Όποιος ενδιαφέρεται για την πολιτιστική και πολιτική παρακμή των σύγχρονων ΗΠΑ θα πρέπει να δει το «Leave the World Behind»
φωτο--‘Leave the World Behind’ by Sam Esmail, 2023.
ανάλυση
25 Dec, 2023 RT
[Ο Graham Hryce είναι Αυστραλός δημοσιογράφος και πρώην δικηγόρος μέσων ενημέρωσης, του οποίου το έργο έχει δημοσιευθεί στο The Australian, το Sydney Morning Herald, το The Age, το Sunday Mail, το Spectator και το Quadrant.]
Αυτές τις μέρες, το Χόλιγουντ παράγει ατελείωτες ποσότητες πολιτιστικών σκουπιδιών - έπη franchise υπερηρώων που ο Μάρτιν Σκορσέζε έχει πει ότι δεν έχουν καμία σχέση με τον κινηματογράφο. βαρετές, μακροσκελείς, ευλαβικές βιογραφίες («Oppenheimer» και «Maestro»)· και την ωμή #metoo προπαγάνδα της ταινίας «Barbie».
Ωστόσο, τον περασμένο μήνα κυκλοφόρησε μια αξιόλογη αμερικανική ταινία που ξεχωρίζει για τον πολιτικό ρεαλισμό και τη διορατικότητά της.
Η ταινία είναι το «Leave the World Behind» – ένα δυστοπικό πολιτικό φυλλάδιο σε σκηνοθεσία, σενάριο και παραγωγή του Sam Esmail και βασισμένο σε μυθιστόρημα του Rumaan Alam που δημοσιεύθηκε το 2020.Στην ταινία πρωταγωνιστούν η Τζούλια Ρόμπερτς, ο Ίθαν Χοκ και ο Κέβιν Μπέικον – τρεις αξιοσημείωτοι αστέρες του Χόλιγουντ – και η συμμετοχή τους σε μια τέτοια εικονοκλαστική ταινία δεν είναι μόνο εκπληκτική, [έκπληξη] αλλά και προς τιμήν τους.
Ο Esmail γεννήθηκε στο New Jersey. Οι γονείς του ήταν Αιγύπτιοι μετανάστες. Ο Alam γεννήθηκε στην Ουάσιγκτον, από γονείς που μετανάστευσαν στην Αμερική από το Μπαγκλαντές. Είναι σίγουρα το μεταναστευτικό τους υπόβαθρο που εξηγεί τη μοναδική και κριτική προοπτική της ταινίας για τη σύγχρονη Αμερική.
Η ιδιότητα του «αουτσάιντερ» του Esmail και του Alam τους επιτρέπει να δουν την Αμερική με έναν τρόπο που είναι πλέον σχεδόν αδύνατος στο mainstream Χόλιγουντ.
Το Leave the World Behind δεν κατηγοριοποιείται εύκολα – θεματικά, είναι παρόμοιο με την ευρωπαϊκή ταινία του 2022 «Triangle of Sadness», αλλά είναι πολύ πιο πολιτικά εξελιγμένο. Η ταινία παραπέμπει επίσης στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας, τις οποίες το Χόλιγουντ έβγαζε μονότονα τακτικά τις δεκαετίες του 1950 και του '60.
Όλο αυτό το κινηματογραφικό είδος ήταν, φυσικά, το ιδεολογικό προϊόν του Ψυχρού Πολέμου.
Στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας εκείνης της εποχής, ο παράλογος φόβος μιας επικείμενης ρωσικής εισβολής μετατράπηκε κινηματογραφικά σε επιθέσεις από εξωγήινους από απομακρυσμένους γαλαξίες - και μια ισχυρή, φιλελεύθερη-δημοκρατική Αμερική απεικονίστηκε να απειλείται από αυτές τις μοχθηρές δυνάμεις από έξω.
Αναπόφευκτα σε αυτές τις ταινίες, μετά από μια συγκλονιστική ηρωική σύγκρουση, μια νικηφόρα Αμερική επικράτησε εκείνων των κακόβουλων εξωγήινων δυνάμεων που είχαν προσπαθήσει να καταστρέψουν το σπίτι της ελευθερίας και τη γη των ελεύθερων.
