9 Δεκ, 2023
Το παγκόσμιο εμπόριο σε κίνδυνο εν μέσω κρίσεων σε βασικές πλωτές οδούς – FT
Τα χριστουγεννιάτικα δώρα ενδέχεται να μην φτάσουν στην ώρα τους φέτος λόγω της ξηρασίας στον Παναμά και των ναυτιλιακών επιθέσεων κοντά στο κανάλι του Σουέζ
Τα πλοία περνούν από τις κλειδαριές Aqua Clara στο Colon, Παναμάς, 20 Σεπτεμβρίου 2023.
Οι διακοπές στα κανάλια του Παναμά και του Σουέζ, δύο από τις βασικές εμπορικές οδούς στον κόσμο, απειλούν τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, ανέφεραν την Παρασκευή οι Financial Times, επικαλούμενοι πλοιοκτήτες και χειριστές.
Το κανάλι του Παναμά, μια πλωτή οδός μήκους 50 μιλίων (80,5 χλμ.) που συνδέει τον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό ωκεανό, έχει υποφέρει από ξηρασία, η οποία μείωσε τη στάθμη του νερού και οδήγησε σε μείωση της χωρητικότητας του καναλιού.
Σε σύγκριση με 238 πλοία που διέσχισαν την πλωτή οδό κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας του Δεκεμβρίου 2022, φέτος μόνο 167 τα κατάφεραν, σύμφωνα με την ομάδα εμπορικής ανάλυσης MarineTraffic. Πολλά πλοία αναγκάστηκαν να περιμένουν έως και δύο εβδομάδες για τη διέλευση, σύμφωνα με την αρχή της διώρυγας. Το σημείο συμφόρησης έχει αναγκάσει πολλά πλοία να παρακάμψουν χιλιάδες μίλια για να αποφύγουν δαπανηρές καθυστερήσεις.
« Αυτή η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά προκαλεί σοβαρή ανησυχία », δήλωσε στους FT ο Rolf Habben Jansen, επικεφαλής του γερμανικού ομίλου Hapag-Lloyd, του πέμπτου μεγαλύτερου ιδιοκτήτη πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο. Η εταιρεία ανακοίνωσε νωρίτερα ότι θα εκτρέψει τουλάχιστον 42 από τα πλοία της μακριά από την πλωτή οδό.
Εν τω μεταξύ, οι ανησυχίες εντείνονται και γύρω από τη διώρυγα του Σουέζ, που συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα. Μετά την κλιμάκωση των εχθροπραξιών μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς στη Γάζα, οι αντάρτες Χούτι με έδρα την Υεμένη εξαπέλυσαν αρκετές επιθέσεις σε φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, μόλις 11.500 χιλιόμετρα μακριά από τον αγωγό, σε ένδειξη υποστήριξης προς τη Χαμάς. Οι επιθέσεις, που φέρεται να στοχεύουν μόνο σε πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ, θα μπορούσαν να διαταράξουν τη λειτουργία του καναλιού, προειδοποιούν ειδικοί.
« Αν η διέλευση από το Σουέζ γινόταν πιο δύσκολη [επίσης], αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρές διακοπές [στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού] », είπε ο Jansen της Hapag-Lloyd. Οι ειδικοί σημειώνουν ότι οι διακοπές στη ναυτιλία θα οδηγούσαν τελικά σε άνοδο των τιμών.
Οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η κατάσταση μπορεί να γίνει ιδιαίτερα δεινή κατά τη φετινή εορταστική περίοδο.
" Υπάρχουν προμήθειες που απλά δεν θα είναι εδώ εγκαίρως για αυτά τα Χριστούγεννα ", είπε ο Marco Forgione, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου, στους FT. Πρόσθεσε ότι εάν επιδεινωθούν οι επιθέσεις κοντά στο Σουέζ, ο συνδυασμός δύο πλωτών οδών που θα αποκλειστούν ταυτόχρονα θα ήταν « καταστροφικός » για το παγκόσμιο εμπόριο και ζήτησε αλλαγές στη μεταφορά εμπορευμάτων.
« Η κυβέρνηση και οι επιχειρήσεις πρέπει να εξετάσουν πώς μοιάζει μια ανθεκτική αλυσίδα εφοδιασμού… Λίγα πράγματα μπορούν να γίνουν για αυτά τα Χριστούγεννα. [Αλλά] εάν δεν γίνει τίποτα, νομίζω ότι υπάρχει [κίνδυνος] ελλείψεων κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους », προειδοποίησε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια θα πηγαίνουν στα αζήτητα.