ήταν ανεπιτυχής και το πλοίο βυθίστηκε. Ευτυχώς, αυτή τη φορά δεν υπήρξαν θύματα: ούτε άνθρωποι, ούτε ζώα υπέστησαν ζημιές. Αλλά το ίδιο το γεγονός της βύθισης ενός πλοίου του ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού από ένα πρόβατο παρέμεινε μια θλιβερή περιέργεια στην ιστορία.

Αναγνωριστικό πλοίο "Liman" στη Σεβαστούπολη. 

Μεταφορέας προβάτων «Youzarsif H»



Τα τελευταία λεπτά του Liman RZK. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υβριστικά σχόλια θα πηγαίνουν στα αζήτητα.