Τώρα που μια αποδυναμωμένη Αμερική επιδιώκει να διεξάγει έναν επαναπροσδιορισμό του Ψυχρού Πολέμου - εναντίον της Κίνας καθώς και της Ρωσίας - δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι μια αμερικανική ταινία απηχεί τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας της εποχής του Ψυχρού Πολέμου, αν και σε ριζικά διαφορετική μορφή και με πιο ρεαλιστικό περιεχόμενο.
Το Leave the World Behind βασίζεται σταθερά στην τρέχουσα αμερικανική πολιτική πραγματικότητα – δεν χρειάζεται να καταφύγουμε σε φανταστικούς εξωγήινους, καθώς η απειλή που θέτουν οι παγκόσμιες ελίτ για τη φιλελεύθερη δημοκρατία στην Αμερική είναι πολύ εμφανής – και η ταινία αρνείται αποφασιστικά να προσφέρει την ψεύτικη παρηγοριά που ήταν αναπόσπαστο ιδεολογικό συστατικό των ταινιών επιστημονικής φαντασίας των δεκαετιών του 1950 και του '60.
«Αφήστε τον κόσμο πίσω» ["Leave the World Behind" ] του Sam Esmail, 2023. © Στούντιο Netflix
Η ταινία είναι ζοφερά απαισιόδοξη – μια αντανάκλαση της δραματικής παρακμής της Αμερικής ως παγκόσμιας δύναμης από τη δεκαετία του 1960, καθώς και της τρέχουσας κατάστασης οξείας εσωτερικής πολιτιστικής και πολιτικής αποσύνθεσης.
Αυτό είναι απολύτως κατανοητό – κανένας ευφυής και πολιτικά συνειδητοποιημένος σύγχρονος Αμερικανός σκηνοθέτης δεν θα μπορούσε να αγκαλιάσει την αυτάρεσκη αισιοδοξία που χαρακτήριζε την Αμερική στις δεκαετίες του 1950 και του '60.
Η πλοκή της ταινίας – μια μεσοαστική οικογένεια από το Μπρούκλιν που κάνει διακοπές σε μια έπαυλη στο Λονγκ Άιλαντ, μόνο και μόνο για να εμπλακεί σε μια σειρά κατακλυσμών που σταδιακά αποκαλύπτονται ότι αποτελούν μέρος ενός εξελισσόμενου πολιτικού πραξικοπήματος της ελίτ – θα μπορούσε να λάβει χώρα μόνο σε μια μετα-Τραμπική Αμερική.
Στην πραγματικότητα, η ταινία αντικατοπτρίζει παράξενα μια πρόβλεψη που έκανε ο έξυπνος συντηρητικός πολιτικός σχολιαστής P. J. O'Rourke λίγο πριν πεθάνει το 2022.
Ο Ο' Ρουρκ περιφρονούσε τον Ντόναλντ Τραμπ και τον θεωρούσε buffoon [ανόητο] αλλά συνειδητοποίησε ότι η πολιτική του σημασία βρισκόταν στο γεγονός ότι ήταν ένας άξεστος και ανίκανος προάγγελος μιας Αμερικής που θα μπορούσε εύκολα να κυβερνηθεί από μια ικανή δικτατορία ελίτ. Η διορατικότητα του O'Rourke για τον Trump είναι, στην πραγματικότητα, το κεντρικό θέμα του Leave the World Behind – η ταινία αφορά ένα επιτυχημένο πραξικόπημα, του οποίου ο Trump ήταν ο προάγγελος, το οποίο μια πολιτιστικά και πολιτικά αποσυντιθέμενη Αμερική δεν είναι σε θέση να κατανοήσει, πόσο μάλλον να αντισταθεί.
Οι ταραχές της 6ης Ιανουαρίου ήταν μια ωμή εξέγερση που υποκινήθηκε από τον Τραμπ προκειμένου να εμποδίσει τον αντιπρόεδρο Μάικ Πενς [Mike Pence ] να πιστοποιήσει το αποτέλεσμα των εκλογών του 2020. Οι ταραχές δεν ήταν απόπειρα πραξικοπήματος - και ο Τραμπ, όπως αναγνώρισε ο O'Rourke, έχει περισσότερα κοινά με τον φαρσικό Γάλλο πολιτικό του 19ου αιώνα στρατηγό Boulanger (του οποίου η προσπάθεια να ανατρέψει την Τρίτη Δημοκρατία το 1889 απέτυχε) παρά με έναν Χίτλερ ή τον Μουσολίνι.
Το Leave the World Behind απεικονίζει ένα επιτυχημένο σύγχρονο πολιτικό πραξικόπημα – ποιοτικά διαφορετικό από τα φασιστικά πραξικοπήματα – που πραγματοποιήθηκε από τις παγκόσμιες ελίτ.
Η γένεση του πραξικοπήματος αποκαλύπτεται σε μια ανταλλαγή μεταξύ του ιδιοκτήτη της έπαυλης, ενός πλούσιου διαχειριστή μαύρων κεφαλαίων που υποδύεται ο Mahershala Ali, και της misanthropic [ μισάνθρωπου] συζύγου της οικογένειας του Μπρούκλιν, την οποία υποδύεται η Roberts, η οποία έχει νοικιάσει την ανακτορική κατοικία του στο Long Island.
Φωτο--"Leave the World Behind" by Sam Esmail, 2023
Καθώς οι διακοπές της οικογένειας διαταράσσονται από μια σειρά καταστροφών - οι τεχνολογικές συσκευές τους παύουν να λειτουργούν. ένα πετρελαιοφόρο προσάραξε στην παραλία όπου κολυμπούν· αεροπλάνα πέφτουν από τον ουρανό. φυλλάδια που υπονοούν ψευδώς ότι συμβαίνουν ξένες εισβολές πέφτουν από drones. και εκατοντάδες αυτοκινούμενα Teslas συγκρούονται μεταξύ τους, μπλοκάροντας αυτοκινητόδρομους – ο Ali λέει στην Roberts για μια συζήτηση που είχε πρόσφατα με έναν από τους πλούσιους πελάτες του με δεσμούς με το υπουργείο Άμυνας και τους κατασκευαστές όπλων.
Ο πελάτης μετέφερε πρόσφατα τη σημαντική περιουσία του στο εξωτερικό και είπε στον Αλί με κάποιες λεπτομέρειες πόσο εύκολο θα ήταν να οργανώσει ένα πραξικόπημα στις προηγμένες δυτικές κοινωνίες.
Πρώτον, ο πληθυσμός θα απομονωθεί απενεργοποιώντας όλες τις τεχνολογικές συσκευές του. Ο όλεθρος θα δημιουργηθεί τότε από τη διάδοση παραπληροφόρησης μεταξύ του πληθυσμού. Τέλος, θα ξεσπούσαν εσωτερικές συγκρούσεις και η κοινωνία θα κατέρρεε ως αποτέλεσμα των δικών της εσωτερικών διαιρέσεων και πολιτικής απάθειας.
Καθώς οι καταστροφές συσσωρεύονται γύρω τους, ο Άλι και η Ρόμπερτς συνειδητοποιούν ότι αυτό ακριβώς συμβαίνει – και ότι είναι ανίσχυροι να κάνουν κάτι γι 'αυτό.
Αποχρώσεις της «ελίτ εξουσίας» του C. Wright Mills και του «στρατιωτικο-βιομηχανικού συμπλέγματος» του Eisenhower με ένα σύγχρονο, πιο τρομακτικά ολοκληρωτικό προσωπείο – εκτός από τις ελίτ πίσω από το επιτυχημένο πραξικόπημα που καταπίνει [κατακλύζει] την Αμερική στην ταινία-- είναι παγκόσμιες ελίτ, μια αντανάκλαση του γεγονότος ότι η παγκόσμια οικονομία είναι τώρα μια πραγματικά παγκοσμιοποιημένη.
Τα θέματα της πολιτιστικής παρακμής και της εξάρτησης από την τεχνολογία απεικονίζονται με παραστατικές λεπτομέρειες στην ταινία. Η σκηνή που αφορά τον εκτός ελέγχου Τέσλας είναι τόσο προφητική όσο και τρομακτική.
Η Ρόμπερτς και ο Άλι καταλαβαίνουν τι συμβαίνει μόνο επειδή ο Αλί έχει στενή σχέση με τις ελίτ που οργανώνουν το πραξικόπημα. Κανείς άλλος στην ταινία - συμπεριλαμβανομένου του ιδιοφυούς ακαδημαϊκού συζύγου της Ρόμπερτς, τον οποίο υποδύεται ο Ίθαν Χοκ, δεν έχει ιδέα για το τι συμβαίνει.
Ο πραγματικός τρόμος στην καρδιά της ταινίας, ωστόσο, προκύπτει από την απεικόνιση των millennial εφήβων παιδιών των κύριων χαρακτήρων.
[«Millennials» (23-40 ετών), ο λόγος για μια αρκετά φιλόδοξη γενιά, που παρά τις δυσκολίες και τις ανησυχίες που επέφερε η πανδημία, αλλά και τις συνεχείς οικονομικές, τεχνολογικές και κοινωνικές εξελίξεις, εξακολουθεί να παραμένει ανθεκτική σε κάθε εμπόδιο, να εξελίσσεται και να οραματίζεται τη θετική αλλαγή. Είναι μια γενιά που έχει συζητηθεί και μελετηθεί πολύ και έχει κάποια χαρακτηριστικά που την ξεχωρίζει από άλλες γενιές.]
"Leave the World Behind" by Sam Esmail, 2023
Τα τρία παιδιά απεικονίζονται ως ανόητα θύματα μιας εντελώς άχρηστης λαϊκής κουλτούρας που τους στερεί οποιαδήποτε κατανόηση του εαυτού τους ή της κοινωνίας στην οποία ζουν.
Εξαρτώνται πλήρως από την τεχνολογία και βυθίζονται σε μια κενή κουλτούρα διασημοτήτων που είναι εντελώς διαχωρισμένη από την πραγματικότητα. Ακόμη και οι σχέσεις τους με τους γονείς τους είναι ανούσιες και επιπόλαιες.
Ο έφηβος γιος της Ρόμπερτς περνά το χρόνο του αυνανιζόμενος και βγάζοντας φωτογραφίες της κόρης του Αλί καθώς κάνει ηλιοθεραπεία με μπικίνι δίπλα στην πισίνα. Εκείνη με τη σειρά της προσπαθεί να δελεάσει σεξουαλικά τον μεσήλικα Χοκ με τον τρόπο της Λολίτας.
Η νεαρή κόρη της Ρόμπερτς και του Χοκ έχει εμμονή με το τηλεοπτικό πρόγραμμα «Friends» και η μόνη αγάπη που είναι ικανή, είναι να προσκολληθεί στους χαρακτήρες αυτής της ανόητης σαπουνόπερας.
Η ταινία τελειώνει με την κόρη της Ρόμπερτς και του Χοκ να εισβάλλει σε μια κοντινή έπαυλη και να καταβροχθίζει πρόχειρο φαγητό - καθώς, στο βάθος, η Νέα Υόρκη υφίσταται πυρηνική επίθεση, που προφανώς διαπράττεται από αδίστακτα στοιχεία του στρατού [αδίστακτους στρατιωτικούς].
Καθώς το πυρηνικό σύννεφο εξαπλώνεται, αποκτά πρόσβαση σε ένα καταφύγιο στο υπόγειο του σπιτιού και παρακολουθεί ψυχαναγκαστικά το τελευταίο επεισόδιο των Friends – αγνοώντας εντελώς τι συμβαίνει έξω και τη μοίρα της.
Η ταινία τελειώνει με το χαμόγελό της ενώ κοιτάζει με ναρκισσισμό και ηλίθια, την οθόνη της τηλεόρασης.
Σε συνεντεύξεις από τότε που κυκλοφόρησε η ταινία τον περασμένο μήνα, ο Esmail και η Roberts προσπάθησαν να δώσουν μια θετική πινελιά στην ταινία - υποδηλώνοντας ότι και οι άλλοι χαρακτήρες μπορεί τελικά να βρήκαν το δρόμο τους προς το καταφύγιο νέφους.
Δεδομένης της αμείλικτα απαισιόδοξης κατεύθυνσης της ταινίας, ωστόσο, αυτό είναι σίγουρα εκτός θέματος. Όπως είπε κάποτε ο D. H. Lawrence. «Πάντα να εμπιστεύεσαι την ιστορία, ποτέ να μην εμπιστεύεσαι τον αφηγητή».
Το Leave the World Behind είναι μια εξαιρετική και συναρπαστική ταινία. Όποιος ενδιαφέρεται για την πολιτιστική και πολιτική παρακμή της σύγχρονης Αμερικής θα πρέπει να κάνει την προσπάθεια να τη δει.
[Ο Graham Hryce είναι Αυστραλός δημοσιογράφος και πρώην δικηγόρος μέσων ενημέρωσης, του οποίου το έργο έχει δημοσιευθεί στο The Australian, το Sydney Morning Herald, το The Age, το Sunday Mail, το Spectator και το Quadrant.]
Αυτές τις μέρες, το Χόλιγουντ παράγει ατελείωτες ποσότητες πολιτιστικών σκουπιδιών - έπη franchise υπερηρώων που ο Μάρτιν Σκορσέζε έχει πει ότι δεν έχουν καμία σχέση με τον κινηματογράφο. βαρετές, μακροσκελείς, ευλαβικές βιογραφίες («Oppenheimer» και «Maestro»)· και την ωμή #metoo προπαγάνδα της ταινίας «Barbie».
Ωστόσο, τον περασμένο μήνα κυκλοφόρησε μια αξιόλογη αμερικανική ταινία που ξεχωρίζει για τον πολιτικό ρεαλισμό και τη διορατικότητά της.
Η ταινία είναι το «Leave the World Behind» – ένα δυστοπικό πολιτικό φυλλάδιο σε σκηνοθεσία, σενάριο και παραγωγή του Sam Esmail και βασισμένο σε μυθιστόρημα του Rumaan Alam που δημοσιεύθηκε το 2020.Στην ταινία πρωταγωνιστούν η Τζούλια Ρόμπερτς, ο Ίθαν Χοκ και ο Κέβιν Μπέικον – τρεις αξιοσημείωτοι αστέρες του Χόλιγουντ – και η συμμετοχή τους σε μια τέτοια εικονοκλαστική ταινία δεν είναι μόνο εκπληκτική, [έκπληξη] αλλά και προς τιμήν τους.
Ο Esmail γεννήθηκε στο New Jersey. Οι γονείς του ήταν Αιγύπτιοι μετανάστες. Ο Alam γεννήθηκε στην Ουάσιγκτον, από γονείς που μετανάστευσαν στην Αμερική από το Μπαγκλαντές. Είναι σίγουρα το μεταναστευτικό τους υπόβαθρο που εξηγεί τη μοναδική και κριτική προοπτική της ταινίας για τη σύγχρονη Αμερική.
Η ιδιότητα του «αουτσάιντερ» του Esmail και του Alam τους επιτρέπει να δουν την Αμερική με έναν τρόπο που είναι πλέον σχεδόν αδύνατος στο mainstream Χόλιγουντ.
Το Leave the World Behind δεν κατηγοριοποιείται εύκολα – θεματικά, είναι παρόμοιο με την ευρωπαϊκή ταινία του 2022 «Triangle of Sadness», αλλά είναι πολύ πιο πολιτικά εξελιγμένο. Η ταινία παραπέμπει επίσης στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας, τις οποίες το Χόλιγουντ έβγαζε μονότονα τακτικά τις δεκαετίες του 1950 και του '60.
Όλο αυτό το κινηματογραφικό είδος ήταν, φυσικά, το ιδεολογικό προϊόν του Ψυχρού Πολέμου.
Στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας εκείνης της εποχής, ο παράλογος φόβος μιας επικείμενης ρωσικής εισβολής μετατράπηκε κινηματογραφικά σε επιθέσεις από εξωγήινους από απομακρυσμένους γαλαξίες - και μια ισχυρή, φιλελεύθερη-δημοκρατική Αμερική απεικονίστηκε να απειλείται από αυτές τις μοχθηρές δυνάμεις από έξω.
Αναπόφευκτα σε αυτές τις ταινίες, μετά από μια συγκλονιστική ηρωική σύγκρουση, μια νικηφόρα Αμερική επικράτησε εκείνων των κακόβουλων εξωγήινων δυνάμεων που είχαν προσπαθήσει να καταστρέψουν το σπίτι της ελευθερίας και τη γη των ελεύθερων.
Τώρα που μια αποδυναμωμένη Αμερική επιδιώκει να διεξάγει έναν επαναπροσδιορισμό του Ψυχρού Πολέμου - εναντίον της Κίνας καθώς και της Ρωσίας - δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι μια αμερικανική ταινία απηχεί τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας της εποχής του Ψυχρού Πολέμου, αν και σε ριζικά διαφορετική μορφή και με πιο ρεαλιστικό περιεχόμενο.
Το Leave the World Behind βασίζεται σταθερά στην τρέχουσα αμερικανική πολιτική πραγματικότητα – δεν χρειάζεται να καταφύγουμε σε φανταστικούς εξωγήινους, καθώς η απειλή που θέτουν οι παγκόσμιες ελίτ για τη φιλελεύθερη δημοκρατία στην Αμερική είναι πολύ εμφανής – και η ταινία αρνείται αποφασιστικά να προσφέρει την ψεύτικη παρηγοριά που ήταν αναπόσπαστο ιδεολογικό συστατικό των ταινιών επιστημονικής φαντασίας των δεκαετιών του 1950 και του '60.
«Αφήστε τον κόσμο πίσω» ["Leave the World Behind" ] του Sam Esmail, 2023. © Στούντιο Netflix
Η ταινία είναι ζοφερά απαισιόδοξη – μια αντανάκλαση της δραματικής παρακμής της Αμερικής ως παγκόσμιας δύναμης από τη δεκαετία του 1960, καθώς και της τρέχουσας κατάστασης οξείας εσωτερικής πολιτιστικής και πολιτικής αποσύνθεσης.
Αυτό είναι απολύτως κατανοητό – κανένας ευφυής και πολιτικά συνειδητοποιημένος σύγχρονος Αμερικανός σκηνοθέτης δεν θα μπορούσε να αγκαλιάσει την αυτάρεσκη αισιοδοξία που χαρακτήριζε την Αμερική στις δεκαετίες του 1950 και του '60.
Η πλοκή της ταινίας – μια μεσοαστική οικογένεια από το Μπρούκλιν που κάνει διακοπές σε μια έπαυλη στο Λονγκ Άιλαντ, μόνο και μόνο για να εμπλακεί σε μια σειρά κατακλυσμών που σταδιακά αποκαλύπτονται ότι αποτελούν μέρος ενός εξελισσόμενου πολιτικού πραξικοπήματος της ελίτ – θα μπορούσε να λάβει χώρα μόνο σε μια μετα-Τραμπική Αμερική.
Στην πραγματικότητα, η ταινία αντικατοπτρίζει παράξενα μια πρόβλεψη που έκανε ο έξυπνος συντηρητικός πολιτικός σχολιαστής P. J. O'Rourke λίγο πριν πεθάνει το 2022.
Ο Ο' Ρουρκ περιφρονούσε τον Ντόναλντ Τραμπ και τον θεωρούσε buffoon [ανόητο] αλλά συνειδητοποίησε ότι η πολιτική του σημασία βρισκόταν στο γεγονός ότι ήταν ένας άξεστος και ανίκανος προάγγελος μιας Αμερικής που θα μπορούσε εύκολα να κυβερνηθεί από μια ικανή δικτατορία ελίτ. Η διορατικότητα του O'Rourke για τον Trump είναι, στην πραγματικότητα, το κεντρικό θέμα του Leave the World Behind – η ταινία αφορά ένα επιτυχημένο πραξικόπημα, του οποίου ο Trump ήταν ο προάγγελος, το οποίο μια πολιτιστικά και πολιτικά αποσυντιθέμενη Αμερική δεν είναι σε θέση να κατανοήσει, πόσο μάλλον να αντισταθεί.
Οι ταραχές της 6ης Ιανουαρίου ήταν μια ωμή εξέγερση που υποκινήθηκε από τον Τραμπ προκειμένου να εμποδίσει τον αντιπρόεδρο Μάικ Πενς [Mike Pence ] να πιστοποιήσει το αποτέλεσμα των εκλογών του 2020. Οι ταραχές δεν ήταν απόπειρα πραξικοπήματος - και ο Τραμπ, όπως αναγνώρισε ο O'Rourke, έχει περισσότερα κοινά με τον φαρσικό Γάλλο πολιτικό του 19ου αιώνα στρατηγό Boulanger (του οποίου η προσπάθεια να ανατρέψει την Τρίτη Δημοκρατία το 1889 απέτυχε) παρά με έναν Χίτλερ ή τον Μουσολίνι.
Το Leave the World Behind απεικονίζει ένα επιτυχημένο σύγχρονο πολιτικό πραξικόπημα – ποιοτικά διαφορετικό από τα φασιστικά πραξικοπήματα – που πραγματοποιήθηκε από τις παγκόσμιες ελίτ.
Η γένεση του πραξικοπήματος αποκαλύπτεται σε μια ανταλλαγή μεταξύ του ιδιοκτήτη της έπαυλης, ενός πλούσιου διαχειριστή μαύρων κεφαλαίων που υποδύεται ο Mahershala Ali, και της misanthropic [ μισάνθρωπου] συζύγου της οικογένειας του Μπρούκλιν, την οποία υποδύεται η Roberts, η οποία έχει νοικιάσει την ανακτορική κατοικία του στο Long Island.
Φωτο--"Leave the World Behind" by Sam Esmail, 2023
Καθώς οι διακοπές της οικογένειας διαταράσσονται από μια σειρά καταστροφών - οι τεχνολογικές συσκευές τους παύουν να λειτουργούν. ένα πετρελαιοφόρο προσάραξε στην παραλία όπου κολυμπούν· αεροπλάνα πέφτουν από τον ουρανό. φυλλάδια που υπονοούν ψευδώς ότι συμβαίνουν ξένες εισβολές πέφτουν από drones. και εκατοντάδες αυτοκινούμενα Teslas συγκρούονται μεταξύ τους, μπλοκάροντας αυτοκινητόδρομους – ο Ali λέει στην Roberts για μια συζήτηση που είχε πρόσφατα με έναν από τους πλούσιους πελάτες του με δεσμούς με το υπουργείο Άμυνας και τους κατασκευαστές όπλων.
Ο πελάτης μετέφερε πρόσφατα τη σημαντική περιουσία του στο εξωτερικό και είπε στον Αλί με κάποιες λεπτομέρειες πόσο εύκολο θα ήταν να οργανώσει ένα πραξικόπημα στις προηγμένες δυτικές κοινωνίες.
Πρώτον, ο πληθυσμός θα απομονωθεί απενεργοποιώντας όλες τις τεχνολογικές συσκευές του. Ο όλεθρος θα δημιουργηθεί τότε από τη διάδοση παραπληροφόρησης μεταξύ του πληθυσμού. Τέλος, θα ξεσπούσαν εσωτερικές συγκρούσεις και η κοινωνία θα κατέρρεε ως αποτέλεσμα των δικών της εσωτερικών διαιρέσεων και πολιτικής απάθειας.
Καθώς οι καταστροφές συσσωρεύονται γύρω τους, ο Άλι και η Ρόμπερτς συνειδητοποιούν ότι αυτό ακριβώς συμβαίνει – και ότι είναι ανίσχυροι να κάνουν κάτι γι 'αυτό.
Αποχρώσεις της «ελίτ εξουσίας» του C. Wright Mills και του «στρατιωτικο-βιομηχανικού συμπλέγματος» του Eisenhower με ένα σύγχρονο, πιο τρομακτικά ολοκληρωτικό προσωπείο – εκτός από τις ελίτ πίσω από το επιτυχημένο πραξικόπημα που καταπίνει [κατακλύζει] την Αμερική στην ταινία-- είναι παγκόσμιες ελίτ, μια αντανάκλαση του γεγονότος ότι η παγκόσμια οικονομία είναι τώρα μια πραγματικά παγκοσμιοποιημένη.
Τα θέματα της πολιτιστικής παρακμής και της εξάρτησης από την τεχνολογία απεικονίζονται με παραστατικές λεπτομέρειες στην ταινία. Η σκηνή που αφορά τον εκτός ελέγχου Τέσλας είναι τόσο προφητική όσο και τρομακτική.
Η Ρόμπερτς και ο Άλι καταλαβαίνουν τι συμβαίνει μόνο επειδή ο Αλί έχει στενή σχέση με τις ελίτ που οργανώνουν το πραξικόπημα. Κανείς άλλος στην ταινία - συμπεριλαμβανομένου του ιδιοφυούς ακαδημαϊκού συζύγου της Ρόμπερτς, τον οποίο υποδύεται ο Ίθαν Χοκ, δεν έχει ιδέα για το τι συμβαίνει.
Ο πραγματικός τρόμος στην καρδιά της ταινίας, ωστόσο, προκύπτει από την απεικόνιση των millennial εφήβων παιδιών των κύριων χαρακτήρων.
[«Millennials» (23-40 ετών), ο λόγος για μια αρκετά φιλόδοξη γενιά, που παρά τις δυσκολίες και τις ανησυχίες που επέφερε η πανδημία, αλλά και τις συνεχείς οικονομικές, τεχνολογικές και κοινωνικές εξελίξεις, εξακολουθεί να παραμένει ανθεκτική σε κάθε εμπόδιο, να εξελίσσεται και να οραματίζεται τη θετική αλλαγή. Είναι μια γενιά που έχει συζητηθεί και μελετηθεί πολύ και έχει κάποια χαρακτηριστικά που την ξεχωρίζει από άλλες γενιές.]
"Leave the World Behind" by Sam Esmail, 2023
Τα τρία παιδιά απεικονίζονται ως ανόητα θύματα μιας εντελώς άχρηστης λαϊκής κουλτούρας που τους στερεί οποιαδήποτε κατανόηση του εαυτού τους ή της κοινωνίας στην οποία ζουν.
Εξαρτώνται πλήρως από την τεχνολογία και βυθίζονται σε μια κενή κουλτούρα διασημοτήτων που είναι εντελώς διαχωρισμένη από την πραγματικότητα. Ακόμη και οι σχέσεις τους με τους γονείς τους είναι ανούσιες και επιπόλαιες.
Ο έφηβος γιος της Ρόμπερτς περνά το χρόνο του αυνανιζόμενος και βγάζοντας φωτογραφίες της κόρης του Αλί καθώς κάνει ηλιοθεραπεία με μπικίνι δίπλα στην πισίνα. Εκείνη με τη σειρά της προσπαθεί να δελεάσει σεξουαλικά τον μεσήλικα Χοκ με τον τρόπο της Λολίτας.
Η νεαρή κόρη της Ρόμπερτς και του Χοκ έχει εμμονή με το τηλεοπτικό πρόγραμμα «Friends» και η μόνη αγάπη που είναι ικανή, είναι να προσκολληθεί στους χαρακτήρες αυτής της ανόητης σαπουνόπερας.
Η ταινία τελειώνει με την κόρη της Ρόμπερτς και του Χοκ να εισβάλλει σε μια κοντινή έπαυλη και να καταβροχθίζει πρόχειρο φαγητό - καθώς, στο βάθος, η Νέα Υόρκη υφίσταται πυρηνική επίθεση, που προφανώς διαπράττεται από αδίστακτα στοιχεία του στρατού [αδίστακτους στρατιωτικούς].
Καθώς το πυρηνικό σύννεφο εξαπλώνεται, αποκτά πρόσβαση σε ένα καταφύγιο στο υπόγειο του σπιτιού και παρακολουθεί ψυχαναγκαστικά το τελευταίο επεισόδιο των Friends – αγνοώντας εντελώς τι συμβαίνει έξω και τη μοίρα της.
Η ταινία τελειώνει με το χαμόγελό της ενώ κοιτάζει με ναρκισσισμό και ηλίθια, την οθόνη της τηλεόρασης.
Σε συνεντεύξεις από τότε που κυκλοφόρησε η ταινία τον περασμένο μήνα, ο Esmail και η Roberts προσπάθησαν να δώσουν μια θετική πινελιά στην ταινία - υποδηλώνοντας ότι και οι άλλοι χαρακτήρες μπορεί τελικά να βρήκαν το δρόμο τους προς το καταφύγιο νέφους.
Δεδομένης της αμείλικτα απαισιόδοξης κατεύθυνσης της ταινίας, ωστόσο, αυτό είναι σίγουρα εκτός θέματος. Όπως είπε κάποτε ο D. H. Lawrence. «Πάντα να εμπιστεύεσαι την ιστορία, ποτέ να μην εμπιστεύεσαι τον αφηγητή».
Το Leave the World Behind είναι μια εξαιρετική και συναρπαστική ταινία. Όποιος ενδιαφέρεται για την πολιτιστική και πολιτική παρακμή της σύγχρονης Αμερικής θα πρέπει να κάνει την προσπάθεια να τη δει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια θα πηγαίνουν στα αζήτητα.